Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

janekp

Wychwyt wrzecionowy

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc.

Potrzebuje pilnie  jakiegos wykresu,rysunku  w  PDF  z  dokladnym opisem  jaki  ksztalt  maja  zeby kola  wychwytowego przy  wychwycie wrzecionowym.

Chodzi najbardziej  o kat wyciecia  zebow i  glebokosc zazebienia .Od czego  to  zalezy,jakie  parametry trzeba znac ,ilosc zebow (tutaj bedzie  21 ,17  lub 15),srednica  kola   ?

post-27388-0-02370600-1541530599.png


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Janku! Nie ma takiego standardowego opracowania wg. którego powielanoby konstrukcje tego wychwytu w różnych mechanizmach. Mniemam że kazdy konstruktor na nowo tworzył zestaw w zalezności od wymagań jakie stawiał mechanizm. Opracowanie konstrukcji jest proste. Jedno pewne - liczba zębów koła wychwytowego powinna byc nieparzysta jeśli chcesz by oś kotwicy z osia koła wychwytowego leżały w jednej płaszczyźnie (sie przecinały). A potem trzeba założyć jaki kąt ma wykonywać kotwica od jednego do drugiego skrajnego połozenia , nastepnie przyjac jaka ma byc odległośc osi kotwicy od płaszczyzny czubków zebów koła wychwytowego i wreszcie srednice koła wychwytowego i ilość jego zębów.

. Dla solidności opracowania nalężałoby określić jaki będzie luz na ułożyskowaniu wahnika (kotwicy) i wielkość niezbędną luzu wzdłużnego osi koła wychwytowego.

Gdy mi to podasz to podejmuję się Ci rusunek konstrukcji tego wychwytu wg powyższych wymagań zrobić.

Ilość zębów koła wychwytowego będzie wynikała z wielkości przekładni od koła minutowego do wychwytowego i okresu wahań istniejącego balansu czy wahnika. 

Pozdrawiam! Karol.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Karol.

Zebow  moze byc  17  lub  15   tyle tylko wiem (raczej  tyle  bedzie  ,przewidzialem dwie  wersje),srednica zewnetrzna kola  wychwytowego 3 cm ,reszty parametrow  nie  znam,os kotwicy  bedzie  pracowac  w pionie  z  punktem  podparcia  na dole :P

 

Jaka ma byc odległośc osi kotwicy od płaszczyzny czubków zebów koła wychwytowego -tutaj  mozemy  sobie  pozwolic na  improwizacje  powiedzmy 5-10 mm.Ale  wydaje  mi  sie  ze istnieje wzor  na  okreslenie wysokosci  zebow,kata  przyciecia -pewnie  w  zaleznosci  od  ilosci  zebow  ,srednicy  kola  i odleglosci  od  osi wychwytu do czubka zeba  jak  napisales .

Mysle  ze  musza byc  jakies rysunki  tylko  jak  je znalezc ?

 

Luzami  zajmiemy  sie  pozniej.


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tak skąpymi danymi nic konkretnego nie da sie zrobić! Geometria wychwytu będzie inna dla kazdej  konkretnej ilości zębów (podziałka!), wymaganego kąta  roboczego kotwicy, odległości osi kotwicy od koła wychwytowego. Przyjmując dowolne wartości z tych wielkości mozemy uzyskac 50 czy też np dwieście różnych wersji konstrukcji wychwytu. Jedynym jakimś tam wzorem niczego nie załatwisz. Pytając o luzy na kole wychwytowym (jak najmniejsze jakie możesz uzyskać) to nie była moja fanaberia lecz to że w realu koło przesuwajace sie względem kotwicy, w tym wychwycie,  powoduje spłycenie lub pogłębienie wychwytu aż do zablokowania włącznie. Dlatego należy taki błąd położenia brać pod uwagę.

Czuję, Janek ze coś kombinujesz, o czym narazie nie chcesz mówić , ale gdybys chciał bym Ci pomógł to musisz przekazać więcej szczegółów ,- może e'mail'em ?!

Karol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Karol  odezwe  sie  w  weekend  lub wieczorem,to co mysle  trzeba  jednak dobrze  wyrysowac,to bedzie  wychwyt  wrzecionowy  z  jedna paleta  na  osi  wychwytu  ,tak  jest  to  mozliwe ,musze  sie  nauczyc  projektowac (10  lat  w plecy  co  najmniej ).


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Karol.

Zebow  moze byc  17  lub  15   tyle tylko wiem (raczej  tyle  bedzie  ,przewidzialem dwie  wersje),srednica zewnetrzna kola  wychwytowego 3 cm ,reszty parametrow  nie  znam,os kotwicy  bedzie  pracowac  w pionie  z  punktem  podparcia  na dole :P

 

Jaka ma byc odległośc osi kotwicy od płaszczyzny czubków zebów koła wychwytowego -tutaj  mozemy  sobie  pozwolic na  improwizacje  powiedzmy 5-10 mm.Ale  wydaje  mi  sie  ze istnieje wzor  na  okreslenie wysokosci  zebow,kata  przyciecia -pewnie  w  zaleznosci  od  ilosci  zebow  ,srednicy  kola  i odleglosci  od  osi wychwytu do czubka zeba  jak  napisales .

Mysle  ze  musza byc  jakies rysunki  tylko  jak  je znalezc ?

 

Luzami  zajmiemy  sie  pozniej.

No to ja jeszcze dodam swoje trzy grosze.  :)

To co poniżej napiszę, to są to stare znane od kilku wieków zasady które obowiązują w każdym wychwycie szpindlowym i moim zdaniem nie pozwalają na daleko idącą improwizację. :)  

 

-Nachylenie zębów koła wychwytowego do osi powinno wynosić od 25 do 27 stopni. 

-Kąt zawarty pomiędzy dwoma paletami musi wynosić od 95 do 100 stopni.

-Głębokość zazębiania wychwytu ma wynosić 2/3 długości palet.

-Grubość palet ma wynosić połowę średnicy osi wrzeciona. 

-Długość palet ma wynosić dokładnie 180/302 czyli 6/10 odległości pomiędzy wierzchołkami zębów koła wychwytowego, czyli podziałki.

-Obydwie palety muszą być jednakowej długości i osadzone na wrzecionie promieniowo. 

-Wrzeciono wykonane ma być ze stali i zahartowane.

-Palety dobrze zahartowane i odpuszczone na żółto.

-Palety powinny być dobrze wypolerowane a ich krawędzie zaokrąglone. 

-Koło wychwytowe musi mieć zawsze nieparzystą ilość zębów po to, żeby odpad zębów z obydwóch palet odbywał się na zmianę.

Powyższe zasady ustalił zegarmistrz Julian Le Roy żyjący w latach 1686-1759. 

 

 

    

-


Każdy stary człowiek ma swoją historię i powód, dlaczego jest taki, a nie inny. Pomyśl o tym, zanim mnie osądzisz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to ja jeszcze dodam swoje trzy grosze.  :P

To co poniżej napiszę, to są to stare znane od kilku wieków zasady które obowiązują w każdym wychwycie szpindlowym i moim zdaniem nie pozwalają na daleko idącą improwizację. :)  

 

-Nachylenie zębów koła wychwytowego do osi powinno wynosić od 25 do 27 stopni. 

-Kąt zawarty pomiędzy dwoma paletami musi wynosić od 95 do 100 stopni.

-Głębokość zazębiania wychwytu ma wynosić 2/3 długości palet.

-Grubość palet ma wynosić połowę średnicy osi wrzeciona. 

-Długość palet ma wynosić dokładnie 180/302 czyli 6/10 odległości pomiędzy wierzchołkami zębów koła wychwytowego, czyli podziałki.

-Obydwie palety muszą być jednakowej długości i osadzone na wrzecionie promieniowo. 

-Wrzeciono wykonane ma być ze stali i zahartowane.

-Palety dobrze zahartowane i odpuszczone na żółto.

-Palety powinny być bardzo dobrze wypolerowane a ich krawędzie zaokrąglone. 

-Koło wychwytowe musi mieć zawsze nieparzystą ilość zębów po to, żeby odpad zębów z obydwóch palet odbywał się na zmianę.

Powyższe zasady ustalił zegarmistrz Julian Le Roy żyjący w latach 1686-1759. 

 

 

    

-

O  takie  dane  wlasnie  mi  chodzilo  ,podstawy,chociaz  spotkalem sie  z  opisem  ze  kat  miedzy dwoma paletami  135  stopni,Oczywiscie  przy  wychwycie wrzecionowym  zmodyfikowanym  na  dwa  kola  wspolosiowo  przesuniete  i  z  jedna  paleta  bedzie  troszke  inaczej  ale  od  czegos  trzeba zaczac,bardzo  mi  pomogles  Dziadek !!!

 

Wiedzialem  ze niedawno  jeszcze  sie   takim  interesowales  ;) Ile  ja  sie  tego  naszukalem ...

post-27388-0-17315500-1541683924_thumb.jpg


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziadek ,jeszcze  brakuje  mi jednego parametru,jak ustalic  wysokosc  zebow?

Jakis wzor  zalezny  od  szerokosci kola  ?  np 4/10  szerokosci kola? czy  od  dlugosci  palety? Rowny  dlugosci palety?

No i  oczywiscie  jak dopasowac  szerokosc  kola ?(dl palety  x3)


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piotr  jestes  nieocenionym  skarbem  !!!  Mam  wrazenie  ze  te  ksiazke gdzies  juz widzialem ,moze  u siebie  na  dysku  ale  naprawde  dziekuje Ci  bardzo.Wlasnie koncze tabele  liczaca te  parametry  i  bede  mial gotowca  jakby co .....


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.