Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.
Recommended Posts
-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
Similar Content
-
By Sol
Citizen NY0040, czyli tak zwany "Majtek", to popularny budżetowy diver, czasem jednak niedoceniany.
Model produkowany od 1997 roku i posiadający swoją własną historię.
Często porównywany z SKX007 od Seiko.
(Chyba ze względu na cenę... chociaż to w tej chwili nieaktualne, bo ceny SKX-a poszybowały w górę tak bardzo, że Majty możemy kupić za pół ceny, bo jeżeli chodzi o jakość, to Citizen wygrywa.)
SKX jest ponoć kultowy, ale to Citizen ma fajną historię w tle - był używany przez płetwonurków włoskiej marynarki wojennej
Podoba mi się także to, że zegarek ma swoją własną nazwę nadaną przez użytkowników, czego nie doczekał się konkurent.
Nie wchodząc dalej w porównania, powiem krótko: Majtek na pewno nie jest gorszy i zasługuje na swój wątek.
To zacznę od mojego.
Myślałem, że będę nosił na meshu, ale na dobrej gumie jest trudny do pokonania
-
By evilym
Cześć,
zauważyłem, że na forum pojawia się pytanie dotyczące divera lub zegarka w stylu diver do … (tu wstaw kwotę).
Po analizie oraz czasochłonnych internetowych badaniach, wybrałem ponad 150 zegarków (!!!) które spełniają następujące kryteria:
- zegarek mechaniczny
- szafirowe szkło
- zakręcana koronka
- zegarki z woododpornością mniejszą niż 200m mają informację o WR
- obrotowy nurkowy bezel
- cena od 1000 PLN do 10.000 PLN
UWAGA:
· Podane ceny są mocno orientacyjne (często sugerowane przez producenta).
· Ceny zegarków których nie ma w polskiej dystrybucji mogą nie obejmować opłat dodatkowych (podatków / cła / transportu)
· Większość zegarków występuje w różnych wariantach kolorystycznych / rozmiarach i w opcjach z paskiem / bransoletą.
· Jeżeli pominąłem jakiegoś oczywistego kandydata, lub któryś z mojej listy nie powinien się tu znaleźć z jakiś względów - to zapraszam do poprawki mojej listy.
· Od podanych wytycznych, mogą być drobne odskocznie (głównie mniejsza niż 200m wodoodporność)
Mam nadzieję, że moja analiza się komuś przyda!
Festina F20478/2
Cena: 900zł
* WR 100M
Rotary Super 7
Cena: 1000zł
Dan Henry 1970 40
Cena: 1200zł
MAS Irukandji
Cena: 1200zł
HELM Vanuatu
Cena: 1200zł
Sea-gull Ocean Start
Cena: 1300zł
Phoibos PY007B
Cena: 1300zł
EMG Nemo Diver
Cena: 1400zł
Rotate North Atlantic
Cena: 1400zł
Ventus Mori Diver
Cena: 1400zł
Pancor P03
Cena: 1400zł
Bernhardt Binnacle Submersion
Cena: 1500zł
Orient Triton
Cena: 1600zł
RLG Odyssea Mark III Oceanfarer
Cena: 1600zł
Aquatico Oyster
Cena: 1600zł
Obris Morgan SeaStar 70s
