Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
motoolo

Jaki mechanizm mam poszukiwać , budowa zegara

Rekomendowane odpowiedzi

Ale niestety jeśli dobrze liczę to nie da rady zrobić w tym mechanizmie sekundnika na osi wychwytu bo ma ona 31 zębów i wychodzi mi że pełny obrót trwa 54 sekundy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na osi koła wychwytowego masz na myśli? Koło wychwytowe ma 31 zębów ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak koło wychwytowe ma 31 a zębnik na osi wychwytu 7

następnie koło pośrednie 72 i zębnik 8

dalej koło pośrednie 84 i przekładnia minutowa 72 x 36

 

Mam nadzieje że rozumiecie o czym piszę

 

Czyli jeśli dobrze policzyłem to pełny obrót wskazówki minutowej powoduje 0,5 obrotu na przekładni czyli kolo pośrednie obróci się o 42 zęby co

daje nam 5,25 raza obrotu zębnika(8z) i koła pośredniego(72z)

to daje 53,97 raza obrotu osi wychwytu przez zębnik (7z) w ciągu godziny a powinno dać 60 dla sekundnika mocowanego do osi koła wychwytowego

 

 

ale zagmatwane

Edytowane przez motoolo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A kto będzie Ci liczył te sekundy?? Wystarczy, że sekundnik będzie się ładnie kręcił i już.  Jak mówi przysłowie: "głupi nie zauważy a mądry nic nie powie"😄😆🙃

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, erzlot napisał:

A kto będzie Ci liczył te sekundy?? Wystarczy, że sekundnik będzie się ładnie kręcił i już.  Jak mówi przysłowie: "głupi nie zauważy a mądry nic nie powie"😄😆🙃

 

🤣🤣👍

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytania......

Na bębnie napędowym jest 98 zębów , na zębniku osi minutowej jest 14 zębów

Na bębnie można nawinąć 13 zwoi sznura , czyli tyle raz obróci się bęben zanim zegar się zatrzyma.

Pomiędzy osią minutową a wskazówką minutową jet jeszcze przekładnia 1:2

 

1. Czy dobrze liczę że rezerwa chodu wynosi około 7,58 dni?

    98:14=7

    13*7 = 91

    91*2 = 182h

   182:24 = 7,58 dni

 

2. Jeżeli zmienię zębnik na osi minutowej na 7 zębów to rezerwa chodu wyniesie około 15 dni?

    Pytam akurat o 7 zębów bo taki zębnik pracuje na sekcji bicia w zegarze który mam i mógłbym go wykorzystać .

 

3. jeżeli dobrze myślę w punkcie 2 , to czy waga ciężarka napędowego też musi wzrosnąć dwukrotnie  ?

 

4. W takim sposobie  zwiększenia rezerwy chodu jak opisałem zwiększą się obciążenia w układzie napędowym.

    Czy dużo da zastosowanie łożysk kulkowych w napędzie zamiast typowego łożyskowania ślizgowego?

 

   

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, motoolo napisał:

Nikt nic nie powie ,doradzi ? :(

Spokojnie ;) ...... kiedyś o przełożeniach , co i jak , dlaczego , itp .....było dyskutowane .  Ale , nie każdy fachowiec codziennie tu zagląda . 

Trzeba poczekać .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Policz najpierw moment obrotowy taki jaki jest aktualnie.

Później zmień przełożenie na takie jakie potrzebujesz i policz jaki odważnik należy zastosować aby spełnić warunek z oryginału.

 

Nie zapomnij o sprawnościach każdego z przełożeń, które mnoży się przez siebie aby wyznaczyć sprawność całej przekładni.

Edytowane przez kagiva

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powoli do przodu.....

Kupione materiały na płyty , mosiądz ,

i miniaturowe  łożyska kulkowe do wszystkich osi.

Teraz zaczynam prace nad wykonaniem płyt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lożyska toczne nie nadają się do zegarów...


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łożyska toczne mają bardzo małe opory toczenia.

 Warunek ??

 CZYSTOŚĆ , Czystość... i jeszcze raz czystość.

 Inaczej się zatrzymają.

 Nawet w dużych łożyskach ( takich na czop 100mm ) włos ludzki, lub ziarnko piasku doprowadzają do powolnego zniszczenia bieżni i awarii. ( przerywany jest film olejowy)

 To warto pamiętac...

Kibicuję z łożyskami, aczkolwiek kto wie?? ( może trzeba będzie wrócić do np. Rubinów??? - tak bardzo klasycznie))

 Czy po pewnym czasie  ( kurz) się nie zatrzymaja?

 To jednak miniaturowe.....

 


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sugerowałem się tymi tematami i dlatego chciałem zastosować łożyska kulkowe w swoim projekcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, motoolo napisał:

Sugerowałem się tymi tematami i dlatego chciałem zastosować łożyska kulkowe w swoim projekcie.

Widzialem  na  zywo  ten  dolny regulator,wyglada  ladnie.


Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zbudowałem razem cztery werki stosując precyzyjne łożyska kulkowe. 

Zegary pracują do dziś. 

Uważam że warto zastosować łożyska kulkowe ponieważ znacznie zmniejszają opory pracy. 

Pozostaje kwestia oprawienia tych łożyska w płytach mechanizmu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, longcase1 napisał:

Zbudowałem razem cztery werki stosując precyzyjne łożyska kulkowe. 

Zegary pracują do dziś. 

Uważam że warto zastosować łożyska kulkowe ponieważ znacznie zmniejszają opory pracy. 

Pozostaje kwestia oprawienia tych łożyska w płytach mechanizmu. 

I właśnie twoja praca przekonała mnie do zastosowania łożysk.

Grubość płyt które chcę zastosować to 4mm

Wysokość łożysk wynosi 3mm

Chcę zrobić tak że wpuszczę łożyska w płyty na te 3mm i od zewnątrz zamknę je pokrywkami

tak to mniej więcej ma wyglądać (rysunek techniczny wykonany w Paint :) )

 

lozysko1.thumb.jpg.4e2a8aef4fd8d67566e402ba38ffa3de.jpg

Łożyska będą pozbawione osłon przeciw pyłowych , wymyte z zastosowanego smaru i potraktowane bieżnie/kulki olejem zegarmistrzowskim

Co z tego wyjdzie? Zobaczymy...

Edytowane przez motoolo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, kiniol napisał:

Lożyska toczne nie nadają się do zegarów...

Krzysiek,

tak się zastanawiałem z czego wynika taka opinia. Dotychczas wydawało mi się że z powodu problemów ze smarowaniem , ewentualnie z powodu braku odporności na zabrudzenia. Ale w dobie i przypadku superszczelnych i superprecyzyjnych łożysk małogabarytowych traci to rację bytu ... a i koszt takiego łożyska wydaje się być dużo mniejszy (w zegarach) niż łożyska na rubinach. Nie potrafię znaleźć racjonalnego wytłumaczenia. Jeszcze zegarki - OK rozmiar i gabaryt decyduje, no i  ekonomia wykonania. Ale zegary ? Prośba o wyjaśnienie skąd ta teza .

Bo i faktycznie wydaje się taki pogląd dość powszechny.    


Czasem lepiej powiedzieć coś, nie mówiąc NIC!  🤔

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, motoolo napisał:

Łożyska będą pozbawione osłon przeciw pyłowych , wymyte z zastosowanego smaru i potraktowane bieżnie/kulki olejem zegarmistrzowskim

 Bardzo dobrze, ale :)

 Jeżeli możesz oczywiście to dobrze by było ( bo rozumie że łożyska "otwarte" ) dać od strony osi coś w rodzaju cieńkiej osłonki, tak by zasłonić wieniec z kulkami...

 to zapewni większą ochronę od paprochów..

 To wystarcza 0,02 mm blaszka... nawet na aledrogo kupiłem takie pakowane po 20 szt za 5pln ( średnica wew. 2,2mm zewnętrzna 6,4mm grubość 0,02mm.

image.png.1bf0f5d3b981692e54be625d60c22d92.png


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, LESKOS napisał:

Nie potrafię znaleźć racjonalnego wytłumaczenia

Prawdopodobnie moje zamiłowanie do tradycyjnego zegarmistrzostwa, nie pozwala mi docenić łożysk kulkowych. Ale też zastanawiając się i próbując sobie wyobrazić ich pracę w zegarze, to nie do końca wiem co mechanizm może zyskać na takim rozwiązaniu.

 O ile oś bębna czy szpuli, może zyskać na łożyskach, oś koła przybębnowego też ma odpowiednią masę i przekazuje dużą energię. To kolejne kółka już chyba nie. Powierzchnia tarcia w czopach poniżej milimetra, jest tak niewielka że może się równoważyć z oporami toczenia kilku kulek w łożysku. W łożyskach smar Jest pożądany bo zapewnia bezkolizyjne toczenie, ale również jego lepkość zapewnia wędrówkę kulek wokół łożyska.Smar potrafi jednak stawiać opór, i to różny, w zależności od temperatury. Jeżeli wymyjemy smar i zastąpimy go olejem to praca łożyska będzie czasowa. Ograniczone na kulkach zjawisko kapilarne spowoduje opadnięcie oleju na dolną część łożyska i jego nierównomierne smarowanie, dalej już można sobie wyobrazić.

 

I tak sobie wyobrażałem jak buduję zegar z łożyskami kulkowymi. Zbudowałem! Tyle że na początku przekładni chodu nie było sprężyny ani wagi tylko silnik 1,9 tdi i zegar szedł.

 

Nigdy nie widziałem na oczy zegara z łożyskami kulkowymi, ale wiem że są i działają. Może moja małomiasteczkowość mnie ogranicza😊 i dla tego jestem zwolennikiem starych rozwiązań.  

Ale próbować, przecież to ma być zabawa😁 Kibicuję i czekam na efekty.👍

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki zegar na rubinach, to jest fajna rzecz... 


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O ile się nie posypią, pękają. Jedynie serwisować może fachowiec i brać za to odpowiedzialność. Doświadczyłem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
53 minuty temu, shreq napisał:

Ograniczone na kulkach zjawisko kapilarne spowoduje opadnięcie oleju na dolną część łożyska i jego nierównomierne smarowanie, dalej już można sobie wyobrazić.

 To nie dokońca tak jest. film olejowy ok. 0,02mm  ( a tu olej musi być z tych "cieńkich) to jakieś ) to jest naprawdę cały czas jeżeli łożysko się tylko toczy..

 

teraz tylko problem czy na wszystkich osiach??

 łożysko musi się "kręcic" i ti powinien być  ustalony jeden z pierścieni.. któy?

to by trzeba było policzyć.. raczej sugerowalbym ciasny wałek..

To tak z mojej wiedzy o tribologii :) czyl iłożyskowaniu i tarciu w łożyskach :)

 btw.

Przy lożyskowaniu ślizgowym mamy dokładnie to samo- czyli film olejowy zapewnia bezproblemowy  ruch osi..

Też teoretycznie mógłby ściekać.. bo są nawet większe luzy w panewce..

 

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.