Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
radekglaz

NASZE POLJOTY CHRONO 3133

Recommended Posts

NO i mam! Największy  z największych!!!

51mm!!!!! Kupiłem go bo nie mogłem się powstrzymać! ale nie dla mnie...

 

IMG_20210224_194921.jpg

IMG-20210224-WA0025.jpeg

Edited by Elob500

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj nie wiem czy to dobry pomysł ... to w...y... ale w tle moje piwo pszeniczne...

IMG_20210224_203631.jpg

Edited by Elob500

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeee, jeszcze nie jest tak strasznie wielki, samochodu sąsiada nie porysujesz przechodząc ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponosił bym z chęcią 😁

Pokażesz dekiel? 


Pozdrawiam

Roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisanie o Garbatko idzie mi opornie czasu brak...

wkleję zajawkę

Wracając do Garbatko i 3133. Kupowałem „3133” jak je widziałem, portale, aukcje, prawie wszystko co miało model 3133 ale raczej z epoki 1970-1990. Dziś żałuję, że nie zabrałem się od razu za ich naprawę, wymianę nie oryginalnych kopert (przypomnę szturmany i Okeah-y tylko w stali), części, wymiany szkiełek, zdartych chromowanych przycisków, koronek, itd. Żałuję, że rozpocząłem to zbyt późno, brak dobrego zegarmistrza i brak części jest dziś sporym kłopotem. Dodam, że w Polsce nie kupiłem żadnego w pełni oryginalnego Poljota 3133, oczywiście nie biorąc pod uwagę cen całkowicie abstrakcyjnych. Nie dziwi mnie to, bowiem co miało do nas trafić?. W latach 80, te zegarki były dla nas drogie, stąd tak, jak kiedyś trafiały do nas składaki samochodowe, tak i trafiały składki zegarkowe. Inaczej były w Europie zachodniej, tam one było tanie ale teraz kupienie z tego terytorium jest kosztowne. Dziś, jak i dawniej, śledzę prawie wszystkie miejsca, gdzie może się pojawić ciekawy zegarek. I pewnego dnia dostałem na mail powiadomienie, że pojawił się czarny ПОЛЕТ , od razu poczułem dreszczyk emocji, bo rzut oka na tarczę, kazał mi myśleć, iż jest to ten zegarek. Poprosiłem sprzedawcę o zdjęcie mechanizmu i po obejrzeniu nie mogłem uwierzyć, że to ten model! Kupiłem bez zastanowienia, nie negocjowałem ceny, bo i po co? Licząc, iż reszta pójdzie w porządku. Każdy wie, że w przypadku sieci, kupno od kogoś, kto ma krótką historię jest ryzykowane ale jak to mówi się „kto nie ryzykuje ten nie pije szampana lub w kozie siedzi”. I tak to w moje ręce wpadł jeden z białych kruków tej marki. I w dodatku nic mu nie brakowało do oryginalności i był w pełni sprawny. Trafił do pudełka. Chciałbym korzystając z mojego modelu jednego z dwóch znanych mi zegarków, pokazać jak wyglądał oryginał tego zegarka, jak i ukazać co charakteryzowało początkową produkcję 3133.

Zacznijmy od ogólnego wyglądu zegarka. Pierwsze na co należy spojrzeć to czy luma na wskazówkach pokrywa mniej więcej się z lumą na bezelu, taki mały trójkącik. Zegarki długo noszone i wystawione na działanie światła dziennego mają lumę wyblakłą, wręcz białą. Widziałem kilka takich egzemplarzy, nie wygląda to zachęcająco. Następnie wskazówki. O ile wskazówki godzinowa i minutowa były praktycznie nie zmieniane do końca produkcji werku z tzw dwu częściowym resetem chronografu (zmiana dokonała się pod koniec 1986 roku) o tyle wskazówka sekundowa chronografu oraz wskazówka minutowa dla wczesnych modeli, do około 1978 roku, powinna być pomarańczowa. Garbatko tak właśnie ma.

....

Bezel. Cyfry bezela są w kolorze czerwonym, tak było do około 1978 ale proszę się przyjrzeć uważnie, na dole cyfry jest kropka. Taki bezel miały tylko chronografy z bitą korona na mostku ale o tym później. Tarcza, oczywiście czarna z napisem ПОЛЕТ ale proszę popatrzeć uważnie П О Л Е Т, napis ma wyraźne spacje. W latach późniejszych pojawiła się wersja z połączonymi literami tak jakby zachodzącymi na siebie. Nad ramką datownika widniej napis „23 камня” pisany cyrylicą ponieważ był to zegarek na rynek wew Rosji a w zasadzie CCCP J. Datownik, w początkowej fazie produkcji cyfry datownika były bardziej okrągłe, czcionka (Sans serif) później podczas zmiany mechanizmu pojawiła się wersja kwadratowa (gothic), dobrze to widać na przykładzie cyfry 2 jak i 4, lub 5. Warto też się przyjrzeć na cyfrach ringu, tam 4 wygląda podobnie jak późniejsza cyfra datownika. Tak samo jak 40 na tarczy sekundnik. Jest to ciekawe bowiem cyfra 4 odstaje od innych, które są bardziej okrągłe. Ot taka ciekawostka. Ostatni szczegół patrząc na front zegarka, to małe tarcze, minutowa chronografu oraz sekundnika zegarka. One wyglądają jakby zostały wyfrezowane, i chyba można tak w istocie o tym myśleć. W późniejszych wersjach, te elementy są tylko delikatnie zaznaczone na tarczy, pewnie wiąże się to z grubością tarczy Lecz tego nie dane mi było sprawdzić. Oryginał powinien być nie tknięty.

...............

 

Przycisk zwalniający wałek wraz z koronką. Prawa strona mechanizmu. Proszę spojrzeć w przycisku jest wgłębienie. Później też około 1978 roku pojawiła się zwykła tulejka (otwór w środku). To ważna cecha tego mechanizmu wraz ze sprężyną świadczy o tym, iż powinna być wybita korona na moście mechanizmu.

.....

 

:),

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_20210305_155554.thumb.jpg.d44c25b05b3594fd2217fd2d8cf5a647.jpgmam okazję zakupić taki egzemplarz w granicy cenowej ok tyś. Czy ktoś by mógł doradzić na podstawie tego zdjęcia czy wszystko z nim ok 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wygląda ok, ale tysiaka bym za niego nie dał. Serwis tego mechanizmu jest dość drogi.


Jeżeli czegoś nie wolno, a bardzo się chce, to można :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nigdy nie wiedziałem takiego w żadnym katalogu, chodzi o tarczę i wskazówki (są wyraźnie grubsze,).

Chociaż  w katalogu z roku 2000 widziałem tę tarczę ale w innej kopercie.Chyba koronka główna jest inna,

1 tys ?  Jeśli stan jest dobry to dlaczego nie?

Proszę dziś kupić nowe mechaniczne chrono na poziomie 3133 ile trzeba położyć??

 

Ceny 3133 z lat 1980 zaczynają się od 600 w górę zależy od stanu..

https://aukro.cz/poljot-chronograf-23-jewels-3133-6984451113

Powyżej model z lat 1980 stan straszny i jeszcze popsuty... już ma cenę 500 zyka...

 

https://www.olx.pl/oferta/chronograf-szturmanskie-szturmanski-z-fabryki-kirowa-poljot-polot-CID87-IDAZqY6.html

TU masz model z lat 1992+ ... jeśli w środku jest 31659 choć cena wysoka ja bym położył 1 tys ale ten model mi nie podchodzi.

a mam taką kopertę napis chronograf. + dekiel się znajdzie, poszukaj tarczy i werka 31659 i masz zegarek.

 

Serwis? Ano powoli trzeba samemu, dziś właśnie rozwaliłem tiret, tak mi się zdaje, a chciałem tylko koronkę zmienić...

nauka kosztuje...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Sorry Krzysiek, ale pokazujesz zupełnie inny zegarek. Tarcza, indeksy, luma... ;) Ty masz indeksy 1/3, tamten 1/2. Ty masz szaro zieloną lumę, tamten białą, Ty masz pod datą małą kropkę, tamten dużą. EDIT: Tfu, odwrotnie. A i kolor tarczy też chyba inny, ale ja rozpoznaję tylko trzy ;) 

Edited by renqien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa... no i wskazówka minutowa chrona inna. W Twoim zachodzi na podziałkę, w tamtym nie. Pewnie jest jeszcze więcej różnic, ale ja jeszcze się uczę ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba nie wierzysz w idealną powtarzalność radzieckiej produkcji. Nigdy jej nie było... Tym bardziej że to już produkcja lat 90. Co partia to inna przecież...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według mnie ten co Ty pokazałeś Krzysiek, pochodzą z końcówki lat 90, wtedy po raz pierwszy, użyty tzw grubych wskazówek, tak je nazwałem.

I malutkich kropek lumy. Nigdy nie widziałem takiego zegarka w katalogu z tymi grubymi wskazówkami. Oczywiście to nie znaczy, że go nie było.

Co do powtarzalności produkcji. Pracowałem za komuny i wiem, że się robił tak jak się robiło dotychczas do wyczerpania półproduktów. Jaka była zmiana to leciało się leciało po nowemu.  

W tym modelu po raz pierwszy widzę takie wskazówki. rok 1997 lub 1998

obraz.thumb.png.d98b45481ef39cf529ea744f0662b862.png

I to był wtedy flagowy model szturmański Poljota.

W rok 2000 Poljot oferuje zegarki kolekcjonerskie tak jak ten poniżej. Popatrz na lumę kropki małe? i na wskazówki są cienkie,

obraz.png.d71d6d1ab2cae4199adea42b4903f71b.png

To jest ten sam zegarek ale katalog 1992, zwróć uwagę na okienko daty ten wyżej ma bardziej wyraźne, co oznacza że ten wyżej był produkowany po tym co nizej, czyli w końcówce pewnie do 1996 roku 

obraz.png.4babe3b933f9ef2369c811125257745a.png

Jako iż te srebrne co Ty masz mają kropkę (były masowe i mało chodliwe) to zakładam, że albo ktoś ukradł z fabryki resztę kopert około 1996 roku, poskładał i posprzedawał

albo Poljot zrobił czystkę w magazynie przed szturmanem z tytanu, i puścił to co miał w rynek. 

Pamiętaj że od 1998 roku Poljot podniósł jakość i stosował stal i Tytan do produkcji, nie było już wtedy już dużo miejsca na chrom.

Ponizej masz wzorcowe modele szturmanów z lat 2002 jako Poljot Inter...

obraz.png.df06813f29e187651f38791352ef653a.png

oraz model okrągły ale popatrz dwie czarne wskazówki

obraz.png.1252a647ce26c2dece7296a006c19ba4.png

Po numerze wnioskuję iż to ostatni okrągły szturman, chyba musiał być w stali.Bo wtedy mieli taką politykę stal lub tytanium.

Ale dalej ma tzw cienkie wskazówki (ostry koniec)

Może trochę chaotycznie ...

a teraz Oryginał z lat 1990-1992

obraz.png.3401fa51cc4f0a0428d26dd502ba6f6c.png

I jego druga strona...

obraz.png.cc5945acc0d413fb5fd154c52eb3581b.png

 

Choć nie mam pewności czy to nie był jakiś późniejszy wypust... Widziałem tylko raz takie zegarek z miliony (no setki ale dużo) euro...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję Panowie za poświęcony czas i napisanie paru fachowych porad,nie wiedziałem że to aż tak skomplikowane, ale jak to mówią człowiek się uczy całe życie. Pozdrawiam 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

6 minut temu, Suro napisał(-a):

Dziękuję Panowie za poświęcony czas i napisanie paru fachowych porad,nie wiedziałem że to aż tak skomplikowane, ale jak to mówią człowiek się uczy całe życie. Pozdrawiam 

W każdym razie zegarek z pytania jest oryginalny :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 godzin temu, kchrapek napisał(-a):

Chyba nie wierzysz w idealną powtarzalność radzieckiej produkcji. Nigdy jej nie było... Tym bardziej że to już produkcja lat 90. Co partia to inna przecież...

Nie nie, nie zrozumieliśmy się. Nie twierdzę, że każdy ma być taki sam. Piotrek dobrze to pokazał. One różnią się zależnie od rocznika/wypustu i teraz kwestia poprawności zegarka to czy dana tarcza pasuje do werku i do wskazówek. Nie wnikam w szczegóły, bo sam mam maksymalny mętlik w głowie, ale werki różnią się częściami i oznaczeniami zależnie od rocznika, cała reszta też i albo masz oryginał, albo jest to składak. Oczywiście, można podchodzić do tego na luzie i akceptować zegarek poskładany z kilku oryginałów, można być purystą i szukać w pełni poprawnego egzemplarza. 

Podobnie masz z 3017, gdzie zależnie od rocznika masz różne oznaczenia na werku, mostku, różne logo i numery seryjne, a wszystko powinno pasować do wzoru tarczy, uszu koperty itp. Możesz trafić Striełę na wczesnym numerze, z 3017 bitym na werku, koroną pod kołem balansu i "JEWELS" na mostku, ale czy nadal jest to prawilny zegarek, bo złożony z oryginalnych części? Kwestia czepialstwa, dla jednych tak, dla drugich nie. Ważne, czy właściciel taki stan akceptuje. 

EDIT: akurat pojawił się taki składak na allegro :D https://allegro.pl/oferta/strela-poljot-chronograf-cal-3017-10475594234 Zupełny przypadek, ale prawie dokładnie pasuje do mojego opisu ;) 

Edited by renqien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzysiek. Jedno co wiem

1.to jest sporo takich zegarkow w sieci jak Twoj.

2. Nie widzialem go w zadnym z katalogow a mam chyba wszyskie.

3. Nie twierdze ze to nie jest orginalny zegarek.

4. Byly bardzovpolurane te szturmany okragle tysiace produkcji.

5. Ruskie nie lubili takich zegarkow bo brak zlota.

6. Wskazowki cienkie ostre konca szybko byly rdzawe"

7. Kiepska jakosc poczatku lat 90

8. Jestbardzo prawdopodobnr ze okolo 1996-7 poljot hurtem oproznil magazyny i zrobil produkcje.

9 ale tez... Moj kolega z lat 90-92 sprzedal okolo 50 tv z unimoru. Poprostu kombinowal, tak moglo byc tez w rosji. Na magazynie byly nie chodliwe koperty chromowane, pelno werkow i juz kradniemy kladziemy jak leci... Bo 

10 w wielu takich zegarkach jest 3133 zamiast 31659

11 pamietaj ze od 1987 roku w szturmanach montowano 31659.

 

 

 

12 to jest tylko moje zdanie.

Sorki za bledy  pisze na taptalku

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież nie ma zasady że powinien być 31659. Nawet w katalogach (twoje fotki wyżej) opisane są  że mechanizm 3133. W tych okrągłych chromowanych kopertach chyba były wyłącznie 3133 a w stalowych starszych obydwa mechanizmy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano nie do końca. 

31659 była następcą szturman, który zakończył się 1986 rok. I on miał te same zadanie spełnić, być zegarkiem dla pilotów lotnictwa.

Z końcem 1990 roku i rozpadem związku Poljot przestaje spełniać tę misję coś koło 1990 roku.

Pod koniec roku 1990 w zegarku pojawia stemple SU 3133, Soviet Union. 

To ważna zmiana, jeśli stukam stempel SU to to co jest 31659 idzie szybko do ludzi, tym bardziej ze stop sekunda jest nie zbyt dobrym rozwiązaniem, często się psuje.. 

W 1991-92 powstaje pierwszy katalog Poljota, gdzie pojawiają się nowe szturmany ale według mnie nie były wyposażane w 3133 z srebrnym kołem balansowym (2 kwartał 1992).

Nigdy takie zegarka nie widziałem, czyli nowy szturmana stempel SU i srebrne koło balansowe.

Okrągłe szturmany powstały według mnie w okolicy 1990-1992, by wypchnąć 31659 z magazynów. Miały złote balanse i 5 cyfrowe numer na mostku.

Zakładam, że Twój ma srebrny balans i być może niektóre koła ciemno złote (zaczęły się pojawiać w okolicy 1996), wtedy też zdjęto SU z mostka i był tylko 3133

ale do około 1997 gdzie pojawiał się literka P.

Taką mam myśl, że w roku 1995-96 Poljot chcąc wypchnąć zalegające koperty i werki 3133, tuż przed nową odsłoną zegarków w 1996-97 roku, sprzedał to wszystko na zachód europy, jakiejś firmie.

Chrom się lepiej sprzedawał w Eu niż w Rosji, gdzie panował kult złota. To byłby najbardziej prawdopodobna hipoteza.

Zdjęcie ciemno złote koła i złote, model z lat 1997-1999.

obraz.png.2272480f2f30dcf3a31b57b97b898e36.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój błąd, w okrągłych były obydwa werki.

Szczerze mówiąc nie wiem jaki ja mam tzn. na pewno 3133 bo stop sekundy brak ale nie był nigdy otwierany i jest w super stanie więc ja nie próbowałem otwierać tego beznadziejnego dekla żeby nie porysować :)

"Okrągłe szturmany powstały według mnie w okolicy 1990-1992, by wypchnąć 31659 z magazynów. Miały złote balanse i 5 cyfrowe numer na mostku. "

Tak na szybko znalazłem w necie 1-91 z srebrnym balansem

17564169-ss5ychbwl6x293b0ncy4cdq9-Zoom.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.