Cena: 1700zł
Marc & Sons 1000m Diver
Cena: 1700zł
Borealis Olisipo
Cena: 1700zł
Dificiano Marlin
Cena: 1700zł
Islander Diver
Cena: 1700zł
Nethuns Aqua 300
Cena: 1700zł
Nezumi Baleine
Cena: 1800zł
Orient Mako USA II
Cena: 1800zł
Scurfa Bell Diver One
Cena: 1800zł
Helgray Bomber
Cena: 1900zł
LIP Marinier
Cena: 2000zł
Mercer Voyager II
Cena: 2000zł
Raven Solitude
Cena: 2000zł
Oceaneva Deep Mariner Explorer
Cena: 2100zł
Lorier Neptun III
Cena: 2100zł
Minus 8 Diver 2020
Cena: 2100zł
Undone Aqua Carbon
Cena: 2100zł
MAEN Hudson
Cena: 2200zł
Le Forban Malouine
Cena: 2200zł
*WR 150m
Meccaniche Veneziane Nereide
Cena: 2200zł
Vratislavia Conceptum Klingert
Cena: 2200zł
Geckota G-02
Cena: 2200zł
Dagaz Aurora
Cena: 2200zł
LIP Nautic Ski
Cena: 2300zł
Magrette Moana Pacific Professional Vintage
Cena: 2300zł
Melbourne Fitzroy
Cena: 2300zł
Axios Ironclad
Cena: 2300zł
McDowell Tidewater
Cena: 2300zł
Steinhart GMT Ocena One
Cena: 2300zł
Marloe MORAR
Cena: 2400zł
Spinnaker Tesei Titanium
Cena: 2400zł
Valhalla of Norway V3
Cena: 2400zł
Hamtun Kraken H2
Cena: 2400zł
Direnzo 03 Eclipse
Cena: 2500zł
Deep Blue Pro Sea Diver 1000m
Cena: 2500zł
Audric Seaborn
Cena: 2500zł
Haavan Tuvali Code Zero 6
Cena: 2500zł
BOLDR Odyssey
Cena: 2600zł
Anstead Oceanis
Cena: 2700zł
Circula AquaSport
Cena: 2700zł
Atlantic Mariner
Cena: 2700zł
Outsiders Revoluion
Cena: 2700zł
Evant Polestar Terra Green
Cena: 2800zł
Nodus Contrail
Cena: 2800zł
Unimatic U1-FN
Cena: 2800zł
Aevig Huldra
Cena: 2900zł
Collins Sonar
Cena: 2900zł
Advisor Supa Diver
Cena: 2900zł
OCEAN7 CP-1 Ceramic
Cena: 2900zł
LIV GX
Cena: 2900zł
Helson Skindiver
Cena: 3000zł
Roamer Rockshell Mark III
Cena: 3000zł
*WR 100M
Balticus Deep Water
Cena: 3000zł
Seiko SPB071J1
Cena: 3000zł
Seiko "King Turtle" SPRE05
Cena: 3000zł
Glycine Combat Sub 42
Cena: 3000zł
Hamilton Navy Scuba Auto
Cena: 3000zł
* WR 100m
Gavox AviDivier
Cena: 3000zł
NTH Nacken
Cena: 3000zł
Visitor Duneshore Shallow
Cena: 3100zł
Orient Star Mechanical Sports Watch
Cena: 3100zł
Boschett Cave Dweller
Cena: 3100zł
Baltic Aquascaphe
Cena: 3200zł
Le Jour “NEW”Hamerhead
Cena: 3200zł
Haldor Abissi 1000m
Cena: 3300zł
Xicorr Garfish
Cena: 3300zł
Alsta Surf n Ski
Cena: 3400zł
* WR 100m
Batavi Kosmopoliet GMT
Cena: 3400zł
Seiko SPB103J1 "Sumo"
Cena: 3400zł
Tissot Seastar 1000 Powermatic 80
Cena: 3400zł
William Wood Valiant
Cena: 3500zł
* WR 100m
Zelos Horizons GMT
Cena: 3600zł
Marathon Diver
Cena: 3600zł
Axia Odysseus
Cena: 3600zł
Astor + Banks The Sea Ranger
Cena: 3600zł
Davosa Argonautic BG
Cena: 3600zł
MK II Gen 2 Paradive
Cena: 3700zł
