Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

dziadek

Przekładnia planetarna

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Kolegów!

Kupiłem do swojego warsztatu tokarkę TOS MN80a i zauważyłem na zdjęciach w Internecie, że w tokarkach tego typu w przekładni posuwu suportu jest zamontowana przekładnia planetarna prawie w każdej tokarce a w mojej jest zamontowane zwykłe koło zębate, natomiast przekładnie planetarną mam w częściach zamiennych. 

W związku z tym ma pytanie. W jakim celu montuje się tam przekładnie planetarną i jakie ona spełnia zadanie przy posuwie suportu i dlaczego prawie we wszystkich tokarkach tego typu jest ona zamontowana na stałe? 

 

 

Chodzi mi o tą przekładnię planetarną. 

 

http://www.tumlikovo.cz/studie-reduktoru-k-soustruhu-mn80/

 

http://www.tumlikovo.cz/reduktor-otacek-posuvoveho-sroubu-k-soustruhu-mn-80/

 

 

post-28411-0-57873900-1526564716.jpg


Każdy stary człowiek ma swoją historię i powód, dlaczego jest taki, a nie inny. Pomyśl o tym, zanim mnie osądzisz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość supaplex

Takie przekładnie są po prostu wiele bardziej precyzyjne, niż zwykłe, pojedyncze koło zębate.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takie przekładnie są po prostu wiele bardziej precyzyjne, niż zwykłe, pojedyncze koło zębate.

A na czym to bardziej niby polega?

 

 

Witam Szanownych Kolegów!

Kupiłem do swojego warsztatu tokarkę TOS MN80a i zauważyłem na zdjęciach w Internecie, że w tokarkach tego typu w przekładni posuwu suportu jest zamontowana przekładnia planetarna prawie w każdej tokarce a w mojej jest zamontowane zwykłe koło zębate, natomiast przekładnie planetarną mam w częściach zamiennych. 

W związku z tym ma pytanie. W jakim celu montuje się tam przekładnie planetarną i jakie ona spełnia zadanie przy posuwie suportu i dlaczego prawie we wszystkich tokarkach tego typu jest ona zamontowana na stałe? 

 

 

A nazwa przekładnia nic Tobie nie mówi? Przekładna jak sama nazwa wskazuje, służy do przekładania. W tym przypadku, służy one do zmiany prędkości posuwu suportu, w jednym położeniu do gwintowania, w drugim do toczenia. 

post-859-0-38717900-1526571082_thumb.jpg


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość supaplex

O tym pisałem, nieprawdaż?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisałeś bardziej precyzyjne, to wytłumacz może mnie na czym to polega, bo ja nie mam pojecia.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość supaplex

Chodziło mi o to, że przekładnia planetarna, pozwala na lepszą, bardziej precyzyjną regulację szybkosci posuwu suportu, w porównaniu do zwykłej przekładni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przekładnia planetarna zawiera koła zębate tak samo jak przekładnia zwykła, nie reguluje nic bardziej precyzyjnie od przekładni zwykłej o tym samym działaniu. Jedyny plus takiej przekładni jak ta w tej tokarce, to jest to, że zajmuje dużo mniej miejsca niż przekładnia zwykła. W dużych tokarniach mamy zazwyczaj jedynie przekładnię zwykłą o nazwie skrzynka nortona i nie tylko w niczym nie ustępuje tej przekładni planetarnej a jeszcze ją przewyższa.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przekładnia planetarna (obiegowa) z pierwszego linku dzięki róznicy ilości zebów satelitów o (20 - 19)= 1 pozwala uzyskac dużą redukcję obrotów w małej obietości. Gdyby satelity miały tą samą ilośc zębów to przełozenie między wałkiem wejściowym a wyjściowym równałoby się "1",przy zatrzymanym kole stuzębnym. Przy tej różnicy ilosci zebów satelitów i nieruchomym kole stuzębnym obroty wałka wejsciowego w stosunku do wyjsciowego róznią sie o niewielka wartośc. Inną jest sytuacja gdy zatrzymamy któryś z wałków centralnych wtedy koło stuzębne (będące jarzmem [nośnikiem osi satelitów]) będzie sie obracać b. wolno czyli tworzy zmniejszającą przekładnie o co np przy toczeniu gwintów chodzi. 

Ta samą funkcję można uzyskać stosując zwykłą przekładnie i  jest wtedy bardziej rozbudowana przestrzennie lecz konstrukcyjnie prostsza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.