Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Gość

Pogadajmy o samochodach :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Mocne slowa ale cos w tym jest. Swoja droga to japonczycy nie robie pieknych aut, no moze z malymi wyjatkami.

 

Ale mają na swoim koncie kilka. Tak samo jak mają kilka genialnych, pancernych silników.


Instagram: @my.nickname.was.taken

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bez jajców :) Jeśli te 5,7 to żwawa jazda to jesteś bardzo dobrym kierowcą plus auto jest rzeczywiście bardzo oszczędne. Ale w 4,3 to wierzę ale na długiej prostej lekko z góry. I tylko tam :)

 

Piotrek - to musiało by być 80 minut z góry. ;)

To była trasa Wałbrzych - Dzierżoniów przez Świdnicę. Ok 220 metrów różnicy poziomów a 45 kilometrach. Do Dzierżoniowa w dół - ale do Wałbrzycha pod górę.

No i żwawa na zasadzie że masz na trasie 4 miasta i kilka świateł, rondeł :), remontów i kilka wiosek. To nie była jazda jak na oesie. 

Nie wiem czy jest em dobrym - ale z powodu nawiniętych kilometrów - doświadczonym, a co do oszczędności Mazdy jestem naprawde miło zaskoczony. Poza tym widziałeś wcześniejsze wykresy - zwykle to 7-8 l.. Zazwyczaj nie fotografuję wykresów spalania, nie gorączkuję się zbytnio spalaniem - ale te wyszły takie, że warto było uwiecznić. To nie norma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...]   kilka spostrzeżeń:

1. Nie wiem czy celowo czy przez przypadek- wykonałeś demonstrację reakcji konwertera na zmianę obciążenia tylko dla trybu sportowego oraz manualnego. A to w trybie standardowym poślizgi konwertera są najczęstsze i największe. [/

2.Jeśli spojrzeć na 12:15 filmiku to widać przy ruszaniu duży poślizg konwertera - do takich właśnie, wciąż powtarzających się w korku sytuacji się odnosiłem jako głównego powodu istotnej straty paliwa w takich warunkach jazdy. W korku nawet taka nowoczesna skrzynia sporo się ślizga bo po prostu musi.

 

W BMW mamy w sumie pięć, a nawet sześć różnych możliwości ustawienia skrzyni biegów: Pierwsze trzy wybieramy przyciskiem koło lewarka: 

 

1. Comfort - czyli "neutralny" automat.

2. Sport - pełny auomat, ale zmienia biegi agresywniej.

3. Eco Pro - pełny automat, plus "wolne koło" - jak w starych dwusuwach. 

4. Gdy przesuniemy lewarek w lewo, mamy automatycznie funkcję "Sport", która nie bardzo wiem czym się różni od Sport w automacie. Chyba jedynie tym, że automatycznie wyłącza funkcję Start-Stop silnika na światłach. Być może jeszcze agresywniej zmienia biegi, ale instrukcja obsługi auta, mimo objętości kilkuset stron, nic konkretnego na ten temat nie mówi. Zapytałem właśnie na forum BMW, może oni mi to wyjaśnią.

5. Gdy zmieni się manualnie bieg w tym położeniu, to samochód przechodzi w tryb M - czyli nie zmienia biegu z wyjątkiem sytuacji, gdy a) obroty spadną poniżej minimum, lub B) dojdą do odcinki. 

6. Opcja szósta, to wyłączenie kontroli trakcji - wtedy samochód w trybie M nie zmieni biegu na wyższy, gdy dojdzie do odcinki. 

 

Na filmie pokazywałem zachowanie się auta w sytuacji, gdy byłem pewien, że nie zmienia biegu, a to wdać tylko w pozycjach 4-6 z powyższej listy. Gdy jest auto w pozycji D, to nie da się z obserwacji obrotomierza nic wywnioskować, bo samochód reaguje natychmiast na dodanie gazu, czy zdjęcie nogi z gazu i to, co bierzemy za skok obrotów spowodowany poślizgiem sprzęgła hydrokinetycznego, de facto zazwyczaj jest skokiem obrotów spowodowanym redukcją biegu. 

 

A tak przy okazji - ważne ogłoszenie. Chyba poszukam większych literek...  

 

Dziś w Radiu Kraków, o północy polskiego czasu, czyli w noc z czwartku na piątek, audycja Radiostrada Nocą. Audycja na żywo, z udziałem telefonujących słuchaczy, a tematem będzie przyszłość motoryzacji i samochody elektryczne. Jestem współgospodarzem tej audycji i dlatego Was wszystkich serdecznie zapraszam - do słuchania i do dyskusji. Audycja będzie zarchiwizowana i dostępna później, ale zadzwonić można tylko w czasie jej trwania. :D  A ponieważ będzie o elektrykach, to ja lecę do Tesli, na próbną jazdę Teslą S100D. Poniżej linki do Radiostrady - jeszcze raz zapraszam tych, co mogą nie spać w nocy od 12 do 2. 

 

http://www.radiokrakow.pl/sluchaj-online/  

 

Radiostrada - Radio Kraków

   

Edytowane przez hiob

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jechałem najszybszą Teslą S P100D. Co za odlot!  Nie pozwolili mi filmować, ale to niewielka strata. Żaden film nie odda tego wrażenia, gdy auto się rozpędza do setki poniżej trzech sekund. Dużo poniżej - do 60 mph, czyli do 96 km/h w 2,5.  Tylko Porsche 918 i LaFerrari były szybsze, odpowiednio 2,2 i 2,4s.  Co więcej - Tesla robi to jakby bezboleśnie, bez wysiłku. Po prostu wrażenie, jakby auto było naciągnięte na jakąś gigantyczną gumę do majtek i puszczone jak z procy. 

 

To jak przyspiesza powyżej setki, to już mnie nie zaskoczyło, moje M3 jest szybsze. Ale początkowe przyspieszenie nieziemskie. Tym bardziej, że auto waży 5000 funtów, czyli 2300 kg i tę masę się czuje. Wrażenie jest niemal takie, jakby w tym samochodzie nie obowiązywały prawa fizyki. 

 

Cena? Jedyne 150 tys dolarów, albo leasing na 3 lata po 2000 dolarów miesięcznie i pierwszej wpłacie US$ 7000. Ale dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach...  :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oddaje się za darmo... albo kupuje, ale przez trzy lata zapłaci się tylko z połowę ceny. I tak lepiej niż w LEAFie, ja kupiłem dwuletnie auta za jedną trzecią ceny nowego. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba mi to nie grozi... Przynajmniej na razie, choć jestem bardzo pozytywnie zaskoczony wrażeniami z jazdy elektrykiem. Nawet LEAFem.  Więcej o tym powiemy w dzisiejszej Radiostradzie, którą nagram i zamieszczę na swoim kanale na YT. Na żywo - o północy w Radiu Kraków. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta Tesla którą jeździłeś jaką ma moc? Pojemność baterii 100 kWh? Ile biegów ma skrzynia? Jaki wg sprzedawcy realny zasięg?

 

Bardzo intrygujący temat.


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gustaw, moc 770KM jak się nie mylę, i 0 biegow


Beware the fury of a patient man.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli jedno przełożenie. Pytam bo słyszałem też o elektrykach z dwoma biegami.

Świetny program, Hiobie. Bardzo ciekawie spędzony czas. Przepraszam, jeśli zbyt mocno Ciebie zawalałem moimi pytaniami przez smsy. Bardzo ciekawie opowiadasz a temat był arcyciekawy. Żałuję, że kota i psa w radio nie było widać ;)

Edytowane przez gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli jedno przełożenie. Pytam bo słyszałem też o elektrykach z dwoma biegami.

 

Świetny program, Hiobie. Bardzo ciekawie spędzony czas. Przepraszam, jeśli zbyt mocno Ciebie zawalałem moimi pytaniami przez smsy. Bardzo ciekawie opowiadasz a temat był arcyciekawy. Żałuję, że kota i psa w radio nie było widać ;)

 

Dzięki za miłe słowa i za SMS-y. My "idziemy na żywioł", nie ma żadnych scenariuszy, ani nie umawiamy się przed programem. Jedyne co wiem, to temat audycji - i akurat ten to ja podsunąłem. Ale potem trzeba wypełnić te 90 minut programu, bo ciszy nie może być. Jak nie ma telefonów, czy pytań w SMS-ach, to człowiek musi polegać na sobie, a mówienie "z głowy, czyli z niczego" nie zawsze jest takie proste jakby się mogło wydawać. Tak więc SMS-y z pytaniami zawsze są mile widziane.  ;)

 

Psa i kota zobaczysz w zarchiwizowanej wersji audycji. Może już jutro, a może za tydzień - nie wiem kiedy mi się to uda posklejać. Dla mnie to całkowity woluntariat, zarówno sam udział w tych programach, jak też później sklejanie filmu na YT, więc bywa z czasem krucho. Mam też inne obowiązki, a choć pracuję tylko 4 dni w tygodniu, to zwykle jest to co najmniej po 12 godzin, a i koło domu zawsze jakaś praca jest. 

 

Playlista na YT z Radiostradą Nocą (tylko te z moim udziałem - co drugi tydzień jest audycja beze mnie):  KLIK

Playlista z Reksiem i Frygą:  KLIK    FunPage Reksia na FaceBooku: KLIK

Edytowane przez hiob

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za link.

 

Swoją drogą, szalenie intryguje mnie kwestia cen aut elektrycznych. Gdyby porównać auto benzynowe, hybrydowe i elektryczne to to ostatnie jest bez porównania prostsze od benzynowego, hybrydowe za to sporo bardziej złożone.

Wspomniałeś, że cenę elektryka buduje koszt baterii a z drugiej strony - różnica jest tak kolosalna, że ciężko zrzucić to na karb kosztu akumulatorów - taki e- Golf kosztuje u nas od około 160k w sytuacji gdy porównywalny, benzynowy to około 80k.

 

Słyszałem już kilkakrotnie opinie, że wprawdzie wyścig technologii trwa ale tak naprawdę żadnemu z koncernów nie zależy aby to się sprzedawało. Niektórzy wprost twierdzą, że koncerny po prostu przyjmują haracz od "szejków".

Edytowane przez gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szejkowie niewątpliwie mieszają "petrodolarami" w wielu dziedzinach naszego życia, np. fundując granty na uniwersytetach, które w sposób im życzliwy prezentują Islam, Arabów i całą multi-kulti subkulturę. Nie wierzę jednak, by byli w stanie wpłynąć na politykę producentów samochodów. Koszula bliższa ciału, a w tym przypadku koszulą tą są inwestorzy i tylko ich głos się liczy. A dla inwestora z kolei liczy się tylko jedno - zysk. 

 

Samochód elektryczny jest prosty, ale brylant jest jeszcze prostszy. Tradycyjnych benzyniaków tłuką miliony, robią je z aluminium i stali, to są tanie surowce, a produkcja opanowana do perfekcji od dziesięcioleci. Elektryk może i ma mniej części, ale to coś nowego i produkowanego w relatywnie niewielkich ilościach. Prawdę mówiąc teraz to są "składaki" - silniki i bateria kupuje się u poddostawców, takich jak LG, Sanyo, Panasonic, czy Samsung. Do tego cała elektronika jest droga. Ja tu nie wierzę w żadne teorie spiskowe - te auta są po prostu drogie w produkcji i pewnie jeszcze parę lat będą deficytowe. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html

 

Ciekaw jestem. Popatrz na to. Powyżej ogniwo 10,7 Wh. Używane często do napędzania np. elektrycznych jednośladów. Czyli z grubsza licząc, nawet gdyby VW płacił za takie ogniwo 10 zł ( co oczywiście absurdalne ale np za 10zł mogliby np. chcieć to wycenić na sprzedaż wewnątrz swojego auta czy jako część zamienną do swojego auta )  to pakiet tworzący pojemność jak w aktualnym e-Golfie czyli 24,2 kWh kosztowałby około 23000 zł. A cała reszta takiego e-Golfa jest znacząco prostsza i tańsza w wykonaniu niż spalinowa...

 

Mega ciekawy temat. U nas w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku zarejestrowano zaledwie 70 elektryków. 

 

Dwuletni Leaf za jedną trzecią ceny, jak wspomniałeś - bardzo ciekawa opcja.


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Dwuletni Leaf za jedną trzecią ceny, jak wspomniałeś - bardzo ciekawa opcja.

 

U nas da się kupić za 50 tyś zł  auto z rocznika 2013 z przebiegiem ok 50 000 km.

 

Golf pewnie mniej bedzie tracił.

Edytowane przez StaryWilk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest już nagranie dla śpiochów: :lol:

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam , mam pytanie z dziedziny hamulców chodzi o pojemności pomp hamulcowych ale w nietypowych autach . Jeżeli ktoś z was zna np średnice pomp w audi lub bmw i to jak są połączone z zaciskami , która mocniej hamuje i kttóra pierwsza ...

poniżej wkleiłem tekst zz kitcarforum , zadałem pytanie no i to samo robię tutaj.... :ph34r:

 

 

----------------------------------

witam

dzisiaj taki mały temat do dyskusji , chodzi mianowicie o układ hamulcowy . problem wynikł z mojej dyskusji z Bogdanem-ford GT40 . Bogdan stwierdził ze niewłaściwie łączymy zaciski z niewłasciwymi pompami i hamowanie nie jest tak skuteczne jak powinno być ....

zgodze się do pewnego stopnia ze w przypadku jego forda tak jest ale nie w moim wypadku . już tłumaczę dlaczego

Obydwoje korzystamy z pedalboxów OBP ( ostatnio zrobiłem własne ale na wzór OBP ) . Przy zakupie pompy hamulcowe są luzem i należy je zamocować . W komplecie są 3 sztuki 0,75 , 0,7 , 0,65 "  podaje średnice w calach . Problem polega na tym by do sprzęgła dac jedną a do hamulca dwie pompy - tylko które .???  nie ma takich informacji na stronie OBP która pompa do czego ....

otóż wg Bogdana na przód 0,65 na tył 0,7  a na sprzęgło 0,75 czyli największą na średnicy . w przypadku jego forda może i tak bo ma z przodu większe zaciski i wieksze tarcze  310mm , a z tyłu mniejsze zaciski i mniejsze tarcze 300mm . Zaciski pochodzą z porsche boxter . Masa tyłu to 60% przodu 40% całość 1050kg . Aktualnie ma pompy zabudowane tak

1 przód-0,75 tył 0,7 sprzęgło 0,65 reczny 0,7 tarcze P310 T300 zaciski komplet porsche boxter

Ja w swoim mclarenie zastosowałem w trzech modelach więc nie uważam bym popełnił jakikolwiek błąd , ale jak ktoś ma inne zdanie to zapraszam do odpowiedzi z uzasadnieniem ...   8)

1- pompa przód 0,75  pompa tył ,75 sprzęgło 0,65   ręczny 0,7 4 zaciski 4x4 tłoczki mercedes  tarcze P345mm t330mm
2- pompa przód 0,75  pompa tył 0,75 sprzęgło 0,65 ręczny zawór zaciski brembo 4x4 tarcze 4x340mm
3- pompa przód 0,7 pompa tył 0,7 sprzęgło 0,7 ręczny 0,75 zaciski brembo 4x4 tarcze 4x340mm

waga Mclarena 1090kg  rozkład mas na osie P49%  T51%   , balansem moge bez problemu wymusic hamowanie najpierw przodem lub odwrotnie -początkowo robiłem takie próby ale zdecydowanie lepiej jest jak sie hamuje z minimalnym wyprzedzeniem przodu ....( balansem regulujemy proporcje  siły nacisku na pompy P i T  )

z układem wzorowałem sie na ultimie GTR ( brembo4x4 tarcze 4x320mm) oraz na ferrari F40 ( zaciski 4x4 tarcze 4x330 )

Waszym zdaniem jak połączyć pompy z zaciskami w przypadku GT40 Bogdana ?
Jak to jest w przypadku cobry lub lotusa - mowa o profesjonalnym rozwiązaniu .... lub np w seryjnym bmw v8 ?

Czekam na odpowiedzi ...

--------------------------------------------------------


Jechałem najszybszą Teslą S P100D. Co za odlot!  Nie pozwolili mi filmować, ale to niewielka strata. Żaden film nie odda tego wrażenia, gdy auto się rozpędza do setki poniżej trzech sekund. Dużo poniżej - do 60 mph, czyli do 96 km/h w 2,5.  Tylko Porsche 918 i LaFerrari były szybsze, odpowiednio 2,2 i 2,4s.  Co więcej - Tesla robi to jakby bezboleśnie, bez wysiłku. Po prostu wrażenie, jakby auto było naciągnięte na jakąś gigantyczną gumę do majtek i puszczone jak z procy. 

 

To jak przyspiesza powyżej setki, to już mnie nie zaskoczyło, moje M3 jest szybsze. Ale początkowe przyspieszenie nieziemskie. Tym bardziej, że auto waży 5000 funtów, czyli 2300 kg i tę masę się czuje. Wrażenie jest niemal takie, jakby w tym samochodzie nie obowiązywały prawa fizyki. 

 

Cena? Jedyne 150 tys dolarów, albo leasing na 3 lata po 2000 dolarów miesięcznie i pierwszej wpłacie US$ 7000. Ale dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach...  :D

dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach ..... powiedz to naszym posłom w sejmie .... :ph34r:   ale oni nie są chyba dżentelmenami

 

natomiast zazdroszcze ci bo czyms takim chetnie bym sie przejechal no i świetne porownanie z tą guma od majtek   :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiałem, jak to możliwe, że jednak te auta elektryczne z marszu, znaczy ze startu zatrzymanego, ruszają jakby naprawdę od tyłu p...ną ich pociąg. W sportowych autach napędzanych silnikiem spalinowym to jakieś takie nieosiągalne. Może to wynika z charakterystyki silnika. Spalinówka jakby nie patrzeć potrzebuje trochę obrotów by te paliwo przerobić na łogień i albo strzał ze sprzęgła z wysokich obrotów pali gumę, albo ma za mało pałera by zrobić to od obrotów biegu jałowego czy nieco wyższych.

Za to silniki szeregowe (takie jak w rozrusznikach i o ile sie nie mylę w samochodach elektrycznych) najwięcej siły mają przy zerowych obrotach. Tak na lewą stronę przewrócona harakterystyka, k..a przez samo h napisałem, ja się nigdy nie nauczę. CHARAKTERYSTYKA! zapamiętaj głąbie albiNOSIe!

 

Inną kwestią jest start autem z automatem, i to takim klasycznym. Ja nie wiem k..wa komu do głowy przyszło, że automat muli. Co ruszam z pod świateł, to tylko widząc żółte puszczam hebel, gaz do podłogi i nim inni puszczą sprzęgło, to ja już jestem po drugiej stronie skrzyżowania. A auto to żadna tam rewelacja, 2,5 CRDI, to jest 12 letnia kia sorento.

 

Śmiać mi się chciało ostatnio, jak się dałem sprowokować jak gówniarz. Przy mokrym asfalcie ktoś ostro obok mnie wystartował jakąś sportową przednionapędóką. Usłyszałem jak smali kołami, więc wdupiłem (arti to chyba po waszemu?) gaz do podłogi i po chwili mnie nie było. Potem odpuściłem, jak wskazówka niebezpiecznie zbliżyła się do przypadku Kamila Durczoka. Miasto obkamerowane, jeszcze by mi lejce zabrali.


Kocham Zegarki i nie dlatego, że pokazują która jest godzina.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co do elektryków to nie od dziś wiadomo, że silnik elektryczny ma max moc praktycznie od samego zera obr. Dlatego dziwi mnie np start NSX w wyścigu z McLarenem i GT-R. NSX ma elektryka na pokładzie a rusza jak parowóz.

Co do startu automatem to fakt, też to lubię  :lol: ale gdyby trafić na kogoś w podobnym aucie (np ja mam 328i - automat vs manual) i ogarniętego drivera to automat zostanie, przynajmniej ten pokroju 5hp bo to już dinozaur ;)  to że mając automat, kontrolę trakcji przyładujesz do oporu i lecisz do przodu a ktoś obok rusza od niechcenia o niczym nie świadczy. Co do mulenia automatu - 200 konne wolnossące R6 powinno bez problemu zerwać przyczepność na suchym, zrób to w automacie. 

 

a temat z pompami hamulcowymi - obawiam się, że tutaj może być ciężko, prędzej odpowiedź znalazłoby się na Racingforum, są tam ludzie którzy budują rajdówki itd

Edytowane przez trollu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój lekko zrywa przyczepność tylko na parkingu w galerii, jak mam skręcone koła. Fajnie piszczy wtedy  :).


Kocham Zegarki i nie dlatego, że pokazują która jest godzina.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Albinos byles z przodu bo mial klopoty z trakcja. Nadrobiles napedem, a nie automatem ;)

 

Stan tak z np a4 czy a6 w quattro to wtedy bez roznicy czy automat czy manual ale dostaniesz po ichszemu baty ;p

 

Ale swoja droga gowniarz musial sie zdziwic, ze go kanapowoz wyprzedzil ;)

Edytowane przez overrange

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na parkingach w galeriach to najczęściej jakieś betony są, śliskie to  :P  ja wiem że 200KM z 5hp na suchym asfalcie ma za mało mocy żeby iść pełnym bokiem, brakuje momentu na pełne zerwanie przyczepności, będzie piszczeć i tyle

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.