Certina DS Action Diver Powermatic 80
Cena: 3700zł
Zeno Watch Basel Professional Diver II
Cena: 3800zł
Meraud Bonaire
Cena: 3800zł
Christopher Ward C65
Cena: 3900zł
Treaser P66 Automatic
Cena: 4000zł
Movado Heritage Calendoplan S Automatic
Cena: 4000zł
*WR 50m
Zelos Abyss
Cena: 4000zł
Gruppo Gamma Divemaster
Cena: 4000zł
Hager Commando
Cena: 4000zł
Celadon Yue Fei
Cena: 4200zł
Laco Squad
Cena: 4200zł
Ocean Crawler Core Diver
Cena: 4200zł
E.C Andersson
Cena: 4300zł
Eza Sealander
Cena: 4400zł
Farer Hecla
Cena: 4500zł
Christopher Ward C60 Trident Pro 600
Cena: 4500zł
Doxa Sub 200 Caribbean
Cena: 4500zł
Zodiac Super Sea Wolf 53 Skin
Cena: 4600zł
ARCHIMEDE SportTaucher
Cena: 4700zł
Slava Sadko
Cena: 4900zł
Luminox Modern Mariner
Cena: 5000zł
Epos Sportive 3441 Diver
Cena: 5000zł
Edox Skydiver 70s / Military
Cena: 5000zł
SQUALE Matic 600
Cena: 5000zł
Yema Superman
Cena: 5400zł
Seiko SPB185J1
Cena: 5700zł
Alpina Seastrong Diver 300
Cena: 5700zł
Schaumburg AQM 4
Cena: 5800zł
Biatec Leviathan
Cena: 5900zł
Hamilton Khaki Navy Frogman
Cena: 5900zł
Longines HydroConquest (2018)
Cena: 6100zł
Shinola The Harbor Monster
Cena: 6100zł
Emilie Chouriet Challenger Deep
Cena: 6300zł
Orion Calamity
Cena: 6300zł
Stowa Prodiver
Cena: 6500zł
Tourby Lawless
Cena: 6600zł
Olleh & Wajs C-1000
Cena: 6800zł
Ginault Ocean Rover
Cena: 6800zł
Ball Fireman Necc
Cena: 7000zł
Damasko Dsub
Cena: 7300zł
Oris Aquis Date
Cena: 7300zł
Mido Ocean Star Diver 600
Cena: 7600zł
Baume & Mercier Clifton Club
Cena: 7800zł
WR* 100m
H20 Kalmar 2 Oceanictime 10 miles
Cena: 7800zł
Oris Sixty-Five (65)
Cena: 7900zł
* WR 100m
Sinn EZM3
Cena: 7900zł
Seaholm Offshore
Cena: 8000zł
Titoni Seascoper
Cena: 8000zł
Milus Archimedes
Cena: 8000zł
Formex REEF
Cena: 8100zł
Norqain Adventure Sport
Cena: 8300zł
Monta Oceanking
Cena: 8300zł
Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver
Cena: 8300zł
Sinn U1 B
Cena: 8500zł
Eterna Kontiki Diver
Cena: 8500zł
DOXA Sub 300T
Cena: 8600zł
Longines Legend Diver
Cena: 8900zł
Union Belisar Diver
Cena: 9000zł
Aquadive Bathyscape 100
Cena: 9100zł
Andersmann Deap Ocean
Cena: 9200zł
Rado Captain Cook
Cena: 9500zł
Anonimo Nautilo Nendaz
Cena: 9600zł
Delma Blue Shark III
Cena: 9800zł
Mühle Sea-Timer Blackmotion
Cena: 9900zł
Tag Heuer Aquaracer
Cena: 9900zł
Spisano i opublikowano Anno Domini 2020
przez evilym
-
By Noodles
Pozwoliłem sobie popełnić poniższą recenzję z perspektywy rocznego użytkowania tego modelu. O historii nie będzie, za to porównam go z MM200 (Spb077j1), ze starszym modelem (Sbdx017) popatrzymy też po droższych nurkach Seiko. Lecimy.
