Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
waljo

Ostrzenie noży do tokarki zegarmistrzowskiej

Recommended Posts

Dzień dobry, mam pytanko dotyczące ostrzenia noży do tokarki. Ostrzenie na w miarę drobnej tarczy daje dobre rezultaty, ale nie do końca. Przy toczeniu czegoś np. w stali poniżej 0,2 mm łatwo jest uszkodzić obrabiany element z powodu zbyt tępego noża. Kilka razy mi się, to p przydarzyło. Cała praca jest na marne.  Macie jakieś sugestie w tym temacie?.  Noże wykonane ze stali HSS. Pozdrawiam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostrzenie na drobnej tarczy dobrze jest potraktować jako etap pierwszy. Następnie dobrze jest dokończyć ostrzenie na osełce o nazwie degussit lub podobnej aby otrzymać lustro. Dodatkowym sprawdzeniem będzie przesuwanie ostrzem po paznokciu, powinien być wyczuwalny opór.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy toczeniu elementów o średnicy 0,2 mm, przyczyną uszkodzenia jest najczęściej to, że nóż nie jest dokładnie w osi wrzeciona, tępy noż rzadziej. Kolega Safinowski podpowiedział jak ostrzyć noż, przed toczeniem, tak jak napisał, zawsze warto sprawdzić czy ostry na paznokciu, gdy się nie ślizga to ostrość jest OK.


Piotr Ratyński

 

   Adhibe rationem difficultatibus. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 Odpowiedź jest bardzo prosta:

Opory skrawania są wieksze od wytrzymałości wałka stalowego o średnicy 0,2mm no to wałek pęka, zwija się, łamie etc.

Musisz więc zredukiwać opory do absolutnego minimum i jednocześnie zwiekszyć maksymalnie wytrzymałość wałka.

I dopiero tutaj zaczynają się schody.

O jakosci krawędzi tnacej napisał kol. Safinowski, można dodać że kamienie do docierania ręcznego są także naturalne i trzeba się w nie zaopatrzeć. To konieczne. Polecam też osełki z nasypem diamentowym bo to konieczne gdy zaczniesz używać narzedzi twardszych od hss. Te też się okazują konieczne.

Kolega Piotr (pozdrawiam) mówiąc w skrócie napisał o ustawieniu noża a wiec także o kątach ostrza i kątach skrawania. No też są ważne. Kluczowe, to podstawa toczenia.

Na opory ale i zwiazaną z tym jakość powierzchni po toczeniu wpływa też sposób toczenia. Czy końcówka swobodna czy toczenie w kłach, czy z suportu, czy "z ręki".

Z pytania wnioskuję że toczysz wałek zamocowany jednostronnie we wrzecienniku, oraz że nóż masz zamocowany w suporcie. Gdybyś toczył w kłach i z ręki to by oznaczało że masz problemy zawarte w pytaniu dawno rozwiazane.

Spoko, z suportu też można ale... to musi być dobry suport i dobra tokarka. Zrób prosty test, wykonaj toczenie wałka stalowego o dowolnej "niełamliwej" średnicy na bardzo wolnym posuwie i oceń powierzchnię. Ma być gładka, błyszcząca bez rowków po nożu tańczacym po materiale we wszystkich kierunkach z powodu luzów nadmiernych na posuwach suportu i wrzecienniku.

Każdy taki ślad ponożowy to zagłebienie na jakieś 0,02 mm na promieniu czyli 0.04 na średnicy. Wiec twój wałek o średnicy mierzonej 0,20 mm jest karbowany do średnicy 0,16mm. 

Nawet na idealnej tokarce toczenie na takich średnicach jest bardzo trudne. 

Wymyślono i sprawdzono sporo narzedzi, sposobów do obróbki tak małych średnic.

Toczenie w kłach, czyli obustronnie podparty materiał, szlifowanie podpartych swobodnie walków np. Jacot Drum czy polerowniki.

Polecam.

Co do twardosci stali do toczenia tak małych średnic to kolejna historia. Powinna to być jakościowa stal narzędziowa obrobiona termicznie do twardosci niższych ale porównywalnych z hss.  No i jak byś nie ostrzył noża hss to możesz nie dać rady...

Ksiażki tu nie napiszę, i tak mnie trochę poniosło.

Pozdrawiam,


  • What one fool can do, another can.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dziękuję za odpowiedzi szczególnie Koledze Szalony amator - musze zainwestować jednak w te kamienie. Wykonałem samodzielnie suport do tokarki zegarmistrzowskiej i tak go testuję. Udało mi się wytoczyć wałek i średnicy 0,08 mm i dalej już chyba nie pójdzie. Powierzchnia nie jest zadawalająca ale to była tylko próba. Materiał obrabiany zamocowany w uchwycie wrzeciona bez podpierania w kle. Nóż oczywiście jest w osi, to podstawa, jestem z zawodu tokarzem i mam doświadczenie w nieco większych gabarytach.  Problemem jest też pomiar, bo można bardzo łatwo uszkodzić element lub go złamać. Mam na tapecie dorobienie osi do koła wskazującego datę. Urwała się oś na , którą mocuje się wskazówkę - średnica 0,2 mm. Faktycznie podparcie takiego małego wałka czymś i dopiero go obrabiać by miało sens. Muszę, to przemyśleć. Przy HSS z obrotami też nie można poszaleć, bo szybciej tępi się ostrze, trzeba zatem wybierać coś pośrodku. Kiedyś w necie widziałem tokarkę z taką przystawką do ostrzenia noży. Było, to fajne. Ostrzenie "z ręki" noża może powodować, że krawędź skrawająca może być półokrągła i w tedy kicha ze skrawania. OK będę kombinował dalej. Jak na razie suport sprawuje się nieźle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.