Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość The Lord

HOROLOGIUM: Royal Oak vs. Nautilus, część 2

Rekomendowane odpowiedzi

Gość The Lord

Royal Oak i Nautilus to dzieła, których wzornictwo wykreowane niemalże profetycznymi zdolnościami Géralda Genty przetrwało próbę czasu w doskonałej kondycji, o czym świadczy niesłabnące zainteresowanie rynku wymienionymi modelami zegarków pomimo zmieniającej się mody i silnej konkurencji. Istotna w tym zasługa odpowiednio Audemars Piguet oraz Patek Philippe, a więc manufaktur, jakim nie zabrakło inwencji na płaszczyźnie designu i mikromechaniki w wypełnianiu ram nakreślonych nieszablonowością pierwowzoru. Co prawda z perspektywy przeszło 40 lat łatwo dostrzec eklektyczność w rozwoju kolekcji, lecz ostatecznie bilans wychodzi zdecydowanie na plus w kontekście wzornictwa, a także wysokiego stopnia komplikacji będącego kwintesencją elitarnego zegarmistrzostwa. Kontynuując pojedynek Royal Oak vs. Nautilus czas przyjrzeć się mechanizmom napędzającym modele bazowe, między innymi Royal Oak Ref. 15300 / 15400 oraz Nautilus Ref. 5711. Z punktu widzenia Horologium temat jest równie ważny, co wzornictwo zegarka, a próba stawiania jednego zagadnienia nad drugim traci sens jeżeli zdamy sobie sprawę z tego, że nawet najlepszy werk nie przekona do zakupu zegarka, gdy design nie zmieści się w poczuciu estetyki nabywcy. Z drugiej strony, „czasomierz”, który swoim wyglądem idealnie wpisuje się w gust kupującego może zirytować, gdy pomiar czasu jest rażąco niedokładny, a awaryjność mechanizmu sprawia, iż zegarek częściej zalega na stole zegarmistrza niż cieszy oczy właściciela.
 
https://www.horologium.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mario, masz niesamowitą wiedzę! Gratuluję tekstu i fajnie, że się swoją wiedzą dzielisz!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Mario, masz niesamowitą wiedzę! Gratuluję tekstu i fajnie, że się swoją wiedzą dzielisz!

 

Dzięki Bartek. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem cały tekst i nawet coś tam zrozumiałem :D

 

Ale nie podoba mi się chaos panujący w opracowaniu, ciężko się to czyta, szczególnie gdy dodamy interpunkcję (brak przecinków). Mariusz, gdybyś uporządkował tekst byłoby dużo lepiej!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Przeczytałem cały tekst i nawet coś tam zrozumiałem :D

 

Ale nie podoba mi się chaos panujący w opracowaniu, ciężko się to czyta, szczególnie gdy dodamy interpunkcję (brak przecinków). Mariusz, gdybyś uporządkował tekst byłoby dużo lepiej!

 

Dzięki serdeczne za opinię, choć tekst ma postać uporządkowaną. :) Początek to skrótowe nawiązanie do historii porównywanych mechanizmów. Później od wahnika poprzez konstrukcję naciągu automatycznego dochodzę do sprężyny napędowej bębna. Od bębna jadę poprzez przekładnię napędu oraz przekładnię chodu do wychwytu i oscylatora. Porównuję rozwiązania Audemars Piguet i Patek Philippe wskazując elementy zbieżne oraz różnice. Następnie w artykule poruszam opis przekładni wskazań oraz mechanizmu kalendarza. Na koniec zostawiam opis wykończenia obu mechanizmów. Wszystko jest więc poukładane logicznie, a z tym brakiem przecinków to chyba trochę Cię poniosło. :) Oczywiście będę wdzięczny jeżeli napiszesz bardziej konkretnie, jakie zmiany miałbym wprowadzić, żeby było lepiej. Jestem otwarty na uwagi. Poza tym, dziękuję za zainteresowanie opracowaniem zwłaszcza, że nie podejmuję tematów łatwych w naszej pasji zegarkowej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Być może źle się wyraziłem, a być może problemem był chaos panujący w mojej głowie po sobotniej nocy :ph34r:, ale do rzeczy:
1. Na telefonie nie widziałem akapitów, a to mi nie pasowało. Na komputerze są wyraźnie oddzielone części opracowania.
 
