Skocz do zawartości


MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ
MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Zdjęcie

wlosy do roczniakow


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 janekp

janekp

    Nowy Uzytkownik

  • Użytkownik
  • 2383 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Paryz/Francja

Napisano 10 wrzesień 2019 - 06:23

Mam  pytanie  odnosnie  wlosow do  roczniakow ,czy  wie  ktos  jak  sa  wykonywane  i  z  czego(kiedys  stal,braz  fosforowy  teraz  inwar  chyba ).Interesuje  mnie  pozyskanie  wlosa  o  dl  ponad 25 cm ,nie musi  miec  kompensacji temperaturowej  .Rzecz  jasna  ze  i  wahadlo  bedzie  sporo  wazylo -tyle  co  w  wiszacym GB

Czy  mozna  wlos  przedluzyc drugim wlosem  za  pomoca  zlaczki  i  inne  pomysly.

Horolovar  oferuje  chya najdluzszy  wlos  152 mmm


  • 0

#2 kumite

kumite
  • Użytkownik
  • 851 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano 11 wrzesień 2019 - 21:50

Inne pomysły ? struny od instrumentów muzycznych , na pewno wytrzyma obciążenie, a na ile się skręci to już eksperyment. Pzdr


  • 0

#3 kiniol

kiniol

    wieżowy

  • Użytkownik
  • 6221 postów
  • Płeć:Nie określona
  • Lokalizacja:Puszczykowo

Napisano 12 wrzesień 2019 - 09:33

To zupełnie coś innego, włos jest płaski.


  • 0

#4 Safinowski

Safinowski
  • Stowarzyszenie
  • 852 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazowsze

Napisano 14 wrzesień 2019 - 15:16

Bez potrzeby kompensacji sprawa jest prosta. Drut sprężynowy, ewentualne przeciąganie na wymaganą średnicę, walcowanie na płasko i gotowe. Wszystko łatwo dostępne. Ewentualna obróbka cieplna też dostępna, bo to około 200 stopni, zależy od materiału. Drut z brązu bywa kruchy, to trzeba sprawdzić jak się w obróbce zachowa. Odchyłka zwykle nie przekracza 3 minut na dobę, ale jak damy pod kloszem regulator temperatury, to nasz włos w niczym od najlepszych nie będzie ustępował. Wykonanie prawdziwego włosa z elinwaru lub podobnego materiału też jest możliwe. Wytop robimy sami w piecu laboratoryjnym, może to być na przykład pół kilograma, według składu, który jest do zdobycia, w odpowiedniej atmosferze. W razie trudności jakiś instytut zrobi. Następnie odlew, walcowanie, przeciąganie, do małych zegarków jeszcze zwijamy w spiralę po dwa na raz, rozcinamy... Powodzenia.


  • 0

#5 janekp

janekp

    Nowy Uzytkownik

  • Użytkownik
  • 2383 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Paryz/Francja

Napisano 14 wrzesień 2019 - 17:36

Bez potrzeby kompensacji sprawa jest prosta. Drut sprężynowy, ewentualne przeciąganie na wymaganą średnicę, walcowanie na płasko i gotowe. Wszystko łatwo dostępne. Ewentualna obróbka cieplna też dostępna, bo to około 200 stopni, zależy od materiału. Drut z brązu bywa kruchy, to trzeba sprawdzić jak się w obróbce zachowa. Odchyłka zwykle nie przekracza 3 minut na dobę, ale jak damy pod kloszem regulator temperatury, to nasz włos w niczym od najlepszych nie będzie ustępował. Wykonanie prawdziwego włosa z elinwaru lub podobnego materiału też jest możliwe. Wytop robimy sami w piecu laboratoryjnym, może to być na przykład pół kilograma, według składu, który jest do zdobycia, w odpowiedniej atmosferze. W razie trudności jakiś instytut zrobi. Następnie odlew, walcowanie, przeciąganie, do małych zegarków jeszcze zwijamy w spiralę po dwa na raz, rozcinamy... Powodzenia.

