Skocz do zawartości


MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ
MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Najnowsze tematy


Zdjęcie

Poljot 3133 - doprowadzanie do używalności

poljot 3133 werk ussr konserwacja czyszczenie

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
22 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kortyzol

Kortyzol
  • Użytkownik
  • 510 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:daleko od szosy

Napisano 01 luty 2014 - 19:49

Witam wszystkich. 

 

Dzisiejszy obiekt działań to... 

 

iiav.jpg

 

...'stary' Poljot, z dobrze znanym cal 3133.

 

Zegarek ten, nabyty drogą kupna, zwiedził trochę świata :)

Gościł bowiem na nadgarstku pilota, który prowadził pasażerskie rejsy. Zegarek, pomocny w pilotowaniu, nabyty został w Moskwie. Z przekazu poprzedniego właściciela wiem, że wielu jego kolegów, również pilotów, nosiło te Poljoty. 

 

Tym bardziej mnie zainteresował, z racji historii, z racji stanu, oraz tego, że nie jest na chodzie ;)

Stan może nie najlepszy, ale jest kompletny... zawsze to jakieś pocieszenie ;)

 

mah2.jpg

 

lks5.jpg

 

t2ts.jpg

 

Zdjęcia powyżej ukazują, stan w jakim do mnie dotarł. 

 

Z opisu wiedziałem, że:

  • nie pracuje,

  • że jest nakręcony na maksa, co sugerowałby, że sprężyna jest cała,

  • godzinę można zmieniać,

  • data nie zmienia się.

 

Ze zdjęć, można było wyłapać spore zużycie chromu. Poprzedni właściciel, jak sam pisał, często zakładał ten zegarek. Po czasie, znalazł go w trakcie domowych porządków. 

Prawdopodobnie noszony był na bransolecie, gdyż na jednym uchu widać wcięcie, często powodowane przez wcinającą się stalową bransoletę. 

Reszta... na oko, może być :)

 

dvcy.jpg

 

Silnik... wygląda na kompletny, lecz co dokładnie kryje? Za moment zobaczymy. 

Na wewnętrznej stronie dekla, brak wpisów pracy zegarmistrza. Werk brudny, optycznie widoczne spore zabrudzenia, suchy, sztywny, balans nawet nie zakręci. 


  • 0

#2 Kortyzol

Kortyzol
  • Użytkownik
  • 510 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:daleko od szosy

Napisano 01 luty 2014 - 19:58

nk9u.jpg

 

Ok, zatem do pracy... 

Równo wyzerowane wskazówki, sekundowa i minutowa stopera, dają mi nadzieję na to, że chrono działa(ło) poprawnie.

 

86al.jpg

 

Rozkładamy wszystko co się da, aby sprawdzić go dokładnie. Wygląda, że jak opuścił fabrykę, tak nikt do niego się nie dobierał, co nie jest dobrą wiadomością...

 

5rs4.jpg

 

Tutaj zaczął się pierwszy problem... zdjęcie sekundnika zegarka i minutnika stopera. Dwie małe, delikatne wskazóweczki z cienkiego materiału, być może skorodowane.

Nawet się nie ruszą... zdecydowany ruch ściągaczem, powoduje, że jedna jak i druga odrywa się od tulei, która zostaje osadzona na osi sekundowej i osi minutowej stopera :)

 

evqi.jpg

 

Widoczne osie, z pozostałymi tulejami. No i teraz kolejny problem... one ani drgną :)

 

Kilka chwil później...

 

xm0c.jpg

 

djui.jpg

 

...udało się je zdjąć i zachować, w razie próby naprawy wskazówki. No chyba, że ktoś na forum będzie miał takie dwie ;)


Użytkownik Kortyzol edytował ten post 01 luty 2014 - 20:51

  • 0

#3 Kortyzol

Kortyzol
  • Użytkownik
  • 510 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:daleko od szosy

Napisano 01 luty 2014 - 20:09

Lecimy dalej... rozkładamy wszystko co się da...

 

bd8c.jpg

 

6a4r.jpg

 

Gołym okiem widoczne 'śmioty'. Stara oliwa, nieco korozji i taki właśnie widok...

 

3xfo.jpg

 

...całość werku jednak kompletna, więc nadzieja na uruchomienie, nadal jest :D

 

czwv.jpg

 

Pierw szczotka i benzyna = szorowanie z największych zabrudzeń, części uchwytnych palcami i mniej delikatnych. Dopiero po tym zabiegu, wszystko można spakować do koszyka i poddać czyszczeniu.

