Skocz do zawartości



Aktualizacje statusu

Wyświetl wszystkie aktualizacje

Najnowsze tematy


Zegary i zegarki RAF podczas 2-giej wojny światowej.

Mark I- Mark V

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_kaido2_*

Gość_kaido2_*
  • Gość

Napisano 07 luty 2010 - 19:43

Zegary i zegarki na pokladach sammolotow RAF



Czasomierze na pokladach samolotow Ministerstwa Lotnicta podczas 2-giej wojny swiatowej mialy piec podstawowych wzorow okreslanych jako Mark (od Mark I-V pokladowe,od VI- do X nareczne).Podzial wymogow tych podstawowych grup zostaly dodane do alfabetycznych podgrup.

Podstawowym znakowaniem wszystkich urzadzen i zegarkow korony lub nalezacych do mienia panstwowego,byla charakterystyczna strzalka znajdujaca sie na tarczy i na deklu.Owa strzalke mozna znalezc na wczesnych egzemplarzach zegarkow z przed I-wszej wojny swiatowej.Dodatkowo byly umieszczane numery ewidencyje(ref no) i seryjne(se no) z pryblizonym okresem dostawy.Zegarki nareczne dla pilotow nie mialy numerow seryjnych i ewidencyjnych na tarczy tylko na deklu z wybijana specyfikacja WWW.

Glownymi dostwacami czasomierzy na poklady samolotow i do urzadzen wystepujacych w RAF-ie poczawszy od 37-go roku byl S.Smith & Sons w Cricklewood/Londyn oraz amerykanskie Wlatham,Elgin z dostaw USA i szwajcarskie JLC.Nareczne i kieszonkowce to glownie pochodzace z dostaw i kontraktow amerykance i szwajcary(Elgin,Waltham,JLC,Moeris,Mulco,Omega,Longines,IWC....).


W zegarkach narecznych mechanizmy byly zazwyczaj 30-to godzinne 7/15j,natomiast w pokladowych 30-to godzinne i 8-mio dniowe glownie 7-mio kamieniowe.
Obudowy pokladowych wykonane byly z mosiadzu,aluminium lub termo tworzywa.Obudowy te byly w kolorze czarnym matowym i posiadaly kolnierz montazowy.Zegary i urzadzenia montowane byly nawierzchniowo w odpowiednio wykonany otwor w w blacie .


5 podstawowych wzorow Mark odnoszacych sie glownie do zegarow i urzadzen pokladdowych z krotkim opisem:

MarkI - Zegar lotniczy z przeznaczeniem dla wszystkich powszechnie uzywanych lodzi plywajacych.Mechanizm 8-mio dniowy,4 calowa jasna tarcza,wodoszczelna obudowa z aluminium, zakrecany pierscien ze szklem i uszczelka.Wskazowki i cyfry na tarczy bez fosforu.

MarkII- To Zegar MarkV w kokpicie samolotu.8-mio dniowy werk,obudowa standardowej wielkosci(21,2 cala)-metalowa.Nastaw czasu poprzez koronke w prawym dolnym rogu(patrzac od przodu).Cyfry i wskazowki fosforyzowane,dodatkowy czerwony wskaznik do nastawu np: startu samolotu.

MarkIIA- Jest podobny do MarkII z ta roznica iz jest na werku 30-to godzinnym a zamiast czerwonego wskaznika(zamalowanego na czarno) znajduje sie czerwona blokada(strzalka) sluzaca do tego samego celu co czerwony wskaznik w MarkII dodatkowo blokujaca bezel.

MarkIIB- Glownie roznil sie obudowa 21,2 cala z tworzywa stucznego.Werk 8-mio dniowy.

MarkIIC- Z powodu braku stopera zastepowany MarkIII.Obudowa 13,4 cm dlugosci i 2 cm srednicy.Werk 8-mio dniowy.

MarkIID- Jest niemal identyczny jak IIB.Cala obudowa termoplastyczna.

