Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

namor

Mój prosty wskaźnik rezerwy chodu

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Niewątpliwie pożyteczną komplikacją w zegar(k)ach z napędem sprężynowym jest wskaźnik rezerwy chodu. Daje on pogląd na stan zapasu energii napędowej zegara w danej chwili. Realizowany jest najczęściej poprzez porównanie ilości obrotów wałka bębna sprężynowego z obrotami przy nakręcaniu z obrotami samego bębna podczas chodu. Dla spełnienia tej funkcji używany jest jeden z wielu mechanizmów różnicowych. Do jednego wejscia mechanizmu wprowadza sie obroty wałka do drugiego obroty bębna a wynik porównania uzyskuje sie na elemancie środkowym zwykle zwanym jarzmem.Cały mechanizm, zwykle tworzy zespół samodzielny dołączany do standardowej konstrukcji zegara. Składa się najczęściej z;

 a ) zespołu przekazania ruchów  z napędu o odpowiednim przełozeniu i kierunku obrotów

 b ) mechanizmu różnicowego

 c ) zespołu transmisji położenia jarzma na widoczną część obudowy realizując wskazania rezerwy.

Szczegóły przykładowego rozwiazania można obejrzeć tutaj:- https://zegarkiipasja.pl/artykul/15693-komplikacje-konstrukcji-modulu-napedu-czesc-3-uzytkowe-dodatki .

Jak widac realizacja tej komplikacji jest złozona. Zajmuje wiele miejsca i wymaga wykonania wielu elementów o wysokiej dokładności. Chcąc zastosować tą komplikację w nowym, tworzonym przeze mnie zegarze spróbowałem stworzyc prostszą konstrukcję. W tej koncepcji wyszedłem z założenia by istniejace elementy zegara integralnie tworzyły mechanizm rezerwy chodu przez dodanie im dodatkowych funkcji i wykorzystując ich wzajemne położenie. Opracowałem dwie wersje rozwiązania:-

post-6402-0-78802000-1546203865_thumb.jpg

Mechanizm różnicowy "wersja" A - składa się z dwu współosiowo umieszczonych tarcz 1 i 2, na których czołowych powierzchniach wykonano rowek w kształcie spirali Archimedesa o profilu pozwalającym na współprace z kołem zebatym 3 umocowanym obrotowo w jarzmie 4. Jarzmo to ma mozliwośc ruchu wzdłuż promienia tarcz z zachowaniem położenia osi koła 3 w płaszczyźnie równoległej do powierzchni tarcz 1 i 2.

Skok spirali Archimedesa jest równy podziałce uzębienia koła 3.

Jesli np. obrót nr 1 powoduje przesuwanie jarzma np. w lewo, to obracając tarczą nr 2 w tym samym kierunku spowodujemy ruch jarzma w prawo, czyli powrót jarzma do poprzedniego położenia.

Gdy jedną z tarcz zwiążemy z osia bębna, obracaną przy nakręcaniu a drugą z bębnem ze sprężyną uzyskamy mechanizm, który ruchem jarzma 4 z kołem 3 będzie pokazywał stan rezerwy chodu zamontowanym wskaźnikiem przesuwajacym się liniowo.

Wersja B. Mechanizm ten składa sie z dwu ślimaków wykonanych do współpracy z kołem ślimakowym (ślimacznicą) 3 umocowanym obrotowo w jarzmie 4 majacym swobodę ruchu równolegle do ślimaków z zachowaniem położenia koła 3 stycznie do slimaków 5. Ślimaki uzyskują napęd od koła naciagowego 1 i od bębna 2 za pośrednictwem przekładni stożkowej lub koronowej. Jarzmo przesuwa sięnp. w lewo przy ruchu koła naciagowego 1 lecz przy tym samym kierunku obrotów bębna 2 cofa sie w kierunku poprzedniego położenia.

W obu wersjach uzyskujemy liniowe wskazania rezerwy chodu. W razie potrzeby zamiana tego ruchu na obrotowy nie sprawia wiekszych trudności.

W związku z tym że moje mozliwości technologiczne nie pozwalaja na budowe wersji B skupiłem sie na opracowaniu szczegółowym wersji A.

I oto propozycja zastosowania tego rozwiazania:

post-6402-0-89483600-1546203876_thumb.jpg

W tym rozwiązaniu rowki spirali Archimedesa wykonane są na powierzchni bębna 1 od strony tarczy oraz na powierzchni dodatkowej tarczy związanej bezobrotowo z wałkiem bębna. Jarzmo 4 z zabudowanym obrotowo kołem 3 jest prowadzone w odpowiednich wycięciach płyty głównej (tzw. platiny) Że całość jest umieszczona po stronie tarczy więc nie ma problemu z demonstrancja wskazań w oknie tarczy.

 

Realizacja

Pierwotnie wykonany model dla sprawdzenia koncepcji wyglądał tak:

post-28023-0-12587100-1546198727.jpg

Po upewnieniu się że układ działa poprawnie przystąpiłem do wykonania kompletnego modelu. Tarcze wykonane są z brązu, koło 3 stalowe, jarzmo takze z brązu a korpus zawarty między tarczami z mosiądzu.

post-28023-0-23512500-1546199109_thumb.jpg

A ten zestaw modelowy w kawałkach wygląda tak:-

post-28023-0-57124800-1546199199_thumb.jpg

Widoczna tarczowa sprężynka kasuje luzy poosiowe ułożyskowania tarcz, zapewniając prawidłową  głębokość zazębienia z kołem 3.

W obu wersjach istnieje mozliwośc wybrania zakresu optymalnego pracy sprezyny poprzez zamocowanie na spirali Archimedesa czy na powierzchni ślimaków w odpowiednich miejscach oporow niepozwalających na dalsza współpracę z kołem 3. Oczywiscie nalezy wtedy odpowiednio wzmocnić konstrukcję. Odpowiednie modyfikacje w tych układach pozwolą też zastosowanie w zegarkach z naciągiem automatycznym..

Zestaw modelowy zostanie zastosowany w budowanym zegarze z giroturbilionem-http://zegarkiclub.pl/forum/topic/169450-zegar-z-turbilionem-tr%C3%B3josiowym-tzw-girotourbilionem-i-biciem-p%C3%B3%C5%82godzinnym/

Dziekuje za uwagę ! Karol Roman.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy pomysł i konstrukcja naszego klubowicza, Karola Romana ma szansę zaistnienia w realnym, komercyjnym świecie przemysłu zegarkowego ?  

 

 

Takie pytanie zadałem sobie nie po raz pierwszy czytając materiały Karola. Karol jest postacią nietuzinkową, to genialny konstruktor praktyk ! Nie teoretyk bujający w obłokach, tylko praktyk potrafiący pomysł techniczny doprowadzić do materializacji bez zaplecza laboratoryjnego i bez zaawansowanych narzędzi informatycznych. 

Prezentowany wskaźnik to nie pierwsza konstrukcja Karola, takich technicznych perełek w swoim dorobku Karol ma więcej. Może dlatego, że jest osobą bardzo skromną, taką trochę nie z tej epoki i taką dla której w  życiu pieniądze nie są najważniejsze  / czasami odnoszę wrażenie, że w ogóle mogą dla Niego nie istnieć / to Jego pomysły i rozwiązania techniczne zwykle lądują w szufladzie. Szkoda, że świat zegarkowych producentów nie jest zainteresowany dokonaniami Karola. A, może się mylę i już jest albo zaczyna być ? 

 

PS

 

materiał zostanie również zamieszczony na stronie Klubu 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko w swoim czasie ,ten pomysl niedlugo bedzie znany szeroko ,bardzo szeroko ...Musimy jednak zachowac pewna kolejnosc zdarzen i publikacji celem ochrony praw autorskich Karola do pewnych rzeczy .

Jego pierwszy zegar zbudowany na wzor Atmosa ale jednak inny prawdopodobnie bedzie opublikownay artykul w prasie naukowej,materialy juz poszly kilka miesiecy temu.

Karol to dla mnie kopalnia wiedzy ,planujemy spotkanie w lato u mnie ,oj bedzie sie dzialo


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super opcja

 

Wysłane z Blackberry przy użyciu Tapatalka

Fajnie, że komuś się chce

 

Wysłane z Blackberry przy użyciu Tapatalka


SPRZEDAM: Omega Ploprof, Panerai Luminor 217, Breguet 7097 Tradition, Rolex GMT, Omega Globemaster, Omega Speedy Tokyo, Hermes H08, Bvlgari Octo 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niewątpliwie pożyteczną komplikacją w zegar(k)ach z napędem sprężynowym jest wskaźnik rezerwy chodu. Daje on pogląd na stan zapasu energii napędowej zegara w danej chwili. Realizowany jest najczęściej poprzez porównanie ilości obrotów wałka bębna sprężynowego z obrotami przy nakręcaniu z obrotami samego bębna podczas chodu. Dla spełnienia tej funkcji używany jest jeden z wielu mechanizmów różnicowych. Do jednego wejscia mechanizmu wprowadza sie obroty wałka do drugiego obroty bębna a wynik porównania uzyskuje sie na elemancie środkowym zwykle zwanym jarzmem.Cały mechanizm, zwykle tworzy zespół samodzielny dołączany do standardowej konstrukcji zegara. Składa się najczęściej z;

a ) zespołu przekazania ruchów z napędu o odpowiednim przełozeniu i kierunku obrotów

b ) mechanizmu różnicowego

c ) zespołu transmisji położenia jarzma na widoczną część obudowy realizując wskazania rezerwy.

Szczegóły przykładowego rozwiazania można obejrzeć tutaj:- https://zegarkiipasja.pl/artykul/15693-komplikacje-konstrukcji-modulu-napedu-czesc-3-uzytkowe-dodatki .

