Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Gio

Klub miłośników zegarków Laco

Rekomendowane odpowiedzi

image.png.a2c8a8cb9aad48aecaa8003a9a9671b2.png
 

Wygląda na to, że ta firma o całkiem długiej i dość burzliwej historii, mająca w swoim portfolio bardzo ciekawe zegarki, nie ma dedykowanego kącika na naszym forum. Czas to zmienić 🙂 Skłoniła mnie do tego bliższa znajomość, jaką właśnie zawarłem z zegarkiem tej marki.

 

Firma została założona w 1925 roku w niemieckim Pforzheim w Badenii-Wirtembergii, przez Friedę Lacher i Ludwiga Hummela. Nazwę stworzono z połączenia elementów nazwy innego ich przedsięwzięcia - Lacher und Co. Początkowo - jak wiele innych powstających wtedy manufaktur - firma produkowała zegarki używając sprowadzanych ze Szwajcarii gotowych mechanizmów bądź ich części montowanych na miejscu w fabryce.  Po kilku latach działalności właściciele rozstali się - Pan Hummel pozostał w Laco, a Pani Lacher skupiła się na produkcji części do mechanizmów zegarkowych. Zarządzanie stworzonym przez nią przedsiębiorstwem przejął jej syn Erich i nadał mu nazwę Erich Lacher Uhrenfabrik. Ta nazwa przewinie się jeszcze w tej historii, w bardzo ważnym punkcie zwrotnym.

 

W 1933 roku Pan Hummel założył nowe przedsiębiorstwo - Durowe (Deutsche Uhren Roh Werke). Ambicją założyciela było uniezależnienie się od szwajcarskich wytwórców mechanizmów i samodzielna produkcja wysokiej klasy zegarków. Do momentu wybuchu II wojny światowej Durowe stało się marką światową, a Hummelowii udało się zbudować konsorcjum będące największym producentem mechanizmów i zegarków w Pforzheim, z miesięczną skalą produkcji 30 tysięcy mechanizmów. Durowe zaopatrywało w mechanizmy nie tylko rodzimą markę Laco, ale sprzedawało je również innym producentom.

 

W czasie wojny Laco było jednym z pięciu producentów zegarków lotniczych dla członków załóg samolotów Luftwaffe. Mechanizmy tego producenta - precyzyjnie regulowane - były znane z wysokiej dokładności.

Działania wojenne nie oszczędziły miasta, ani fabryk Pana Hummela. Pforzheim zostało niemal zrównane z ziemią. Ale dzięki planowi Marshalla odbudowa następowała bardzo szybko i w 1949 roku Laco i Durowe wznowiły działalność. Od 1952 roku firma wprowadziła do oferty również mechanizmy automatyczne. W połowie lat 50-tych obie firmy zatrudniały już 1400 osób, a wielkość produkcji mechanizmów osiągnęła 80 tysięcy sztuk miesięcznie.

 

W 1959 roku wskutek utrzymujących się spadków sprzedaży, właściciel sprzedał Durowe amerykańskiemu Timexowi, który zamierzał wykorzystać ogromny potencjał i zgromadzoną przez lata wiedzę, do rozwoju produkcji zegarków elektrycznych i elektronicznych. Dla Amerykanów był to też dobry przyczółek do wejścia na rynki powstającej właśnie EWG (Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej) - protoplasty dzisiejszej Unii Europejskiej. Pod skrzydłami Timexa Durowe weszło na kolejny poziom rozwoju i wytwarzało ogromne ilości mechanizmów, jednak firma nie poradziła sobie z zapoczątkowaną przez japońskich producentów „rewolucją kwarcową” i potęga Laco - Durowe odeszła w zapomnienie.

 

W 1980 roku, ówczesny menadżer wspomnianej wcześniej Erich Lacher Uhrenfabrik - Pan Horst Günther - uzyskał prawa do nazwy i logo Laco i reaktywował tę firmę. W roku 2000, w 75 rocznicę powstania, Laco wypuściło serię 75 sztuk zegarków lotniczych wzorowanych na modelu produkowanym w latach 40-tych. 80% części było dokładną repliką komponentów z pierwowzoru.

 

Nie był to jednak koniec zwrotów akcji w historii Laco. W 2009 roku firma stała się niewypłacalna. W ramach poszukiwania inwestorów trafiła do grupy Kienzle, ale i ta firma niedługo upadła.

 

W 2010 roku marka ożyła po raz kolejny z niewielkim zespołem pracowników, z zamiarem skupienia się na bardziej manufakturowej niż masowej produkcji. Opracowano szereg nowych modeli, w większości automatycznych i mechanicznych, z których część nawiązuje do najlepszych tradycji marki - zegarków lotniczych. Kilka projektów zdobyło nagrody za wzornictwo.

 

Dla uczczenia zbliżającej się setnej rocznicy powstania firmy (2025), marketingowcy Laco opracowali ciekawy koncept. W ciągu poprzedzających ten jubileusz pięciu lat, firma będzie wypuszczać rocznicowe, limitowane edycje specjalne. Laco Edition 95 to model na rok 2020, czyli 95 rok istnienia firmy Laco. 95 to także liczba egzemplarzy tego modelu, jakie trafią na rynek. Nie wiadomo jeszcze, jaki model będzie oferowany w tym roku jako Edition 96.

 

Miejmy nadzieję, że dalsza droga Laco nie będzie już tak wyboista i będziemy mogli cieszyć się ciekawymi projektami wychodzącymi z tej manufaktury. Ja zamierzam śledzić jej poczynania, bo pierwszy zegarek tej marki jaki znalazł się w mojej kolekcji niesamowicie mi się podoba.

 

Jego recenzję z dużą porcją moich zdjęć możecie przeczytać tutaj:
 

 

 

 

Zapraszam wszystkich posiadaczy i miłośników marki Laco do dzielenia się informacjami o swoich zegarkach, ciekawostkach i znaleziskach na jej temat 🙂

Powyższe opracowanie powstało na podstawie informacji znalezionych w sieci.

Edytowane przez Gio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

👍dobra robota. Warto dodać , że Durowe zostało dziobnięte przez Schauera.

 

IMG-20210221-WA0006.jpg

Edytowane przez tomek123er

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, tomek123er napisał(-a):

👍dobra robota.

 

IMG-20210221-WA0006.jpg

 

U Ciebie też 🙂 A o akcji Pana Schauera nie wiedziałem. W źródłach z których korzystałem, nie znalazłem tej informacji.

Edytowane przez Gio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawa za otwarcie tematu👏 miejmy nadzieję, że się będzie rozwijał. Zaciekawiła mnie ta informacja o setnym jubileuszu świętowanym przez 5 lat interesująca koncepcja. Zobaczymy co pokażą przez te kolejne lata, mnie najbardziej interesuje jaki model wypuszczą na równe 100 lat. Czyżby można już zacząć odkładać jakieś drobniaki do skarbonki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Nocny Jastrząb napisał(-a):

Brawa za otwarcie tematu👏 miejmy nadzieję, że się będzie rozwijał. Zaciekawiła mnie ta informacja o setnym jubileuszu świętowanym przez 5 lat interesująca koncepcja. Zobaczymy co pokażą przez te kolejne lata, mnie najbardziej interesuje jaki model wypuszczą na równe 100 lat. Czyżby można już zacząć odkładać jakieś drobniaki do skarbonki?

 

Dzięki.
Pytanie czy na Edition 100 wystarczą drobniaki, czy trzeba będzie stłuc pokaźną świnię 😄

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Nocny Jastrząb napisał(-a):

Brawa za otwarcie tematu👏 miejmy nadzieję, że się będzie rozwijał. Zaciekawiła mnie ta informacja o setnym jubileuszu świętowanym przez 5 lat interesująca koncepcja. Zobaczymy co pokażą przez te kolejne lata, mnie najbardziej interesuje jaki model wypuszczą na równe 100 lat. Czyżby można już zacząć odkładać jakieś drobniaki do skarbonki?

Marka kojarzona jest bardzo silnie z jednym modelem, więc na 100lat stawiam na b-uhr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
46 minut temu, tomek123er napisał(-a):

Marka kojarzona jest bardzo silnie z jednym modelem, więc na 100lat stawiam na b-uhr.

 

Pewno masz rację, że będzie to b-uhr tylko byłoby miło gdy był w rozmiarze powiedzmy "normalnym" czyli jakieś 42 mm a nie 55 mm bo chyba coś koło tego posiadał oryginał. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Nocny Jastrząb napisał(-a):

 

Pewno masz rację, że będzie to b-uhr tylko byłoby miło gdy był w rozmiarze powiedzmy "normalnym" czyli jakieś 42 mm a nie 55 mm bo chyba coś koło tego posiadał oryginał. 



No i miał pasek na udo 😁

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Gio napisał(-a):

W czasie wojny Laco było jednym z pięciu producentów zegarków lotniczych dla pilotów Luftwaffe. 

 

Dobre opracowanie, ale powyższe to nieprawda.  Laco nie produkowało zegarków dla pilotów, tylko dla nawigatorów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Purysta!

Za monochrome:

Cytat

"B-Uhren is an abbreviation for Beobachtungs-uhren, literally Observation watches. B-Uhr is singular, and B-Uhren is plural. The B-Uhren were property of the Luftwaffe, not the navigators. The navigator was issued his watch before flight, and then returned the watch after completing the mission. "

Laco używało kalibru Durowe cal. D5. Zdjęcie z watch-wiki.org/

I jeszcze słynny rysunek techniczny b-uhr 

 

Wempe_Beobachtungsuhr.jpg

Durowe_D5.jpg

Durowe cal D5

 

Wracając jeszcze do Durowe, to markę w 2002 wykupił Schauer, niestety poza NOS kalibrami użytymi do produkcji limitowanych edycji  niewiele się dzieje. Jorg pod marką Durowe stworzył modyfikację unitas z płytą 3/4 , bardzo ładna i bardzo rzadka rzecz. Poza tym Durowe istnieje w zasadzie tylko wirtualnie. 

 

Edytowane przez tomek123er

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, tomek123er napisał(-a):

Purysta!

Za monochrome:

Laco używało kalibru Durowe cal. D5. Zdjęcie z watch-wiki.org/

I jeszcze słynny rysunek techniczny b-uhr 

 

Wempe_Beobachtungsuhr.jpg

Durowe_D5.jpg

Durowe cal D5

 

Wracając jeszcze do Durowe, to markę w 2002 wykupił Schauer, niestety poza NOS kalibrami użytymi do produkcji limitowanych edycji  niewiele się dzieje. Jorg pod marką Durowe stworzył modyfikację unitas z płytą 3/4 , bardzo ładna i bardzo rzadka rzecz. Poza tym Durowe istnieje w zasadzie tylko wirtualnie. 

 

 

To jest konkretna wiedza. Dzięki!

 

 

3 godziny temu, Iko napisał(-a):

 

Dobre opracowanie, ale powyższe to nieprawda.  Laco nie produkowało zegarków dla pilotów, tylko dla nawigatorów.

 

Pewnie do większej liczby drobiazgów możnaby się przyczepić w takim zbiorze informacji z internetu.

Nawigator nie jest przypadkiem członkiem tej samej załogi co piloci? 😉

Edytowane przez Gio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro marka ma już swój wątek, to wklejam linki do dwóch recenzji dwóch różnych zegarków typu B-uhr - zamykającego i otwierającego cennik Laco:

 

https://zegarkiclub.pl/forum/topic/174773-laco-dortmund-erbstück-–-recenzja-celowo-postarzanego-zegarka/

 

https://zegarkiclub.pl/forum/topic/186413-laco-augsburg-39mm-pilot-może-być-mały/?tab=comments#comment-2769758

 

@Schioedtei swojego Laco już nie ma, ale wraz z @jimmibaton nie raz styczność z różnymi produktami (jak i chyba przy okazji któryś targów w czasach przed covid-owych z przedstawicielami marki) mieli.

 

@bober5264 być może swojego Laco ma nadal i podzieli się opinią z jego użytkowania.

 


Małżeństwo i zegarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super! Będzie świetnie jeśli zbierzemy tutaj więcej informacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że powstał ten temat. Dziwi mnie fakt, że do tej pory nie istniała strona klubu miłośników Laco.  Posiadałem trzy sztuki tych zegarków i pewnie jeszcze nieraz wrócę do tej marki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tym bardziej się cieszę, że miałem powód, żeby taki założyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, Gio napisał(-a):

Nawigator nie jest przypadkiem członkiem tej samej załogi co piloci? 😉

Pilot ma inne zadania w samolocie z kilkuosobową załogą, nawigator inne.

Piloci Luftwaffe w II WŚ nosili chronografy Hanharta i Tutimy.

B-Uhry służyły innym celom, niż chrono dla pilota.

 

Myślę, że w historycznym opracowaniu jak Twoje powinniśmy być ściśli i nie powielać utartych kalek typu - każdy lotnik to pilot.

 

Pisałem o tym tu: 

 

Krótki kurs zegarków lotniczych jest tu: https://quillandpad.com/2020/07/11/a-crash-course-in-b-uhren-and-flieger-pilots-watches-covering-both-historic-and-modern-examples-a-pilots-watch-photofest/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko że to nie jest żadne historyczne opracowanie, tylko zebrana z sieci krótka historia firmy Laco jako wprowadzenie do poświęconego jej wątku.

Oczywiście poprawię to zdanie, dziękuję Ci za uściślenie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajne wprowadzenie! :)

 

Jeśli można, to uzupełnię w dwóch słowach. Po wielkim sukcesie rynkowym wspomnianej, wyprodukowanej na 75-lecie firmy serii 75 B-Uhrów z roku 2000, pięć lat później - w roku 2005, na 80. rocznicę założenia Laco - powstała seria 1000 sztuk 55-milimetrowych B-Uhrów: 500 zegarków z tarczą A (Baumuster A) i 500 z tarczą B (Baumuster B), napędzanych automatem ETA A07.111 i wyposażonych w transparentny dekiel.

 

Później, odrodzona w roku 2010 firma - z przygotowanych wcześniej i przejętych w masie upadłościowej poprzednika części - zaczęła budować kolejne B-Uhry o oryginalnej, wojskowej średnicy 55 mm. W latach 2010-2017 sprzedawano je w sześciu limitowanych seriach:

 

Ref. 861663 - 50 szt. Baumuster A

Ref. 861664 - 50 szt. Baumuster B

Ref. 861707 - 85 szt. Baumuster B

Ref. 861771 - 100 szt. Baumuster A

Ref. 861829 - 50 szt. Baumuster A

Ref. 861830 - 50 szt. Baumuster B

 

Najpierw zegarki były pakowane w potężną, drewnianą skrzynię z szufladką i tabliczką z indywidualnym numerem limitacji. Od Ref. 861829 skrzynkę z drewna zastąpiło małe, kartonowe pudełko, nawiązujące do oryginalnego, wojskowego opakowania z czasów III Rzeszy. Od roku 2017 zegarki Laco Replica 55 - zarówno z tarczą A, jak i tarczą B - nie są już limitowane i można je kupić w normalnej sprzedaży.

 

A tu mój Laczek Ref. 861664 z 2010 roku - w środku ETA A07.111, ale już w wersji Handaufzug, czyli z naciągiem manualnym :)

 

 

000b.JPG

005.JPG

004.JPG

002.JPG


Omega Planet Ocean XL  |  Omega Railmaster XXL  |  Tag Heuer Carrera Drive Timer  |  Ticino Big Pilot

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie że w końcu jest osobny wątek dla Laco. Mojego posiadam  już ponad rok a jutro odbiorę z paczkomatu specjalnie dla niego inne wesołe ubranko :) 

20210222_161442.jpg

20210222_160437.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Dirty Harry napisał(-a):

Bardzo fajne wprowadzenie! :)

 

Jeśli można, to uzupełnię w dwóch słowach. Po wielkim sukcesie rynkowym wspomnianej, wyprodukowanej na 75-lecie firmy serii 75 B-Uhrów z roku 2000, pięć lat później - w roku 2005, na 80. rocznicę założenia Laco - powstała seria 1000 sztuk 55-milimetrowych B-Uhrów: 500 zegarków z tarczą A (Baumuster A) i 500 z tarczą B (Baumuster B), napędzanych automatem ETA A07.111 i wyposażonych w transparentny dekiel.

 

Później, odrodzona w roku 2010 firma - z przygotowanych wcześniej i przejętych w masie upadłościowej poprzednika części - zaczęła budować kolejne B-Uhry o oryginalnej, wojskowej średnicy 55 mm. W latach 2010-2017 sprzedawano je w sześciu limitowanych seriach:

 

Ref. 861663 - 50 szt. Baumuster A

Ref. 861664 - 50 szt. Baumuster B

Ref. 861707 - 85 szt. Baumuster B

Ref. 861771 - 100 szt. Baumuster A

Ref. 861829 - 50 szt. Baumuster A

Ref. 861830 - 50 szt. Baumuster B

 

Najpierw zegarki były pakowane w potężną, drewnianą skrzynię z szufladką i tabliczką z indywidualnym numerem limitacji. Od Ref. 861829 skrzynkę z drewna zastąpiło małe, kartonowe pudełko, nawiązujące do oryginalnego, wojskowego opakowania z czasów III Rzeszy. Od roku 2017 zegarki Laco Replica 55 - zarówno z tarczą A, jak i tarczą B - nie są już limitowane i można je kupić w normalnej sprzedaży.

 

A tu mój Laczek Ref. 861664 z 2010 roku - w środku ETA A07.111, ale już w wersji Handaufzug, czyli z naciągiem manualnym :)

 

 

000b.JPG

005.JPG

004.JPG

002.JPG

 

Fajnie że się temat rozkręca. Dzięki!

BTW - da się takiego mastodonta nosić na ręce? Masz jakieś zdjęcie nadgarstkowe?

 

 

54 minuty temu, Saper223 napisał(-a):

Bardzo fajnie że w końcu jest osobny wątek dla Laco. Mojego posiadam  już ponad rok a jutro odbiorę z paczkomatu specjalnie dla niego inne wesołe ubranko :) 

20210222_161442.jpg

20210222_160437.jpg

 

Ja podobnie, jutro odbiorę do mojego dwa uszyte w ten weekend paski. Będę fotografował 🙂

Edytowane przez Gio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja poszedłem na łatwiznę bo zainspirował mnie pasek znaleziony przypadkowo gdzieś w internetach  dokładnie z moim zegarkiem Laco. Poszperałem i kupiłem dokładnie taki sam :)

Czekam na Twoje fotki z nowymi ubrankami. Fabryczny na pewno nie uwłacza Twojemu nowemu nabytkowi. Czekam na fotki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fabryczny jest bardzo fajny, ale jest stosunkowo długi. Dłuższy niż standardowe paski. Przy moim chuderlawym nadgarstku nie czuję się z tym komfortowo. A poza tym lubię mieszać skórkami 🙂

 

Daj linkę do tego, który zamówiłeś. Chętnie obadam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, Iko napisał(-a):

Pilot ma inne zadania w samolocie z kilkuosobową załogą, nawigator inne.

Piloci Luftwaffe w II WŚ nosili chronografy Hanharta i Tutimy.

B-Uhry służyły innym celom, niż chrono dla pilota.

 

Myślę, że w historycznym opracowaniu jak Twoje powinniśmy być ściśli i nie powielać utartych kalek typu - każdy lotnik to pilot.

 

Pisałem o tym tu: 

 

Krótki kurs zegarków lotniczych jest tu: https://quillandpad.com/2020/07/11/a-crash-course-in-b-uhren-and-flieger-pilots-watches-covering-both-historic-and-modern-examples-a-pilots-watch-photofest/

 

 

Tak się składa, że miałem też oryginalny chronograf Niemieckich pilotów z czasów 2wś, a skoro zostałem zaproszony do tematu to mogę pokazać jak one wyglądały.

Oto moja Tutima Urofa 59.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

 

 

 

Mając na uwadze stan powyższego zegarka, celowe postarzanie modeli Erbstuck od Laco wygląda bardzo wiarygodnie i nie kojarzę by ktokolwiek na rynku robił coś podobnego na takim poziomie jak Laco.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

Tutimie bardzo zależało na przywróceniu mechanizmu Urofa 59 do produkcji i bazując na tym mechanizmie w 2017 opracowali własną, troche unowocześnioną wersję pod nazwą T659.

spacer.png

 

Uważam, że jeśli Laco chce wejść na jeszcze wyższy poziom, powinno zrobić to samo, i zrobić własną konstrukcję nawiązująca do mechanizmu DUROWE którą będą mogli montować w swoich modelach Replika 55, wtedy też kwota jaką za nie wołają stanie się bardziej uzasadniona.

Edytowane przez Schioedtei

2gwatchblog.com         facebook: 2gwatchblog.com             instagram: 2gwatchblog

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O rany, ale perełki! Dzięki za ten wpis!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko bo śmigam do pracy. Pasek świetny fotki nie oddają tego koniakowego kolorku. Moim zdaniem mam nowy zegarek :)

20210223_103906.jpg

20210223_103829.jpg

20210223_142255.jpg

Edytowane przez Saper223

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.