MarkIII-Chronograf w metalowej obudowie z 8-mio dniowym mechanizmem wyposazonym w dodatkowe komplikacje niezbedne do ustawiania czasu lotu itp..Posiada przycisk reset umozliwiajacy zatrzymanie starego odliczania i ponownego odliczania czasu lotu.Tarcza podzielona na 2 wskazniki czasu, 12 i 24h.

MarkIV- Jest ostatnim z mechanizmem 7j.Mocowany na deske tak ze tylko pierscien jest widoczny(brak kolnierza).Pogrubione cyfry 3,6,9,12 na tarczy.

MarkV- Zegar w obudowie aluminiowej,reszta podobnie jak MarkIV

Troche skromnie(Brak MarkVI-X),lecz niestety przy necie z telefonu fotki i tabele wyssaly by go na wior.

Komentarze i dodatkowe materialy mile widziane.

Z czasem post bedzie rosl w sile:)

Pozdrawiam
Marcin
  • 0

#2 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 05 styczeń 2011 - 23:33

mamy taką nadzieję , no i foty foty foty , kurde brakowało tego wątku jak cholera , myślę ,że wszystkie wątpliwośći można będzie tu rozwiać lub też utwierdzić się w temacie 3 X TAK :D
  • 0

#3 Gość_kaido2_*

Gość_kaido2_*
  • Gość

Napisano 07 styczeń 2011 - 20:29

Z czasem post bedzie rosl w sile:)


Piszac to zdanie mialem na mysli wklad tez innych uzytkownikow forum,jak widac temat umarl.

, no i foty foty foty


To moze bys cos wkleil, a i przy okazji cos niecos opisal? Z checia poczytam.
  • 0

#4 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 07 styczeń 2011 - 21:07

eee tam ,od razu umarł , zbieram materiały ;) , z tego co mi wiadomo piloci RAF w dużej mierze nosili własne zegarki , że się tak wyrażę rodzinne , często je grawerując na deklu , numer dywizjonu , imię kobiety itp , dostawali też zegarki z przydziału , najbardziej rozpowszechnionymi w śród angielskich lotników były RAF Omega 6B/159 AM i longines 6b\159 AM
grawerka na deklu , AM - Air Ministry , lub Army Ministry , cóż co kraj to obyczaj . W roku 1930 powołano w Republice Czechosłowackiej lotnictwo, a co za tym idzie musiano lotników wyposażyć w zegarki . obrano wtedy trzech producentów Lemania Longines, Eterna , Ministerstwo dokonało tej realizacji w 1935r oznaczając na zegarki Majetek Wojenska Sprava , co można tłumaczyć jako własność mienia wojskowego Ten sam napis był tłoczony na czołgach , samolotach itd , zdjęcia niebawem :D
  • 0

#5 Gość_kaido2_*

Gość_kaido2_*
  • Gość

Napisano 07 styczeń 2011 - 23:01

grawerka na deklu , AM - Air Ministry


Air Ministry

W roku 1930 powołano w Republice Czechosłowackiej lotnictwo, a co za tym idzie musiano lotników wyposażyć w zegarki . obrano wtedy trzech producentów Lemania Longines, Eterna , Ministerstwo dokonało tej realizacji w 1935r oznaczając na zegarki Majetek Wojenska Sprava , co można tłumaczyć jako własność mienia wojskowego


W ok roku 1920 powolano ministerstwo na wzor naszego MSWojsk ktore przyjelo nazwe Vojensky Majetek v CS ,a sprzet o ile byl znakowany to byl jako VM badz Vojensky Majetek po wojnie reaktywowano ten urzad a sprzet w tym zegarki ktore wymieniles znaczono Majetek Vojenske Sprawy.O tym urzedzie mozna poczytac na ktoryms z czeskich for militarnych.
Do tego aby wyposazac lotnikow w zegarki czesi doszli dopiero w 1938r gdy nasililo sie uzbrajanie czechoslowackiej armi przed zblizajacym sie ewentualnym konfliktem z niemcami.

Użytkownik kaido2 edytował ten post 07 styczeń 2011 - 23:02

  • 0

#6 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08 styczeń 2011 - 01:17

Air Ministry



W ok roku 1920 powolano ministerstwo na wzor naszego MSWojsk ktore przyjelo nazwe Vojensky Majetek v CS ,a sprzet o ile byl znakowany to byl jako VM badz Vojensky Majetek po wojnie reaktywowano ten urzad a sprzet w tym zegarki ktore wymieniles znaczono Majetek Vojenske Sprawy.O tym urzedzie mozna poczytac na ktoryms z czeskich for militarnych.
Do tego aby wyposazac lotnikow w zegarki czesi doszli dopiero w 1938r gdy nasililo sie uzbrajanie czechoslowackiej armi przed zblizajacym sie ewentualnym konfliktem z niemcami.

myślę że w 1918 powołano :D , zegarki mające calib 15,94 lub 15,24 (przedwojenne) mogły być faktycznie w ogóle nie znakowane jako MVS ,lub znakowane po wojnie , już po reaktywacji , tak jak to robiono na zegarkach z cal. 15,68 posiadającymi blaszany cyferblat , ale pies pogrzebany w tym , że przede wszystkim MVS to nie była żadna organizacja , tą nazwą oznaczano jej własność- majetek,;że przytoczę oryginalny cyt;,,Majetek vojenské správy není organizace, tímto názvem byl označen její majetek.
No a vojenská správa? Musela vzniknout hned, jak vzniklo Československo, resp. Československá armáda, tudíž v roce 1918.,, Rozmawiamy tu o Longinesie MVS oczywiście :) którego historia jest jak czeski film ,nikt nic nie wie ;) . , Kolega kolekcjoner z Cz, ma parę 100%- towych drugowojennych Etern i Lemania oznakowanych Mvs ,
pozwolę sobie przytoczyć Kaido zaciekłą ale wyczerpującą dyskusję z koleżeńskiego forum ,w który tę kwestię podjęto post nr 8 -15 , zwróć uwagę na wypowiedż usser Martin (mod) na pytanie usser Fritz , gdzie jest podane jak na tacy (post nr 13),że Longines z 1935 posiada oznaczenie MVS itd , myślę ,że ten cytat i link pozwoli nam i innym zaoszczędzić wiele słów i energii ,które będziemy mogli wykorzystać w innych jeszcze nie przetartych i niewyjaśnionych tematach , dodam , że wszystkie swoje dane mod Martin poparł po wcześniejszej weryfikacji w bazie danych Longines;
http://www.mwrforum....ead.php?t=13960

Użytkownik sapek edytował ten post 08 styczeń 2011 - 15:49

  • 0

#7 Gość_kaido2_*

Gość_kaido2_*
  • Gość

Napisano 08 styczeń 2011 - 22:29

Podczepiles tu wiele ciekawych linkow ktore moga sie przydac wielu osobom w przyszlosci.Mysle ze ta sprawa nigdy nie zostanie do konca rozstrzygnieta,chyba ze pojawia sie konkretne dowody swiadczace o historii i znakowaniu tychze zegarkow(np broszury uzupelniajace z czechoslowackiego urzedu zaopatrzenia, wyposazenia i mienia wojskowego) .Jedyne co mozemy zrobic w takiej sytuacji to sugerowac sie wypowiedziami przedstawionymi przez nas wyzej i z naszych PW.

Jezeli chodzi o przedwojenne czeskie to mialem kiedys kieszonke Longina oznaczona Vojensky Majetek z troche inna wezsza czcionka bez numeru ewidyncyjnego z polowy lat 30-tych. napis byl w 100% autentyczny.