2. Rzeczony chaos wprowadzają wg mnie tego typu stwierdzenia:

...
Dylemat design versus mikromechanika nie istniał w przypadku pierwszej wersji Royal Oak i Nautilus, ponieważ obydwa modele bazowały na konstrukcji Jaeger-LeCoultre 920. Długo to nie trwało, gdyż Patek Philippe po kilku latach zrezygnował ze stosowania wspomnianego kalibru zastępując go własnymi rozwiązaniami, natomiast Audemars Piguet opierając się na biznesowych zależnościach między innymi określonych około 1987 roku zakupem 40% udziałów w Jaeger-LeCoultre, jeszcze przez długi czas korzystał z pracy rzeczonego podwykonawcy. Oczywiście producent z Le Brassus, czyli Audemars Piguet, dostrzegał problem braku...


Wg mnie jeżeli wymieniasz nazwy model, powinieneś trzymać się takiej kolejności i starać się nie "skakać" z firmy na firmę.
Podobnie w tym przypadku:

...Na tę chwilę w pojedynku Royal Oak vs. Nautilus ten drugi prowadzi 6:4...


Lepiej by brzmiało, że Royal Oak vs Nautilus przegrywa 4:6, a tak tworzy się zakręcone i zagmatwane zdanie.

 

3. Interpunkcja: w przypadku tego opracowania pełni niepoślednią rolę, ponieważ pomaga zrozumieć skomplikowany opis mechanizmu i zasadę jego działania. Jeżeli pominiemy jakiś przecinek lub wstawimy go w nieodpowiednim miejscu możemy stracić sens opisu lub zgubić wątek (co mi się także zdarzało, przy czym katzenjammer miał tu pewnie swoją zasługę :rolleyes: ).

 

4. I jeszcze byłoby fajnie, gdybyś na końcu podsumował punkty: AP za to, to i to, a PP za to, to, to i to.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Wg mnie jeżeli wymieniasz nazwy model, powinieneś trzymać się takiej kolejności i starać się nie "skakać" z firmy na firmę.

Kaliber 3120 występuje w różnych modelach Royal Oak, podobnie jak mechanizm 324 występuje w różnych modelach Nautilusa i nie tylko Nautilusa. Druga część artykułu odnosi się do porównania werków, więc prezentacja kilku modeli w ramach opisywanej stylistyki jest w pełni uzasadniona. Natomiast o JLC 920 wspomniałem, bo w kontekście historycznym stanowi wspólną konstrukcję dla Royal Oak i Nautilus. Wszystko jest zasadne.

 

Interpunkcja: w przypadku tego opracowania pełni niepoślednią rolę, ponieważ pomaga zrozumieć skomplikowany opis mechanizmu i zasadę jego działania. Jeżeli pominiemy jakiś przecinek lub wstawimy go w nieodpowiednim miejscu możemy stracić sens opisu lub zgubić wątek (co mi się także zdarzało, przy czym katzenjammer miał tu pewnie swoją zasługę :rolleyes: ).

Interpunkcja nie jest moją mocną stroną, ale nie jest też tak źle, jak to opisałeś. Do katzenjammera trudno mi się odnosić. Kojarzę ten login z forum, ale już nawet nie pamiętam, kto konkretnie stał za tym forumowym nickiem.

 

I jeszcze byłoby fajnie, gdybyś na końcu podsumował punkty: AP za to, to i to, a PP za to, to, to i to.