Dziekuje  Panie  Safinowski,Jakis domowy  sposob  na  przeciaganie mysle  o drucie  sprezynowym,wydaje  sie  byc  najtanszy  z  wymienionych materialow

Przy  okazji  jak  polaczyc  dwa  rozne  wlosy  zeby uzyskac  bimetal  z  nich ,one moga  byc  zgrzewane czy  zaprasowane


Użytkownik janekp edytował ten post 14 wrzesień 2019 - 17:43

  • 0

#6 namor

namor
  • Miłośnicy zegarów
  • 158 postów

Napisano 15 wrzesień 2019 - 18:37

Rozumiem Janku że eksperymentujesz. By Ci pomóc zejdźmy na ziemię. Takie zawieszenia(tutaj włosy) wykonuje sie ze: -stali, brązu fosforowego, brązu berylowego, inwaru, elinwaru itp. W Twoim przypadku chyba najlepiej będzie gdy zakupisz " porcję" drutu fosforobrązowego o odpowiedniej średnicy i udasz się do jubilera, z lepiej wyposażonym warsztatem, z prośbą by Ci ten drut przewalcowali na określoną grubość. W wielu zakładach jubilerskich posiadają małe walce na których walcują złoto, srebro na różne profile. Problemem może być gdy ich walcarka jest źle ustawiona lub mocno sfatygowana i wtedy wychodząca wstążka może być pogięta na boki. Z taką niewiele można już zrobić.Nie wiem też  czy wiesz jakiej grubości i szerokości chcesz uzyskać wstążkę.

Gdy  tak nie dasz rady, proponuję przemyśleć taką ewentualność by zawieszkę zrobić z okrągłego drutu. Stosują wstążki głownie z tego powodu że łatwiej na wstążce tak dobrać  wymiary by uzyskać pożądaną sztywność gdy posiadają możliwości walcowania precyzyjnego. Taką zawieszkę z okrągłego drutu zastosowałem w moim "atmosie" i działa bez zarzutu od wielu lat. Bo nie ma w zasadzie merytorycznych przesłanek że na zawieszkę musi być zastosowana taśma. Drut wymaga jednak solidnego zamocowania na końcach by uniemożliwić jego obrócenie się . Za to będzie Ci łatwiej dobrać sztywność zawieszki gdyż w zakładach produkujących sprężyny na zamówienie miewają druty w grubościach różniących się w setnych częściach  milimetra. W moim przypadku za zgrzewkę piwa dostałem po ~ 2m drutu o średnicach:- 0,11, 0,12, 0,13, 0,14 mm. I z tego dopasowała mi średnica 0,13mm. Miałem też możliwość wybrania szlachetnego lub mniej szlachetnego materiału. Wybrałem oczywiście stal nierdzewną "dobrze sprężystą".

Co do wykonywania taśmy bimetalowej która by reagowała na temperaturę zmianą kształtu trochę Cię rozczaruję bo raczej prostymi metodami nie dasz rady sam tego zrobić. Są na to opracowane dosyć skomplikowane technologie na odpowiednie maszyny. To połączenie wykonują zwykle drogą zgrzewania liniowego. Literatura W. Tryliński Drobne mechanizmy i przyrządy precyzyjne. Podstawy konstrukcji $5 podrozdział 5 Termobimetale temat "d" "Materiały stosowane do...."

Powodzenia Janku! Pozdrawiam!    Karol


Użytkownik namor edytował ten post 15 wrzesień 2019 - 18:40

  • 0

#7 janekp

janekp

    Nowy Uzytkownik

  • Użytkownik
  • 2383 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Paryz/Francja

Napisano 15 wrzesień 2019 - 19:03

Rozumiem Janku że eksperymentujesz. By Ci pomóc zejdźmy na ziemię. Takie zawieszenia(tutaj włosy) wykonuje sie ze: -stali, brązu fosforowego, brązu berylowego, inwaru, elinwaru itp. W Twoim przypadku chyba najlepiej będzie gdy zakupisz " porcję" drutu fosforobrązowego o odpowiedniej średnicy i udasz się do jubilera, z lepiej wyposażonym warsztatem, z prośbą by Ci ten drut przewalcowali na określoną grubość. W wielu zakładach jubilerskich posiadają małe walce na których walcują złoto, srebro na różne profile. Problemem może być gdy ich walcarka jest źle ustawiona lub mocno sfatygowana i wtedy wychodząca wstążka może być pogięta na boki. Z taką niewiele można już zrobić.Nie wiem też  czy wiesz jakiej grubości i szerokości chcesz uzyskać wstążkę.