Przeniose nasze wypowiedzi do tematu "Wojskowe sasiadow" gdyz tamto miejsce jest odpowiedniejsze jak te.

Użytkownik kaido2 edytował ten post 08 styczeń 2011 - 22:30

  • 0

#8 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 08 styczeń 2011 - 22:34

ok , temat będzie się rozwijał bo mam wiele innych wiadomości w tym temacie , myślę ,że wspólnie damy radę wyjaśnić bo tok i ślad jest jak najbardziej ok a przede wszystkim wiarygodny

Użytkownik sapek edytował ten post 08 styczeń 2011 - 22:41

  • 0

#9 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 10 styczeń 2011 - 22:22

zamieszczę tu link , naprawdę bardzo ciekawą stronę ,
http://web.archive.o...4to15/1594.html
i drugą ,że tak powiem za ciosem:)
http://www.mymilitar..._03/ckpilot.htm



jeśli ktoś ma chwilkę na tłumaczenie ,albo zna języki , to polecam , myślę że min tym stronom zrobi się coraz jaśniej w ciemnej stronie zegarków RAF
nie ukrywam ,że pozostaje jeszcze wiele do wyjaśnienia , np fakt jako że Słowacja podczas 2 wojny została ,,wyzwolona" spod Czeskiej okupacji i czynnie brała udział po stronie 3Rzeszy w 2w , w związku z tym nie musiała przenosić swoich zakładów m.in. Longines w inne miejsca , tak jak to musiały poczynić Czechy , ostatnio dowiedziałem się ,że longinesa przeniesiono z Czech w 5 lub 6 innych państw by móc kontynuować produkcję, i jeszcze to
http://www.ceasuripe...anguage=english
a tu oryginał ulotki w wydaniu czeskim ? słowackim? Longines MVS cal 15,94 ,
Załączony plik  longinesad.jpg   40,89 KB   9 Ilość pobrań/
pozwolę sobie przetłumaczyć ;

"Longines zegarek ktory wygral"

We wszystkich krajach od pewnego czasu istnial duży nacisk skierowany na lotnictwo, w ktorym trzeba było zapewnic pilotom najnowsze i najdoskonalsze wynalazki współczesnej techniki.
Latanie to nie tylko pokonywanie duzych odległości, większych niż jakiekolwiek inne rodzaje transportu,liczy sie tu dokładność. Z tego tez powodu w lotnictwie nie mało znaczącą wagę poświęcono zegarkom, które musialy byc dokładne i doskonałe. Nasze lotnictwo i kierownictwo wyzszego szczebla zdecydowało się dostarczyć naszym siłom powietrznym zegarki Longines, które w najlepszy sposób odpowiadają wszystkich wymaganiom jakimi są m. in dokładność.Przeszły one specjalne badania techniczne.
Zegarki LONGINES dla pilotow wyróżniają się przede wszystkim wyjątkowo piękną budową koperty ze stali nierdzewnej. To na pewno nasz powód do radości i dumy, że koperty są robione z materialu pochodzącego z lokalnej Poldi-STEEL w Pradze(kiedyś nasza słynna fabryka stali, ktora została zamknięta kilka lat temu). Materiał został oceniony najwyżej jak od innych zagranicznych dostawców stali. W okresie kilku miesięcy pracownicy z LONGINES`a pracują nad doskonałościa zegarków dla lotnictwa , ktore są niczym małe arcydzieła.

Lotnicze zegarki LONGINES`a Cal. 15.94, sygn. 3582 na 15 łozyskach rubinowych, wyróżnia precyzyjny mechanizm z dużym antymagnetycznym kołem balansu. Jest to szczyt doskonałości technicznej, odporny jest na warunki atmosferyczne, kurz i wstrząsy. Szczególną uwagę poświęcono badaniu dokładności tych zegarków, głównie z tego powodu, że mają stosunkowo niewielki rozmiar. Szkło jest również nie do rozbicia.
LONGINES udowodnił że te zegarki są naprawde dobre. Ich chód jest dokładny mieszczący się w certyfikacie chronometru, oraz dobrze trzyma parametry na długich trasach lotu pilota.
Nawet sportowcy wybrali te zegarki, nie tylko ze względu na ich ładny kształt , ale również dlatego, że we wszystkich rodzajach sportu (nawet tych wyczynowych), okazał on swą wytrzymałość i niezawodność.
Aby sprostać potrzebom odbiorcy, zegarki LONGINES nie są sprzedawane tylko z długim paskiem ze skóry przeznaczonych dla pilotów, ale także z krótkim ze skóry wieprzowej przeznaczonym wyłącznie dla sportowców.Jest to bardzo oryginalny symbol lotnictwa, Czechoslowackiego od LONGINES`a
uuuuuufffffffff <_<

Użytkownik kaido2 edytował ten post 12 styczeń 2011 - 23:22

  • 0

#10 Gość_kaido2_*

Gość_kaido2_*
  • Gość

Napisano 12 styczeń 2011 - 22:21

Sapek poprawie tekst ktory przetlumaczyles zapewne za pomoca translatora.Tlumaczenie wyslal bym Tobie na PW, lecz nie wiem kiedy bedziesz a wisza tu byki . Z mojej strony sle podziekowania za aktywnosc i checi uczestnictwa w temacie.Oby tak dalej.

P.S. Ten tekst brzmi jak czechoslowacki bełkot marketingowy Longinesa :lol:

Jutro postaram sie to wszystko poogarniac, a posty wrzuce tam gdzie ich miejsce.

Użytkownik kaido2 edytował ten post 12 styczeń 2011 - 23:27

  • 0

#11 sapek

sapek
  • Użytkownik
  • 433 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 13 styczeń 2011 - 09:10

niestety ,ale kolejnośc tłumaczenia takstu była taka , że to Czesi tłumaczyli na angielski a potem ja na polski ,zobaczymy co Tobie wyjdzie z tego :)Kolejna
sprawa to napis MAJETEK VOJENSKA SPRAWA , w pierwszym linku ;HOUSE of LONGINES , jest czarno na białym ,(opis zegarka cal 15,94 wydany 23 stycznia w 1935 roku ), że takowy napis się znajduje :lol: , co może podlegać też dyskusji ,że część tych ,tego modelu była przeznaczona na rynek cywilny ,bez oznaczeń MWS , jako nie anti magnetique (bez napisu na porcelanowym cyferblacie ) , Śmiem twierdzić ,że ze względu na potrzeby lotnictwa ,w póżniejszym terminie, tzn od roku 1937-go zmodernizowano zegarki posiadające cal 15,94 i produkowano (składano) je już jako anti-magnetique (napis na porcelanowej tarczy ),którego to przedmiotu sprawy zdjęcia zamieszczę niebawem ;)Póżniejsze wersje zegarka ,zmodernizowane (cal 15,26 oraz cal 15,68) wyszły już z blaszanym cyferblatem , gdzie znowu mamy wersję bez napisu MWS oraz z napisem MWS,
Zresztą zainteresowanych zapraszam do oryginalnej strony na ten temat ,którą wkleiłem wyżej (HOUSE of LONGINES ) . Korzystając z weny i okazji ,jest jeszcze parę innych tematów do wyjaśnienia w związku z tym zegarkiem , jak na przykład to , że są także modele z cal 15,68 z porcelanową tarczą . Tak więc, nic nie jest regułą , a drobne odstępstwa od zasad ; czy mają napis MVS , czy jest anti magnetique , czy ma porcelanowy czy blaszany cyferblat występują ,oczywiście z zachowaniem niepodważalnych dowodów i zasad , które potwierdzają jego oryginalność (zgodność numerów itd) danego modelu

Użytkownik sapek edytował ten post 14 styczeń 2011 - 14:36

  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych