Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Macie bardzo trafne spostrzeżenia. Jak widać jedni wolą płynącą wskazówkę inni rezerwę chodu. Ja po prostu zastanawiam się nad serwisowaniem i eksploatacją. Zastanawianie skończy się pewnie zakupem i skończy się to biadolenie nad H cośtam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba wesprzec swiatowa gospodarke a zwlaszcza szwajcarski przemysl zegarkowy bo mocno im eksport siadl przez COVID-19 :P

 

Edited by cordi7

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, tomking napisał:

Macie bardzo trafne spostrzeżenia. Jak widać jedni wolą płynącą wskazówkę inni rezerwę chodu. Ja po prostu zastanawiam się nad serwisowaniem i eksploatacją. Zastanawianie skończy się pewnie zakupem i skończy się to biadolenie nad H cośtam :)

Nie chcę rozgrzebywać zamkniętego wątku rozmowy na temat H-coś tam, ale jeżeli to może jakoś Cię oswoić z myslą o eksploatacji tych mechanizmów... Dorzucę jeszcze w nostalgicznym tonie wspomnienie z ponad 5-letniej obsługi H21 w modelu X-Patrol. Nigdy żadnych problemów, chód niemal idealny, wskazówka sekundowa była mała, więc mi nie przeszkadzała częstotliwość "skoku". Żałuję, że sprzedałem, ale cel uświęca W TYM PRZYPADKU środki - fundusze pójdą na zbożny cel, czyli na kolejny zegar. Hamiltonów przerobiłem do tej pory 7, żaden nie szwankował, jeśli chodzi o mechanizm, a 3 były na H-coś tam. Szkoda że się wcześniej nie zgadaliśmy, bo byś podjechał do mnie z Katowic albo ja bym zajrzał, będąc w Katowicach, żebyś mógł obejrzeć, jak to działa na żywo, przez przeszklony dekiel🙂


Leszek

Time is on my side, yes it is. (Rolling Stones)

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, ledr napisał:

Żałuję, że sprzedałem


Oj żałuj, żałuj... jako pokutę tutaj zdjęcie ma wrzucić: 😂😂

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites



Nie chcę rozgrzebywać zamkniętego wątku rozmowy na temat H-coś tam, ale jeżeli to może jakoś Cię oswoić z myslą o eksploatacji tych mechanizmów... Dorzucę jeszcze w nostalgicznym tonie wspomnienie z ponad 5-letniej obsługi H21 w modelu X-Patrol. Nigdy żadnych problemów, chód niemal idealny, wskazówka sekundowa była mała, więc mi nie przeszkadzała częstotliwość "skoku". Żałuję, że sprzedałem, ale cel uświęca W TYM PRZYPADKU środki - fundusze pójdą na zbożny cel, czyli na kolejny zegar. Hamiltonów przerobiłem do tej pory 7, żaden nie szwankował, jeśli chodzi o mechanizm, a 3 były na H-coś tam. Szkoda że się wcześniej nie zgadaliśmy, bo byś podjechał do mnie z Katowic albo ja bym zajrzał, będąc w Katowicach, żebyś mógł obejrzeć, jak to działa na żywo, przez przeszklony dekiel


H21 w X-Patrolu czy H31 to jednak coś innego niż H na bazie Powermatica. Nie to, że tworzywo sztucznie jest be... ;)
Co do żałowania... jak przyjdzie króliczek to Ci przejdzie żal. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, tts napisał:


 

 


H21 w X-Patrolu czy H31 to jednak coś innego niż H na bazie Powermatica. Nie to, że tworzywo sztucznie jest be... ;)
Co do żałowania... jak przyjdzie króliczek to Ci przejdzie żal. ;)

No tak, H21 i H31 mają "normalną" regulację, a to już duża różnica w stosunku chociażby do H30. Chrono w wykonaniu Hamiltona to zresztą najczęściej świetna robota, nawet jak siedzi cały czas w pudełku i mu limitowane wskazówki rdzewieją😉 A króliczek (akurat nie playboya tylko bardziej bonda) już zamówiony...


Leszek

Time is on my side, yes it is. (Rolling Stones)

Share this post


Link to post
Share on other sites
No tak, H21 i H31 mają "normalną" regulację, a to już duża różnica w stosunku chociażby do H30. Chrono w wykonaniu Hamiltona to zresztą najczęściej świetna robota, nawet jak siedzi cały czas w pudełku i mu limitowane wskazówki rdzewieją A króliczek (akurat nie playboya tylko bardziej bonda) już zamówiony...
Nie ma zmartwienia... termicznie barwiona nierdzewka, nie rdzewieje. ;)

Brawo! Czekamy na pierwsze zdjęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja chciałbym wtrącić swoje kilka groszy, jako, że jestem użytkownikiem mechanizmu H. 

