Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
mkl1

Znalezione w domu rodzinnym

Recommended Posts

Witam 

Odnalazłem, ponieważ wiedziałem, że istnieją takie sobie zegareczki:

 Czjka, Slavia, (złocone koperty-próba 585)

 

Doxa

 i złoty cylinderek damski "2 dekielkowy"

 

post-110630-0-18357600-1577015668_thumb.jpg

 

post-110630-0-05587400-1577015676_thumb.jpg

 

post-110630-0-04934400-1577015702_thumb.jpg

post-110630-0-98029800-1577015724_thumb.jpgpost-110630-0-53293100-1577015741_thumb.jpgpost-110630-0-47925600-1577015753_thumb.jpg

 

są na chodzie, ale:

 DOXA nie da się nakręcic koronką ??

 

 Choć teoretycznie mogę rozebrać i naprawiac, to jednak chyba przekażę w ręce mistrza

Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uwaga na złotą kopertę, jest bardzo cienka i łatwo można ją uszkodzić...


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za ostrzeżenie.

Muszę się zabrać za jej otwarcie i wyczyścić tą kieszoneczkę, bo chodzi jak 100 letni złów, a przecież chyba młodsza :)

 

W srodku zwykły "pospolity" mechanizm.

 oczywiście napisano 10 rubinów.. widać tylko 8

Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba zobaczyć czy numer na mechanizmie (z reguły pod tarczą) zgadza się z numerem na kopercie. Jeśli tak, to mechanizm jest ok. Z tymi rubinami w tym okresie to było tak, ze czasami łożysko balansu (z kamieniem nakrywkowym) liczono jako 1, czasem jako 2. Cylinder z 10 kamieniami powinien mieć kamienie wszędzie, za wyjątkiem osi centralnej.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otwarłem mechanizm

Od strony tarczy jest numer o "3" niższy niż na kopercie. 44543 zamiast 44546.

 zmoczyłem w nafcie, potem rozłożyłem wyczyściłem, i złożyłem z powrotem.

Zaczął chodzić.

Zobaczymy, czy nie zatrzyma się w jakimś momencie....jak było poprzednio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam 

Odnalazłem, ponieważ wiedziałem, że istnieją takie sobie zegareczki:

 Czjka, ...

Raczej Czajka :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Delban i DOXAAntimgnetic

post-110630-0-18424500-1578254853_thumb.jpgpost-110630-0-80842100-1578254874_thumb.jpgpost-110630-0-26472000-1578254899_thumb.jpgpost-110630-0-02875600-1578254916_thumb.jpg

 

Widać zniszczenia i powędrowała do zegarmistrz, który ma części

 

( ja nie mam więccc)

post-110630-0-91599300-1578254929_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomocy potrzebuję.

 Ten złoty cylinderek ma feler.

 Od początku...

 mechanizm pracował bardzo porządnie, aż któregoś dnia zauważyłem spóźnienie i kulawa prace...

Pomyśłałem brudny.

zwolniłem sprężynę,

 zdjąłem mostek balansu i .. :ph34r:

 włos z pieścieniem został przy mostku, a kolo balansowe "wyjechało w dół.

pierścień jest zluzowany.

 OK mogę go zacisnąć, ALE...

 teraz prośba..

jak ma być prawidłowo ustawione koło/cylinder w stosunku do cylindra?

  tak łopatologicznie, np koło jest w skrajnym położeniu przy minimalnym napięciu włosa..

- w jkiej pozycji powinien być cylinder w odniesieniu do wychwytu(ząbka) ?

 

Albo inaczej, byle jednoznacznie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cylinder ma wycięcie dolne zwane pasażem, tam gdzie przechodzi ramię zęba koła wychwytowego i górne wycięcie, czyli to na krawędzi którego cylinder otrzymuje impuls od zęba koła wychwytowego. Cylinder ustawiam tak, by w pozycji spoczynkowej, czyli tej, w której balans się nie porusza, czubek zęba, który jest akurat wewnątrz cylindra dotykał do krawędzi impulsowej owego cylindra od wewnątrz oczywiście. Poza tym odcinek łączący krawędzie górnego wycięcia cylindra (tego płytszego) powinien być prostopadły do odcinka łączącego oś koła wychwytowego i cylindra...


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Cylinder ustawiam tak, by w pozycji spoczynkowej, czyli tej, w której balans się nie porusza, czubek zęba, który jest akurat wewnątrz cylindra dotykał do krawędzi impulsowej owego cylindra od wewnątrz oczywiście.

Balans w spoczynku OK. Najczęściej jednak sprężyna włosowa ściąga go w jedna stronę(parząc z góry - w - lewo..

Czy to ta pozycja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W spoczynku, czyli kiedy się nie porusza.  Powinien być też kołek blokady pełnego obrotu ustawiony idealnie w stronę osi koła wychwytowego. Włos powinien być tak ustawiony żeby w spoczynku nie ciągnął balansu w jedną czy drugą stronę. Może ustawiaj to na wyjętym kole wychwytowym.

Edited by kiniol

Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK tak zrobie

 to ponizej dla mnie ważne i przydatne

 

 

Powinien być też kołek blokady pełnego obrotu ustawiony idealnie w stronę osi koła wychwytowego
Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

..........

. Poza tym odcinek łączący krawędzie górnego wycięcia cylindra (tego płytszego) powinien być prostopadły do odcinka łączącego oś koła wychwytowego i cylindra...

 

Krzysztof coś nie rozumiem, odcinek łączący krawędzie górnego wycięcia cylindra (wargi) jest zawsze prostopadły do odcinka łączącego osie cylindra i koła wychwytowego.

(No chyba że ustawimy cylinder nie pionowo) Można natomiast z grubsza przyjąć że ustawia się to wycięcie w osi linii łączącej poszczególne otwory łożysk.

Przynajmniej tak ja to robię ;) .

 

W spoczynku, czyli kiedy się nie porusza.  Powinien być też kołek blokady pełnego obrotu ustawiony idealnie w stronę osi koła wychwytowego. Włos powinien być tak ustawiony żeby w spoczynku nie ciągnął balansu w jedną czy drugą stronę. Może ustawiaj to na wyjętym kole wychwytowym.

 

Tu się z Tobą całkowicie zgadzam (i zresztą tak tłumaczyłem Mirkowi) . Jeśli cylinder nie był wybijany z koła balansowego to wystarczy ustawić kołek odbojowy na balansie naprzeciw kołka odbojowego na mostku (a wszystko powinno być na osi linii łączącej otwory łożyska cylindra i koła wychwytowego  :D )

 

Pozdrawiam

Roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzysztof coś nie rozumiem, odcinek łączący krawędzie górnego wycięcia cylindra (wargi) jest zawsze prostopadły do odcinka łączącego osie cylindra i koła wychwytowego.

(No chyba że ustawimy cylinder nie pionowo) Można natomiast z grubsza przyjąć że ustawia się to wycięcie w osi linii łączącej poszczególne otwory łożysk.

Przynajmniej tak ja to robię ;) .

 

 

Tu się z Tobą całkowicie zgadzam (i zresztą tak tłumaczyłem Mirkowi) . Jeśli cylinder nie był wybijany z koła balansowego to wystarczy ustawić kołek odbojowy na balansie naprzeciw kołka odbojowego na mostku (a wszystko powinno być na osi linii łączącej otwory łożyska cylindra i koła wychwytowego  :D )

 

Pozdrawiam

Roman

Odcinek równoległy do płyty mechanizmu, łączący punkty na krawędziach płytszego wycięcia cylindra, prostopadły do prostej przechodzącej przez oś cylindra i koła wychwytowego...również równoległej do dolnej płyty mechanizmu... Proste?  ;)

Edited by kiniol

Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odcinek równoległy do płyty mechanizmu, łączący punkty na krawędziach płytszego wycięcia cylindra, prostopadły do prostej przechodzącej przez oś cylindra i koła wychwytowego...również równoległej do dolnej płyty mechanizmu... Proste?  ;)

 

Nadal nie rozumiem. Ten odcinek (jest jeśli mówimy o odcinku pionowym płytszego wycięcia/spoczynkowego) jest zawsze prostopadły do linii łączącej dwa punkty otworów osi cylindra i koła.

Myślę że prościej przyjąć że ta krawędź powinna (niedokładnie) być ustawiona w tej linii.

 

Pozdrawiam

Roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak

 

No i w ten sposób wszyscy już wiedzą jak należy naprawiać cylindry  :D  ;)

A tu pokażę jeszcze przyczynek do dyskusji o rolowaniu cylindrów

 

post-27334-0-45978400-1580742314_thumb.jpg

 

Poważne opracowanie o naprawach tylko cylindrów.

Ale jak "żabojadom" można wierzyć :D  :D .

 

Pozdrawiam

Roman

Edited by Kieszonkowe

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i w ten sposób wszyscy już wiedzą jak należy naprawiać cylindry  :D  ;)

Pozdrawiam

Roman

Tak, tak, gdyby nie wyobraźnia przestrzenna (Dobrze że kiedyś deska kreslarska nie byla mi obca).. i werk na stoliku.. to....... napewno każdy juz wie jak nalezy naprawiac cylindry

 Zamotaliscie to strasznei :) z tymi prostopoadłymi, równoległymi itp... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.