 

ik40.jpg

 

Oddzielenie balansu od jego mostka... nie zawsze tak robię, ale w Poljocie robi się to wygodnie, a poza tym temu werkowi dobrze zrobi całościowe kąpanie :)

 

j1b1.jpg

 

Sprężynki, kamienie incabloca do jeszcze mniejszego koszyka i czyścimy. 


Użytkownik Kortyzol edytował ten post 01 luty 2014 - 20:53

  • 0

#4 Kortyzol

Kortyzol
  • Użytkownik
  • 510 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:daleko od szosy

Napisano 01 luty 2014 - 20:31

g7db.jpg

 

No i napęd działa :D Ruszył ładnie z kopyta, pięknie wychylając zwoje włosa i dzwoniąc kotwicą. Byłem nieco w szoku, że aż tak dobrze wystartował.

 

68h5.jpg

 

Nie działająca data... Datownik kompletny, ale sprężynka nie zawsze przerzucała koło kalendarza, więc małe jej odgięcie, przywróciło sprawność.

 

vagv.jpg

 

Składamy dalej, oliwimy i nasz werk zaczyna wyglądać jak chrono.

 

No dobra, ale w głowie dalej siedzi awaria wskazówek... :( Po małej nagonce na forum, zabrałem się dziś po pracy, za naprawę uszkodzonych wskazówek. I tutaj przydatny okazał się "zakładacz wskazówek", który pomógł mi nabić wskazówki na tuleje. 

 

qxp3.jpg

 

58le.jpg

 

2mn3.jpg

 

s0xo.jpg

 

Teraz test, czy chrono poprawnie startuje, zeruje, czy nabite wskazówki się nie rozpadną...? Wszystko ok :D


Użytkownik Kortyzol edytował ten post 01 luty 2014 - 20:54

  • 0

#5 Kortyzol

Kortyzol
  • Użytkownik
  • 510 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:daleko od szosy

Napisano 01 luty 2014 - 20:35

No, ale nie może być tak prosto. Po którymś starcie, widzę, że gdy startuje stoper, to jego sekundnik przeciąga do tyłu, do godz 10 i dopiero staruje... Zaglądam od strony werku, startuje jeszcze raz i wygląda jakby krzywka, która zeruje sekundnik stopera, nie mogła się rozstać z częścią, w którą uderza by wyzerować sekundnik stopera.

 

Hmm...? Co to może być? Kilka wdechów, łyk herbaty... i pomysł...

 

q432.jpg

 

Demontaż krzywki i test na przyciąganie... pozytywny jak widać na zdjęciu. Krzywka ciągnęła za sobą oś sekundową stopera, przez co tak dziwnie się zachowywał przy starcie.

 

zd1o.jpg

 

Demagnetyzer w połączeniu z kilkoma przeciągnięciami po nim krzywki i ...

 

f0q2.jpg

 

...test ujemny :D

 

m12e.jpg

 

Dobra, to teraz wszystko do koperty, wcześniej wymytej i... do brzegu :D

 

kusz.jpg

 

Jeszcze rzut oka, czy aby na pewno wszystko ok.

 

g2t3.jpg

 

Jeszcze szybkie rozmycie widoczności :)

 

88e0.jpg

 

Ufff... to już chyba koniec.

 

i0xd.jpg

 

9xl4.jpg

 

0560.jpg

 

Ojciec i syn ;)

 

zhfh.jpg

 

 

Generalnie, stan może i nie najlepszy, ale satysfakcja z uruchomienia, tak zastanego sprzętu, który, nie gościł w latach swej świetności na nadgarstku typowo cywilnym, lecz nieco zobaczył... bez porównania, z zegarkiem w stanie NOS ;) Na pewno bym nie zamienił. Ten okaz ląduje w czeluściach szuflady, do okazjonalnego nakręcania :)

 

Pozdrawiam.


Użytkownik Kortyzol edytował ten post 01 luty 2014 - 20:57

  • 1

#6 Buczo

Buczo
  • Użytkownik
  • 2243 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krosno

Napisano 01 luty 2014 - 21:34

Piękna sprawa. Jestem pod wrażeniem umiejętności i cieszę się, że wskazówki dały się poskładać do kupy :)

 

P.S. Ja to jak mam teraz jeszcze większe zmartwienie. Rozglądam się za wskazówką minutową (chorągiewka) do Poljota 3017.... 


  • 1

#7 radmor_man

radmor_man
  • Nowy Użytkownik
  • 36 postów

Napisano 05 luty 2014 - 11:23

Super robota! Też muszę u siebie rozmagnesować tę krzywkę jak wrócę do domu, mój podobnie łapie czasami, a również był czyszczony, dzięki za wskazówkę!


  • 0

#8 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 12 luty 2015 - 13:30

Efekt końcowy bardzo ładny. Ten oraz temu podobne tematu tknęły mnie aby samemu również reanimować 3133. Dodatkowo gdy usłyszałem od zegarmistrza cenę za przegląd w wysokości 300-500zl to podjąłem decyzje o zakupie zegarka niesprawnego. Naprawa się powiodła. Dziś zegarek pięknie śmiga i cieszy codziennie moje oko a odchyłka dobowa około +10s.

 

Przy okazji mam pytanie o kalendarz. W moim egzemplarzu data jest minimalnie przestawiona w okienko do lewej strony - widać liczbę jednak nie jest ona centrycznie. Jak temu zaradzić i czy w ogóle coś można zrobić?. Kalendarz przeskakuje gładko i bez problemów.


Użytkownik jackie01 edytował ten post 12 luty 2015 - 13:37

  • 0

#9 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 22 luty 2015 - 13:41

Panowie mam problem z ta srubka na mimosrodzie. Jest ona zbyt luzna i niestety sama sie przekreca i jest klapa. Czy da sie ja jakos dokrecil/zciesnic?

2015-02-22-13-30-48.png

Użytkownik jackie01 edytował ten post 22 luty 2015 - 13:45

  • 0

#10 Ritter

Ritter
  • Użytkownik
  • 1270 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 22 luty 2015 - 18:20

Pierwszy sposób polega na znalezieniu nieco większej gwintem śrubki i wkręceniu jej w miejsce luźnej. Sprawdź pod lupą czy uszkodzeniu uległ gwint śruby czy w otworze? Drugi sposób, którego nie polecam jeżeli nie masz sprzetu to niewielkie zaklepanie otworu z pomocą  cienkiej rurki. Trzeci to zalutowanie, którego też nie polecam. Czwarty polega na włożeniu prostopadle w otwór kilku cienkich drutów miedzianych z usiniętą emalią. Miedź ma bardzo dobre własności plastyczne i wypełni braki. Nadmiar drutu obcinasz żyletką do krawędzi. Nie jest to trwały sposób w ty sensie, że nie będziesz miał gwintu wielorazowego lecz jednorazowy.


  • 0

#11 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 22 luty 2015 - 20:18

Ritter tylko tej srubki chyba sie nie wykreca (byc moze sie myle?). Jest ona na mimosrodzie i krecac nia reguluje sie odleglosc widocznego kola od kola minut chronografu. Problem w tym, ze kreci sie ona zbyt latwo przez co uderzenia dzwigni potrafia ja przestawic i rozregulowuje sie chronograf.

Zdjecie jest z neta wiec nie wiem jak to wyglada pod plyta i na jakiej zasadzie rozwiazany jest ten mimosrod.

Użytkownik jackie01 edytował ten post 22 luty 2015 - 20:21

  • 0

#12 Ritter

Ritter
  • Użytkownik
  • 1270 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 23 luty 2015 - 22:16

Tak czy owak, jeżeli chcesz to naprawić, musisz zdjąć płytę ze śrubą. Jeżeli się nie wykręca, luzu od góry nie skasujesz. Regulator z łbem mimośrodowym nawet jeżeli ma połączenie tarciowe z płytą to po drugiej stronie może być zaklepany.


Użytkownik Ritter edytował ten post 23 luty 2015 - 22:20

  • 0

#13 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 23 luty 2015 - 22:41

Zdjąłem. Tak jak piszesz regulator ma polaczenie tarciowe z plyta. Od wewnetrznej strony nie jest zaklepany - jest po prostu na wcisk. Jakim sposobem zaciesnic to polaczenie? Zaklepanie otworu w plycie?


  • 0

#14 Ritter

Ritter
  • Użytkownik
  • 1270 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 luty 2015 - 20:52

Zdemontuj i umyj oba elementy. Zwróć uwagę na wyczyszczenie podtoczenia na trzpieniu od strony połączenia z mimośrodem. Sprawdź też czy ktoś nie zdeformował regulatora śrubkokrętem. Wkładając za duży śrubokręt w głęboko nacięty rant rozchylił obie połówki łba co mogło spowodować odgięcie dolnych połówek łba z mimośrodem przy połączniu z trzpieniem i teraz trzpień wchodzi za płytko. W takim przypadku będziesz musiał zaryzykować przywrócenie dawnego. 
Póki co odpuśćmy sobie klepanie. W to miejsce zaproponuję kalafonię albo szelak. Po regulacji i tak tej śruby się nie rusza. Warto ustalić optymalne ustawienie śruby by ją we właściwy sposób włożyć. Możesz posypać trzpień bardzo drobno zmieloną kalafonią. Istotnie poprawi się współczynnik tarcia a luzy zostaną wypełnione. Dokładnie usuń resztki, nadmiar kalafonii. Możesz to zrobić także na szelak ale w tym przypadku po zastygnięciu będzie to połączenie trwałe.


  • 0

#15 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 luty 2015 - 22:17

Ritter dzięki. Rozumiem, że użycie mikroskopijnej ilości kleju typu poxipol na trzpień mimośrodu będzie mało profesjonalne?

 

Kolejne pytanie - wskazówka sekundnika chronografu jest delikatnie luźno osadzona na osi czego efektem jest nie idealne resetowanie - minimalnie za lub przed godz 12. Zaciskanie tulejki sekundnika niewiele pomaga. Jak temu zaradzić? Mozna zastosować jakiś klej/lakier który delikatnie usztywni połączenie tulejki z osia?


Użytkownik jackie01 edytował ten post 24 luty 2015 - 22:22

  • 0

#16 norbert żukowski

norbert żukowski
  • Użytkownik
  • 340 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:gdansk

Napisano 25 luty 2015 - 20:55

Mimosród regulacyjny proszę wypchnącć i otwór nakernerować od strony zewnetrznej i wewnetrznej jezeli Kolega nie dysponuje prowadnicą i buncelkastą to można naostrzyć pilniczek trój czy czworókątny na szpic na kształt graniastosłupa na kamieniu lub papierze sciernym uwaga płyty 31 sa bardzo chwiejne  . oprzec płyte na ławeczce albo krążku montażowym i delikatnie nacisnąć lub jeszcze lepiej delikatniej stuknać.

Spowoduje to spęcznienie materiału w otworze regulacyjmym mimosród należy wprasować.

Trzymam kciuki, jedna z wielu wad 31 .

 

ps. siedzę  własnie nad Landeronem  w którym KTOS wpdadł na genialny pomysł szelakowania mimośrodów 

szelak służy a w zasadzie jego forma spirytusowa do obsadzania palet palca i plato  :angry:


Użytkownik norbert żukowski edytował ten post 25 luty 2015 - 21:01

  • 0

#17 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 26 luty 2015 - 18:21

Dziekuje za wskazowki, sa bardzo przydatne i niejednemu pewnie beda pomocne. A co poczac z luzna wskazowka chronografu ?- zaciskanie tuleji niewiele pomaga.

Użytkownik jackie01 edytował ten post 26 luty 2015 - 18:23

  • 0

#18 norbert żukowski

norbert żukowski
  • Użytkownik
  • 340 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:gdansk

Napisano 27 luty 2015 - 10:49

Sprawdż dokładnie czy tuleja sekundnika nie jest pęknieta trzeba niestety w tym momencie taką tuleje dorobic o ile sie nie dysponuje nowym sekundnikiem  inna sprawa to moga byc poprzesównae mimosrody  i zmienione głebokosci wybierań nie ma niestety wzoru ustawien  kazdy chrono zyje swiom zyciem .

Z mojego doswiadczenia  po wyeliminowaniu usterki sekundnika na który podczas kasowania działaja duze siły odsrodkowe  w tym układzie wybierania i kasowania błąd  tkwi w mosku z kołem transmisyjnym i jego pozycjonowaniem pomiedzy sekundnikiem stopera a kołem minutowym stopera 

Ale ustawianie należy zacząć od prawidłowej transmisji i zazebień z przekładni chodu .na oś sekundową stopera


  • 0

#19 jackie01

jackie01
  • Użytkownik
  • 477 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 03 marzec 2015 - 21:58

No i niestety wskazówka sekundnika chronografu nadal luźna. Pomimo zaciskania i mocnego nabijania mogę nią swobodnie obracać kilka stopni wokół pozycji "12". Jak i czym poprawnie zacisnąć tuleje? Dodam, że tuleja wskazówki jest cala i nie pęknięta.


  • 0

#20 norbert żukowski

norbert żukowski
  • Użytkownik
  • 340 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:gdansk

Napisano 04 marzec 2015 - 08:07

Do zaciskania tulejek słuzy mikro igkak i zaciskacz do cwiertników od biedy mozna uzyc mikro szczypiec czołowych z zaokraglonymi krawedziami .

Jeżelnie ma błędu w prawidłowym osadzeniu wskazówki sekundowej i po resetowaniu nie prasuwa sie ona siłą odsrodkową usterka jest w w błędnym resetowaniu .

Postaram sie na dniach zrobić zdjecia z ustawieniami i głębokościami zazębień w trzech pozycjach wybierania przytrzymania i resetowania 


  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: poljot, 3133, werk, ussr, konserwacja, czyszczenie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych