Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

MAROON07

Nowy Użytkownik
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by MAROON07


  1. Pojedynczej reklamy czy anonsu na temat C. Böhm jeszcze nie spotkałem :( Za to wielokrotnie C. Bohm - jako Uhrenfabrik - występuje w opracowaniach zbiorowych. Na przykład był wielokrotnie wzmiankowany podczas powstawania Zjednoczenia Świebodzickich Fabryk Zegarów w 1899 r. Kiedy, jako jedna z fabryk zegarowych, wszedł w skład tego konsorcjum.

    1.png

    2.png

    3.png

    4.png

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


  2. Ciekawy wątek z tą "PraBorussią". Wiele na to wskazuje, że firma ta (tj. właściwa Borussia) powstała na fundamentach wcześniej działającej Fortuny.

    Ale nie o tym chciałem tu napisać.

    Kilka lat temu - kiedy żył jeszcze mój dobry znajomy i zapewne dobrze znany wielu forumowiczom H.H. Schmid - pisaliśmy razem do siebie i wymienialiśmy się wieloma postrzeżeniami na temat świebodzickiego przemysłu zegarowego.

    Na kilka tygodni przed swoją śmiercią H. Schmid przysłał mi jednego ze swoich ostatnich maili dzieląc się w nim swoimi uwagami na temat dwóch producentów zegarów ze Świebodzic - Uranii oraz C. Bohm.  Według niego, kiedy firma C. Bohma została włączona do Zjednoczenia Świebodzickich Fabryk Zegarów (w 1899 r.), Bohm postanowił niedługo potem włączyć się w kolejne przedsięwzięcie zegarowe, a mianowicie postanowił do spółki razem z innymi założyć...Uranię. Czy kolega Schmid miał w tym przypadku rację?

    1.png


  3. Dzięki za info o Pincusie. Zastanawia mnie tylko jeden zapis na jednej z reklam: "Regulatoren eigener Fabrik...". Wynika z tego, że mógł być rzeczywiście producentem regulatorów. Być może miał jakiś nieznaczny udział w produkcji freiburskich zegarów (może nawet z kimś do spółki). Ale to już moje dociekanie :)


  4. Jakiś czas temu udało mi się odnaleźć w niemieckich czasopismach dotyczących przemysłu zegarowego coś takiego: "Regulator-Uhren-Fabrik Freiburg, Schl. Eugen Pincus". Do dzisiaj się zastanawiam nad tą reklamą. Czy był to kolejny, mało znany producent zegarów z dawnego Freiburga na Śląsku, czy też hurtownik, który nabywał świebodzickie zegary, a potem je odsprzedawał na terenie Berlina. Bo jak wynika z ogłoszenia, w stolicy Niemiec Pincus posiadał swój magazyn.  

    Eugen Pincus AJU 1892 s.36.png


  5. Witam, ciekawe informacje na temat Gustava Steinerta.

    Udało mi się również odnaleźć kilka cennych informacji w Internecie na temat tego człowieka. Na jednej z aukcji internetowych sprzed kilku lat znalazłem zegar firmy Philip Haas & Sohne / Uhrenfabrik Teutonia, na którym widniał orzeł z napisem "Gustav Steinert, Freiburg i. Schl., no 315".  W opisie na temat tego zegara  znalazłem również adnotację, że firma G. Steinerta założona została w Freiburgu na Śląsku już w 1877 r.

    Z kolei inna aukcja dotyczyła samego orła wykonanego w warsztacie Steinerta. Orzeł ten posiadał nr 169.

     

    1.png

    2.png


  6. Te liściaste wzory obudowy musiały się pojawić po 1867 r., bo w jednej z pierwszych reklam zegarów Endlera dominują raczej tradycyjne wzory skrzyń.

    1.png


  7. Dzień dobry,
     
    Szukam archiwalnej audycji radiowej, która została nadana w Polskim Radiu w dniu 8 września 1947 r. Reportaż ten dotyczył mojego rodzinnego miasta - Świebodzic i działającej w nim Państwowej Fabryki Zegarów. 
     
    W załączniku przesyłam program radiowy z tego okresu opublikowany w dzienniku "Głos Wielkopolski" (nr 246 z 1947 r.)

    Głos Wielkopolski nr 246 z 1947 r..png


  8. Na str. 97, autor pisze, że jedna ze świebodzickich firm zegarowych - Borussia, weszła w skład Zjednoczenia Świebodzickich Fabryk Zegarów w 1899 r. Moim zdaniem jest to pewna nieścisłość, bo firma ta zbankrutowała zanim rozpoczęto jakiekolwiek rozmowy o stworzeniu Zjednoczenia (VFU).


  9. To bardzo smutna wiadomość. Hans Henrich był wybitnym ekspertem, bardzo poważany i szanowany w swoim środowisku. Odznaczał się skromnością i dobrocią serca. Był dobrym człowiekiem. Będzie nam go bardzo brakowało. Żegnaj Przyjacielu:(


  10. Niemniej tekst zamieszczony przez Paula Kapplera w DUZ w roku 1901 pozostaje również materiałem historycznym. I nie kłóci się z powyższym. O ile August zmarł w roku 1885, to miał następcę (syn, inny członek rodziny?) o imieniu Albert. Nie jest to w każdym razie imię wyssane z palca (wynik nadinterpretacji).

     

    Zegarowe początki Willmanna miały miejsce prawdopodobnie w firmie H. Endlera. Niejaki August Willmann zamieszkały w Pełcznicy był w niej w roku 1870 księgowym.

    attachicon.gifObraz 2.jpgattachicon.gifObraz 11.jpg

    Super:) Dzięki za materiał. Pozdrawiam


  11. Ale dlaczego August (3 maj 2016)??

    Chyba nie wszystko nasz Kolega doczytał w internecie lub innych źródłach ;) Albo my mieliśmy dostęp do błędnych...

    Chociaż...w styczniu 2016 był jeszcze Albert :)

     

    W ostatnim czasie w periodyku pt. "Świebodzice - dzieje miasta" (nr 12/229 z grudnia 2016) ukazał się artykuł, w którym jedna z mieszkanek Świebodzic, pani M. Palichleb, dowodzi, że jednak Willmann miał na imię August (a nie Albert!) - patrz link poniżej:

     

    http://dzieje-miasta.pl/

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.