DESIGN
Seiko Sla021j1 to model nawiązujący designem do modelu z 1968 roku. Koperta jest polerowana techniką Zaratsu oraz pokryta powłoką Diashield. Osobiście lubię diashielda za subtelną zmianę odcienia stali. W praktyce powłoka zmniejsza zarysowania, po roku trochę ich jednak mam. Noszę moje zegarki więc blizny są Bardzo przyjemnie nosi się zegarek, który jest częścią historii zegarków nurkowych w ogóle. Zegarek jest duży (średnica to 44.3mm, wysokość 15.4cm, l2l 55mm), ciężki (~222g). Kawał stali na nadgarstku - wrażenie jest potęgowane przez brak klasycznego dekielka. Koperta jest jednolitą bryłą, werk jest instalowany w zegarku od strony szkła. Dzięki takiej konstrukcji MM300 nie potrzebuje zaworu helowego podczas dekompresji w nurkowaniach saturacyjnych. Jestem fanem kopert Seiko - na papierze wymiary zegarka są spore ale nosi się go jakby był mniejszy. Podoba mi się również praca bezela i wygląd jego ceramicznej wkładki. Bezel centruje (co w nawet droższych Seiko nie jest oczywiste), pracuje bardzo po "japońsku". Obraca się z lekkim oporem, kliknięcia są doskonale wyczuwalne. Numeracja od zera do 20 jest pokryta lumą. Ceramika to błyszczący materiał, mnie się podoba. Tarcza i wskazówki tworzą przyjemną kombinację - wskazówki są polerowane i szczotkowane a wisienką na torcie jest złoty sekundnik pasujący do złotego napisu "300M" na tarczy. Smaczkiem jest również metaliczne koło datownika otoczonego ramką. Indeksy wydają się być nakładane i pomalowane grubą warstwą lumy - czyli to co tygryski lubią najbardziej. Na koniec zostawiłem "X" na koronce i na tarczy. Mi nie przeszkadza, nawet lubię to logo. Wszystko to można podziwiać przez grube, szafirowe szkło z warstwą antyrefleksu.
BRANSOLETA
W tym modelu bransoleta jest wygodna. Ma duże, pełne ogniwa łączone za pomocą "pin&collar". Jej średnica to 20mm przy pełnych endlinkach, zwęża się do 18 mm przy zapięciu. Wolę pin i tulejkę od śrubek - te czasami potrafią się wykręcać. Tutaj skracamy raz i mamy spokój. Należy jednak wspomnieć, że waga bransolety nie równoważy wagi koperty. Zapięcie bransolety ma 4 pozycje mikro regulacji oraz rozszerzenie nurkowe. Rozszerzenie wymaga odrobiny przyzwyczajenia żeby nie wysuwać go przy odpinaniu zapięcia. Podsumowując, zapięcie ma formę typowo utylitarną - toż to w końcu toolwatch Do zestawu sprzedażowego jest również dołączany silikonowy pasek - jest w porządku.
WERK
Seiko 8l35 to nieregulowana wersja werku stosowanego w Grand Seiko. Mechanizm jest ładnie wykończony (co będzie oglądał tylko zegarmistrz oczywiście), z ciekawostek zawiera po cichu wprowadzoną przez Seiko technologię MEMS (Micro Electro Mechanical Systems). Jest to jeszcze dokładniejsze wykonanie części składowych werku co przekłada się na jego żywotność i niezawodność. Werk ma 50 godzin rezerwy chodu i pracuje z częstotliwością 28800/h co zapewnia płynny ruch sekundnika. Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest dokładność. Mają na to wpływ dwa czynniki. Po pierwsze jak już wspomniałem werk nie jest regulowany, fabryka daje widełki -10/+15 sekund na dobę. Możecie zatem trafić sztukę która będzie działać z dokładnością chronometru ale można też trafić na takiego, co będzie robił +14s/d a to już wynik trochę mało satysfakcjonujący jak na ten przedział cenowy. Japońskie mechanizmy lubią być dokręcone, wtedy działają najdokładniej. Także nosząc ten model, jeżeli zależy komuś na dokładności to siedzenie przy biurku nie zapewni wystarczającego ruchu wahnika.
LUMA
Tutaj nie mogło być mowy o zawodzie. Jest wyśmienicie, zegarek świeci jasno i długo. Wieczorem może robić za latarkę. Luma Seiko robi robotę - MM300 pod tym względem jest o wiele lepszy niż np. żółw czy skx007.
PORÓWNANIE ZE STARSZYM MODELEM, MŁODSZYM BRATEM I BOGATYM KUZYNEM
Starszy marinemaster (Sbdx017) różni się kilkoma rzeczami od sla021:
- szkło to hardlex
- wkład bezela to lakierowana stal
- luma na indeksach jest nakładana ręcznie
- trójkącik na bezelu ma kropkę lumy tylko w tym miejscu
- sekundnik nie jest kolorowy
- napis "Marinemaster" na tarczy
- wymiary, osiągi są takie same/podobne jak w droższym modelu
A jak wygląda MM300 w porównaniu do MM200 (spb077j1)? Tu różnic będzie więcej:
- wymiary są inne (zwłaszcza wysokość - spbn077 jest znacznie cieńszy)
- werk to niższa półka 6r15
- wkładka bezela to lakierowana stal
- większe widełki dokładności (tutaj także będzie seikowa loteria)
- szkło to także szafir z antyreklesem
MM200 jest także fajnym zegarkiem i dla wielu osób będzie lepszym wyborem ze względu na wagę i wymiary niż klockowaty sla021.
A czy można lepiej (i znacznie drożej) w ramach nurków Seiko? Ano można, seria LX to tytanowe divery na springdrajwie, które kosztują tyle co Omega Seamaster. Czy warto? Nie wiem, chyba wolałbym Omegę jakbym dysponował budżetem ponad 20 tyś pln...
PODSUMOWANIE
MM300 to model dla kogoś, kto wie czego chce. Raczej nikomu nim nie zaimponujecie na firmowym spotkaniu, to jest zegarek dający radochę samemu właścicielowi. Ja frajdę z niego mam dalej, mimo roku noszenia. Trafiłem dokładną sztukę (robi stałe +1/doba), ładnie wykonaną z centrującym bezelem. Nie jest to jednak zegarek bez wad - spasowanie endlinków bransolety z kopertą to bolączka tego modelu (tragedii nie ma chociaż mogłoby być lepsze), także wspomniane problemy z dokładnością mogą komuś zepsuć zakup. Czy warto? Na to odpowiedzieć musicie sobie oczywiście sami Na koniec dołączam jeszcze kilka zdjęć mojego egzemplarza oraz innych wersji kolorystycznych/pokrewnych modeli.
SLA021J1
MM200, MM300
MM300, Casio MDV-106 (Duro)
SLA021J1
SLA021J1
tagi mówiące o spełnianiu wymogów certyfikatu nurkowego ISO6425
Oryginalny Diver 300m Seiko z 1968 roku
Marinemaster 1000m Automatic
MM300 Zimbe Limited Edition
MM300 niebieski
MM300 zielony, edycja limitowana
MM300 Zimbe Limited Edition
MM300 Ninja
Blue Dolphin, Sla045j1
->Link do wątku o Marinemasterach tu na forum<-
-
By MieszkoMieszko
Jeśliby spytać Forumowiczów o trzy japońskie firmy produkujące zegarki to na pierwszym miejscu będzie z pewnością Seiko potem Orient a na trzecim miejscu? Jedni wymienią Casio a inni Citizen'a. Moim zdaniem to właśnie Citizen obok wcześniej wspomnianych przedsiębiorstw mógłby stanowić o nazwijmy to roboczo "Wielkiej Trójce z Japonii" (skojarzenie z Wielką Trójką Portugalii - FC Porto, SL Benfica i Sporting Club Portugal niezupełnie przypadkowe )
Citizen to marka, która odkąd w 1918 wyprodukowała pierwszy zegarek naręczny konsekwentnie buduje swoją pozycję na rynku dostarczając produktów powstałych z wykorzystaniem najnowszych technologii. Począwszy od pierwszego zegarka z systemem antywstrząsowym Parashock (1956 r.) czy pierwszym japońskim wodoszczelnym zegarkiem Parawater (nawiążę do tego w późniejszej części) aż po wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jak mechanizmy Eco-Drive czy użycie tytanu (jako materiału do budowy kopert i bransolet). Dziś te rozwiązania są nieustannie rozwijane, dzięki czemu staje się to niejako wizytówką marki.
Zegarki będące przedmiotami niniejszej recenzji są raczej przedstawicielami klasycznych rozwiązań stosowanych w zegarkach mechanicznych z automatycznym naciągiem. Zegarki trafiły do mnie niemal jednocześnie, więc spróbuję przybliżyć je razem, choć są zupełnie od siebie różne. Citizen NB1041-84L oraz NK0000-10A są przedstawicielami klasycznego designu.
Z technicznego punku widzenia przedstawia się to tak:
NB1041-84L NK000-10A
Rozmiar koperty / L2L
41mm / 46,5mm0
41mm / 48,5mm
Wysokość
11mm
13mm
Szkło
Szafirowe płaskie
Mineralne wypukłe
Mechanizm
9011 (28800bph)
8310 (21600bph)
Dokładność / rezerwa chodu
-10s - +20s / ok 40h
-20s - +40s/ ok60h
Pasek / bransoleta
Bransoleta pin&collar
Pasek "skórzany" z zapięciem motylkowym
Szerokość między uszami
21mm
20mm
Inne
Made in Japan WR100m
Made in Japan WR50m
Teoretycznie zegarki są do siebie bardzo zbliżone pod względem rozmiarów. Jednakże NK0000 jest optycznie większy od NB1041 a zwłaszcza czuć to na nadgarstku. Wynika to głownie z dłuższego L2L oraz wąskiej polerowanej lunety, co wpływa na większą tarczę. Dodatkowo wypukłe szkło sprawia, że zegarek siłą rzeczy jest wyższy.
Koperty obu zegarków są wykonane ze stali. W NK0000 próżno szukać szczotkowanych powierzchni. Każdy element jest polerowany na połysk. Uszy wypuszczone są od końcowych części koperty i stosunkowo wąskie i krótkie. Luneta z profilu wąska i skośna z wyraźną przestrzenią pomiędzy nią a kopertą. Krawędzie są wyraźnie zaznaczone a pomiędzy płaszczyznami nie ma ostrych odcięć. Są one raczej delikatnie wygładzone. Koronka na kształt diamentowej z nacięciami. Koncepcja koperty to ta sama, która była zastosowana w reedycji pierwszego zegarka wodoszczelnego Parawater z lat 60tych pod nazwą Kuroshio. Edycja ta jest przeznaczona na rynek azjatycki w różnych wersjach kolorystycznych. Wiecej o Kuroshio tu: https://isochrono.com/citizen-kuroshio-64-an-affordable-and-vintage-styled-collection/
W NB1041 koperta bardziej kojarzy mi się z tą w SARX045/047. Uszy są wypuszczone od środka koperty, co osobiście lubię i ładnie opuszczone do dołu. Boczne i górne powierzchnie szczotkowane z fazowaną i polerowaną przestrzenią między nimi. Luneta od góry polerowana z boczną powierzchnią szczotkowaną ( jak w SARX). Dodatkowo mamy osłony koronki, które od góry wydaja się być duże, ale gdy spojrzymy z boku to widać, że są one odpowiednio podcieniowane. Wydaje mi się że Citizen zrobił to ładniej niz SEIKO w SARX 047/045, gdzie koperta ma więcej kanciastych/ ciosanych odcięć. Nawet Koronka jest tu prosta ze żłobieniami pobawiona SARXowskiego onyxu, który mi osobiście najbardziej przeszkadzał w całej koncepcji tamtego zegarka.
W obu zegarkach zastosowano klasyczne tarcze ze szlifem słonecznym z nakładanymi indeksami. Różnice poza kolorami tarcz (biała w NK0000 a niebieska w NB1041)są wydawać by się mogło kosmetyczne ale istotnie wpływają na ich odbiór. W NK0000 indeksy są masywne z nacięciem pośrodku każdego z nich i podłużnym szczotkowaniem na górnej powierzchni. Boczne elementy są polerowane. Bały kolor tarczy sprawia, że zabieg ten jest konieczny, aby podnieść czytelność. Dookoła nadrukowano podziałkę w postaci kresek - grubszych dla wartości godzinowych, a cieńszych pomiędzy nimi.
W NB1041 indeksy wygladaja praktycznie tak samo, są jednak mniejsze i w całości polerowane. Dzięki temu 'zbierają' więcej światła i stanowią większy kontrast dla ciemniejszej tarczy. Zastosowano także pierścień dystansujący, na którym podobnie jak w poprzednim nadrukowano podziałkę jako białe kreski.
W obu zegarkach na godzinie 12tej mamy nakładane polerowane logo CITIZEN a na 6 napis automatic. A bliżej lunet znajdują sie napisy infomujące o wykonaniu w Jponii, mechanizmie i numerach tarcz (?). Na godzinie 3 znalazło się miejsce dla okienka daty. Polerowane i skromniejsze obramowanie jest w NB1041 natomiast w NK0000 jest ono wyraźnie grubsze i wypuklejsze, całe szczotkowane. Oba okienka tylko częściowo pochłaniają indeks godziny 3.
Wskazówki w obu zegarkach sa identycznie w kształcie i długości. Srebrne polerowane ze skośnymi płaszczyznami wzdłuż godzinowej i minutowej. Tylko sekundnik w NK0000 jest za barwiona na niebiesko.
W obu zegarkach zastosowano przeszklone dekle (ładniej wykończony jest ten w NB1041), przez które można obserwować mechanizmy. Oba to produkcje Citizena tzw. In house. NK0000 napędza rozwojowa wersja 8 series mianowicie 8130A. Bijący z częstotliwością 21600 uderzeń werk posiada cech charakterystyczne dla Miyota 821A czyli perforowany wahnik i płytę zdobioną pasami genewskimi. Dodatkowo zastosowano tu barwione na niebiesko śrubki. Ot takie miłe akcenty. Należy tu zaznaczyć, że w mechanizmie tym wydłużono rezerwę chodu do 60h. Jest to niejako odpowiedź na 6r35 od SEIKO. Jedynie specyfikacja dokładności zostaje taka jak w mechanizmach 8xxx Citizena, choć muszę podkreślić, iż mój egzemplarz ma odchyłkę średnio +3s.
W NB1041 mamy do czynienia z werkiem kaliber 9011, który jest niczym innym jak ładniej wykończoną wersja Miyota 9015. Mamy tu pasy genewskie, polerowany z ciekawymi perforacjami wahnik, czy złocone napisy. Całość zwieńcza 28800bph tego mechanizmu. Dodatkowo trzeba podkreślić, że jak na mechanizm automatyczny jest on stosunkowo cienki.
W modelu NK0000 zdecydowano się na klasyczne rozwiązania w postaci paska z zapięciem motylkowym. Pasek ten zostawia wiele do życzenia i dlatego od razu wylądował w pudełku firmowym. Jako, że nie jestem fanem zapięcia motylkowego podobnie stało się i z tym elementem.
O wiele lepiej ma się sytuacja w NB1041. Zastosowano tu bransoletę z pełnych ogniw. Warto tu podkreślić, że każde ogniwo składa się z pięciu elementów połączonych ze sobą pinem. Środkowy i zewnętrzne elementy są szczotkowane a pozostałe polerowane. Całość sprawia, że bransoleta bardo ładnie się prezentuje. Zapięcie jest stalowe i jedyne, o co Citizen mógł się bardziej postarać to większa liczba, (chociaż trzy) otworów do mikroregulacji. Zwłaszcza, że nie zastosowano tu jak w SARXie tzw. półogniw, co znacznie ułatwiało dopasowanie jej do nadgarstka.
Długo zastanawiałem się, co napisać w podsumowaniu. Oba zegarki z pewnością zmieniły moje postrzeganie marki Citizen, którą przyznam się szczerze pomijałem trochę ze względu na to, iż mało jest zegarków automatycznych w ich ofercie. Jednocześnie rozumiem, że podążają swoją drogą i rozwijają się w dziedzinach, z których są najbardziej znani. Trzeba jednak przyznać, że potrafią wyjść poza schemat i wyprodukować zegarki także dla tej grupy odbiorów, którzy niekoniecznie są zainteresowani technologią EcoDrive czy tytanowymi materiałami. Powyższe dwa egzemplarze są tego idealnym przykładem i uważam, iż śmiało mogą być mocną odpowiedzią na rodzimych konkurentów, zwłaszcza SEIKO. Jeśli miałbym je zestawić z jakimiś odpowiednikami to NK0000 warto rozważyć w porównaniu do tzw. Coctaili a NB1041 jest z pewnością godnym konkurentem dla linii SARX. W zamian otrzymujemy świetne produkty w bardzo przystępnych cenach, a gdy dodamy do tego czy to długą rezerwę chodu czy mechanizm HiBeat albo świetnej jakości bransoletę to mimo pewnych niedoskonałości będzie to na pewno świetny wybór.
Nie dość że fotograf że mnie marny to nie mogłem zmienić pozycji zdjęć. Nie wiem czy to kwestia po aktualizacji forum? Musicie wybaczyć albo może ktoś podpowie jak to zrobić
-