Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

EnamelDial

Tarcze grawerowane i giloszowane ( LK )

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Mam tamo technologię u siebie także nie ma problemu ;) - chociaż wbrew pozorom powyższy Glashutte może nie mieć tej tarczy drukowanej w technologi tampo a to białe to jest  tzw. srebrzenie.

 

 

Nałożysz farbę ceramiczną na porcelanę ?

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nałożysz farbę ceramiczną na porcelanę ?

 

Nigdy takiej nie nakładałem a już tym bardziej na porcelanę więc musiałbym zrobić próby ale myślę dam radę.

A masz taką farbę albo orientujesz się gdzie kupić? W katalogu farb , których używam nie mam takiej dostępnej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie orientuję się gdzie można kupić. Ja ucieram szkliwo porcelanowe z terpentyną ale do malowania ręcznego. Wypala się ją  w temp ok.750

Z tego co się dowiadywałem to do tampodruku potrzeba innych matryc niż do zwykłej farby.

Jeszcze się tym nie interesowałem więc moja wiedza w temacie  jest mała.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie orientuję się gdzie można kupić. Ja ucieram szkliwo porcelanowe z terpentyną ale do malowania ręcznego. Wypala się ją  w temp ok.750

Z tego co się dowiadywałem to do tampodruku potrzeba innych matryc niż do zwykłej farby.

Jeszcze się tym nie interesowałem więc moja wiedza w temacie  jest mała.

Jakbyś mi przygotował próbkę takiej utartej masy to zrobiłbym próby na tych matrycach co mam.

A czy ta farbka przysycha przed wypaleniem czy do momentu włożenia do pieca jest cały czas plastyczna/rzadka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Są jeszcze farby chemoutwardzalne, używane do trudnych powierzchni narażonych na ekstremalne czynniki - można takie nałożyć i już nie wypalać tylko poczekać kilka dni aż sie utwardzą w 100%. Jednak nawet najmniejsza ilość tych farb  to spory wydatek - a co jeśli nie wypali?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co ja się dowiedziałem na prędce przed chwilą to matryca jest normalna w sensie wykonania. Tylko jeszcze nie mam pewności co do materiału na matrycę. Ale jakbym miał tą farbkę co ją ucierasz to będę wiedział na 100%.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakbyś mi przygotował próbkę takiej utartej masy to zrobiłbym próby na tych matrycach co mam.

A czy ta farbka przysycha przed wypaleniem czy do momentu włożenia do pieca jest cały czas plastyczna/rzadka?

 

Farba wysycha i zostaje luźny proszek. Jak włożysz mokrą to "wybuchnie"

 

 

Są jeszcze farby chemoutwardzalne, używane do trudnych powierzchni narażonych na ekstremalne czynniki - można takie nałożyć i już nie wypalać tylko poczekać kilka dni aż sie utwardzą w 100%. Jednak nawet najmniejsza ilość tych farb  to spory wydatek - a co jeśli nie wypali?

 

Teoretycznie nie można stosować żadnych farb, bo wtedy to nie jest porcelana tylko ceramika z naniesioną farbą wartości kubka do kawy. Krążek wypalany z porcelany ( np. stosowanej do sedesów) warty jest 1 zł.

 

Jak się nie wypali to do kosza :

 

Speake_Marin_Enamel_Dial000.jpg

 

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie nie można stosować żadnych farb, bo wtedy to nie jest porcelana tylko ceramika z naniesioną farbą wartości kubka do kawy. Krążek wypalany z porcelany ( np. stosowanej do sedesów) warty jest 1 zł.

 

Wiem, że fajnie byłoby mieć coś zgodnego ze sztuką (krążek i druk wypalany) jednak zawsze jakiś plan B dobrze jest mieć.  Ale nie ma co gdybać - trzeba zrobić próbę. Tą farbkę co ucierasz masz możliwość zrobienia w kolorze czarnym?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że fajnie byłoby mieć coś zgodnego ze sztuką (krążek i druk wypalany) jednak zawsze jakiś plan B dobrze jest mieć.  Ale nie ma co gdybać - trzeba zrobić próbę. Tą farbkę co ucierasz masz możliwość zrobienia w kolorze czarnym?

 

Plan B  :D  :D  :D   widziałem tutaj na forum tarcze tak zrobione przez jedną z firm. Nie podoba mi się to a jeszcze bardziej nazywanie tej tarczy porcelanową.

Gdybym chciał planu B to tarcze z porcelany doskonałej jakości wypalałem już 3 lata temu a z emalii wypalam od roku.

 

6806707f67028a0d1a09597d51944631.jpg

 

proste lub kopułka - dowolny wymiar do średnicy 12 cm

 

ab0a196bc4ae525f70962feb7ba57e0f.jpg

 

do miedzi mogę przylutować nóżki.

 

Zawsze mam jeszcze Jimmiego który może ręcznie namalować cyfry. Ale to temat na inny dział tutaj giloszujemy. :);)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Więc tak jak powiedziałem trzeba zrobić próbę żeby się przekonać.  Jak będziesz potrzebował to mogę taką próbę zrobić ale jak już wspomniałem  potrzebna kapka tej farby co ucierasz , jakiś rozpuszczalnik lub środek zwiększający pływalność i jakiś testowy podkład do wydrukowania.

 

A nóżki obowiązkowo muszą być przylutowane , żeby całego efektu nie zepsuły jakieś półśrodki ...

 

Bardzo ładne te krążki co wypalałeś. A masz może jakieś fotki jak to końcowo wygląda na zegarku? One były malowane czy drukowane....?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nóżki mogę lutować tylko na miedzi na srebrze i złocie nie da się tego zrobić

Jak będę kiedyś ucierał farbę to Ci prześlę.

 

Na podkładach robię testery dla Jimmiego  :lol:  :lol:  :lol:  :

 

34903fd25ecd95bfec1a6e500f471b1a.jpg

 

c8947075de740a1ad6979522a883dc80.jpg

 

1ab9fd1ec17d9c493926fee6cc40a269.jpg

 

aec5d3e822c22d85a6025e6732092624.jpg

 

a05e6224e61f8c863255d28262b038bf.jpg

 

i inne ku uciesze ludzi :-))) :D :D :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam na mysli biały nieprzezroczysty podkład także może być miedź. Zresztą, popraw mnie jeśli się mylę , ale chyba to właśnie dlatego używana do tego celu była miedź bo wykazywała podobną rozszerzalność cieplną co porcelana/emalia. Używam zwrotu "porcelana/emalia" ale już nie pamiętam dokładnie, o której technice tam było to z rozszerzalnością miedzi - chyba z emalią ale pewności nie mam.

 

Jeśli chodzi o lutowanie nóżek do złota i srebra: Jest to jakiś zakaz bo np.: coś się rujnuje przy wypalaniu czy tylko nie masz takiej możliwości?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kolor nie transparentny to może być położony prawie na wszystkim nawet stali nierdzewnej.

 

 

3f34153652570ea03ebb7c71cd0b362c.jpg

 

 

Lutowanie srebra i złota jest tak samo proste jak miedzi. Jednak luty nie wytrzymują dziesiątek wizyt w piecu.( twarnieją , kruszą się)  Jak masz ustalone kołki to po kilkukrotnej wizycie w piecu kołki mogą znajdować się gdzie indziej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lutowanie srebra i złota jest tak samo proste jak miedzi. Jednak luty nie wytrzymują dziesiątek wizyt w piecu.( twarnieją , kruszą się)  Jak masz ustalone kołki to po kilkukrotnej wizycie w piecu kołki mogą znajdować się gdzie indziej.

OK dzięki za wyjaśnienie.

 

A takie białe tarcze co np.: w kieszonkowych starych były to porcelana czy emalia? Potocznie mówi się,że porcelanka ale gdzieś dawno temu natknąłem się, że to były emalie . Szkoda, że nie pamiętam gdzie to na to się natknąłem bo to była publikacja po Polsku i chętnie bym teraz do tego wrócił.

W starszych kieszonkach  (powiedzmy przełom XIX i XXw i starsze) były też te tzw. porcelanki bardziej szare, jak była uszkodzona tarcza to ewidentnie było widać powłokę połyskową (szkliwo?), miały też czasami elementy zdobnicze w postaci delikatnych blaszek różnych kolorów.

Zrobię jeszcze dziś zdjęcia, bo mam jedne i drugie  na warsztacie i może w końcu ktoś mi to wytłumaczy...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK dzięki za wyjaśnienie.

 

A takie białe tarcze co np.: w kieszonkowych starych były to porcelana czy emalia? Potocznie mówi się,że porcelanka ale gdzieś dawno temu natknąłem się, że to były emalie . Szkoda, że nie pamiętam gdzie to na to się natknąłem bo to była publikacja po Polsku i chętnie bym teraz do tego wrócił.

W starszych kieszonkach  (powiedzmy przełom XIX i XXw i starsze) były też te tzw. porcelanki bardziej szare, jak była uszkodzona tarcza to ewidentnie było widać powłokę połyskową (szkliwo?), miały też czasami elementy zdobnicze w postaci delikatnych blaszek różnych kolorów.

Zrobię jeszcze dziś zdjęcia, bo mam jedne i drugie  na warsztacie i może w końcu ktoś mi to wytłumaczy...

 

W bardzo dużym uproszczeniu różnica pomiędzy porcelaną a emalią to :

- porcelana to glina , emalia to szkło. Oba materiały kruche i niesamowicie trwałe.

 

Jak poznać w zegarku 

 

- \porcelana jest "samo nośna" a emalia wymaga podkładu metalowego.

 

Najładniejszą i najszlachetniejszą odmianą porcelany ( kolor biały) jest ming  ja natomiast najbardziej lubię porcelanę z Krety. jest bardziej szara ale ma naturalne szkliwo w sobie. Wydaje mi się że firma Glashutte pracuje na podobnej.

 

Tu moja tarcza porcelanowa :

 

994211a6f210650a567df0d68a0c1939.jpg

 

z tyłu wybity numer i logo huty do zalania szkliwem w końcowej obróbce.

 

tutaj do zdjęcia zalana tuszem

 

897e9c354b4bfe865fe4190b82f36dfb.jpg

 

Miałem super temat na forum PC o porcelanie ale serwis Image Shock coś namieszał i znikneły zdjęcia.

 

Dopiero na taki podkład idzie farba a potem na 12 godzin do pieca :

 

SenMeis24.jpg

 

kolorystyka farb jest bardzo ograniczona bo mało która wytrzymuje 1200 stopni

 

Tak wygląda w rzeczywistości malowanie ręczne przez Mistrza dlatego zawsze śmieszą mnie reklamy zegarków z porcelany lub emalii. Przeważnie na tych zdjęciach jest zdjęcie komputerowe.

 

SenMeis30.jpg

 

Ogólnie proces jest nie skomplikowany.

Wałujesz glinę, wycinasz kształt i na 8 godzin do pieca. Wyciągasz szlifujesz, robisz wzory i do pieca na 12 godzin. Teraz malujesz i do pieca na ..... zależy jaka farba.

Oczywiście to wszystko tak w skrócie.

 

Teraz musisz jeszcze wiedzieć że na porcelanę nakłada się w celach dekoracyjnych szkliwa podobne do emalii. Stąd górna powierzchnia tarczy z porcelany i emalii jest tak podobna.

 

TO WSZYSTKO TAK W SKRÓCIE i duuuuuuuuuuużym uproszczeniu.

 

 

O emaliowaniu masz wszystko w mojej galerii o tarczach emaliowanych - link poniżej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Obie są z emalii.

 

Czy  czarne cyfry na tarczy nr1 możesz zdrapać czy czujesz wypukłość w miejscu gdzie są.

 

Punkty robione są farbami ceramicznymi naszkliwnymi z dodatkiem złota . Metoda położenia to chyba sitodruk tradycyjny, tampodruk żelatyną lub kalkomania ceramiczna. Każda firma miała inne sposoby.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obie są z emalii.

