Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

pmwas

Na końcu ery "kieszonek" ELGIN 543 U-S-A

Rekomendowane odpowiedzi

Elgin 543 to najwyższa z dwóch wersji ostatniego modelu "małej" kieszonki produkowanego w Elgin.Zaprojektowano go w latach 40-tych.

Zastąpił on dwa produkowane wcześniej mechanizmy podobnego rozmiaru - zwykły (produkowany ok około 1900r):

 

post-2232-0-69146600-1495663946_thumb.jpg

 

Oraz płaski (produkowany od ok 1915r):

 

post-2232-0-20287400-1495663969_thumb.jpg

 

"Prestiżowy" Hulburd chyab umarł śmiercią naturalną nieco wcześniej

 

post-2232-0-17017700-1495664022_thumb.jpg

 

Jak się jednak przyjrzeć, nowy mechanizm...

 

post-2232-0-78806400-1495664058_thumb.jpg

 

...z pewnością zaczerpnął trochę z doświadczeń zebranych przy okazji projektowania Hulburda, który - można powiedzieć - wyprzedził znacznie swoją epokę.

Jak widać - 543 to typowy mechanizm z lat 40-tych. Nie dajcie się zwieść - ten mechanizm nie jest źle czy marnie wykończony, wykończenie jest pierwsza klasa. Po prostu w latach 40-tych amerykańskie mechanizmy przestały być dziełami sztuki, pozostały już tylko precyzyjnymi maszynami do odmierzania czasu. Piękne zdobienia i złote szatony zastąpiła prosta elegancja, ale wszystko jest dopieszczone "na tip-top".

 

post-2232-0-68283400-1495664093_thumb.jpg

 

Tak to wygląda po rozebraniu. Niestety mechanizm okazał się mieć uszkodzoną śrubkę regulatora prędkości chodu.

Udało mi się ustabilizować regulator w centralnej pozycji, ale oczywiście nie działa - potrzebna jest nowa śrubka...

 

post-2232-0-11951700-1495664109_thumb.jpg

 

Mostki wykończono starannie z obu stron, oczywiście ładniej od góry. Nakrywki na górnej stronie są przykręcane od spodu.

Wychwyt kotwicowy szwajcarski, balans z wkrętami, ale monometaliczny - to już era elinvaru. Kołą przekładni złocone od góry.

 

Składanie mechanizmu jest proste:

 

post-2232-0-40166500-1495664120_thumb.jpg

 

Powiedziałbym nawet, ze "składa się sam" - wszystko pięknie pasuje i chętnie wskakuje na swoje miejsce.

Po stronie tarczy...

 

post-2232-0-89100400-1495664130_thumb.jpg

 

...mamy nieco nietypowe rozwiązanie, gdzie bolec mocujący wodzika jest w stalowym mostku, a nie na płycie - montaż mostka tak, by sprężynka wodzika nie wyskoczyła nie jest najłatwiejszy i to chyba najtrudniejsze, co spotka nas podczas pracy nad tym Elginem.

 

Montaż kończymy małym kołem przekładni i kompletem balansowym:

 

post-2232-0-26444100-1495664142_thumb.jpg

 

I już :)

 

post-2232-0-82863400-1495664154_thumb.jpg

 

Cudny, prawdaż?

 

post-2232-0-76321300-1495664167_thumb.jpg

 

Piękna kieszonka z połowy lat 40-tych. Płaska i elegancka.

Te mechanizmy produkowano jeszcze jakieś 10 lat, do 2 połowy lat 50-tych.

Technologicznie są wspaniałe, poza balansem z wkrętami dziś pewnie robiłoby się je podobnie.

Można żałować artystycznych wykończeń z wcześniejszych dekad, ale trzeba powiedzieć, że 543 to bardzo solidna, dobra maszyna.

 


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

swietny, zawsze podziwialem te Twoje relacje z napraw/czyszcenia, sporo zachodu ale zawsze czytam z przyjemnoscia :).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.