 

Odnosząc się do 80 godzin - świetna sprawa. I tak dokręcam zazwyczaj raz dziennie, bo zegarkiem lubię się bawić i go macać, ale zdarzają się dni kiedy nie kręcę w ogóle. Przykładem był ostatni (przedłużony dla mnie) weekend - wyjechałem w góry i wróciłem, a zegarek dalej leciał i nie musiałem nic zmieniać przed pracą tylko poszedłem i dokręciłem później.

 

Rezerwa u mnie to było przy mierzeniu prawie 86 godzin, także szok. Nie wiem, może się przekręciła koronka czy coś, ale mierzyłem dosyć skrupulatnie.

 

Z tym mechanizmem natomaist nie mogę się zrozumieć, bo pozycje dziwnie wpływają na jego chód - nie mogę wyłapać optymalnej, ale to może kwestia przyzwyczajenia. W każdym razie robił u mnie od -16 do -4/ dzień. Nie cieszyło mnie to zbytnio, ale nie nastawiam się źle, bo czemu miałbym. Średnio od początku maja (chodzi cały czas, ani razu nie stanął) można przyjąć około -7 do -9/s dzień, także to będzie około minuty tygodniowo - czy to dużo? Dla mnie niezbyt.

 

Z tego co rozmawiałem na zagranicznych forach z ludźmi od Hamiltonów to ten mechanizm można samemu regulować bez tego "specjalnego" narzędzia, tylko trzeba ostrożnie. Oczywiście zegarmistrz ze Swatcha, albo certyfikowany to zrobi. To mnie pocieszyło, bo miałem te same zmartwienia co Kolega.

108035054_1373458452847322_6456978407955431843_o.jpg

Edited by Vonziej

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vonziej  co to za model?

I przy okazji wspomniany tu sklep chyba z Hiszpanii onewatchforyou.com i zakup tam generuje dodatkowe koszty? W ich cenę jest wliczony VAT jak widzę, więc jak to wygląda z opłatą celną? Jest? Jak to wyliczyć podpowiecie?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W obrębie EU nie ma żadnego cła ani dodatkowego VATu, cena jaką płacisz przy zakupie jest ostateczna (mówimy o prywatnym zakupie a nie seryjnym ściąganiu kilogramów zegarków).

Edited by cordi7

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, tomking napisał:

@Vonziej  co to za model?

I przy okazji wspomniany tu sklep chyba z Hiszpanii onewatchforyou.com i zakup tam generuje dodatkowe koszty? W ich cenę jest wliczony VAT jak widzę, więc jak to wygląda z opłatą celną? Jest? Jak to wyliczyć podpowiecie?

 

Jeżeli wysyłają z Hiszpanii, to nie ma prawa być dodatkowych opłat. Chyba że sklep jest zarejestrowany poza Unią... Miałem tak z przesyłką nadaną z Węgier, ale przez sklep zarejestrowany w  Chinach. Urząd Celny to wyłapał:-(


Leszek

Time is on my side, yes it is. (Rolling Stones)

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, tomking napisał:

@Vonziej  co to za model?

I przy okazji wspomniany tu sklep chyba z Hiszpanii onewatchforyou.com i zakup tam generuje dodatkowe koszty? W ich cenę jest wliczony VAT jak widzę, więc jak to wygląda z opłatą celną? Jest? Jak to wyliczyć podpowiecie?

 

Kupowałem na Jomashop i płaciłem z góry opłaty, wiec nie wypowiem się

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, tomking napisał:

I przy okazji wspomniany tu sklep chyba z Hiszpanii onewatchforyou.com i zakup tam generuje dodatkowe koszty? W ich cenę jest wliczony VAT jak widzę, więc jak to wygląda z opłatą celną? Jest? Jak to wyliczyć podpowiecie?

 

VATu nie ma, dochodzi tylko koszt przesyłki, jakieś 10 euro. Mała poprawka, sprawdziłem i przesyłka jest za free :)

Mechanizm mechanizmem, bardziej bym się zastanowił nad wielkością zegarka, który chcesz kupić ;) Jaki masz nadgarstek, jeśli wolno spytać, bo 42mm przy "nienurku" to już sporo MZ. Jeżeli powyżej 17,5 - 18cm w obwodzie, to jeszcze ujdzie, ale poniżej zdecydowanie polecałbym rozważenie czegoś w rozmiarze 38/40mm. Mam w nadgarstku coś około 18-18,5cm i zdecydowanie bardziej komfortowo czuję się z Hamiltonem 38mm niż 42mm, chociaż mi tą 38-kę już od "damek" na forum wyzywali ;)

Edited by clusca

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tomking Nawiązując do powyższego posta to moja fotka dla poznania rozmiaru na nadgarstku ~17.1 cm jest ciut wyżej

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vonziej O super dla porównania. Dzięki, czyli spoko te 38 mm, ale wcześniej pytałem co to za model? 

 

@clusca - sorki to poprawiliśmy ;) Akurat teraz u nich przesyłka jest jak widzę za free. 

Trafiłeś w dychę, bo właśnie zastanawiałem się czy przy moim nadgarstku ~18,2 średnica Khaki Fielda 42 mm będzie dobrym pomysłem i chyba to błąd. Skurczybyk jest bardzo szeroki w uszach i to będzie źle wyglądało. Mam jednego Citizena 44 mm, ale to nurek i jakoś to się niweluje... ale większość to 40 mm i jeden 38 mm. Jak mam stawiać na wygodę to 38 mm max 40 mm. Jeszcze raz @clusca wielkie dzięki za spostrzeżenia i info na PW.

 

Teraz mam ten jeden z piękniejszych momentów, bo będę wybierał. Drugi moment to kiedy już do mnie trafi, a potem oby miłe użytkowanie ;)

 

Chyba że coś się na bazarku fajnego z Hamiltonów KF pojawi w międzyczasie.

 

Edited by tomking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamilton Khaki Field Pioneer w rozmiarze 42mm, ale dzięki coin-edged bezelowi (tzw. pilnik zdaje się), który wprowadza trochę urozmaicenia, nie wygląda na za dużego na szczęście. Ten model podoba mi się chyba bardziej od Murpha, bo jest po prostu "inny".

Uprzedzę pytania: nie, on nie ma tak znakomitego AR, musiałem go odpowiednio do światła ustawiać ;)

 

20200714_211259-800px.thumb.jpg.7797a0863b62d35ac65417fbfdbabd45.jpg

 

 

 

28 minut temu, tomking napisał:

Teraz mam ten jeden z piękniejszych momentów, bo będę wybierał. Drugi moment to kiedy już do mnie trafi, a potem oby miłe użytkowanie ;)

 

Ja poważnie rozważałem któryś poniższych modeli z napędem mechanicznym (fotki podlinkowane z netu):

 

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

Edited by clusca

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, tomking napisał:

@Vonziej O super dla porównania. Dzięki, czyli spoko te 38 mm, ale wcześniej pytałem co to za model? 

 

 

H69439931. Przy Twoim nadgarstku będzie idealny. Nie wiem ile już razy zachwalałem ten model. Jeżeli chcesz czegoś na co dzień i nie biegasz po budowach, albo nie pływasz ciągle to ten zegarek jest kwintesencją tego co potrzeba. Po prostu i aż trzy wskazówki. Odniesienie do przeszłości i unowocześniona forma. Ta "patyna" na wskazówkach jest piękna i jak zazwyczaj źle to po prostu w zegarkach wygląda to tutaj jest na prawdę fajne. Jeżeli chodzi o piaskowaną kopertę to jest świetna i nie będzie sie rysować tak jak polerka. Jeżeli będziesz chciał zrobić polerkę albo mat jeżeli za 10-20 lat będzie piaskowanie wymagać czegoś to to bez problemu zrobisz - widziałem na amerykańskich forach takie zabiegi i zegarek też dobrze wygląda. Nie wspominam też o możliwości paskowania tego, bo to już wykracza poza moje spaczenie paskowe. Co się tyczy wodoszczelności to po 2 miesiącach odważyłem się tylko na delikatne zanurzenie Hama i mycie pod bieżącą wodą - wszystko super. Jeszcze nie próbowałem brać z nim prysznica czy krótkiej kąpieli, ale pewnie na to przyjdzie czas i to nieświadomie raczej niż z premedytacją

Edited by Vonziej

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tu mamy temat wodoszczelności. Nie żebym pływał, ale nie jeden z WR50 już mnie zawiódł np. w górach przy ulewnym deszczu. Obawiam się że Hamiltony mechaniczne choć pięknie i vintydżowo wyglądają (co bardzo lubię) to tylko WR50, a moje minimum to 100m. Wtedy mam duże prawdopodobieństwo że nie będzie z wodą problemów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie nad nim się zatrzymałem, ale wolę do takich sprzętów Military Khaki Field skórę ewentualnie nato. Chyba żeby kajdan sprzedać i luz... 

Czyli w sumie bardziej H70455533, ale tu już cena w tym sklepie nie jest atrakcyjna, bo znalazłem u nas tu: https://www.czaszegarkow.pl/hamilton-khaki-field-czarny-skora-o38-mm-p-29907.html i cena dość spoko ;) jak by mieli promkę dla ludzi z forum to... ale to chyba już fantazja moja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktoś jakiś czas temu pisał, że w tym sklepie jeszcze coś utargował (pisze o czaszegarków.pl). Spróbuj, może jeszcze ze stówkę opuszczą :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By cxax
      Szukam zegarka automatycznego na bransolecie, na co dzień do biura. Do koszuli i marynarki, ale również do bardziej sportowego stroju.
       
      Wstępnie wybrałem 3 modele:
      1. CERTINA DS-1 Vintage Powermatic Big Date

       
      2. TISSOT Gentleman Powermatic Silicium Black

       
      3. HAMILTON Jazzmaster Day Date Automatic (ewentualnie wersja z samym datownikiem, bez dnia)

       
      W rezerwie trzymam jeszcze modele:
      - CERTINA DS-8 Powermatic
      - HAMILTON Khaki Field King Automatic - fajny, wolę bardziej minimalistyczną tarczę.
      - HAMILTON Khaki Aviation Pilot Day Date - chyba trochę za duży.
       
      Mój obwód nadgarstka to jakieś 17,5cm. Co wybrać? Czy są między nimi jakieś istotne różnice czy też brać ten, który bardziej się podoba?
       
       
    • By korngoldo
      Witam wszystkich,
       
      chciałbym dowiedzieć się coś o tym zegarku:
       

       
      Mam wątpliwość co do firmy Kurfurst, o której jest mało online. Znalazłem właściwie identyczne chronografy marek Buren, Vantage i Oriosa. Wszystkie zasilane mechanizmem Valjoux 7733.
       
      BUREN:


      VANTAGE:

       
      ORIOSA:

       
      Istnieje też bardzo podobny, choć już nie identyczny model Hamiltona Ref. 7723 (Valjoux 7730).
       

       
      Doszukałem się silnych powiązań Hamiltona z Buren i Vantage, mianowicie pod tymi logotypami Hamilton przez pewien czas produkował zegarki na amerykański rynek (m.in. można poczytać o tym tu: https://pl.qaz.wiki/wiki/Hamilton_Watch_Company). Faktycznie, jak widać powyżej, Buren i Vantage mają na tarczy mile, w przeciwieństwie do kilometrów w wypadku Oriosa i Kurfurst. Co więcej, Hamilton flitrował też z Oriosa, które podobno było też wcześniej związane z Buren - nawet wypuścił taki oto model:
       

       
      Nie znalazłem jednak żadnych związków Hamiltona (ani też żadnej z pozostałych marek) z Kurfurst. Mimo oczywistych podobieństw tych wszystkich tarcz. 
      Chciałbym więc dowiedzieć się czegoś więcej o całej tej linii chronografów i jak wpisuje się w nią mój Kurfurst. Zauważyłem, że logotyp jest krzywy - to też daje do myślenia, czy napewno to jest w ogóle marka zegarków, czy może tylko jakaś firma dystrybucyjna? 

      Z góry dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie,
      Pozdrawiam
    • By tatzerker
      Witam
       
      Zamienię zegarek Hamilton Khaki King Automatic na Khaki FieldMechanical koniecznie w kolorze czarnym.
      zegarek posiadam od około 6 miesięcy, posiadam oryginalne pudełka, papiery i dowód zakupu. Zegarek posiada normalne ślady użytkowania, nosze go na pasku, oryginalna bransoleta jest w stanie idealnym, nigdy nie noszona.
      Zegarek jest na bardzo dobrym chodzie, noszony na zmianę z SARB017.
    • Guest fidelio
      By Guest fidelio
      Kilka dni z Hamiltonem Khaki Aviation Pilot Pioneer Mechanical (ref.: H76419531) za mną, więc czas na krótkie podsumowanie, a w zasadzie na recenzję tego zegarka. Recenzowany zegarek to współczesna wersja modelu W10, a więc zegarka dostarczanego przez Hamiltona na potrzeby wojska (ściślej na potrzeby RAF-u), w latach 1973-1976.
       

       

       
       
       
      Cieszę się, że Hamilton postanowił być wierny oryginałowi, także gdy chodzi o wielkość recenzowanego zegarka. I od razu pewne wyjaśnienie. Bardzo często w informacjach dotyczących tego konkretnego modelu podaje się, że jego wymiary to 33 x 36 mm (taką informację można znaleźć także na oficjalnej stronie Hamiltona). Zazwyczaj, kiedy podawane są dwa wymiary dotyczące wielkości koperty, to jeden z nich oznacza średnicę koperty a drugi jej wysokość, czy też inaczej, wymiar „od ucha do ucha”. No więc pierwszy rzut oka na wymiary i myśl …, że to w zasadzie zegarek damski, którym nie warto sobie w ogóle zaprzątać głowę. Spieszę wobec tego wyjaśnić, że średnica koperty tego zegarka ma 36 mm, zaś wymiar „od ucha do ucha” to 42 mm. Nadal oczywiście niewiele, ale bez wątpienia nie są to wymiary zegarka damskiego. Oczywiście można zapytać, skąd w tak licznych informacjach dotyczących tego zegarka owe 33 mm?
       
      Otóż taki wymiar faktycznie jest, bo jak przystawić suwmiarkę do zegarka i objąć nią kopertę między godzinami „6” a „12”, to …faktycznie otrzymujemy owe 33 mm. Nikt jednak w zasadzie nie informuje, co to za wymiar i stąd faktycznie może powstać mylne wrażenie dotyczące wielkości tego zegarka. Reasumując, podawany wymiar 33 x 36 mm odnosi się tylko i wyłącznie do wielkości koperty.
       
       
       
       
       
      1.
       
      Zegarek dotarł do mnie w standardowym pudełku Hamiltona, zapakowanym w biały kartonik. W zasadzie nic takiego, nad czym można by dłużej się rozwodzić. Ot czarne kartonowe pudełko, skrywające niewielką skrzyneczkę z umieszczonym w niej zegarkiem. W pudełku dodatkowa przegródka, w której umieszczono podbitą kartę oraz dość grubą książeczkę.
       
       

       
      2.
       
      Jak już ustaliliśmy sobie na wstępie, wymiary koperty tego zegarka to 33 x 36 mm, zaś wymiar od „ucha do ucha” to 42 mm. Grubość zegarka to 10 mm (razem z dość wyraźnie wystającym ponad kopertę szkłem mineralnym z podwójnym antyrefleksem), a więc niewiele. Tu zwracam uwagę na to, że w niektórych recenzjach znajdziecie informację, że grubość recenzowanego zegarka to 12 mm, co nie jest jednak prawdą. Dzięki tym wymiarom i mimo dość mocno wypukłego szkła, wystającego wyraźnie ponad kopertę, zegarek nie sprawia wrażenia ciężkiego oraz nieproporcjonalnego. Wymiar między uszami to standardowe 18 mm (wedle mojej najlepszej wiedzy w modelu W10 było to 19 mm), dzięki czemu nie będzie problemu z ewentualną wymianą oryginalnego paska na inny, gdyby komuś przyszła na to ochota.
       
      Koperta o beczkowatym kształcie (tonneau), w całości szczotkowana, z bardzo krótkimi uszami. Do jakości szczotkowania, biorąc w szczególności pod uwagę cenę, jaką trzeba za ten zegarek zapłacić, nie mam żadnych uwag. Warto zwrócić uwagę na to, że szczotkowanie na bocznych powierzchniach koperty jest pionowe. Szczotkowanie jest wyraźnie zaakcentowane, zaś brak powierzchni polerowanych na wysoki połysk uznać należy za zabieg celowy, zmierzający do podkreślenia zarówno rodowodu jak i przeznaczenia tego zegarka. W przypadku pierwowzoru, przeznaczonego dla wojska chodziło przecież o to, aby koperta nie powodowała refleksów świetlnych. Górna krawędź koperty jest delikatnie fazowana (fazowanie to zwęża się, im bliżej końca uszu), przy czym również to fazowanie jest szczotkowane.

       

       
      Dekielek pełny, mocowany do koperty na cztery śruby. Środkowa cześć dekielka również jest szczotkowana. Boki dekielka są polerowane na wysoki połysk. Na dekielku zestaw podstawowych informacji, obejmujących m. in. dane dotyczące producenta, kraj pochodzenia oraz wodoszczelność.
       

       
      Niewielka koronka została umieszczona na godzinie 3ciej. Operowanie nią, z powodu jej wymiarów nie należy do najłatwiejszych, jednak uważam, że zastosowanie w tym przypadku większej koronki zaburzyłoby ogólne proporcje zegarka. Koronka jest karbowana oraz logowana i pracuje bardzo gładko. Parametr wodoszczelności to (za producentem): 10 bar (100 m) /145 psi (328 ft), przy czym koronka nie jest zakręcana. Dla porównania, wodoszczelność innego modelu Hamiltona z linii Khaki, bardzo cenionego Khaki Field Mechanical, to 50 m.
       

       
      3.
       
      Bez wątpienia najbardziej charakterystycznym elementem recenzowanego zegarka jest tarcza. Wprawne oko dostrzeże przy tym pewne różnice w porównaniu z modelem W10. I tak, nie mamy charakterystycznej dla modelu W10 strzałki, która znajdowała się nad godziną 6tą. Nowy model ma w tym miejscy napis MECHANICAL, informujący o rodzaju zastosowanego naciągu (mechaniczny naciąg – ETA 2750, oznaczony przez Hamiltona Cal-649, stosowany był także w modelu W10). Próbowałem dociec, z jakich powodów tak wierna reedycja nie ma tej bardzo charakterystycznej strzałki? I znalazłem filmik, na którym CEO Hamiltona tłumaczy, że ta strzałka pozostaje pod ochroną prawną i jest znakiem zastrzeżonym, do którego prawa aktualnie przysługują Królowej Brytyjskiej. Stąd też w nowym modelu brak tej strzałki, co w mojej ocenie może być wynikiem tego, że albo Hamilton w ogóle nie zwracał się z prośbą o możliwość skorzystania z tego znaku w nowym modelu albo taka prośba spotkała się z odmową. W mojej ocenie szkoda trochę, że tak charakterystyczny element nie znalazł się na tarczy nowego modelu, choć osobiście nie traktuję tego jako wady, skoro sam zegarek spodobał mi się zanim dowiedziałem się o istnieniu modelu W10.
       
      Dalej łatwo wyłapać, że model W10, pod godziną 12tą i pod nazwą producenta, miał na tarczy literę T w okręgu. Nie znajdziemy tego elementu w recenzowanym modelu. Zastosowanie tego oznaczenia w modelu W10 wynikało po prostu z tego, że używano w nim trytu, którego nie znajdziemy w nowej wersji.
       
      Tak jak w modelu W10, tak i w recenzowanym zegarku napis HAMILTON, znajdujący się pod godziną 12tą oraz pod trójkątem wypełnionym substancją luminescencyjną, został naniesiony na tarczę kursywą.
       
      Tarcza w modelu W10 była czarna i gładka. I tu ujawnia się największa różnica, bo choć tarcza w nowym modelu nadal jest czarna, to jednak nie jest ona gładka. Próbowałem oddać to na zdjęciach, bo faktura tarczy nowego modelu naprawdę może się podobać. Tarcza jest chropowata, ziarnista, piaskowana. Bardzo podobną tarczę spotkałem wcześniej w Swordfishu od ZELOSA. Bez wątpienia taka tarcza nadaje nowemu modelowi charakteru i jest tym elementem, który jako pierwszy zwraca na siebie uwagę. Jeśli chodzi o zestaw wskazówek, to jest on analogiczny z tym, jaki znamy z modelu W10. Wskazówki są proste ( w typie sword hands) i ostro zakończone, przy czym ta godzinowa jest delikatnie poszerzana. Wskazówka godzinowa oraz minutowa zostały wypełnione substancją luminescencyjną. Odczyt godziny jest bezproblemowy. Zegarek nie zawiera komplikacji datownika i tu mamy kolejną analogię z modelem W10. Podziałka minutowa w zasadzie identyczna z tą, jaką znajdziemy w modelu W10, w typie railroad, przy czym co piąta minuta jest dodatkowo zaakcentowana (w przypadku minut 5, 10, 20, 25, 35, 40, 50 oraz 55 są to kropki wypełnione substancją luminescencyjną, zaś w przypadku minut 15, 30, 45 oraz 60 są to prostokąty, również wypełnione substancją luminescencyjną). Godziny – za wyjątkiem godziny 12tej oznaczone są białymi cyframi arabskimi. Dodatkowo, na godzinie 6 tej (po obu stronach prostokąta, który odznacza tą godzinę) napis SWISS MADE (w modelu W10 był to tylko napis SWISS – co ciekawe, w modelu W10 napis ten znajdował się poniżej podziałki minutowej, która w związku z tym była delikatnie odsunięta od zewnętrznej krawędzi tarczy). Całość prosta, pasująca do charakteru zegarka i biorąc pod uwagę półkę cenową, wykonana całkiem starannie. 
       

       

       

       
      Luma w kolorze żółtym, przywodząca na myśl zegarki vintage. Niestety nie dotarłem do informacji, z których wynikałoby, jaka konkretnie substancja luminescencyjna została tu zastosowana. Możemy być pewni, że Hamilton nie zdecydował się, tak jak w przypadku modelu W10, na zastosowanie trytu. Spieszę więc donieść, że w przypadku recenzowanego modelu nie mamy do czynienia z jakością świecenia typową dla diverów od Seiko czy Citizena. Po naświetleniu zegarek oczywiście świeci, jednak nie jest to intensywne świecenie. Do tego świeci stosunkowo krótko. Muszę jednak przyznać, że w ogóle mi to nie przeszkadza, bo tą drobną niedogodność bez wątpienia niweluje wielkiej urody tarcza, z jej ziarnistą fakturą.
       

       
      4.
       
      W zegarku zastosowano werk, który Hamilton oznacza jako H-50. To w zasadzie zmodyfikowana manualna ETA 2801-2, w której obniżono częstotliwość pracy (21 600 bhp – z taką częstotliwością pracowała ETA 2750 stosowana w modelu W10), osiągając w ten sposób wydłużoną do 80 h rezerwę chodu. Wskazówka sekundowa nie „płynie” może tak, jak w zegarkach, w których stosuje się werki pracujące z wyższą częstotliwością, jednak w mojej ocenie, 80 h rezerwy chodu jest wystarczająca rekompensata. Zegarek jest łożyskowany na 17 kamieniach. Werk bez komplikacji daty, a wyciągnięcie koronki od razu blokuje pracę mechanizmu (werk z funkcją „stop sekundy”). Dość proste pomiary wykazały odchyłkę na poziomie -1 - +1s/24h, więc nie mam żadnych powodów do narzekania. Taki sam werk znajdziemy np. we wspomnianym przeze mnie wcześniej modelu Khaki Field Mechanical (mam tu oczywiście na myśli jego ostatnią odsłonę).
       
      5.
       
      Recenzowany zegarek to wersja na skórzanym pasku nato. Jest jeszcze wersja na pasku nylonowym (oznaczenie Hamiltona H76419531). Klamra (logowana) oraz sprzączki są szczotkowane. Sam pasek jest w mojej ocenie dobrej jakości. Jest raczej cienki, więc nie podnosi za bardzo koperty zegarka, a do tego jest również miękki, więc bardzo dobrze się układa. Mam wszelako pewną uwagę. Pasek jest dość długi i w związku z tym przydałoby się, aby sprzączka, która podtrzymuje pasek po jego zapięciu (mam tu na myśli tą, która znajduje się bliżej koperty zegarka) miała pewien zakres regulacji. Brak tej regulacji powoduje, że pasek po zapięciu na końcowe dziurki i po przejściu na drugą stronę trochę za bardzo odstaje. To oczywiście uwaga kogoś, kto ma nadgarstek mniejszy niż przeciętny, bo osoby z większym nadgarstkiem nie będą tego odczuwać.
       

       

       

       
      6.
       
      Recenzowany zegarek to bez wątpienia bardzo ciekawa propozycja dla kogoś, kto poszukuje zegarka w typie „pilot”, nawiązującego do modelu dostarczanego siłom wojskom lotniczym, a do tego chce pójść w kierunku zegarków wyglądających inaczej niż klasyczne fliegery z okresu II Wojny Światowej. Warto wspomnieć raz jeszcze o tym, że w tym przypadku mamy do czynienia z dość wierną reedycją historycznego modelu, przy czym ta wierność dla jednych (jak ja) będzie dużą zaletą, a dla innych niekoniecznie. Hamilton zdecydował się bowiem na odwzorowanie także wymiarów modelu W10, a to oznacza, że jak na dzisiejsze standardy, mamy do czynienia z zegarkiem relatywnie niedużym, co widać także na tych zdjęciach, na których zegarek ten jest zestawiony z innymi niewielkimi zegarkami z mojej kolekcji,  także z Moonwatchem. Ja oczywiście cieszę się, że są tacy producenci jak Hamilton czy Longines (mam tu na myśli model Conquest Heritage, który produkowany jest także w klasycznym rozmiarze – średnica koperty 35 mm, szkło hesalitowe), którzy sięgając po historyczne modele, tworząc ich współczesne wersje nie silą się na „pompowanie” wymiarów, celując przy okazji w tą grupę klientów, którzy lubią małe zegarki czy też tak jak ja, ze względów fizjologicznych, są na takie zegarki skazani. Na plus zaliczam mechanizm, który zapewnia dającą komfort 80h rezerwę chodu, pracuje z taką samą częstotliwością, z jaką pracował werk w modelu W10 i jest bardzo dobrze wyregulowany.
       
      Mam wszelako pewne zastrzeżenie, będące przysłowiową „łyżką dziegciu w beczce miodu”. Szkło. Jak już wspomniałem, w recenzowanym modelu zastosowano wypukłe szkło mineralne z antyrefleksem. Rozumiem, że Hamilton chciał stworzyć możliwie wierną reedycję modelu W10 i zastosował szło mocno wystające ponad kopertę zegarka. Nie rozumiem jednak do końca, dlaczego nie zastosował szkła hesalitowego, jakie znajdziemy w oryginale? Takie szło ma swoje wady (zdecydowanie większa podatność na zarysowanie), ale i zalety (większa odporność na uderzenie, możliwość samodzielnego usunięcia niewielkich zarysowań czy wreszcie pewien specyficzny klimat, typowy dla zegarków vintage, wynikający ze sposobu, w jaki światło „pracuje” z tego typu szkłami). Rozumiem, że zastosowanie wypukłego szkła szafirowego mogłoby podnieść cenę tego zegarka. Uważam jednak, że skoro Hamilton w cenie poniżej 2 000 zł jest w stanie zaoferować zegarek z linii Khaki ze szkłem szafirowym – po raz kolejny wspomnę tutaj model Khaki Field Mechanical, to rodzi się we mnie pytanie, czy w cenie zbliżonej do 3 000 zł (z takim wydatkiem trzeba się liczyć przy okazji zakupu recenzowanego modelu) nie można jednak było zaoferować zegarka z wypukłym szkłem szafirowym? A jeśli nie, to dlaczego Hamilton nie zdecydował się na przygotowanie zarówno wersji ze szkłem hesalitowym, dla purystów i wersji właśnie ze szkłem szafirowym? Na podobny krok, przy okazji modelu Conquest Heritage zdecydował się Longines (wersja tego zegarka o średnicy koperty 40 mm wyposażona została w szkło szafirowe, a wersja o średnicy 35 mm znajdziemy szkło hesalitowe). Czy zastosowane w recenzowanym modelu szkło mineralne jest złe? Obiektywnie pewnie nie, bo w końcu daje ono większą niż w przypadku szkła hesalitowego odporność na zarysowanie (tak po prawdzie, nie udało mi się zarysować do tej pory żadnego szkła mineralnego). Takie szkło nie tworzy jednak takiego klimatu, jak szło hesalitowe, kiedy to właśnie ten klimat jest tym, co mocno wyróżnia zegarki vintage czy też osadzone w tej stylistyce. Z drugiej zaś strony szkło mineralne nie zapewnia ono takiego poziomu ochrony, co szkło szafirowe. Jako osoba zainteresowana tym konkretnym modelem, pewnie chciałbym mieć możliwość wyboru wersji, a tak mamy tylko model ze szkłem mineralnym.
       
      Tyle więc w temacie Hamiltona Khaki Aviation Pilot Pioneer Mechanical (ref.: H76419531). Czy polecam ten zegarek? Czy ma on szansę zostać ze mną na dłużej? Mimo pewnych wątpliwości opisanych powyżej, odpowiedź na oba te pytanie jest twierdząca. Zdecydowanie.
       
      Zdjęcia moje (za wyjątkiem zdjęć modelu W10 - ściągnięte z netu oraz zdjęcia, na którym model W10 jest w towarzystwie nowej wersji - też z netu).
       
      Jak zwykle zapraszam do komentowania, dyskusji, uwag. Rafał 
       
       
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.