 

Czy  czarne cyfry na tarczy nr1 możesz zdrapać czy czujesz wypukłość w miejscu gdzie są.

 

Punkty robione są farbami ceramicznymi naszkliwnymi z dodatkiem złota . Metoda położenia to chyba sitodruk tradycyjny, tampodruk żelatyną lub kalkomania ceramiczna. Każda firma miała inne sposoby.

 

Pozdrawiam

Te cyfry godzinowe są jakby wypukłe i chropowate, tak jakby właśnie coś uległo stopieniu :), i jednocześnie pokryte chyba po druku/malowaniu jakimś szkliwem.

Ta tarcza po prawej jest jakby szkliwiona szkliwem koloru lekko żółtawego, pole pod cyframi jest lekko wypukłe i już w odcieniu białym :). Te wszystkie ozdoby na tej po prawej to nie jest farba na 100% tylko  cieniutkie wytłoczone  płatki metali, które są uwięzione pod szkliwem. 

Ten napis Glashutte to oryginał czy jakiś inny projekt? Rzeczywiście "widać pędzel" i na pewno 2 takich samych nie ma , można rzez każda ma inny kod DNA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie ideałem jest koperta 40-42mm, z uszami (L2L) 47-50mm max.

 

 

 

Wytłumaczcie mi co znaczą te słowa L2L i jak mam przyciąć te uszy by było ok.

 

859a9b27e28be2779474e0ce3ca3c0f3.jpg

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te cyfry godzinowe są jakby wypukłe i chropowate, tak jakby właśnie coś uległo stopieniu :), i jednocześnie pokryte chyba po druku/malowaniu jakimś szkliwem.

Ta tarcza po prawej jest jakby szkliwiona szkliwem koloru lekko żółtawego, pole pod cyframi jest lekko wypukłe i już w odcieniu białym :). Te wszystkie ozdoby na tej po prawej to nie jest farba na 100% tylko  cieniutkie wytłoczone  płatki metali, które są uwięzione pod szkliwem. 

 

Te czarna to farba naszkliwna którą nakłada się na końcu i stapia w temp ok 700=800 stopni dlatego jest lekko wypukła.

Są też jeszcze nadruki podszkliwne gdzie całość potem jest idealnie równa ale to metoda trudniejsza stosowana tylko u najlepszych.

Jak wytłoczony metal to są to płatki  złotej folii którą wykończa się glazurą z emalii niskotopliwej - ok 650. transparentnej.

 

Sposób nałożenia jest mi nieznany ale na 90 % to przesiew przez formę . 

 

Właśnie Jimmi szuka mi wiadomości jak wyciąć takie małe gwiazdki na Twoją tarczę. :D :D :D

 

354e0abbae026b0c1b3039266d573585.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

L2L - lug to lug, czyli rozmiar od końca ucha do końca drugiego  :)

jest to ważny rozmiar, bo świadczy o tym jak na nadgarstku będzie leżał zegarek, np.: czy uszy będą wychodzić poza obrys ręki.

 

w uszach ważne jest gdzie będą nawiercone dziurki na teleskopy, czyli jaka będzie szczelina między teleskopem a krawędzią koperty. Jak będzie za mało to pasek nie wejdzie lub będzie obcierał, jak za dużo to będzie brzydki odstęp. Dlatego też w kopertach uszy często są pod kątem ku dołowi.

 

fotki z netu

post-69167-0-60013100-1457898942.png

post-69167-0-08121300-1457899372.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poprawiam się po sprawdzeniu dokładnym:

Lug to lug czyli rozmiar mierzony z "uszami"

Ten drugi to "bar to bar" czyli od teleskopu do teleskopu.

Praktyczniejszy moim zdaniem ten drugi rozmiar ponieważ to właśnie tutaj zaczyna się pasek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Właśnie Jimmi szuka mi wiadomości jak wyciąć takie małe gwiazdki na Twoją tarczę. :D :D :D

 

 

Proszę tylko nie rób gwiazdek w kształcie gwiazdek... tylko kropki takie jak na projekcie ... ewentualnie ta co zaznaczona jako Polarna może być gwiazdką gwiazdką :) a jeśli sie nie uda to po prostu lekko większa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poprawiam się po sprawdzeniu dokładnym:

Lug to lug czyli rozmiar mierzony z "uszami"

Ten drugi to "bar to bar" czyli od teleskopu do teleskopu.

Praktyczniejszy moim zdaniem ten drugi rozmiar ponieważ to właśnie tutaj zaczyna się pasek.

 

L2L jest rozmiarem "wizualnym", podawanym w celu zobrazowania jaka będzie wielkość zegarka na ręce. Z mojego doświadczenia na forum wiem, że kolegów często bardziej interesuje ten rozmiar niż średnica koperty, np.: zegarek Nomos Ludwig z kopertą 40mm to prawdziwy gigant na ręce :)  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

L2L jest rozmiarem "wizualnym", podawanym w celu zobrazowania jaka będzie wielkość zegarka na ręce. Z mojego doświadczenia na forum wiem, że kolegów często bardziej interesuje ten rozmiar niż średnica koperty, np.: zegarek Nomos Ludwig z kopertą 40mm to prawdziwy gigant na ręce :)  

Zgadzam się, że ten rozmiar jest istotniejszy od średnicy... Ja mam np.: Big Chrono 50mm średnicy ale lugi ma krótkie i nie odczuwam , jakby się mogło wydawać po takiej konserwie.

Wyraziłem dodatkowo swoje zdanie jako pasko-roba , że ważne jest także rozmiar od teleskpu do teleskopu bo to właśnie w tych miejscach faktycznie kończy się koperta i zaczyna pasek. Ogólnie zauważyłem , że to czy zegarek fajnie leży, wygodnie dla "nosiciela" jest nie obwód nadgarstka tylko szerokość nadgarstka. Im szerszy tym szersza opcja L2L do przyjęcia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Vahardan
      Witam forumowiczów, co sądzicie o grawerowaniu napisów na deklu lub kopercie? Jest to coś niepożądanego w świecie zegaromaniaków?
    • Przez leskias
      Nie wiem czy dobry dział ale tak mi doradził administrator.
       
      Moim hobby są tarcze z porcelany i emalii i o tym temat napisałem : http://zegarkiclub.pl/forum/topic/152629-tarcze-porcelanowe-z-emalii-grawerowane-lk/?st=0
       
      Od miesiąca mam nowe hobby = tarcze grawerowane kwasem = akwaforta, akwavinta, miedzioryt, itp.
       
      Pierwsza praca która pokazuję to Wiking na stali 304 którą można polerować ale trudno barwić termicznie.
       
      Zapraszam do odwiedzin, polubienia, obserwowania i komentowania.
       
      Leszek Kralka. 
       
      Wiking ( już ma innego Pana )
       
       

       

       

       

       
       
      Zapraszam pasjonatów do pokazania podobnych realizacji.
    • Przez leskias
      Tak sobie kiedyś postanowiłem zrobić tarczę do zegarka i dzisiaj dzięki uprzejmości moderatorów tego forum mogę to pokazać.
       

       
       
      Dzisiaj po roku przerwy zaczynam pracę nad nowymi projektami.
      Ale za nim zrobimy taką tarczę musimy kupić kilka podstawowych narzędzi. W tym wątku przedstawię wszystkie etapy powstawania tarcz z emalii, porcelany, giloszowanych i grawerowanych.
       
      Zaczynam od pokazania podstawowego sprzętu emaliera :
       
      piec + podstawowe akcesoria emaliera
       

       
       
      palnik do przygotowania materiału :
       

       
       
      emalie spakowane do pojemniczków :
       

       
       
      dzisiaj podejmę pierwsze próby wypalania wzorników z emalii. Wszelkie próby pokarzę na forum.
       
      Celem są piękne tarcze ręcznie robione :
       
       
       

       

       

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.