Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

pmwas

Dość późny Anglik z około 1875 roku....

Rekomendowane odpowiedzi

Zegarek kupiony na allegro za niewielkie piniążki, ale totalnie w ciemno, bo bez zdjęć mechanizmu.

Niedziałający, do naprawy, natomiast skusiła mnie trzyczęściowa tarcza, sugerująca mechanzim dobrej klasy.

 

Oczywiście - z "anglikami" nigdy nic nie wiadomo.

Całkiem marne mechanizmy miewają ładne tarcze, a świetne zegarki potrafią mieć takie zwykłe, płaskie...

 

Niemniej - za te pieniądze nawet na częsci warto było kupić...

 

Mechanizm udało mi się rozebrać na części nie uszkadzając niczego - misuałem tylko wymienić zmaltretowany kołek ślimaka.

 

post-2232-0-29899200-1531057941_thumb.jpg

 

Mechanizm okazał się niesygnowany, natomiast na spodniej stronie mostka balansu znalazłem inicjały H.S. - zapewne nabite przez zakład, który mechanizm wykańczał.

 

Zastosowany w mechanizmie slimak jest nieco bardziej skomplikowany niż zwykle - wydaje mi się, że dodatkowe elementy służą do podtrzymywania pracy mechanizmu podczas nakręcania, ale nie jestem pewien.

 

post-2232-0-23076100-1531058131_thumb.jpg

 

Sam ślimak składa się łatwo, natomiast dodatkowa zapadka na pewno przysporzy dodatkowych kłopotów przy montażu. Brrrrr…

Zresztą - "na wejście" totalnie o niej zapomniałem (!!!):

 

post-2232-0-47535500-1531058186_thumb.jpg

 

Czy wspominałem ze jedna z nóżek (? czy jak się to nazywa) ma kołek zabity na amen? Nie wylezie toto za nic, wiec zostawiłem jak jest.

Ostatnio miałem aż dwa zabite kołki i wybijając je wygiąłem nóżki. Z trzema kołkami też będzie działał, a jakoś nie mam ochoty bawić się wiertarką... Masakra z tymi kołkami, choć - z drugiej strony - ułamany gwint śrubki też bywa sporym problemem...

 

Zegarek ma wychwyt angielski i składa się go... nieprzyjemnie.

 

post-2232-0-00180000-1531058419_thumb.jpg

 

Pierwsze primo - te angielskie zegarki (inaczej niż amerykańskie) naturalnie składa się górą do góry (tzn układając części na dolnej, nie górnej płycie), co z założenia powoduje kłopot przy wstawianiu kotwicy ponad dolny mostek balansu. Niektórzy czasowo przyklejają/przypinają kotwicę do górnej płyty, ale da się i bez tego. Tylko trzeba o tym pamiętać, żeby nie złamać osi.

 

Drugie primo - te zegarki mają dodatkowy mostek od strony tarczy dla 4-go i 3-go koła przekładni, dzięki czemu można -wstrzymując się z montażem 3-go koła - przewinąć łańcuszek ze ślimaka na bęben sprężyny i lekko naciągnąć sprężynę, żeby nie spadł.

W tym zegarku łożysko  ślimaka również znalazło się w obrębie w/w mostka, co znacznie utrudnia tą czynność!

 

Czemu? Po pierwsze - bo trzeba czasowo założyć mostek podczas przewijania łańcucha, a po drugie, bo nie można naciągnąć sprężyny, żeby łańcuch ustabilizować (jako ze mostek trzeba potem z powrotem zdjąć).

 

Po przewinięciu łańcuszka zauważyłem brak zapadki. Ponownie zdjąłem górna płytę by założyć zapadkę i jeszcze raz zmontowałem mechanizm:

 

post-2232-0-08249000-1531058832_thumb.jpg

 

Zielonym kółeczkiem zaznaczyłem czop osi ślimaka - łożyskowany w dodatkowym mostku.

Cudem boskim udało mi się nie zrzucić łańcuszka z bębna, i mogłem - wreszcie - naciągnąć sprężynę.

Ufff… udało się.

 

Przekładnia wskazań i tarcza:

 

post-2232-0-34254500-1531058920_thumb.jpg

 

A na koniec - złote koło balansowe i do koperty:

 

post-2232-0-69756400-1531058961_thumb.jpg

 

Mechanizm ruszył ładnie po założeniu mostka balansu.

Rzadko to mówię, ale ten mechanizm był naprawdę trudny do poskładania. 

Rzekłbym - nieprzyjazny.

Cóż - głównym problemem okazał się fakt, ze opracowana na drodze samouctwa, wygodna do tej pory, kolejność składania takich mechanizmów, w tym przypadku niespecjalnie zdała egzamin.

 

post-2232-0-71022300-1531059076_thumb.jpg

 

Mechanizm - ja pisałem - sygnowany jest jedynie inicjałami H.S. na spodzie mostka balansu.

Jest to dobrej klasy, 10 kamieniowy mechanizm z ulepszonym ślimakiem i trzyczęściową tarczą.

 

post-2232-0-45822500-1531059154_thumb.jpg

 

Wskazówka godzinowa nieoryginalna, tarcza nieco nadgryziona (zębem czasu, oczywiście)…

 

post-2232-0-93632100-1531059190_thumb.jpg

 

...a koperta powycierana.

Niemniej - całkiem niezły zegarek, zwłaszcza za taką cenę.

Póki co (3 godziny) chodzi ładnie i "trzyma czas".

 

Miłego dnia :) !!!

 


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetnie się czytało B)

Przy okazji zapytam, dlaczego ówczesne zegarki posiadały kompensator w postaci rzeczonego łańcuszka Galla, a współczesne pracujące na takiej samej zasadzie pracują dokładnie bez względu na stan napięcia sprężyny?

I drugie pytanie, jaki rząd wielkości trzeba wydać na taki zegarek ? :P


"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem za 260zł, ale nie znając stanu. Sprawny też nie bedzie bardzo drogi, to nic "wielkiego", ale cieszy :)

 

Łańcuszek jest absolutnie niezbędny przy zastosowaniu wychwytu wrzecionowego, bo jest on bardzo zależny od podawanej mocy. Lepszym wychwytom (tzn m.in. cylindrowym i kotwicowym) wystarczyl mechanizm genewski (uniemożliwiający maksymalne naciągnięcie sprężyny), a przy zastosowaniu coraz lepszych materiałów do produkcji sprężyn także i on przestał byc potrzebny. Ameryka i kontynentalna Europa szybko zrezygnowały z łańcuszka, w UK stosowano go dłużej, również w zegarkach z wychwytem kotwicowym.

 

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=OSQXmBGqXb0

 

:)


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki B)


"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.