Pomyślę o tym. Dzięki za wszystkie uwagi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Specjalnie poczekałem na drugą część i przeczytałem w niedzielę całość.

Naprawdę dużo można się dowiedzieć.

Przeczytałem z tym większą uwagą, że RO chodzi mi od jakiegoś czasu po głowie. Chciałbym kiedyś 15300 na ręku.

Świetna robota, Mariusz - dzięki!


I'm not myself, but not dead and not for sale...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...

Interpunkcja nie jest moją mocną stroną, ale nie jest też tak źle, jak to opisałeś. Do katzenjammera trudno mi się odnosić. Kojarzę ten login z forum, ale już nawet nie pamiętam, kto konkretnie stał za tym forumowym nickiem.

...

 

:D Katzenjammer w sensie kac  :blink::P

 

Ale i tak artykuł klasa!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

:D Katzenjammer w sensie kac  :blink::P

Zrozumiałem, że dyskutowałeś z klubowiczem, który w swoich wpisach nie używał przecinków.  :) No ale faktycznie kac potrafi przeorać myślenie.  ;) 

 

Ale i tak artykuł klasa!

 

Specjalnie poczekałem na drugą część i przeczytałem w niedzielę całość.

Naprawdę dużo można się dowiedzieć.

Przeczytałem z tym większą uwagą, że RO chodzi mi od jakiegoś czasu po głowie. Chciałbym kiedyś 15300 na ręku.

Świetna robota, Mariusz - dzięki!

 

Dzięki serdeczne za dobre słowo. :) Życzę spełnienia marzeń zegarkowych zwłaszcza, że Royal Oak Ref. 15300 to chyba jeden z najlepszych "Królewskich Dębów" w sensie wzornictwa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna publikacja ! Bardzo miło się czytało.

 

Mam tylko cały czas pewną wątpliwość odnośnie projektu. Royal Oak został zaprojektowany w 1971 roku , piszesz że Genta miał tylko jeden dzień na projekt i pracował nad deską kreślarska przywołując w głowie obrazy z dzieciństwa pracujących nurków i wspomnienia te wykorzystał projektując oktagonalny pierścien mocowany 8 śrubami na wzór hełmów.

Jednak wydaje mi się ze chyba bardziej jednak niż wspomnieniami z dziciństwa zasugerował się zegarkiem Atlantic Beach Boy który był już w sprzedaży kilka lat wcześniej. Uważam że podobieństwo jest wręcz uderzajace...

 

 

 

post-53152-0-82463500-1365446917.jpg

34s-atlantic-BEACHBOY-5058-3.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Świetna publikacja ! Bardzo miło się czytało.

Dzięki serdeczne.

 

Mam tylko cały czas pewną wątpliwość odnośnie projektu. Royal Oak został zaprojektowany w 1971 roku , piszesz że Genta miał tylko jeden dzień na projekt i pracował nad deską kreślarska przywołując w głowie obrazy z dzieciństwa pracujących nurków i wspomnienia te wykorzystał projektując oktagonalny pierścien mocowany 8 śrubami na wzór hełmów.

Jednak wydaje mi się ze chyba bardziej jednak niż wspomnieniami z dziciństwa zasugerował się zegarkiem Atlantic Beach Boy który był już w sprzedaży kilka lat wcześniej. Uważam że podobieństwo jest wręcz uderzajace...

Projekt Genty co jakiś czas jest podważany poprzez przypisywanie wtórności. Pamiętasz zamieszanie z Buler Watch Company i zegarkiem Astromaster? W przestrzeni internetowej pojawiły się stwierdzenia, że Genta popełnił plagiat, aż w końcu ktoś dopatrzył się, iż Astromaster ujrzał światło dzienne w połowie lat 70. i miał raczej krótki żywot.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale z tego co wiem ten Atlantic Beachboy ujrzał światło dzienne jakoś  w latach 196* , więc raczej tą historyjkę o inspiracji obrazami z dzieciństwa chyba można między bajki włożyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mariusz zastanawia mnie z jakiego powodu Patek nie użył w swoim werku naciągu dwukierunkowego (dobrze mówię?) i zrezygnował ze STOP sekundy - obie "funkcje" występują już w tanich werkach. Jak myślisz?

