Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Eugeniusz Szwed

Zmiana czasu na letni 2020r.

Recommended Posts

Posted (edited)

Zmiana czasu

 

Źródło: Gazeta Wyborcza z 27-03-2020r.

 

 

 

W nocy z soboty na niedzielę (28/29 marca 2020r.) przesuwamy wskazówki zegarów z godz. 2 nad ranem na godz. 3.

 

To znaczy, że tej nocy, gdybyśmy mieli wstać o normalnej porze, tracimy godzinę snu. 

Zmiana czasu wprowadza zamieszanie w rozkładach jazdy kolei, samolotów, choć akurat teraz - kiedy i tak z powodu koronawirusa mniej podróżujemy - nie jest to tak istotne.

Najpoważniejsze zastrzeżenia do tej operacji mają jednak lekarze, którzy widzą w zmianie czasu wiele zagrożeń zdrowotnych: nasz zegar biologiczny reaguje na nią buntem.

Niektórzy z nas potrzebują nawet tygodnia, by dostosować swój zegar biologiczny do nowych warunków.

Utrata godziny snu może sprawić, że będziesz czuł się bardziej niż zwykle podniecony i rozdrażniony. Może to być groźne dla zdrowia. Badania wykazały, że tuż po wiosennej zmianie czasu z zimowego na letni rośnie ryzyko zarówno zawału serca, jak i śmiertelnych wypadków samochodowych.

 

Jak się przygotować na zmianę czasu

  • Zacznij kilka dni wcześniej. Chodź stopniowo spać 15-30 minut wcześniej niż zwykle. Twoje ciało potrzebuje trochę czasu, aby nadrobić straconą godzinę.
  • Przez te kilka dni wyjątkowo dbaj o to, aby nie zakłócać rytmu dnia: trzymaj się stałej pory na posiłki, ćwiczenia, pracę. Z rana wystawiaj się od razu na jasne światło, to pomoże ci się dostosować.
  • Unikaj przysypiania i polegiwania w ciągu dnia. Długie drzemki są często kuszące, ale teraz będą ci przeszkadzać w dostosowaniu się do zmiany czasu, bo zakłócą pełne wysypianie się nocą. Jeśli nie dasz rady się im oprzeć, to nie śpij w ciągu dnia dłużej niż 10-20 minut.
  • Unikaj kawy i alkoholu. Nie powinieneś pić napojów z kofeiną co najmniej cztery do sześciu godzin przed snem. Tuż przed snem unikaj także picia alkoholu.
  • Zwolnij tempo wieczorem. Unikaj intensywnych ćwiczeń fizycznych kilku godzin przed snem. Podwyższenie temperatury ciała może utrudniać zasypianie. Ale w ciągu dnia wysiłek fizyczny jest wskazany! Nawet tylko 30 minut intensywnego marszu, byle regularnie i codziennie, zwiększy potrzebę snu.
  • Odłóż telefon, komputer lub tablet, wyłącz telewizor. Blask ekranów stymuluje mózg i hamuje wydzielanie melatoniny, hormonu wywołującego senność. Możesz natomiast wziąć wieczorem do ręki książkę, byle nie taką, która cię będzie trzymać w zbytnim napięciu. 
  • Używaj łóżka tylko do spania - nie jedz w nim, nie pracuj (to ważne zwłaszcza teraz, w czasach pracy zdalnej). Niech dla twojego mózgu łóżko kojarzy się wyłącznie ze snem (no, zróbmy może wyjątek dla seksu).

 

W przyszłym roku Unia Europejska kończy ze zmianami czasu

Dobrą wieścią jest to, że w roku 2021 Unia Europejska kończy ze zmianami czasu. Poszczególne kraje UE same muszą zdecydować, czy pozostać przy czasie letnim - wtedy ostatnią zmianę czasu przeprowadzą w ostatnią niedzielę marca 2021 roku, czy też przy zimowym - wtedy ostatni raz przestawią wskazówki zegarów w ostatnią niedzielę października 2021 roku.

 

Kto chce pozostać przy czasie letnim, a kto zimowym?

W konsultacjach KE największymi zwolennikami pozostania przy czasie letnim byli Portugalczycy (79 proc. głosów), Cypryjczycy (73 proc.) oraz Polacy (72 proc.). Natomiast zwolennicy pozostania przy czasie zimowym (najbardziej zbliżonym do słonecznego) przeważają m.in. w Finlandii, Danii i Holandii.

 

 

 

post-24159-0-86781200-1585267978_thumb.jpg

Edited by Eugeniusz Szwed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czas przesunięto dzień wcześniej na mocno wschodni...


Pozdrawiam

Piotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale, że o co chodzi, jak to wcześniej, jaki wschodni...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, chodzi o to, że dotychczas był letni i zimowy, a teraz jest nocny, taki żarcik... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oby za rok była już ostatnia zmiana czasu, tak jak zapowiadają. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Możliwe, że będzie ostatnia. W końcu zwierzęta czasu nie liczą ;)

A Nobel z fizjologii i medycyny z 2017 roku?

Edited by tarant

Pozdrawiam

Piotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurczę, znowu trzeba będzie do 2 nie spać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panie Prezesie, dzięki za wyjaśnienie jak należy się przygotować do zmiany czasu. Dobre :)

 

Osobiście jestem rad, że niebawem już będzie koniec tych zmian. Niepotrzebne tylko zamieszanie. Jestem za tym by pozostać przy czasie słonecznym (obecny czas zimowy) - jest on naturalny dla człowieka :)

 

A tu jeszcze jedna informacja w tym temacie :)

 

https://superbiz.se.pl/wiadomosci/zmiana-czasu-czas-letni-czas-zimowy-ktory-jest-w-polsce-naturalny-aa-YEAv-hvDY-Vxyb.html


Czas zmienia perspektywę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też bym wolał pozostać przy zimowym. Podobno jednak większość ankietowanych preferuje letni i ten właśnie ma zostać wprowadzony jako obowiązujący.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nazwa 'zimowy' jest myląca - ktoś ją domyślił na zasadzie przeciwieństwa. Możemy mówić jedynie o 'astronomicznym' i 'letnim'  :huh:

Astronomiczny to ten w którym 12:00 jest w czasie kiedy Słońce w naszym rejonie widzimy w zenicie. Jest najwyżej na naszym niebie - za dnia, czyli jest 'południe'

Letni wymyślono aby oszczędzać naftę  :unsure: w zakładach.

Ja wolę astronomiczny, nie chce mieć tej samej godziny co ruscy.

Jakby cała Europa miała mieć ten sam czas (co jest pożądane) to astronomiczny też wygodniejszy jest dla większości.

Kosiniak obiecał w zeszłym roku, że to załatwi w UE. I co?  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Argumenty za zmianami czasu dawno przestały być aktualne więc chyba czas zostawić czas w spokoju niezależnie od poglądów i czegokolwiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.