Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
News will be here
Krzysiek_W

DZIAŁ TECHNICZNY

Recommended Posts

Teraz to już po zawodach, choć pewnie mógłbym napisać do nich jakieś luźne uwagi reklamacyjne. Jeśli mentalnie sobie z tym nie poradzę to wrócę do ori koronki🤔😉😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Mam kilka rusków w chromowanych kopertach, które wymagają polerowania. Czy mogę to zrobić jakąkolwiek pastą do polerowania chromu? Może ktoś poleci coś innego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasta do zębów, jako najprostsza, najtańsza, najbardziej dostępna. Poza tym drobnoziarniste pasty polerskie + dużo cierpliwości.


"Proszę pamiętać, że zdecydowane stwierdzenia, takie jak „wszystko”, „zawsze” i „bez wyjątku” rzadko mają zastosowanie w dziedzinie radzieckich zegarków". (Mroatman)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chrom polerować? No nie wiem, duże ryzyko że zlezie. Ja bym co najwyżej jakąś szmatką z Lidla albo inną, bardziej "zegarkową" jak Cape Cod czy coś podobnego. Jest tego mnóstwo, jest na tyle delikatne, że nie powinno usunąć chromu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Po Bieda napisał:

Pasta do zębów, jako najprostsza, najtańsza, najbardziej dostępna. Poza tym drobnoziarniste pasty polerskie + dużo cierpliwości.

Dzięki za radę. A czy pasta do zębów będzie też dobra na stalowe koperty?

4 godziny temu, renqien napisał:

Chrom polerować? No nie wiem, duże ryzyko że zlezie. Ja bym co najwyżej jakąś szmatką z Lidla albo inną, bardziej "zegarkową" jak Cape Cod czy coś podobnego. Jest tego mnóstwo, jest na tyle delikatne, że nie powinno usunąć chromu.

Wiem że chrom jest delikatny dlatego pytam, bo może są jakieś specjalne pasty, które go nie uszkodzą. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Progfan_87 napisał:

Dzięki za radę. A czy pasta do zębów będzie też dobra na stalowe koperty?

Wiem że chrom jest delikatny dlatego pytam, bo może są jakieś specjalne pasty, które go nie uszkodzą. 

Pasta do zębów jest de facto pastą polerską. Używam jej czasem do szkiełek i wszystkich kopert. Moim zdaniem, lepiej sprawdza się kupiona w markecie za 10 zł tubka Aluchrom firmy K2, ale próbuj, sam wyczujesz. Jak to ktoś tutaj dawno opisał, to tylko kwestia ścierniwa dodanego do bazy - nie może być zbyt dużych "ziarenek". W polerce jeśli już, to chyba bardziej może zaszkodzić zbytnie polerowanie (pocieranie), szczególnie na rantach, gdzie łatwo tworzą się przetarcia. Zwróć też uwagę na szmatkę - musi być miękka i jednolita. Na chromie możesz zniwelować tylko drobne ryski, te większe trochę zgubisz, ale ciągle będą. Stal, jak to stal, więcej wybaczy.

 

Podpowiedzcie mi proszę, czy jest prosty sposób odróżnienia lumy radowej od fosforowej w starych zegarkach? Poza licznikiem promieniowania :)

Edited by Po Bieda

"Proszę pamiętać, że zdecydowane stwierdzenia, takie jak „wszystko”, „zawsze” i „bez wyjątku” rzadko mają zastosowanie w dziedzinie radzieckich zegarków". (Mroatman)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Po Bieda napisał:

Podpowiedzcie mi proszę, czy jest prosty sposób odróżnienia lumy radowej od fosforowej w starych zegarkach? Poza licznikiem promieniowania :)

Fosforową musisz naświetlić by później świeciła, radowa świeci niezależnie od ekspozycji na światło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale te stare pięćdziesięcioletnie nie będą świeciły niezależnie od naświetlania ;)

Ja gdzieś czytałem, żeby generalnie lumy do początku lat 60. traktować jak radowe, później fosforowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, renqien napisał:

Chrom polerować

jeśli chodzi o chrom popularnie stosowany "w życiu" do innych celów niż przy kopertach to jak najbardziej chrom poddawany jest polerowaniu z bardzo dobrym skutkiem.

Popatrz np na chromowane dekor kół samochodowych lub zderzaki (szybko szukając) Natomiast nie wiem jaka warstwą chromu jest na kopertach,  może faktycznie cienka i delikatna..

To chyba tylko praktyka temat rozwiąże. 

Chrom po położeniu nie zawsze jest błyszczący i pełen blasku.. Np "crom techniczny" jest taki trochę.. jakby metal po szkiełkowaniu i należy to dodatkowo jeszcze przygotować do polerowania.

 

Muszę zabrać się za jakąś "kiepską" kopertę chromowaną i sprawdzić..

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, zadra napisał:

jeśli chodzi o chrom popularnie stosowany "w życiu" do innych celów niż przy kopertach to jak najbardziej chrom poddawany jest polerowaniu z bardzo dobrym skutkiem.

Popatrz np na chromowane dekor kół samochodowych lub zderzaki (szybko szukając) Natomiast nie wiem jaka warstwą chromu jest na kopertach,  może faktycznie cienka i delikatna..

To chyba tylko praktyka temat rozwiąże. 

Chrom po położeniu nie zawsze jest błyszczący i pełen blasku.. Np "crom techniczny" jest taki trochę.. jakby metal po szkiełkowaniu i należy to dodatkowo jeszcze przygotować do polerowania.

 

Muszę zabrać się za jakąś "kiepską" kopertę chromowaną i sprawdzić..

Mam pastę do polerowania chromu ale właśnie raczej na części samochodowe itp. Wolałem tutaj zapytać czy taka pasta sprawdzi się w zegarkach, bo szczerze to nie natrafiłem na pastę stricte do zegarków. Niestety nie mam żadnego złoma w chromie żeby to sprawdzić a trochę się boję jej użyć na zegarkach które mi jeszcze posłużą, bo nie wiem jak się koperta zachowa. 

Edited by Progfan_87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co tu kombinować, jeśli rysa jest głębsza niż warstwa chromu, to nie ma szans aby ją spolerować (chyba że razem z chromem).

Na dodatek koperty nie są niklowane, chrom jest nakładany bezpośrednio na mosiądz, więc warstwa jest naprawdę cienka.

Dodatkowo, podczas polerowania bród wchodzi w rysy i są one jeszcze bardziej widoczne, najlepiej to umyć kopertę we wrzącej wodzie z Ludwikiem i to wszystko.

Brud zejdzie z koperty oraz z zagłębień/rys i całość jako tako będzie się świeciła.

Edited by Wieniek1410

Share this post


Link to post
Share on other sites

poradzicie mi w jaki sposób precyzyjnie ustawiać prędkość chodu w mechaniźmie 2614 2H Poliota?

reguluję od jakiegoś czasu i jest "prawie dobrze" - aktualnie ok -10s/dobę ale warunkiem nakręcanie zegarka co 12h, bo inaczej "fiknie" na ok -20s/dobę.

Wiem, że to już i tak jest dobry wynik, ale wiem, że można lepiej.

Problemem jest minimalne przestawienie przesuwki balansu.

Zawsze idzie odrobinę za daleko w jedną lub drugą stronę, ale robię regulację "z ręki".

Nie mogę wyczuć momentu w którym przesuwka zaczyna się poruszać.

przydałby się jakiś przyrząd albo podpowiedź w jaki inny sposób fizycznie podejść do regulacji.

 

kolejne pytanie.. Gdzie nabyć uszczelki dekielka do zegarków?

można je zastąpić o-ringami o odpowiedniej wielkości?

20200924_231522.jpg

Edited by zadra

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, zadra napisał:

poradzicie mi w jaki sposób precyzyjnie ustawiać prędkość chodu w mechaniźmie 2614 2H Poliota?

To jak ustawiłeś już moim zdaniem jest wybitnie dobrze, sprawdzałeś to w różnych pozycjach? Nosząc na ręce? Bez timegraphera będzie bardzo trudno to wyregulować lepiej(jeśli w ogóle się da), na poprzedniej stronie jak gadaliśmy o prostowaniu włosów wrzuciłem filmiki, w pierwszym z nich w 16 minucie majster pokazuje jak minimalny ruch przesuwki wpływa na prędkość. Zobacz jeśli jeszcze nie widziałeś i chyba daj sobie spokój poprawianiem tego co masz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, prw6 napisał:

w 16 minucie majster pokazuje

oczywiście,że oglądałem 😊

12 godzin temu, kchrapek napisał:

wariujesz

 

U mnie już od kilku lat ten stan jest ustalony i dość stabilny.... 😁

 

sprawdzam zegarek co kilka godzin WatchCheckiem i wywnioskowałem, że można poprawić, ale boję się zje...bać, bo wiem, że wynik dość dobry już jest..

 

wiecie jak to jest.. Zawsze znajdzie się ktoś kto nie wie, że "się nie da" i problem niweluje.. 🙂

 

zegarek noszony na ręce od kilku dni, tak, że pozycje ma różne..

Edited by zadra

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, zadra napisał:

- aktualnie ok -10s/dobę ale warunkiem nakręcanie zegarka co 12h, bo inaczej "fiknie" na ok -20s/dobę.

Moim skromnym zdaniem wina leży po stronie bębna i sprężyny, albo jest tam brudno, albo odwrotnie, za dużo oleju.

Ewentualnie przekładnia chodu też ma za dużo oleju i stawia zbyt duże opory.

Trzecia możliwość, wypracowana lub skracana sprężyna.

 

Przeserwisowalm na razie tylko kilka zegarków, ale już wiem że nadmiar oleju jest gorszy niż jego brak :D

Edited by Wieniek1410

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Wieniek1410 napisał:

Moim skromnym zdaniem wina leży po stronie bębna i sprężyny, albo jest tam brudno, albo odwrotnie, za dużo oleju.

Ewentualnie przekładnia chodu też ma za dużo oleju i stawia zbyt duże opory.

Trzecia możliwość, wypracowana lub skracana sprężyna.

 

Przeserwisowalm na razie tylko kilka zegarków, ale już wiem że nadmiar oleju jest gorszy niż jego brak :D

wszystko możliwe - powoli nastawiam się psychicznie, żeby otworzyć, wyczyścić i nasmarować.

Zegarek "przeszedł " przegląd, czyszczenie i smarowanie u zegarmistrza kilka miesięcy temu.. 🤔

Edited by zadra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otóż miałem pisać, że ustawiłeś go do takiej dokładności, jaką ma klasa chronografu. Ja jedną ze ścioranych Kam wyregulowałem "z ręki" do + 3 sek/d., metodą prób i błędów, trochę w tę, potem dotknąć w przeciwną. Już dawno mi przeszło regulowanie do takiej dokładności, ale ogólnie to owszem, da się. O ile zauważyłem, to właśnie zegarki z dawniejszej produkcji chodzą dokładniej, lepiej "trzymają czas". Co mogę podpowiedzieć, to kapnij małą kroplę oliwy na rant przesuwki, tu gdzie się obraca wokół incabloku, lżej i precyzyjniej będzie wtedy chodziła. 

Uszczelka: historycznie, to w braku odpowiednich materiałów, chałupniczo były robione ze wszystkiego. Z ceraty, z okładki do zeszytu... Ja próbowałem materiału z nadmuchiwanej dziecięcej piłki, grubej folii, cienkiego PCV - popuść wodze wyobraźni :)


"Proszę pamiętać, że zdecydowane stwierdzenia, takie jak „wszystko”, „zawsze” i „bez wyjątku” rzadko mają zastosowanie w dziedzinie radzieckich zegarków". (Mroatman)

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, drobnypijaczek napisał:

Zadra, o-ring jest w przekroju okrągły, uszczelka płaska. Może być słabo. A nie dotniesz z kręgielitu uszczelki? 

 

28 minut temu, Po Bieda napisał:

grubej folii, cienkiego PCV - popuść wodze wyobraźni

 

rozumiem, że w tym temacie jest dowolność.. 😉

 

klingeritu nie próbowałem, mam jakieś kawałki lecz grube ok 1...2mm, więc odpada..

Jak wybiorę się na techno-szoping, to spróbuję dobrać o-ringi.

 

Mam stare uszczelki zegarkowe, ale tak twarde i sztywne (oraz zniekształcone), że nie szczelnią a uprzykrzają tylko zakręcanie dekli..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba by u chińczyków popatrzeć, albo im pomysła podsunąć na produkcję takich uszczelek.

O-ringi mają wszelkich średnic i grubości, to mogli by mieć i uszczelki pierścieniowe.

 

Może coś się znajdzie ??

https://pl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20201127092454&SearchText=watch+gasket

Edited by Wieniek1410

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ritter
W dniu 26.11.2020 o 22:25, zadra napisał:

poradzicie mi w jaki sposób precyzyjnie ustawiać prędkość chodu w mechaniźmie 2614 2H Poliota?

reguluję od jakiegoś czasu i jest "prawie dobrze" - aktualnie ok -10s/dobę ale warunkiem nakręcanie zegarka co 12h, bo inaczej "fiknie" na ok -20s/dobę.

Wiem, że to już i tak jest dobry wynik, ale wiem, że można lepiej.

Problemem jest minimalne przestawienie przesuwki balansu.

Zawsze idzie odrobinę za daleko w jedną lub drugą stronę, ale robię regulację "z ręki".

