Skocz do zawartości


MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Zdjęcie

Jak i czym najlepiej polerować koła zębate?

Jak i czym najlepiej polerować koła zębate? polerowanie koła zębate co i jak?

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
13 odpowiedzi w tym temacie

#1 Magistr

Magistr
  • Nowy Użytkownik
  • 37 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 11 grudzień 2014 - 20:15

Witam!

 

Tak jak w tytule - jak i czym najlepiej polerować koła zębate oraz jakich maszyn do tego używać?

 

 

Pozdrawiam


  • 0

#2 kiniol

kiniol

    wieżowy

  • Użytkownik
  • 6735 postów
  • Płeć:Nie określona
  • Lokalizacja:Puszczykowo

Napisano 11 grudzień 2014 - 20:29

Polerką i pastą... jak? Ostrożnie!


  • 0

#3 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 11 grudzień 2014 - 23:22

Ręcznie na płycie do docierania, albo na szklanej.Kiedyś używano diamentyny, teraz past mamy tyle, że wybrać trudno,a która najlepsza nie wie chyba nikt.
  • 0

#4 kiniol

kiniol

    wieżowy

  • Użytkownik
  • 6735 postów
  • Płeć:Nie określona
  • Lokalizacja:Puszczykowo

Napisano 12 grudzień 2014 - 00:09

Zakładając, że można koło rozmontować. 


  • 0

#5 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 14 grudzień 2014 - 23:16

Polerowanie koła zębatego bez rozmontowania, polerką... hmm... tak bez zwracania uwagi na zmianę kształtu zębów?

Poza tym każde cóś co człowiek zmontował, to człowiek może rozmontować.


  • 0

#6 kiniol

kiniol

    wieżowy

  • Użytkownik
  • 6735 postów
  • Płeć:Nie określona
  • Lokalizacja:Puszczykowo

Napisano 15 grudzień 2014 - 07:33

A może kolega Magistr określi o jakie koła zębate chodzi. Mosiężne wieńce kół zębatych, zegarów wieżowych, poleruję polerką stacjonarną.

Nie wyobrażam sobie rozkuwania zanitowanych osi kół przekładni zegarów np. domowych po to tylko by przepolerować wieńce.


Użytkownik kiniol edytował ten post 15 grudzień 2014 - 07:36

  • 0

#7 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 15 grudzień 2014 - 08:46

Drogi kolego, wieńców kół, a przede wszystkim ich zębów, nawet tak dużych jak od zegarów wieżowych, nie polerujemy polerką obrotową. Podczas polerowania, szczególnie przy nieumiejętnym wykonywaniu takowego, następuje ubytek materiału. Przy prawidłowo wykonanym polerowaniu ubytek jest niewielki, ale jednak. Widać to bardzo dobrze na kopertach wypolerowanych przez misczów polerowania przed chromowaniem, gdzie koperta zupełnie traci pierwotny kształt. Polerowanie kół zębatych ma tylko wartości estetyczne i nic poza tym, więc nie jest zabiegiem koniecznym do prawidłowego chodu zegara, a matowe koła nie świadczą o źle wykonanej konserwacji mechanizmu.  Podany przeze mnie sposób polerowania jest dopuszczalny, gdyż nie powoduje żadnych zmian kształtu zębów, a polerowanie kół bez rozbierania, z osiami, można wykonać od biedy na płycie z otworem.


Użytkownik Piotr Ratyński edytował ten post 15 grudzień 2014 - 09:16
edycja

  • 0

#8 RAF7

RAF7
  • Użytkownik
  • 389 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 29 grudzień 2014 - 15:21

Moze chodzilo o polerowanie zebow kol jak w tym linku (trzeba przewinac do rachet weel)?

 

http://people.timezo...documentary.htm


  • 0

#9 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 29 grudzień 2014 - 17:28

Moze chodzilo o polerowanie zebow kol jak w tym linku (trzeba przewinac do rachet weel)?

 

http://people.timezo...documentary.htm

w Patku się chwalą, że takie rzeczy robią ręcznie tak jak przed laty.

Ręcznie robimy to polerownikiem o kształcie podobnym do pilnika nożowego, może on być wykonany z żelaza (nie ze stali) lub brązu itp., najlepiej przy pomocy "starożytnych" past polerskich. Jak dla mnie idealnie taki sam kształt każdego zęba sugeruje tu raczej pracę automatu, ale to jest tylko moje zdanie.
Praktycznie z punktu widzenia technicznego takie polerowanie zębów, nie jest konieczne, bo prawidłowo skonstruowane przekładnie zębate powinny pracować bez poślizgu i choć w rzeczywistości występuje tam jednak minimalne tarcie toczne, to przy prędkościach obrotowych występujących w zegarku zysk takiego polerowanie to "ułamek z ułamka".
 