Jak widac realizacja tej komplikacji jest złozona. Zajmuje wiele miejsca i wymaga wykonania wielu elementów o wysokiej dokładności. Chcąc zastosować tą komplikację w nowym, tworzonym przeze mnie zegarze spróbowałem stworzyc prostszą konstrukcję. W tej koncepcji wyszedłem z założenia by istniejace elementy zegara integralnie tworzyły mechanizm rezerwy chodu przez dodanie im dodatkowych funkcji i wykorzystując ich wzajemne położenie. Opracowałem dwie wersje rozwiązania:-

attachicon.gifschemat mech różn. z opisem 2.jpg

Mechanizm różnicowy "wersja" A - składa się z dwu współosiowo umieszczonych tarcz 1 i 2, na których czołowych powierzchniach wykonano rowek w kształcie spirali Archimedesa o profilu pozwalającym na współprace z kołem zebatym 3 umocowanym obrotowo w jarzmie 4. Jarzmo to ma mozliwośc ruchu wzdłuż promienia tarcz z zachowaniem położenia osi koła 3 w płaszczyźnie równoległej do powierzchni tarcz 1 i 2.

Skok spirali Archimedesa jest równy podziałce uzębienia koła 3.

Jesli np. obrót nr 1 powoduje przesuwanie jarzma np. w lewo, to obracając tarczą nr 2 w tym samym kierunku spowodujemy ruch jarzma w prawo, czyli powrót jarzma do poprzedniego położenia.

Gdy jedną z tarcz zwiążemy z osia bębna, obracaną przy nakręcaniu a drugą z bębnem ze sprężyną uzyskamy mechanizm, który ruchem jarzma 4 z kołem 3 będzie pokazywał stan rezerwy chodu zamontowanym wskaźnikiem przesuwajacym się liniowo.

Wersja B. Mechanizm ten składa sie z dwu ślimaków wykonanych do współpracy z kołem ślimakowym (ślimacznicą) 3 umocowanym obrotowo w jarzmie 4 majacym swobodę ruchu równolegle do ślimaków z zachowaniem położenia koła 3 stycznie do slimaków 5. Ślimaki uzyskują napęd od koła naciagowego 1 i od bębna 2 za pośrednictwem przekładni stożkowej lub koronowej. Jarzmo przesuwa sięnp. w lewo przy ruchu koła naciagowego 1 lecz przy tym samym kierunku obrotów bębna 2 cofa sie w kierunku poprzedniego położenia.

W obu wersjach uzyskujemy liniowe wskazania rezerwy chodu. W razie potrzeby zamiana tego ruchu na obrotowy nie sprawia wiekszych trudności.

W związku z tym że moje mozliwości technologiczne nie pozwalaja na budowe wersji B skupiłem sie na opracowaniu szczegółowym wersji A.

I oto propozycja zastosowania tego rozwiazania:

attachicon.gifprzykł. zastos. wersji a.jpg

W tym rozwiązaniu rowki spirali Archimedesa wykonane są na powierzchni bębna 1 od strony tarczy oraz na powierzchni dodatkowej tarczy związanej bezobrotowo z wałkiem bębna. Jarzmo 4 z zabudowanym obrotowo kołem 3 jest prowadzone w odpowiednich wycięciach płyty głównej (tzw. platiny) Że całość jest umieszczona po stronie tarczy więc nie ma problemu z demonstrancja wskazań w oknie tarczy.

 

Realizacja

Pierwotnie wykonany model dla sprawdzenia koncepcji wyglądał tak:

attachicon.gifK Pierw Resize of Pierw Resize of Resize of P1000140.JPG

Po upewnieniu się że układ działa poprawnie przystąpiłem do wykonania kompletnego modelu. Tarcze wykonane są z brązu, koło 3 stalowe, jarzmo takze z brązu a korpus zawarty między tarczami z mosiądzu.

attachicon.gifK Resize of K Zestaw mod.P1000296.JPG

A ten zestaw modelowy w kawałkach wygląda tak:-

attachicon.gifK Resize of K Zestaw w kawałkach P1000298.JPG

Widoczna tarczowa sprężynka kasuje luzy poosiowe ułożyskowania tarcz, zapewniając prawidłową głębokość zazębienia z kołem 3.

W obu wersjach istnieje mozliwośc wybrania zakresu optymalnego pracy sprezyny poprzez zamocowanie na spirali Archimedesa czy na powierzchni ślimaków w odpowiednich miejscach oporow niepozwalających na dalsza współpracę z kołem 3. Oczywiscie nalezy wtedy odpowiednio wzmocnić konstrukcję. Odpowiednie modyfikacje w tych układach pozwolą też zastosowanie w zegarkach z naciągiem automatycznym..

Zestaw modelowy zostanie zastosowany w budowanym zegarze z giroturbilionem-http://zegarkiclub.pl/forum/topic/169450-zegar-z-turbilionem-tr%C3%B3josiowym-tzw-girotourbilionem-i-biciem-p%C3%B3%C5%82godzinnym/

Dziekuje za uwagę ! Karol Roman.

Jak na dzisiaj wygląda temat?

 

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.