Nie mogę wyczuć momentu w którym przesuwka zaczyna się poruszać.

przydałby się jakiś przyrząd albo podpowiedź w jaki inny sposób fizycznie podejść do regulacji.

 

kolejne pytanie.. Gdzie nabyć uszczelki dekielka do zegarków?

można je zastąpić o-ringami o odpowiedniej wielkości?

 

Szkoda, że nie ma zdjęcia prostopadle do leżącego mechanizmu gdy ten nie jest nakręcony i balans nie porusza się.

P2614.2H jeżeli wszystko jest dobrze powinien mniej więcej pracować te 12h gdy jest nawet brudny. To jest mechanizm o bardzo małych oporach.

W pierwszej kolejności ustaw obie przesuwki na półmostku balansu pod kątem prostym a następnie przesuń je by ten kąt pozostał, tak by przesuwka regulacji chodu była równo oddalona od + i - wybitych na mostku. Linia przedłużenia przesuwki wypadała między + a -. Potem ustal po pełnym nakręceniu jaką mechanizm ma rezerwę chodu.

W drugiej kolejności, jakby to nie poprawiło stanu, zdejmij i umyj łożyska balansu. Nie zdejmuj półmostka bo to niepotrzebne. Chyba, że tak będziesz czół się pewniej przy tej operacji. Trzeba rozdzielić łożysko czyli zdjąć kamienie nakrywkowe. Możesz to zrobić, będzie łatwiej po utopieniu całych łożyska w alkoholu izopropylowym. Złóż i puść na sucho znowu sprawdzając rezerwę chodu.

To raczej mało prawdopodobna usterka, wyjmij bęben, umyj go w benzynie a potem przetrzyj nawet olejem samochodowym. Składasz nasączony kawałek tektury w pół i przeciągasz wewnątrz sprężynę. Zmontuj podzespół i umieść go z powrotem. Sprawdź rezerwę chodu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, Ritter napisał:

Szkoda, że nie ma zdjęcia prostopadle do leżącego mechanizmu gdy ten nie jest nakręcony i balans nie porusza się.

P2614.2H jeżeli wszystko jest dobrze powinien mniej więcej pracować te 12h gdy jest nawet brudny. To jest mechanizm o bardzo małych oporach.

W pierwszej kolejności ustaw obie przesuwki na półmostku balansu pod kątem prostym a następnie przesuń je by ten kąt pozostał, tak by przesuwka regulacji chodu była równo oddalona od + i - wybitych na mostku. Linia przedłużenia przesuwki wypadała między + a -. Potem ustal po pełnym nakręceniu jaką mechanizm ma rezerwę chodu.

W drugiej kolejności, jakby to nie poprawiło stanu, zdejmij i umyj łożyska balansu. Nie zdejmuj półmostka bo to niepotrzebne. Chyba, że tak będziesz czół się pewniej przy tej operacji. Trzeba rozdzielić łożysko czyli zdjąć kamienie nakrywkowe. Możesz to zrobić, będzie łatwiej po utopieniu całych łożyska w alkoholu izopropylowym. Złóż i puść na sucho znowu sprawdzając rezerwę chodu.

To raczej mało prawdopodobna usterka, wyjmij bęben, umyj go w benzynie a potem przetrzyj nawet olejem samochodowym. Składasz nasączony kawałek tektury w pół i przeciągasz wewnątrz sprężynę. Zmontuj podzespół i umieść go z powrotem. Sprawdź rezerwę chodu.

 

mechanizm z wklejonego zdjęcia to w formie przykładu (zdjęcie zrobione dość dawno, ale było pod ręką ).

 

Rezerwa chodu to ok 36h od nakręcenia do zatrzymania.

 

Na razie zostawię tak jak jest.

Czekam na kilka drobiazgów min podstawkę/imak pod werk jakiś klucz do kopert..

Zastanawiam się ciągle nad "smarowidłami" olejem i i olejakami.

Do tej pory wykorzystywałem zaostrzone wykałaczki bambusowe i "inne" oleje techniczne lecz ciągle zadaję sobie pytanie czy to dobre środki smarne..

 

Do "małych" wystarczy novostar B albo moebius 8000?

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktoś się orientuje, czy pomiędzy kopertami wostoka komandirkie 92 i amfibia 420 są jakieś różnice oprócz:
1) 92 jest z chromowanego mosiądzu, 420 ze stali

2) 92 ma mniejszą koronkę

?
 

W szczególności interesuje mnie, czy dekle są zamienne i czy szkiełko w 92 jest cieńsze?

Edited by mpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.