  • 0

#10 RAF7

RAF7
  • Użytkownik
  • 389 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 29 grudzień 2014 - 20:22

Raczej nie ulega watpliwosci ze to efekt wizualny jest :) Kwestia "dopieszczenia" czesci niz wzgledy mechaniczne.


  • 0

#11 Arek_Win

Arek_Win

    elektryczny

  • Użytkownik
  • 889 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Zgorzelec

Napisano 31 grudzień 2014 - 20:54

Polerowanie wieńców kół, osi, płyt, a następnie pokrycie ich szelakiem nadaje urokowi mechanizmowi zegara. Ja poleruję koła na tokarce (przy pomocy filcowych końcówek), którą używam tylko do szlifowania i polerowania. Polerowanie jest niebezpieczną czynnością, bo można bardzo łatwo zwichrować wieńce kół zębatych. Płyty poleruję zgrubnie mechanicznie, a potem ręcznie - jest lepszy efekt. Koła bardzo dobrze się poleruje końcówką z filcem w kształcie tarczy. Na filc nakładam pastę do polerowania, która poleruje mosiądz chemicznie i mechanicznie. Nazwę pasty już kiedyś podałem nawet dwa razy na forum. :P

 

filcowe do polerowania.jpg

koła wypolerowane.jpg

 

Edycja:

Już po napisaniu postu pomyślałem o szlifowaniu i polerowaniu brzegów wieńców zębatych. Podczas pracy mechanizmu ulegają zużyciu zęby. Z boku wieńca zębatego powstają zadziory taki "drut" jak przy po ostrzeniu noża na osełce.


Użytkownik Arek_Win edytował ten post 31 grudzień 2014 - 21:35

  • 0

#12 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 01 styczeń 2015 - 14:15

Polerowanie wieńców kół, osi, płyt, a następnie pokrycie ich szelakiem nadaje urokowi mechanizmowi zegara. 

No nie wiem... Czy brak autentyczności dodaje czemukolwiek uroku? To tak jakby położyć tynk na gotyckiej budowli z cegły, bo mechanizmy zegarów wytwarzanych przemysłowo nie miały polerowanych i szelakowanych kół. A te koła na zdjęciu wypolerowane nie są.


  • 0

#13 Arek_Win

Arek_Win

    elektryczny

  • Użytkownik
  • 889 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Zgorzelec

Napisano 01 styczeń 2015 - 15:55

Witam w Nowym Roku :).

 

Jakiś majsterklepka chciał naprawić zegar i polał go płynem hamulcowym. W tych miejscach na mosiądzu powstały czarne ulenione miejsca, których mycie w Gronalu nie mogło usunąć.

Celem przepolerowania kół w tym przypadku było usunięcie czarnym ulenionych plam z powierzchni mosiądzu, a nie polerowanie na "lusterko". 

Ja uważam, że zegar wyczyszczony ma mieć czyste płyty i koła bez śladów po paluchach i miksturach domorosłych naprawiaczy.

Szelakowanie jest sposobem zabezpieczenia powierzchni metalu przed utlenianiem i tak jest w moim przypadku. Wtedy płyta ładnie wygląda całe lata.

Znam zegary produkowane przemysłowo, które miały szelakowane płyty i koła. Tanie mechanizmy faktycznie nie są wykończone. Lepsze firmy mimo wszystko zabezpieczały płyty przed utlenianiem lakierem.


  • 0

#14 Piotr Ratyński

Piotr Ratyński
  • Użytkownik
  • 9810 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 01 styczeń 2015 - 18:49

Jakiś majsterklepka chciał naprawić zegar i polał go płynem hamulcowym. W tych miejscach na mosiądzu powstały czarne ulenione miejsca, których mycie w Gronalu nie mogło usunąć.

Celem przepolerowania kół w tym przypadku było usunięcie czarnym ulenionych plam z powierzchni mosiądzu, a nie polerowanie na "lusterko".

Arek, celem polerowania jest właśnie nadanie powierzchni lustrzanego połysku, użycie pasty polerskiej nie czyni z obróbki polerowania, tak jak użycie pistoletu nie czyni z uczynku morderstwa, trzeba jeszcze trafić...

Znam zegary produkowane przemysłowo, które miały szelakowane płyty i koła.

Ja też znam, ale pisałem o zegarach popularnych, takich jak na Twoich zdjęciach. Gdybyś te precyzyjne mechanizmy, które były szlakowane, potraktował tak jak opisujesz, to straciłyby swoją precyzję.


  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: polerowanie, koła zębate, co i jak?

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych