Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Gość

Pogadajmy o samochodach :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Tego jeszcze nie wiadomo, będziemy robić głosowanie w przyszłym tygodniu, zapraszam do oddania swojego głosu


Beware the fury of a patient man.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie jest tak jak rzecze Irekm - każdy się cieszy, że auto jedzie ale mało kto się zastanawia dlaczego jedzie. I powstają zarazem dziesiątki mitów jak ten który brzmi " moment obrotowy silnika daje samochodowi przyspieszenie a moc daje prędkość maksymalną". I w intencji obalenia tego dyrdymału zadałem właśnie swoje pytanie.

Liczy się moc, tyle że dla przyspieszeń ważny jest rozkład mocy dalece bardziej niż jej maksymalna wartość - która z kolei faktycznie jest kluczowa dla prędkości maksymalnej.

Zrozumienie tego znakomicie ułatwia przytoczona przez Irka zależność ( moc = moment x obroty ), pozwala ona skonstatować, że zarówno moment jak i obroty silnika bez siebie nic nie znaczą ( dokładnie tak jak chcesz zjeść bezę ale w domu masz białko jaja a nie masz cukru tudzież odwrotnie  ;-).  Widać to dobitnie po konstrukcji tej zależności - obroty pomnożone przez zerowy moment dają ZERO, taki sam wynik da olbrzymi moment pomnożony przez zerowe obroty.

Liczy się więc tylko moc bo tylko wysoka moc ( w całym zakresie użytecznych obrotów! ) może owocować tym co najważniejsze:

... Odpowiadajac na pytanie, ktory samochod bedzie lepiej przyspieszal: ten ktorego pole powierzchni pod wykresem momentu w funkcji obrotow bedzie wieksze. Chodzi oczywiscie o moment na kolach (czyli po przejsciu przez przekladnie glowna I skrzynie biegow), a nie tylko na silniku.

 ( Brawo, kolego :) ) .... wysokim momentem na kole co przekłada się już bezpośrednio na siłę napędową na styku opony z jezdnią czyli czynnik wprost dający nam przyspieszenie lub utrzymanie prędkości.

Tak jak kolega Zoltyy napisał - najlepszego przyspieszenia dozna to auto ( tylko proszę bez włączania teraz mas, oporów różnej maści itd. ), które w tym czasie będzie dysponować największym średnim momentem na kole. A co na to silnik bo moce i momenty SILNIKA rozważamy. Otóż silnik aby wygenerować moment na kole szybko obracającym się a nie tylko przy starcie zatrzymanym - potrzebuje mieć jak największą MOC. Dlaczego? Bo mając moc ( jako iloczyn momentu silnika i obrotów silnika ) możemy generować przy różnych obrotach kół napędowych moment na kole/siłę na styku opony z jezdnią. Jak? Przez skrzynię biegów. Skrzynia biegów, redukując obroty przez zadane przełożenie - proporcjonalnie zwielokrotnia moment. Tak więc dysponując nawet gorszym momentem ale dużo większymi obrotami - możemy dzięki tym obrotom - stosując większe przełożenia - tak zwielokrotnić w ten sposób gorszy moment silnika, że na kołach napędowych pojawi się większa siła napędowa ( moment ).

 

To dlatego każde auto przyspieszy lepiej np. od 60 - 90 km/h nie na czwartym biegu - choć wtedy silnik będzie generował największy moment ( spośród wszystkich biegów - w znakomitej większości aut ) ale na biegu drugim. Dlaczego? Bo wtedy moment będzie mniejszy ale dużo większe będą obroty a przełożenie drugiego biegu zwielokrotni nam mniejszy moment do większej wartości niż przełożenie czwartego biegu większy moment  przy niższych obrotach.

Tak więc silnik zapewnia najlepsze przyspieszenie przy obrotach przy których ma największą MOC. 

Ważna dla przyspieszenia jest moc i to nie jest specjalnie ważne czy wynika większego momentu czy z większych obrotów - finalnie da się 300 Nm x 2000 rpm "przerobić" na identyczną siłę napędową na kołach jak 200 Nm x 3000 rpm.

 

Ważna jest moc. Nie tylko moc maksymalna ale przede wszystkim jej wartość w całym zakresie obrotów.

 

Czy warto dla takich rzeczy pisać takie przydługie, nudne dla niektórych i bezsensowne ( również dla niektórych ) posty? Nie wiem. Być może dzięki zrozumieniu tych nieskomplikowanych zależności będzie łatwiej zrozumieć sytuację w której auto benzynowe turbo mimo mniejszego momentu będzie przyspieszać nawet na niskich obrotach lepiej od turbodiesla. Porównując sytuację w ten sposób, że realnie dla Diesla w przekroju całego zakresu obrotów użytkowych 2000 rpm równa się około 3000 rpm Otto ( benzyniaka ) - w kontekście jego spektrum obrotów użytkowych.

VW Golf 1,8T 150 KM przy 3000 rpm ( 210 Nm ) vs VW Golf 1,9 TDI 101 KM przy 2000 rpm ( 240 rpm ). Ich przyspieszenia przy ww obrotach będą praktycznie adekwatne do aktualnych MOCY ( 210 x 3000 / 7001 ( współczynnik korekcyjny dla uzyskania mocy w KM ) = 89,98 KM  vs 240 x 2000 / 7001 = 68,5 KM. Mimo większego momentu silnika w danej sytuacji - przyspieszenie Diesla będzie gorsze.

 

A dlaczego Skoda Fabia I TDI 101 KM przy codziennej jeżdzie - można przyjąć, że najczęsciej obracamy się przy połowie obrotów mocy maksymalnej - benzyna 3000, diesel 2000 rpm ) - to całkiem dynamiczne auto  a Fabia 1,4 101 KM to muł bagienny? Standardowa odowiedź - "bo moment".

Ale tam jest przepaść 240 Nm vs 126 Nm. Wytłumaczenie jest proste - 1,9 TDI 101 KM przy 2000 rpm ma 68,5 KM a 1,4 MPI 101 KM przy 3000 rpm - 48 KM ( ok. 120 Nm przy 3000 rpm ). I tak właśnie zachowują się relatywnie takie dwa auta przy spokojnej jeździe "bez kręcenia" - jak 48 vs 68,5 KM.

Edytowane przez gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem kiedyś czerwony samochód i najszybszy to on był ale w psuciu się i rdzewieniu. 

;)


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego dla klientów firmy nabyłem Puntofiat w kolorze czerwień strażacka i w takim przypadku moc 80 KM mnoży się przez 1,5 ( współczynnik dla kolorów intensywnie czerwonych ), co daje moc efektywną 120 KH ( Koni Huculskich ) i auto idzie jak Jerzy Szczakiel w Chorzowie. ;)


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najszybsze są czerwone i to jest jedyna niezaprzeczalna prawda

 

... o miejsce na podium walcza rowniez sluzbowe, szczegolnie te z dzialow przedstawicieli handlowych. ;)

 

>gustaw666: nie wiem czy to nie ty mnie kiedys uswiadomiles w pewnym watku jak to jest - ze chodzi o moc bo od niej wszystko zalezy. (Znaczy sie ja nawrocony jestm - bom tez byl z tych co to ino moment sie liczy).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak w autach ale motocykle najszybsze są czarne :-)

Zresztą nasze partnerki będą bardzo rozczarowane jeśli będzie nam zależało na tym żeby by najszybszym. Lepiej postrzegani są dlugodystansowcy :-)

A jeśli chodzi o ten wasz nieszczęsny moment obrotowy i moc. To generalnie one idą ze sobą w parze. Tzn zwiększając w jakiś sposób (tuning, większa pojemność, lepsze mapy wtryskowe, turbo) moc zwiększa się też moment. Jedno istnieje z drugim. A co lepsze i ważniejsze? Oczywiście Boże Narodzenie, nie Wielkanoc! ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, tyle że osiągi można zwiększać bez zwiększania momentu - poprzez samo zwiększanie obrotów. A co za tym idzie - mocy. Moment to tylko składowa mocy. Osiągi są pochodną właśnie mocy a nie momentu.Wysoki moment to zaledwie jedna z dróg osiągnięcia wysokich osiągów.

 

... o miejsce na podium walcza rowniez sluzbowe, szczegolnie te z dzialow przedstawicieli handlowych. ;)

 

>gustaw666: nie wiem czy to nie ty mnie kiedys uswiadomiles w pewnym watku jak to jest - ze chodzi o moc bo od niej wszystko zalezy. (Znaczy sie ja nawrocony jestm - bom tez byl z tych co to ino moment sie liczy).

 

Kiedyś toczyłem podobną rozprawkę na forum f1ultra :)


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tego jeszcze nie wiadomo, będziemy robić głosowanie w przyszłym tygodniu, zapraszam do oddania swojego głosu

Ja chcialem oddac moj glos juz dzisiaj, w przyszlym tygodniu jest "Canada Day" I mnie nie ma caly tydzien moze bede w Banff, Radium Hot Springs, Lake Louise, BC jeszcze nie zdecydowalem (dla nie wtajemniczonych Irek bedzie wiedzial o co chodzi)Bede sobie podziwial gory I nature, moze na rybki lub do basenu, I na pewno nie bede sie zastanawial czy moc czy moment:). Wiec chcialem oddac moj glos na Gustaw 6666 za jeden z dluzszych postow. Nawet jesli nic z tego nie mialoby sensu to I tak trzeba przyznac ze pewno troche zajelo zeby to wszystko napisac wiec poswiecenie a przy tym mozna sie czegos nauczyc wiec strona edukacyjna tego tez jest bardzo wazna. Drugie miejsce dla Ciebie Irek za to ze popierasz zdanie Gustawa udokumentowane wzorami wiec rozniez od strony nauki plus dla Ciebie. No dobra moze ex aequo (chyba tak sie to pisze)obydwu za przekazywanie wiedzy narodowi.

A propos, ja sie nie zgadzam ze czerwone najszybsze, srebrne sa szybsze a czarne to juz w ogole naj, naj. Jesli kto sie nie zgadze to prosze o wzor ktory to udowni :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcialem tylko dodac ze czarne najszybsze bo jak wiadomo widzimi cos czarne z tego powodu ze fale swietlne/ widzialne (zaraz mnie ktos poprawi ze to nie tak sie nazywa) zostaja calkowicie "pochloniete" przez ten samochod  co daje mu wiecej energi I mocy.

No w zasadzie jak widzimy cos czarne to widzimy wszystkie inne kolory tylko nie czarny ale to juz inna bajka................................

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli kto sie nie zgadze to prosze o wzor ktory to udowni :)

Tu jest wzór

 

( C x KM ) / ciężar = Vmax

 

Gdzie

C=kolor ( czerwony ma najwieksza wartość)

KM = Nm x rpm / 5252

 

Z tego wynika że z każdego typu samochodu zawsze najszybsze są egzemplarze czerwone.

 

Wartości dla poszczególnych kolorów załącze w tabeli w późniejszym czasie, muszę trochę poszukać po książkach

 

;)

 

 

 

Sent from my Z30 using Tapatalk

Edytowane przez irekm

Beware the fury of a patient man.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego wynika że z każdego typu samochodu zawsze najszybsze są egzemplarze czerwone.

 

Wartości dla poszczególnych kolorów załącze w tabeli w późniejszym czasie, muszę trochę poszukać po książkach

 

;)

 

 

 

 

Też czytałem tą książkę,nazwiska autorki nie pamiętam ale mam zdjęcie...ona mówiła że czerwone są naj...

141087212.jpg


Pozdrawiam, Marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzie

C=kolor ( czerwony ma najwieksza wartość)

 

 

No wlasnie nie jestem pewien czy czerwony ma "najwieksza wartosc", fizyka kwantowa jak I zarowno nano technologia I nauka z nia zwiazana mowia nam zupelnie cos innego.

Edytowane przez Michal1234

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu jest wzór

 

( C x KM ) / ciężar = Vmax

 

Gdzie

C=kolor ( czerwony ma najwieksza wartość)

KM = Nm x rpm / 5252

 

Z tego wynika że z każdego typu samochodu zawsze najszybsze są egzemplarze czerwone.

 

 

Jak wiadomo C to predkosc swiatla, z czego wynika ze czerwony jest najszybszy ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Angelo

No ladna... napatrzyli sie troche na niemcow i japonczykow i wyszlo niezle  ;)

oby jezdzilo jak wyglada

Edytowane przez Angelo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piękny samochód, trzeba przyznać że makaroniarze potrafią projektować przyjazne oku rzeczy/ przedmioty.


Beware the fury of a patient man.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Angelo

W tym wypadku, to dla mnie kopiowac...

przeciez z alfy to tylko zostal grill i felgi..

a tak to BMW,MAZDA i LEXUS  ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a tam, można powiedzieć że każde, a przynajmniej 99% samochodów wygląda tak samo bo ma 4 koła itd. Alfa od jakiegoś czasu chce wrócić do czasów swojej świetności, kiedy to była luksusową marką kojarzoną z sportem motorowym, dobrymi osiągami itd. Design świetny, można zadać pytanie jak jakość materiałów i trwałość ale z tym w XXI wieku bywa różnie. Mazda czy lexus robią teraz oszczędne samochody dla oszczędnych ludzi oszczędzając gdzie się da.  To nie znaczy, że złe bo robią dość solidne samochody ale dla mnie bez polotu, silniki nastawione na efektywność ale nie na osiągi, Alfa celuje w nieco inny segment rynku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie pierwszy rzut oka i skojarzenie z Mazdą 6 i BMW 3. Urody jednak nie można jej odmówić :)

Zobaczymy jak będzie jeździć i jak właśnie materiały i trwałość. Jedyne co zwróciło moją uwagę, to brakuje trochę delikatności, takiej lekkości, ale to chyba świadomy zabieg Alfy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.