Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Yargoth

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Rekomendowane odpowiedzi

dziwny słownik dla laika...a podstawowe hasła takie jak koperta, koronka itd. itp. ...ja jak zacząłem sie interesować zegarkami to nie wiedziałem kompletnie nic :D stąd wyjaśnienie takich podstaw może być znaczące :D ...no chyba, że słownik jest przeznaczony dla ludzi mających już jakieś pojęcie o zegarkach :roll: ...ja np nie wiem co to dekiel <co?> pewno powinno mi być głupio ale nigdzie nie znalazłem takiej informacji...

pozdrawiam!! :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dekiel- tylna część zegarka, może być szklany lub standardowy- metalowy, wciskany lub zakręcany, ot co :D

 

 

Marcin


"Największą przyjemnością w posiadaniu psa jest to, że możesz się przed nim wygłupić, a on nie tylko, że się nie będzie śmiał, ale też zrobi z siebie głupka"

Samuel Butler

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki :D tego sie spodziewałem ale musiałem mieć pewność :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Tornan

A ja mam pytanko odnośnie pojęcia - regulator. Czy taki typ werku, oprócz tego, że "inaczej" pokazuje godzinę, to czy charakteryzuje się czymś jeszcze innym? Np. większą precyzją chodu?

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A ja mam pytanko odnośnie pojęcia - regulator. Czy taki typ werku, oprócz tego, że "inaczej" pokazuje godzinę, to czy charakteryzuje się czymś jeszcze innym? Np. większą precyzją chodu?

 

Pozdrawiam.

To nie jest typ werku - nie można tak określic regulatora, ale odpowiadając na Twe pytanie - Nie.


Instagram.com/jfszymaniak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tez mam pytanko co to jest ,,zawor helowy " i na czym polega dokladnie jego dzialanie jak sie go uzywa :?:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chciałem jeszcze powrócić do dyskusji o tzw. "free-sprung balance". Ciekawym przykładem takiego rozwiązania był "durabalance" skonstruowany przez amerykańską firmę Elgin tuż przed jej zamknięciem (dlatego niestety niewiele zegarków z tym rozwiązaniem zostało wyprodukowanych, choć nie jest to też wielka rzadkość).

Strona po angielsku, ale z ładnym, dużym rysunkiem i kilkoma zdjęciami mechanizmów:

 

http://elginwatches.org/history/fm.html

 

Pozdrawiam,


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka pojęć spotykanych w anglojęzycznej literaturze:

 

going barrel:

 

Najcześciej stosowany typ napędu zegarka: mechanizm naciągu obraca koło zębate połączone w centrum z wałkiem, na który nawijana jest sprężyna. Spreżyna ta następnie, przy ustabilizowanym blokadą wałku, obraca cały bęben, który z kolei połączony jest z pierwszym kołem mechanizmu. Problemem spotykanym w tego typu konstrukcji jest uszkodzenie wychwytu spowodowane uderzeniem pękniętej sprężyny w bęben powodującym gwałtowne szarpnięcie kół (więc i wychwytu) w przeciwną stronę (tzn. do tyłu).

 

safety pinion:

 

Prosty mechanizm chroniący w pewnym stopniu wychwyt zegarka przed wspomnianym destrukcyjnym efektem pęknięcia sprężyny, polegajacy na przykręceniu małego kółka zębatego, na które przenoszona jest energia z bebna sprężyny, do osi. Beben spreżyny pchajac koło we właściwym kierunku zacieśnia połączenie (dokreca koło), a w przypadku pęknięcia sprężyny, pojawiające się szarpnięcie do tyłu poluzowuje połącznie - odkreca koło. Oczywiście odkrecające się z osi koło nie ciągnie za sobą tej osi i w konsekwancji innych kół, więc nie dochodzi do uszkodzenia wychwytu.

 

motor barrel (lub inaczej safety barrel)

 

Bardziej zaawansowany i przez to droższy mechanizm zabezpieczający zegarek na wypadek pęknięcia spreżyny, polegający na odwróceniu funkcji w "silniku" zegarka.Widoczne od góry koło zębate napędzane przez koronkę to integralna część bębna spreżyny. Przy nakrecaniu zegarka krecimy zatem bębnem, a centralny wałek pozostaje nieruchomy. Rozkrecająca sie sprężyna obraca wałek (a nie bęben), energia przenoszona jest dalej za pomocą koła zębatego przymocowanego do w/w wałka. W momencie pęknięcia spreżyny tak samo następuje szarpnięcie bębna do tyłu, ale w tym przypadku "obrywa" mechanizm naciągu spreżyny, z założenia bardziej wytrzymały niż wychwyt. Rozwiązanie to można spotkać w drogich zegarkach. Poznać je można po tym, że koło nad bębnem sprezyny mocowane jest na dwie lub trzy śrubki, a oś w centrum tego koła jest okragła (tak więc ewidentnie nie jest przez to koło poruszana, ale kręci się niezależnie od niego).