 

Czy powodem był wygląd mechanizmu?

Problem z modyfikacją mechanizmu i dodaniem dodatkowych funkcji?

Cena?

Chęć wyróżnienia się pomiędzy innymi i pokazania, że Patek tak może i wszyscy powiedzą, że tak jest jak najbardziej prawidłowo, a nawet lepiej?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Ale z tego co wiem ten Atlantic Beachboy ujrzał światło dzienne jakoś  w latach 196* , więc raczej tą historyjkę o inspiracji obrazami z dzieciństwa chyba można między bajki włożyć.

 

Podobieństwo jest poza dyskusją, ale nie chcę wchodzić w sferę insynuacji. Pisząc tę część artykułu bazowałem na wspomnieniach Genty, a poza tym, Audemars Piguet zastrzegł wzornictwo Royal Oak. Fakt ten świadczy o tym, że albo AP potrafił zadbać o swoje interesy skuteczniej niż Atlantic, albo udowodnili, iż design nie jest plagiatem.

 

Mariusz zastanawia mnie z jakiego powodu Patek nie użył w swoim werku naciągu dwukierunkowego (dobrze mówię?) i zrezygnował ze STOP sekundy - obie "funkcje" występują już w tanich werkach. Jak myślisz?

 

Czy powodem był wygląd mechanizmu?

Problem z modyfikacją mechanizmu i dodaniem dodatkowych funkcji?

Cena?

Chęć wyróżnienia się pomiędzy innymi i pokazania, że Patek tak może i wszyscy powiedzą, że tak jest jak najbardziej prawidłowo, a nawet lepiej?

Pewnie wykonali testy, które wykazały, że nakręcanie sprężyny w bębnie przy jednokierunkowym ruchu wahnika jest równie efektywne, co przy dwukierunkowym. Potwierdzałoby to praktykę firmy Jaeger-LeCoultre, która w mechanizmie 899 zastosowała naciąg jednokierunkowy, pomimo że poprzednik (889) zawierał nawrotnik, a więc nakręcanie sprężyny w bębnie odbywało się w dwóch kierunkach obrotu wahnika. Jean-Claude Meylan kiedyś został zapytany o tę kwestię. Pytanie / Odpowiedź.

 

P: The Uni-drection winding vs Bi-direction system have been going on for as long as I remember, is a bidirectional winding rotor more efficient than a unidirectional one?

O: Seemingly, there is still no conclusive evidence proving the general superiority of one over the other.

 

Poruszałem tę kwestię z kilkoma zegarmistrzami z firm zegarkowych i oni potwierdzali, że nie ma istotnej różnicy w kontekście stosowania obydwu rozwiązań. Co do stop sekundy, to niestety nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Przypuszczalnie firma Patek Philippe nie widziała sensu jej stosowania. Zresztą Vacheron Constantin także nie użył rzeczonego rozwiązania w werku oznaczonym jako kaliber 5100.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość The Lord

Przy okazji, najnowsze dzieło AP.

 

3H0A0262_copy.jpg?ixlib=rails-1.1.0&auto

 

3H0A0317_copy.jpg?ixlib=rails-1.1.0&auto

 

:unsure:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety okropny. No ale znów - z gablotki bym nie usunął ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Podobieństwo jest poza dyskusją, ale nie chcę wchodzić w sferę insynuacji. Pisząc tę część artykułu bazowałem na wspomnieniach Genty, a poza tym, Audemars Piguet zastrzegł wzornictwo Royal Oak. Fakt ten świadczy o tym, że albo AP potrafił zadbać o swoje interesy skuteczniej niż Atlantic, albo udowodnili, iż design nie jest plagiatem.

 

 

Mógłbyś wyjaśnić na czym polegało zastrzeżenie wzornictwa Royal Oak-a? Jakie miało konsekwencje, jaką ważność prawną i czasową?

Wiemy przecież, że zegarków przypominających AP RO jest na rynku masa i pojawiają się od dawna. Z bardziej znany i starszych choćby taka Bulova:

7545771632_7b484e929e_z.jpg

 

 

 Co do stop sekundy, to niestety nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Przypuszczalnie firma Patek Philippe nie widziała sensu jej stosowania. Zresztą Vacheron Constantin także nie użył rzeczonego rozwiązania w werku oznaczonym jako kaliber 5100.

 

Udało Ci się coś wyciągnąć od Patka w tej sprawie? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość McIntosh

Mógłbyś wyjaśnić na czym polegało zastrzeżenie wzornictwa Royal Oak-a? Jakie miało konsekwencje, jaką ważność prawną i czasową?

Proszę uprzejmie...

 

https://www.horologium.pl/downloads/us3756017.pdf

 

Udało Ci się coś wyciągnąć od Patka w tej sprawie?

Niestety nie mam jeszcze odpowiedzi. Spróbuję ponowić maila albo poszukam bardziej efektywnego kontaktu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak już jesteśmy w temacie Genty to lepiej powiedzcie, którego Timexa zaprojektował ;D

 

"Have you also designed high-street watches?

 

Yes. I designed the watch that was produced in 30,000,000 copies for Timex! It was digital, naturally. But I have also worked for Hamilton, Bulova and other American brands. They had always sought to emanate a distinct Swiss-watch ‘aroma’!..."

 

link do wywiadu w pdf

 

http://www.veryimportantwatches.com/files/pdf/creating_desing_rules_en.pdf

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proszę uprzejmie...

 

https://www.horologium.pl/downloads/us3756017.pdf

 

Niestety nie mam jeszcze odpowiedzi. Spróbuję ponowić maila albo poszukam bardziej efektywnego kontaktu.

 

Dziękuję.

Czy dobrze rozumiem, że patent nie dotyczy wzoru / kształtu koperty samego w sobie, czyli jeśli konstrukcja koperty bulovy jest inna, a wzór ten sam to nie narusza prawa patentowego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość McIntosh

Dziękuję.

Czy dobrze rozumiem, że patent nie dotyczy wzoru / kształtu koperty samego w sobie, czyli jeśli konstrukcja koperty bulovy jest inna, a wzór ten sam to nie narusza prawa patentowego?

Nie mam takiego przekonania. Firma Audemars Piguet wygrała już kilka spraw sądowych dotyczących naruszenia wzornictwa Royal Oak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mam takiego przekonania.

Ale pomimo tego, że nie masz przekonania, pojawia się zegarek niezłej przecież firmy Bulova ( to nie Tisell z charakteru), firmy dla której pracował Ģenta ( nie wiedziałem), zegarek który jest klonem (unikam nielubianego słowa homar) "wielkiego" RO.

Co najmniej intrygujące, no i "czyje co je"?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale pomimo tego, że nie masz przekonania, pojawia się zegarek niezłej przecież firmy Bulova ( to nie Tisell z charakteru), firmy dla której pracował Ģenta ( nie wiedziałem), zegarek który jest klonem (unikam nielubianego słowa homar) "wielkiego" RO.

Co najmniej intrygujące, no i "czyje co je"?

 

Pozwól, że odpowiem Ci sarkazmem: 

 

To już wszystko było, użyj wyszukiwarki, nikogo ten temat nie interesuje i nic nowego już nie da się tutaj wnieść. Poza tym nie rób off topa z jakąś Bulovą w temacie Nautlius vs RO.

Po co dzielić ludzi, robić dym na forum?

 

Pozdrawiam serdecznie. 

P.S. też mnie ciekawi odpowiedź. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.