Gdy  tak nie dasz rady, proponuję przemyśleć taką ewentualność by zawieszkę zrobić z okrągłego drutu. Stosują wstążki głownie z tego powodu że łatwiej na wstążce tak dobrać  wymiary by uzyskać pożądaną sztywność gdy posiadają możliwości walcowania precyzyjnego. Taką zawieszkę z okrągłego drutu zastosowałem w moim "atmosie" i działa bez zarzutu od wielu lat. Bo nie ma w zasadzie merytorycznych przesłanek że na zawieszkę musi być zastosowana taśma. Drut wymaga jednak solidnego zamocowania na końcach by uniemożliwić jego obrócenie się . Za to będzie Ci łatwiej dobrać sztywność zawieszki gdyż w zakładach produkujących sprężyny na zamówienie miewają druty w grubościach różniących się w setnych częściach  milimetra. W moim przypadku za zgrzewkę piwa dostałem po ~ 2m drutu o średnicach:- 0,11, 0,12, 0,13, 0,14 mm. I z tego dopasowała mi średnica 0,13mm. Miałem też możliwość wybrania szlachetnego lub mniej szlachetnego materiału. Wybrałem oczywiście stal nierdzewną "dobrze sprężystą".

Co do wykonywania taśmy bimetalowej która by reagowała na temperaturę zmianą kształtu trochę Cię rozczaruję bo raczej prostymi metodami nie dasz rady sam tego zrobić. Są na to opracowane dosyć skomplikowane technologie na odpowiednie maszyny. To połączenie wykonują zwykle drogą zgrzewania liniowego. Literatura W. Tryliński Drobne mechanizmy i przyrządy precyzyjne. Podstawy konstrukcji $5 podrozdział 5 Termobimetale temat "d" "Materiały stosowane do...."

Powodzenia Janku! Pozdrawiam!    Karol

O  cos  takiego  mi  wlasnie  chodzilo  Karol,zgrzewanie  liniowe,mysle  ze  pomysl na  wlos  z  bimetalu  nie  jest zly,trzeba  tylko  umiejetnie  skomponowac  dwa materialy  zeby  dzialala  kompensacja,mysle  ze jest  to  drogie  rozwiazanie  i stad  niepraktykowane .

Nie  wiem czy  uda  mi  sie znalezc  jubilera  z  takimi  zdolnosciami  ale  bede  szukal

 

Kazda  odpowiedz  to  porcja  ciekawych  informacji  dla  mnie .

Edit

Trylinski  to  dosc  stara  ksiazka ,nie  ma nic  nowszego  Karol...


Użytkownik janekp edytował ten post 15 wrzesień 2019 - 19:10

  • 0

#8 dziadek

dziadek
  • Miłośnicy zegarów
  • 1689 postów
  • Płeć:Nie określona
  • Lokalizacja:Puszcza Kampinoska

Napisano 15 wrzesień 2019 - 20:54

 

Przy  okazji  jak  polaczyc  dwa  rozne  wlosy  zeby uzyskac  bimetal  z  nich ,one moga  byc  zgrzewane czy  zaprasowane

Nie wiem co masz na myśli pisząc "połączyć dwa różne włosy żeby uzyskać bimetal". Moim zdaniem nie da się połączyć ze sobą dwóch różnych włosów i zawiesić na nich wahadło torsyjne w roczniaku. Owszem można połączyć ze sobą dwie różne np. taśmy budując z tego samo wahadło z kompensacją,  a nie włos do zawieszenia wahadła. 


Użytkownik dziadek edytował ten post 15 wrzesień 2019 - 21:28

  • 0

#9 janekp

janekp

    Nowy Uzytkownik

  • Użytkownik
  • 2383 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Paryz/Francja

Napisano 16 wrzesień 2019 - 09:44

Nie wiem co masz na myśli pisząc "połączyć dwa różne włosy żeby uzyskać bimetal". Moim zdaniem nie da się połączyć ze sobą dwóch różnych włosów i zawiesić na nich wahadło torsyjne w roczniaku. Owszem można połączyć ze sobą dwie różne np. taśmy budując z tego samo wahadło z kompensacją,  a nie włos do zawieszenia wahadła. 

Znalazlem producenta ktory  oferuje  tasmy bimetalowe  ale od  0,65  mm  grubosci  ,ja potrzebuje  ciensze ,robi  nawet  trimetal,teraz  musze  sie  zastanowic  jaka konfiguracje metali  wybrac  bo  to  sa  tasmy  do  ciecia do  tzw  bandsage - pily  tasmowe .jest duzy  wybor  i  rozne  wlasciwosci i  parametry ,kombinuje  dalej  ....


  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych