Skocz do zawartości


Najnowsze tematy


Zdjęcie

DZIAŁ TECHNICZNY

Tu pytamy o sprawy techniczne, wymiany, naprawy, ułatwienia itp

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
6503 odpowiedzi w tym temacie

#1 Krzysiek_W

Krzysiek_W

    pozytywnie zweryfikowany

  • Moderator
  • 3958 postów
  • Gadu-Gadu: 5335
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:umożliwia bardzo precyzyjną lokalizację

Napisano 11 luty 2012 - 19:47

Proszę abyście tu wpisywali wszystkie swoje pytania odnośnie kwestii napraw, wymian, regulacji itp.
Dzięki temu powstanie też ciekawy i wartościowy temat techniczny smile.gif


Użytkownik rk7000 edytował ten post 06 grudzień 2016 - 20:21

  • 0

#2 kaczorynka17

kaczorynka17
  • Nowy Użytkownik
  • 28 postów
  • Gadu-Gadu: 1224187

Napisano 11 luty 2012 - 20:27

W takim razie ja zadam pierwsze pytanie które nurtuje mnie od kilku dni. (Jeśli temat był poruszany- proszę o info- usunę swój post). Moje pytanie dotyczy charakterystycznego "szczyrkania", lekkiego stukania w mechanizmach zegarków radzieckich podczas w miarę energicznego odwracania ich raz tarczą do góry, raz tarczą do dołu. Czy to jest objaw jakiejś usterki? Czy może jednak w mechanizmie zegarka jest dozwolony luz na jakiejs części itp? Szczyrkanie takie zaobserwowałem w kilku moich pobiedach i w slavie lodówce. Z góry dzięki za odpowiedź:D

P.S. Mam nadzieje że to pytanie pasuje do nowo stworzonego działu:)
  • 0

#3 Voli

Voli

    mentalny Martin Eden

  • Użytkownik
  • 1755 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 12 luty 2012 - 12:55

Czasami pierścień osadczy jest zbyt luźny (dotyczy to zwłaszcza produkcji z lat '80) lub werk nie jest prowidłowo zamocowany (często po jakichś "naprawach" brakuje śrub lub blaszek mocujących werk do koperty lub są niedokręcone). Czasami też "po naprawach" usunięty jest pierścień dociskajacy pod deklem (bo przecież zbędny sie wydawał naprawiającemu) i wnętrzności zamiast dociśnięte do koperty mają luz. Może to być też niedokręcona tarcza (jest tylko załozona). W automatach z kolei wahnik czasami uderza o dekiel - tu tez albo brakuje pierścienia odsuwającego dekiel na odpowiednią odległość od werku albo jest wytłuczone łożysko i wahnik ma luz.

Użytkownik Voli edytował ten post 12 luty 2012 - 12:57

  • 0

#4 sthool

sthool
  • Użytkownik
  • 1916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 12 luty 2012 - 14:07

Do tego, co napisał mój Przedmówca dorzucę jeszcze dwie przyczyny:
1.Luz wzdłużny na łożyskach balansu - dotyczy to zwłaszcza ciężkich balansów (np. w 2809 i 3602) oraz sytuacji, w której zastosowano za dużo blaszek regulacyjnych pod półmostkiem balansu.
2. Tarcza kalendarza - nie dotyczy to na pewno wszystkich mechanizmów - ja zaobserwowałem to (a raczej usłyszałem) w Wostoku/Mirze 2214.
A co do "latania" całego werku w kopercie - tu jest też jeszcze jedna przyczyna, o której nie napisał kol. Voli - usunięcie uszczelki pod deklem.
  • 0

#5 kaczorynka17

kaczorynka17
  • Nowy Użytkownik
  • 28 postów
  • Gadu-Gadu: 1224187

Napisano 12 luty 2012 - 21:16

Dzięki za odpowiedzi. Z obserwacji wnioskuję że to raczej nie chodzi o luzy mechanizmu w kopercie. No cóż, jak widać może być kilka przyczyn takiego szczyrkania w mechanizmie, na szczęście nie wpływa to na pracę zegarka. Nie mniej jednak trochę to wkurza:)
  • 0

#6 haakenn

haakenn
  • Nowy Użytkownik
  • 9 postów

Napisano 17 luty 2012 - 22:49

Czy możliwa jest wymiana kwarcowych bebechów na automat? Okazało się, że zegarek po babci nie może zostać naprawiony - mechanizm padł na amen. Za 60 zł zaproponowano mi wstawienie jakiegoś chińskiego cuda, jednak byłbym bardziej zdecydowany wstawić mechanizm automatyczny. Da radę ?
  • 0

#7 Krzysiek_W

Krzysiek_W

    pozytywnie zweryfikowany

  • Moderator
  • 3958 postów
  • Gadu-Gadu: 5335
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:umożliwia bardzo precyzyjną lokalizację

Napisano 17 luty 2012 - 23:26

a jaki to zegarek? za niewielkie pieniądze można dokupić dawcę ;)

pozdrawiam
  • 0

#8 Gość_Szymon._*

Gość_Szymon._*
  • Gość

Napisano 18 luty 2012 - 21:36

To jak podpytam może mniej ambitnie. Chodzi mi o mechanizm 2627. Posiada on szybka zmiane daty i ok.. przyciskiem bez problemu zmienia sie dzień miesiąca. A czy jest jakiś sposób żeby szybko zmienić dzień tygodnia? Bo póki co udaje mi się to tylko przez przelecenie wskazówkami.
  • 0

#9 sthool

sthool
  • Użytkownik
  • 1916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 19 luty 2012 - 11:45

Jeżeli mówimy o mechanizmie 2627 stosowanych w Slavach (a tak wywnioskowałem, bo Rakieta 2627 miała szybką zmianę daty za pomocą koronki, a nie przycisku), to niestety jedynym sposobem na zmianę dnia tygodnia jest kręcenie wskazówkami. Nie należy jednak tej czynności wykonywać za często, bo może się to skończyć awarią ćwiertnika. Objawem tego będzie chodzący zegarek ze stojącymi wskazówkami ;) W Slavach takie awarie to dość częsta przypadłość.

Użytkownik sthool edytował ten post 19 luty 2012 - 11:46

  • 0

#10 Gość_Szymon._*

Gość_Szymon._*
  • Gość

Napisano 19 luty 2012 - 12:29

Akurat ja mam ten mechanizm w Poljocie. Zegarek mam póki co nie na chodzie i będzie przechodził remont.
  • 0

#11 sthool

sthool
  • Użytkownik
  • 1916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 19 luty 2012 - 13:58

A faktycznie zapomniałem, że były jeszcze Poljoty na mechanizmie 2627. Co nie zmienia faktu, że częste kręcenie wskazówkami w celu zmiany daty jest dla ćwiertnika "niezdrowe" ;)
  • 0

#12 luks

luks
  • Użytkownik
  • 405 postów
  • Lokalizacja:Wielkopolska

Napisano 19 luty 2012 - 17:04

być może również spotkaliście się z podobnym problemem: defekt dotyczy zegarków które tykają lecz wskazówki albo stoją bądź to po kilkunastu minutach zatrzymują się w miejscu, mam tak z kilkoma np majak, sportwin czy z zimowskim 2602, pytanko co jest przyczyną (wykluczam połamany ćwiertnik chodź zdarzyło mi się to w kilku zimach czy pobiedach) czy zabiegi zegarmistrzowskie dalece będą wybiegać od standardowego czyszczenia i smarowania,
  • 0

#13 sthool

sthool
  • Użytkownik
  • 1916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 19 luty 2012 - 18:33

Ten opis pasuje do poślizgu na ćwiertniku. Po jakimś czasie pracy tarcie na styku ćwiertnika i koła minutowego jest za małe aby mechanizm "pociągnął" wskazówki ;). Tak jak wspomniałem we wcześniejszych postach dot. mechanizmu 2627 - usterka ta była częsta w Slavach serii 24xx (ze względu na wadę konstrukcyjną i być może technologiczną - zły dobór materiału).
Przy okazji porada dla osób zaczynających przygodę z remontami mechanizmów (od takich porad chyba właśnie jest ten dział :( ). Przy składaniu mechanizmu, przed założeniem ćwiertnika na trzpień koła minutowego należy ten trzpień naoliwić. W przeciwnym wypadku czeka nas przykra niespodzianka w postaci nadmiernego oporu przy przestawianiu wskazówek.
A co do naprawy "ślizgającego się" ćwiertnika - po jego demontażu należy go DELIKATNIE zacisnąć (małymi szczypcami, bądź np obcinaczkami do paznokci) i ponownie zamontować pamiętając o wspomnianym nasmarowaniu :) Zaciśnięcia dokonujemy na tulejce ćwiertnika w miejscu, gdzie widoczne są dwa małe przeciwległe karby wykonane fabrycznie. Przedstawiony opis nie dotyczy zegarków Slava serii 24xx - tam technologia będzie nieco inna, ale to już temat na osobnego posta :)

Użytkownik sthool edytował ten post 19 luty 2012 - 18:38

  • 0

#14 luks

luks
  • Użytkownik
  • 405 postów
  • Lokalizacja:Wielkopolska

Napisano 19 luty 2012 - 19:54

dzięki ;) za wyjaśnienia sthool teraz mnie tylko zastanawia czy zegarmistrz oliwi trzpień koła minutowego gdy niegdyś dopytywałem dlaczego tak ciężko przestawia się godziny (już po naprawie zegarka) usłyszałem że zawsze ściska ćwiertnik bo po tylu latach pracy mechanizmu powstaje luz itp czyli tak jak to ładnie objaśniłeś
  • 0

#15 sthool

sthool
  • Użytkownik
  • 1916 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wrocław

Napisano 19 luty 2012 - 21:25

To, że trzeba oliwić ten trzpień to ja wywnioskowałem po paru awariach spowodowanych "suchym" zaciśnięciem ćwiertnika; oczywiście mówię tu o swoich błędach :) Bywało niekiedy tak, że bezpośrednio po złożeniu wskazówki dało się normalnie przestawiać, ale po jakimś okresie czasu i kilku przestawieniach połączenie "ćwiertnik - trzpień" po prostu się zacierało, co objawiało się niemożnością przestawiania wskazówek. Później w każdym remontowanym mechanizmie zacząłem oliwić omawiane połączenie - i efekt zacierania nigdy się nie powtórzył ;) Nie ma też obaw o nadmierny poślizg powodowany obecną oliwy; to połączenie po prostu musi być smarowane.
Przy okazji kolejna porada dla samodzielnie naprawiających - nie polecam czyszczenia mechanizmu bez zdejmowania ćwiertnika z koła minutowego. Po takim czyszczeniu również może dojść do zatarcia sprzęgiełka.

Użytkownik sthool edytował ten post 19 luty 2012 - 21:28

  • 0

#16 haakenn

haakenn
  • Nowy Użytkownik
  • 9 postów

Napisano 21 luty 2012 - 22:48

a jaki to zegarek? za niewielkie pieniądze można dokupić dawcę ;)

pozdrawiam


jest to Zaria, w środku siedzi mechanizm jak na zdjęciu.

Chętnie jednak zrobiłbym z niego automat - lepsze to niż kwarcowy japoniec.

Krzyśku, da radę?

Załączone miniatury

  • DSC_0782.JPG

  • 0

#17 tomektomek

tomektomek
  • Użytkownik
  • 226 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 24 luty 2012 - 19:25

Witajcie.

Byłem dzisiaj u zegarmistrza zapytać o wymianę rozbitego szkiełka w Komandirskim. Stwierdził, że tak wypukłego szkiełka nie jest w stanie wykombinować.

1. Czy ktoś ma namiary gdzie takowe można nabyć?
2. Jak właściwie nowe szkiełko powinno być mocowane, żeby szczelność została zachowana? Gdzieś czytałem, że na ciepło klejone do koperty?

Z góry dziękuję za wypowiedzi fachowców :P
  • 0

#18 Treevill

Treevill
  • Użytkownik
  • 1387 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Gdańsk

Napisano 25 luty 2012 - 08:04

Mi zegarmistrz powiedział na temat komandirskiego, że lepiej szkiełka w ogóle nie ruszać tylko wypolerować . No chyba, że jest pęknięte to trzeba będzie wymienić http://www.ebay.pl/i...=item1c23ba425e
  • 0

#19 armian

armian

    e=hc2

  • Użytkownik
  • 1153 postów
  • Gadu-Gadu: 4365774
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Roosendaal(NL)/Gubin

Napisano 25 luty 2012 - 10:30

Szkło w komandirach jest wklejane, więc operacja staje się dość mocno upierdliwa, jeżeli chce się usunąć stare pierw faktycznie warto mieć nowe dedykowane własnie do tych kopert.
  • 0

#20 klamocik

klamocik
  • Użytkownik
  • 256 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Nowa Ruda/Wrocław

Napisano 28 luty 2012 - 11:53

Szukałem, szukałem ale nie znalazłem. Od którego roku w 1 moskiewskiej fabryce produkowano mechanizm 2608?
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych