Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Witam;

Czy wie ktoś może w jaki sposób zabezpieczane były stalowe elementy w zegarach rocznych GB takie jak śruba rzymska, śrubki w galeryjce wahadła? Chodzi oczywiście o zabezpieczenie antykorozyjne - niklowanie, a może chromowanie? Czy we wszystkich zegarach GB była to jedna metoda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Śrubki, zapadki, wskazówki etc. w mechanizmach niebieszczono/ czerniono, śruby rzymskiej nigdy nie widziałem ciemnej. Parę razy spotkałem się z ochroną płyt mosiężnych szelakiem, no ale to nie żelazo, o które pytasz . Tak, zabezpieczenie kloszem działało tu najlepiej 🙂, co zresztą widać po różnicy w patynie wystającej podstawy, oraz ukrytego pod szkłem zegara.

Wydaje mi się, że nigdy się nie spotkałem z antykorozyjnym niklowaniem, lub chromowaniem stalowych elementów w roczniakach GB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Były chronione przystawki w niektórych z wychwytem cylindrycznym. Na NAWCC są foty

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, kumite napisał(-a):

Były chronione przystawki w niektórych z wychwytem cylindrycznym. Na NAWCC są foty

Możesz podesłać link? Ciekawe jak były chronione?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedna przystawka opisana jest jako niklowana:

 

173075.thumb.jpg.3bcbe9014f1482a4e35c16b038198ed9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy;

Dziękuje za mniej i bardziej pomocne informacje. Uważam jednak, ze zadałem w miarę proste pytanie i byłbym wdzięczny za odpowiedz komuś kto ma wiedzę w tym temacie. Zwróćcie uwagę na śruby rzymskie i śrubki w galeryjkach waszych zegarów... to jest dla Was stal czarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam tylko 2, z tego tylko ten młodszy ma śrubki w galeryjce wahadła (i chyba nigdy nie było ono czyszczone, mosiądz jest pod szelakiem) i nie są czernione. Rzymskie błyszczą i ani im się śni korodować. Bo są pod pudłem i pod kloszem. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Mat112 napisał(-a):

Koledzy;

Dziękuje za mniej i bardziej pomocne informacje. Uważam jednak, ze zadałem w miarę proste pytanie i byłbym wdzięczny za odpowiedz komuś kto ma wiedzę w tym temacie. Zwróćcie uwagę na śruby rzymskie i śrubki w galeryjkach waszych zegarów... to jest dla Was stal czarna?

Mysle ze Kolega Fibo napisal wszystko co mozna bylo napisac odpowiadajac na kolegi pytanie.

Nie widzialem nigdy sruby rzymskiej zabezpieczonej czyms przed korozja a nieskromnie dodam ze widzialem ich wiele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

old time;

Dziekuje za informacje. Rozumiem ze to co widzę na załączonym zdjęciu to śruba rzymskaD2A23592-FCA7-4451-B00D-FE5A5F2035C3.thumb.jpeg.d4088cf04b3638876f75269ab135fd39.jpeg ze stali czarnej, nie niklowana i nie chromowana i w żaden inny sposób nie zabezpieczona, podobnie jak śrubki w galeryjce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mam 2 takie wahadla-i srubki sa czarne.

Nie jestem fanem GB - byc moze byly jakies serie w ktorych byl uzyty nikiel lub chrom.

Tak samo jest z zegarami ,trafiaja sie egzemplarze cale w chromie ale jest ich bardzo niewiele.

Edited by old time

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Popatrzylem na sruby rzynskie i moze rzeczywiscie w niektorych zegarach byly czyms powlekane.

Nigdy nie zwracalem na to uwagi

Edited by old time

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytam dużo bardziej doświadczonych kolegów bo mam do odświerzenia taką jak na zdjęciach.

 

 

3F1671EF-326E-4E91-A9B8-E789473D8D9E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Myślę,że sprawa ochrony śrubek, oksydowania elementów stalowych ma marginalne znaczenie , poza pasjonatami połysku i estetyki.  Mam tu  na uwadze zegary roczne. Ważna jest technologia i precyzja wykonania i umiejętność konserwacji, przeglądów. Mały zdrowy rozsądek potrzebny. Pordzewiała śruba regulacyjna też działa prawidłowo .

Pozdrawiam P

Edited by kumite

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minut temu, Mat112 napisał(-a):

Koledzy;

Dziękuje za mniej i bardziej pomocne informacje. Uważam jednak, ze zadałem w miarę proste pytanie i byłbym wdzięczny za odpowiedz komuś kto ma wiedzę w tym temacie. Zwróćcie uwagę na śruby rzymskie i śrubki w galeryjkach waszych zegarów... to jest dla Was stal czarna?

Wszystkie osoby, które udzielały Tobie odpowiedzi, to osoby które wiedzą co mówią i znają się. Nie wiem, czy lepszego fachowca znajdziesz. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, Mat112 napisał(-a):

Koledzy;

Dziękuje za mniej i bardziej pomocne informacje. Uważam jednak, ze zadałem w miarę proste pytanie i byłbym wdzięczny za odpowiedz komuś kto ma wiedzę w tym temacie. Zwróćcie uwagę na śruby rzymskie i śrubki w galeryjkach waszych zegarów... to jest dla Was stal czarna?

Nie znam nomenklatury metalurgicznej. Co to jest "stal czarna"?

Mam kilkadziesiąt roczniaków Gustava Beckera, kilka w stanie fabrycznym, niedotykanym przez jakichkolwiek konserwatorów (moim zdaniem oczywiście), pooglądałem naprawdę sporo innych w necie z racji zainteresowań. Zajmowały mnie GB produkowane seryjnie i to w seriach nie prototypowych, a katalogowych, więc o tych najwcześniejszych nie chcę się wypowiadać. 

Nie widziałem w nich (zegarach Gustava Beckera) nigdy stosowania żadnej technologii powlekania stali warstwą niklu, lub chromu. Śruby regulacyjne obciążników wahadła (rzymskie) są w naturalnym kolorze żelastwa wypolerowanego w niegwintowanym fragmencie na lustro. Właśnie patrzę na mahonia IMO nietykanego nigdy i gładki fragment tej śruby (też tego nie dotykałem) lśni się po stu latach niczym księżyc w pełni. Jest czystym kolorem stali, zero jakichkolwiek warstw. To samo mogę powiedzieć o wahadłach dyskowych ze śrubkami, mam ich z 10, wszystkie są wykonane (śrubki) z normalnej stali. 

Nie to, żebym pretendował do opinii "kogoś, kto ma wiedzę w tym temacie", tak po prostu się podzieliłem moimi doświadczeniami. Są tu wybitni znawcy GB, może się wypowiedzą i być może bardziej Cię usatysfakcjonują...

Co bym zrobił z tym zardzewialcem ze zdjęć? No bym usunął rdzę, może troszkę przepolerował środek i byłbym bardzo zadowolonym Fibem. Dysk moim zdaniem może mieć na sobie warstwę szelaku, sprawdź.  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tak, to jest czarna stal.

Czyli stal węglowa konstrukcyjna. Nie ma tam najmniejszego uzasadnienia do stosowania stali wysokojakościowych (stopowych).

Wypolerowana będzie się błyszczeć. Trochę wilgoci i na styku czarnej stali (czyli prawie technicznie czystego żelaza) i mosiądzu tworzy się ogniwo. Żelazo jako anoda będzie rdzewieć.

Termin czarna stal pochodzi stąd, że wyroby walcowane pokryte są warstwą czarnego tlenku - magnetytu i węgla.

Stal nierdzewna zawsze się błyszczy.

Przydał mi się nareszcie do czegoś wyuczony zawód.

Edited by Wojtek796
katoda na anoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje Wojtkowi i pozostałym kolegom.

Nie pomyślałem o korozji elektrochemicznej ale to wyjaśnia sprawę. Nie wiedziałem że tą stal można tak wypolerować dlatego zakładałem ze jest tam jakaś powłoka ochronna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.