Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sir Gresek

Kto mieszka w tej kapliczce?

Recommended Posts

Witajcie nadobne Szlachcianki i Wy, zacni Waszmościowie
Uratowałem kolejny zegar przed odejściem w niebyt
Jak to z moim "szczęściem" bywa ten też ma uwalony zawias
Powoli zaczynam myśleć że tylko takie zegary produkowano, albo z drzwiczkami bez zawiasów, albo z urwanymi zawiasami
Postaram się go reanimować w miarę moich sił i zdolności, ale chciałby wiedzieć co pacjentowi napisać na karcie
Stąd moje pytanie do Was
Kto jest producentem?
Jaki jest szacunkowy rok produkcji?
Jakie miał wahadło? bo bez wątpienia jakieś miał...
(przepraszam za zdjęcia przy sztucznym świetle i te ciemne cienie)
P.S. na wewnętrznej stronie tylnych drzwiczek napis ołówkiem "George G...."
Spróbuję odczytać przy naturalnym oświetleniu

251712948_421333222882571_2026595079356813879_n.jpg

251946800_3030057833938712_5503545501426689050_n.jpg

251790628_1212380289271755_1379134143289013545_n.jpg

251904838_259066142848891_6530533073121615193_n.jpg

251771044_888961425319950_1180855799639222780_n.jpg

251801292_420264596205798_8017877574046995000_n.jpg

252432922_1101910753680884_5720850949404068087_n.jpg

252566085_1143450739524418_2857746505676542319_n.jpg

251904838_259066142848891_6530533073121615193_n.jpg

251703974_266227575454603_7644082290092971124_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieszka strasznie brudny zegar 🤔😉😄😄


Czasem lepiej powiedzieć coś, nie mówiąc NIC!  🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spójrz od góry ... czy nie ma cyferek nabitych na krawędziach płyt (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaak, też widzę podobieństwa i może coś na tych krawędziach będzie..... popatrz. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, LESKOS napisał(-a):

Mieszka strasznie brudny zegar 🤔😉😄😄

Bo prosto z podróży od poprzedniego właściciela...
Ale już bierze kąpiel z bąbelkami i słucha sobie relaksacyjnych ultradźwięków
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na górnej "grubości" płyt są nabite 3 czwórki
Na przedniej płycie jedna, na tylnej dwie, ale oddalone od siebie.Nie tworzą numeru 44

4.jpg

444.jpg

4444.jpg

a napis na wewnętrznej stronie tylnych drzwiczek wygląda tak:

georg.jpg

grining.jpg

20 grud.jpg

19 ns.jpg

"George Greening ( albo Gruning ) 20/12/19  NS

Edited by Sir Gresek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istnieje teoria (nie opublikowana jeszcze :)), że mechanizmy takie jak Twój - mogą być bardzo wczesnymi FMSami. Bardzo trudno to obronić i sam nie wiem, czy kierunek jest poprawny. 
Ta 4-ka zgadza się późniejszym numerowaniem FMSów. 
Mam w archiwum folder 'DwuŚrubowce'. Tam bardzo podobnych przypadków jest kilka, ale nadal za mało, żeby wyciągać wiążące wnioski. Takiego chodzika chyba nie mam, ale mam mech z biciem. Wiele cech wspólnych zarówno z Twoim jak i z późniejszymi FMSami. 
Miewały kotwice zarówno Brocota jaki 'kute'. Pojawiały się cyferki na krawędziach i to w 2 różnych rozmiarach (co zauważyłeś też u siebie).

Jeszcze jedna prośba.... cyferki na krawędziach już masz. Spójrz proszę czy gdzieś pojawia się tam jeszcze kropka (może - nie musi). 
Tu taki ładny 'przykład:

6.thumb.jpg.da2af4dee5c95e5d8b1ea07e92ef0915.jpg


Jest kropka, jest 9 i jeszcze 1. 
Tylko 9 potrafię jakoś'tam uzasadnić. Mech ma numer 3309. 
Taka skrzynka (takie zegary<kapliczki> to nie jest moja bajka):

 

1821619923_1(1).thumb.jpg.b8fb35ca2b130a5e899c046c0c91c051.jpg

 

I twój przypadek i ten mają takie 'inne' koła... one stały się popularne później. 

4.thumb.jpg.be9e95d713ca0137afb20ab2caa3c469.jpg

Font numeratora wydaje się być bardzo zbliżony. 

Może więc to wspólny kierunek / źródło ? A może głupoty tylko opowiadam (?) :)
Koledzy / koleżanki z forum RUS twierdzą, że jak 2 śrubki w mostku - to Francja. Ja nie wiem... może mają rację i tak rzeczywiście jest (?) U Ciebie mostek inny, ale cechy budowy dość podobne.
Nie przywiązuję się jeszcze do tej teorii...bardzo wstępna jest.. coś'tam z siebie wynika i z czymś się łączy. Ale za mało danych na konkretne wnioski. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój mechanizm ma numer 2044. Może stąd te czwórki?
Oglądnąłem go jeszcze raz, ale żadnych kropek nie ma.
Chciałem zapytać, jak można szacunkowo określić jego wiek, ale skoro nie mamy nawet pewności co do producenta...


Po ultradźwiękach odżył i chodzi. Na razie bez wahadła, niech sprężyna odda moc, bo cholera wie od kiedy taki nakręcony czeka.
Estetycznie dalej do poprawki. wygląda jak polany jakąś farbą albo lakierem..
Chyba rozbiorę i konkretnie go odnowię, do najmniejszej śrubki. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Sir Gresek napisał(-a):

Mój mechanizm ma numer 2044. Może stąd te czwórki?

 

 

Nie można wykluczyć, że to zegar Mickiewicza. ;) :D


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, tarant napisał(-a):

 

Nie można wykluczyć, że to zegar Mickiewicza. ;) :D

"... a imię jego 2040 i 4"?
Raczej nie. Zachowało się jedno jedyne zdjęcie A.Miciewicza, i tam nie ma tego zegara :D

A może to data produkcji?  "ZEGAR PRZYSZŁOŚCI" :D

Tak czy siak. ocalony.
Numer chyba można nazwać niskim?

Najniższy z jakim się spotkałem, dlatego tak go polubiłem

Tak czy siak. ocalony.
Numer chyba można nazwać niskim?

Najniższy z jakim się spotkałem, dlatego tak go polubiłem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz co... jeśli przyjąć na potrzeby tej dyskusji... tylko i wyłącznie na jej potrzeby, bo nie jestem przywiązany do tego założenia, a mianowicie że to jakiś wczesnawy FMS - to oni tam 'resetowali' numeracje.... i wygląda na to, że robili to przez lata i wielokrotnie. Założenie jest takie, że robili to co roku (konkretów / dowodów / argumentów rzeczowych - brak). Jeśli  produkcja była do kilku (3-4 ?) tyś mech rocznie - to cyferki które się na nich pojawiały nie miały prawa być wysokie. Raczej częściej powinny pojawiać się niskie. 

Tu przykłady:

0_065.thumb.jpg.071afdbba6dd4e2e54a589585d589a1b.jpg

0_187.thumb.jpg.bb137605d12430f7a391e4467502a874.jpg


To nie jest tak, że chcę Cię pozbawić frajdy z 'niskonumerowości'... po prostu one takie bywały. Raczej cechy konstrukcyjne mogłyby pomóc jakoś ustawić ten mechanizm 'w kolejce'. 

Oczywiście nadal jest to FMS tylko i wyłącznie na potrzeby tego wątku ... bo to tylko jakieś mgliste podejrzenia, a może to ktoś całkiem inny... np. z Francji (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Yahagi napisał(-a):

 argumentów rzeczowych - brak). Jeśli  produkcja była do kilku (3-4 ?) tyś mech rocznie - to cyferki które się na nich pojawiały nie miały prawa być wysokie. Raczej częściej powinny pojawiać się niskie. 

To nie jest tak, że chcę Cię pozbawić frajdy z 'niskonumerowości'... po prostu one takie bywały. Raczej cechy konstrukcyjne mogłyby pomóc jakoś ustawić ten mechanizm 'w kolejce'. 

O kurde!!
To są niskie numery!!
Dziękuję za opinię i informację (teorię) o sylwestrowym resecie numeracji.
Dzięki jego "niewyjątkowości" odpuściłem zakup bliźniaczej kapliczki w lepszym stanie, z wahadłem, i numerze 16XX, czyli około 400 niższym.
Będę jak właściciel psa ze schroniska , a nie z hodowli rodowodowych championów.
Większa satysfakcja z renowacji niż z zakupu "nówki", którą tylko wyjąć z pudełka i ustawić na półce.


Pobrałem sobie zdjęcia tej kapliczki z aukcji i wiem jakiego wahadła szukać, i jaki układ sterczyn.
Mechanizm nie skomplikowany więc strach przed rozmontowaniem i złożeniem po prawdziwym czyszczeniu i ewentualnej naprawie mniejszy...
Gdyby to był jakiś okaz, ręce by mi się trzęsły..

 

Data na drzwiczkach mojego chodzika wskazuje, że ma on już ponad 100 lat, więc i tak go lubię  :D

Edited by Sir Gresek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma napewno więcej niż 100 lat .... ale czy 120 czy 130, a może nawet 140.... tego narazie nie wiemy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, PM1122 napisał(-a):

Ma napewno więcej niż 100 lat .... ale czy 120 czy 130, a może nawet 140.... tego narazie nie wiemy. 

PeEmie jedenaście dwudziesty drugi, lejesz miód na moje serce
A tym samym zasiałeś ziarno niepewności, czy jednak nie kupić bliźniaka?

 

20 godzin temu, tarant napisał(-a):

 

Nie można wykluczyć, że to zegar Mickiewicza. ;) :D

Wymyśliłem suchara godnego samego mistrza Strasburgera
Co ma wspólnego Mickiewicz z zegarem?
podpowiedź:
"Stepy Akermańskie"
Mickiewicz - Stepy akermańskie - "... i jak łódka brodzi ..." - XXXXXXXX - zegar
ODPOWIEDŹ:  KOTWICA
Przepraszam wszystkich zniesmaczonych

Share this post


Link to post
Share on other sites

A myślałem, że jego "numer 40 i 4" :)


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, PM1122 napisał(-a):

Ma napewno więcej niż 100 lat .... ale czy 120 czy 130, a może nawet 140.... tego narazie nie wiemy. 


Myślę, że 130 bliżej 140. A może nawet więcej (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto podobny zegary z serii „Dwie śruby”.

Swoją drogą uważam, że to niemiecka produkcja.

3_215.thumb.jpg.76c0b45d0e0a191b28a9c94191c2cf68.jpg3_215_.thumb.jpg.1b4ef28caa75883cf33ad9df95df3605.jpg3_215__.thumb.jpg.b49386042bd2ac5bcdae149ef29b6555.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

O!

DwuŚrubowiec się w takiej skrzyni trafił... :)
Może to i dobry kierunek, że ten który pokazałeś i DwuŚrubowce mają wspólną historię (?).

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Tatyana napisał(-a):

Znalazłem ten model z Junghans 1878:

597776923_JunghansKatalogdeutsch187822(1).thumb.jpg.0358d33c4eb206eb4177e6a3be914ee5.jpg

Masz taki stary katalog Junghansa w PDF  ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawie, ale kilku szczegółów brakuje/są inne (ozdobniki przy podstawie drzwiczek), sterczynek natomiast jest nadmiar. Zaś z tych na zdjęciach. Oba mają zbyt dobre jak na Junghansa z tamtych lat mechanizmy (chyba że wszystkiego o tej firmie nie wiemy...), drugi - ma za dużą tarczę.

Katalog z 1878 r. jest najpewniej na stronie Junghansa (podawałem link) i z pewnością tutaj, na stronie naszych Koleżanek i Kolegów z Rosji:

http://forum.watch.ru/showthread.php?s=97c08375f74f7d1a1708e2a5ed7075d9&t=415685


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

... właśnie o tym samym myślę... bo to by oznaczało, że DwuŚrubowce należałoby mierzyć do JHansa... Jakoś dziwnie mi z tym. 
Też te boczne 'dodatkowe' zauważyłem... niektóre wzory były bardzo podobne u różnych producentów. Pamiętam przypadek, gdzie różnica polegała na ilości 'blanków' w ozdobnym murze kapliczki... to było zasadniczo jedyne odstępstwo od wzoru z katalogu.... później udało się taką skrzynię odnaleźć u 'konkurencji'. 
No ciekawy kierunek z tego wychodzi... Może rzeczywiście o JH z czasów przed-hamerykańskich za mało wiemy (?).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, tarant napisał(-a):

Prawie, ale kilku szczegółów brakuje/są inne (ozdobniki przy podstawie drzwiczek), sterczynek natomiast jest nadmiar. Zaś z tych na zdjęciach. Oba mają zbyt dobre jak na Junghansa z tamtych lat mechanizmy (chyba że wszystkiego o tej firmie nie wiemy...), drugi - ma za dużą tarczę.

Katalog z 1878 r. jest najpewniej na stronie Junghansa (podawałem link) i z pewnością tutaj, na stronie naszych Koleżanek i Kolegów z Rosji:

http://forum.watch.ru/showthread.php?s=97c08375f74f7d1a1708e2a5ed7075d9&t=415685

U mnie kilku sterczynek brakuje, ale otworki są.
No i jeszcze układ "guzików" się nie zgadza, Ale poza tym... Mój ci on!

 

Mechanizm rozebrany

254349721_581723359608167_6498652386720973624_n.jpg

Wyszły na jaw kolejne czwórki

254071134_1552977458386381_7653374002321542726_n.jpg

254830430_209702617973131_6664058745526905104_n.jpg

254552673_4767818126586906_4626618003223660003_n.jpg

Jakiś zegarowy uzdrowiciel naoliwił ten zegar metodą zanurzeniową 

254445145_417815236561271_8986612842263243447_n.jpg

254480148_193732352833845_7702150185021479873_n.jpg

po przeczyszczeniu sprężyny zauważyłem że jej producent się podpisał

sprężyna.jpg

Płyty przestają straszyć

254081393_282992030388095_4015485348344986260_n.jpg

254829791_4595023347219797_7238482861412836289_n.jpg

22 godziny temu, Tatyana napisał(-a):

Znalazłem ten model z Junghans 1878:

597776923_JunghansKatalogdeutsch187822(1).thumb.jpg.0358d33c4eb206eb4177e6a3be914ee5.jpg

Tatyana - BRAVO!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.