Od tej reguły są także wyjątki. Ciekawym i stosunkowo łatwo dostępnym dla kolekcjonerów rozwiązaiem jest to stosowane przez amerykańskiego walthama w wielu zegarkach kieszonkowych (również w takich, które można dziś kupić za niecałe 100zł). W zegarkach tych występuje normalna, pojedyncza śrubka mocująca, połączona z okrągłą osia przechodzącą przez centrum bębna spreżyny. Sam bęben ma bardzo ciekawą budowę: koło zębate napędzające oś koła centralnego nie jest zintegrowana z resztą bębna. Oś bębna przechodzi przez to koło (luźno) i napędza cały bęben (tak więc ciągnięty jest zewnętrzny koniec spreżyny). Wewnętrzny koniec przymocowany jest do wspomnianego koła.

Wersją rozwojową tego rozwiązania (konkretnie pierwszego omówionego typu) jest "jeweled motor barrel", w którym oś (wałek), wokół którego owijana jest spreżyna ma po obu stronach rubinowe łożyska. Dal przykładu 21-kamieniowy mechanizm Hamiltona wyposazony w "motor barrel" (to nie ten pierwszy, tylko drugi trochę niżej):

http://www.timezone.com/library/workbench/...678210214858916


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pojęcie, często spotykane na deklach starych zegarków kieszonkowych:

Double plateau (ang. double roller) - podwójny przerzutnik - oprócz kamienia przerzutnika na kole balansowym wchodzącego w widełki kotwicy jest także niewielki drucik na kotwicy (poziomy lub pionowy) wchodzący w wycięcie obok lub pod wspomnianym kamieniem.

Znany jest także przypadek opisywania mechanizmu z pojedynczym przerzutnikiem "single roller" (Ball Watch Co), ale takie oznaczenie spotyka się niezwykle rzadko.


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super słowniczek, gratulacje dla wykonawców :)

 

Proponuję na pierwszej podstronie zamienić literówkę zmieniającą diametralnie sens tłumaczonego hasła: tachometr na tachymetr.

Tachometr jest przyrządem służącym do pomiaru i rejestracji zmian prędkości obrotowej, tachymetr - tak jak podał w definicji Yargoth.

 

Mam nadzieję, że nikt nie odbierze mojego posta jako próby czepialstwa :)


All That You Can't Live Behind

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To ja mam jeszcze dwa pojęcia do wyjaśnienia:

Rattrapante i Chronoscope ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co to jest wrzeciono ?

czy to chodzi o kotwicę ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To ja mam jeszcze dwa pojęcia do wyjaśnienia:

Rattrapante i Chronoscope ?

 

Ratrapanta - stoper z podwójnym sekundnikiem, jeden może być zatrzymywany w każdej chwili, dla pomiaru międzyczasu, a drugi zatrzymuje się dopiero po wyłączeniu stopera.

 

Chronoskop - bardzo dokładny stoper (chronometr), z pomiarem czasu minimum 1/100 s.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
o to jest wrzeciono ?

czy to chodzi o kotwicę ?

 

Zobacz - wychwyt wrzecionowy. Wrzeciono to cześć tego wychwytu i nie ma nic wspólnego z kotwicą.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy moja uwaga dotyczy właściwej strony forum ale czy nie należałoby napisać czegoś o rodzajach zdobień werku (np. linie paryskie, perłowy (?), pieczęć genewska itp) oraz tarczy (szlif słoneczny, promienisty, giloszowanie) itp ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie wiem czy moja uwaga dotyczy właściwej strony forum ale czy nie należałoby napisać czegoś o rodzajach zdobień werku (np. linie paryskie, perłowy (?), pieczęć genewska itp) oraz tarczy (szlif słoneczny, promienisty, giloszowanie) itp ?

 

Widzę, że napisać by trzeba, bo to co napisałeś można by nazwać delikatnie hmm... pomieszaniem z poplątaniem. :(

Linie paryskie - to jednostki w których wyraża sie średnicę werku.

Szlif perłowy - to rodzaj zdobienia powierzchni płaskich (częsty w deklach od wewnątrz).

Pieczęć Genewska - pieczęć stanowiąca certyfikat jakości mechanizmu zegarka.

Szlif słoneczny - rodzaj zdobienia powierzchni płaskich okrągłych (nie tylko tarcz, ale tez na przykład kół naciągowych itp. ).

Szlif promienisty - j.w.

Giloszowanie - rodzaj maszynowego zdobienia wszelkich powierzchni metalowych niekoniecznie zwiazanych z zegarkami.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co znaczy określenie: zegarek NOS?

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

New old stock czyli zegarek wyprodukowany dość dawno ale nie noszony a przez to wyglądający jak nowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość zegarkiclub

Półwahnięcie nie istnieje.

 

Przyjęło się mówić iż zegarek ma xyz półwahnięć.

Ostatnio walczy z tym określeniem nasz Prezes. Ja mam teraz więcej z nim do czynienia (ze względu na książkę), tak więc też "walczę".

Zaczynamy.

Zegarek ma swoją częstotliwość i swój okres.

Wahnięcie zgodnie z teorią drgań jest połową okresu. Dla wahadła, jest to ruch od jednego położenie środkowego do kolejnego położenia środkowego (lub od jednego skrajnego do kolejnego skrajnego)

Zgodnie z taką teorią, jako półwahnięcie należy rozumieć 1/4 okresu.

 

Dowód.

Założenie:

Zakładamy, że zgodnie z opisem producenta zegarek ma 28 800 "czegoś tam" (na godzinę) i częstotliwość 4 Hz.

Teza.

Zegarek nie może mieć częstotliwości 4 Hz i wykonywać 28 800 półwahnięc na godzinę.

Dowód.

28 800 półwahnięć na godzinę, to 480 na minutę (podzielić przez 60) i 8 na sekundę (jeszcze raz podzielić przez 60).

Jako, że półwahnięcie to 1/4 część okresu, więc dzielimy przez 4 i okazuje się, że balans wykonywałby 2 pełne okresy na sekundę, czyli miałby częstotliwość 2 Hz.

 

Jako, że zegarek wykonuje 28 800 wahnięć (czyli półokresów) to dzieląc w ostatnim kroku przez 2 (a nie 4) otrzymujemy częstotliwość 4 Hz, co zgodne jest z informacją o zegarku.

 

c.n.d.

 

Bardzo proszę, byśmy my - klubowicze zwracali na to uwagę zawsze i wszędzie.

Może za sto lat uda się to zmienić.

Zegarek wykonuje 28 800 wahnięć.

 

Władek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, lamerskie pytanie: czym się różni zegarek automatyczny od mechanicznego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ok, lamerskie pytanie:

 

?? Od lamerskich pytań, gorszy jest tylko brak wiedzy, więc kto pyta nie grzeszy...

 

czym się różni zegarek automatyczny od mechanicznego?

 

Pytanie w rodzaju: czym różni sie wróbel i dlaczego?

Zegarek automatyczny to jest zegarek mechaniczny, a różni sie od mechanicznego nieautomatycznego tym, że sam się nakręca podczas ruchu reki.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ZbylR

Nie no, temat jest świetny! Pomaga początkującym, kopalnia wiedzy.

Nie mogę jedynie zapoznać się zasadą działania wychwytu wrzecionowego (szpindlaka). Szukam i szukam, ale natrafić nie mogę :) Są informacje, ale po angielsku, który to język znam słabo :lol: zatem może ktoś podpowie mi jak się ten wychwyt nazywa po angielsku? Wtedy będę mógł zobaczyć jego działania gdzie? Oczywiście na naszym forum :) klikając tutaj :)

 

I dlaczego wychwyt cylindryczny jest zawodny i trudny w naprawie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wtedy będę mógł zobaczyć jego działania gdzie? Oczywiście na naszym forum :) klikając tutaj :lol:

 

Nie ma go tutaj.

Ale jest tutaj: http://img201.imageshack.us/my.php?image=imgzv8.jpg

 

I dlaczego wychwyt cylindryczny jest zawodny i trudny w naprawie?

 

Ano ze względu na skomplikowany kształt koła wychwytowego i samego cylindra, oraz zbyt duże i zmienne tarcie zębów tego koła o cylinder.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.