Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
janekp

Zegary podróżne, kareciaki i nie tylko

Recommended Posts

Tak, tak. Jak uwielbiam zegary... ale jakie radio jest w tle?


Tolerancja musi być nietolerancyjna wobec nietolerancji. Němec z Královce

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak, tak. Jak uwielbiam zegary... ale jakie radio jest w tle?

Nordmende Othello. Rocznik 58. Jakość… na dzisiejszych tranzystorkach nie da się słuchać muzyki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taka ślicznotka do uruchomienia, jak zwykle liczę na mojego mistrza. Mechanizm to zapewne szwajcarski Hebdomas, koperta (obudowa) zegara to produkcja Pierre Frainier z Morteau.

IMG_20241213_192937.jpg

Edited by polimerek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mechanizm jest dość prosty. Najważniejsze to zwolnić sprężynę, a potem delikatnie odkręcić ogromny bęben napędowy..


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno jest proste dla kogoś kto naprawia, a jak  wyjąć koronkę i przycisk do ustawiania godziny ? Bez demontażu koronki i przycisku nie wyjmę mechanizmu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie z tyłu jest dostęp.

  Musisz poluzować mały wkręt i wyjmiesz koronkę..

Może pokaż to cudo od tyłu..


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

obraz.png.26f310e5064a65d87328d2d745cf8ba1.png

 

Zanim wyjmiesz wałek koronki, zluzuj sprężynę (ten zaczep) Powoli obracaj /zwalniaj koronkę, bo to bardzo długa i mocna sprężyna (pod tym deklem)

Dopiero potem możesz manipulować sobie zegarkiem jak chcesz..

Jak zdejmiesz dekiel ze szkłem znajdziesz dwa wkręty, które luzują mechanizm do wyjęcia.

Wyjmuje się trochę odwrotnie niż klasyk.. Uważaj...


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

mkl1 dziękuję za podpowiedzi, mechanizm wyjęty, sprężyna była mocno napięta, bez problemu została powoli zluzowana. Mechanizm jest prawdopodobnie zabrudzony, ale dalej to już zegarmistrz niech przeprowadzi pełny serwis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki oto "kareciak" do mnie trafił.

Musi mieć serwis, bo łożyskowanie osi jest luźne i działa tak sobie...

To jest repetier z datownikiem ( miesiąc i dzień) oraz z funkcja budzenia.. (MADE IN RYŻ)

Będzie nielicha zabawa..spacer.png

IMG_3919.JPG

IMG_3923.JPG

IMG_3922.JPG

 

 ten post powinien się znależć w "naprawcy-oprawcy" zobacznie jak był łatany..

IMG_3930.JPG

IMG_3929.JPG

Edited by mkl1

Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzien dobry,

dziś nabyłem drogą kupna zegar podróżny sygnowany inicjałami FG lub GF. Na tylnej części mechanizmu kilka numerów wyrytych rysikiem (raczej nie jest to numer seryjny). Czy ktoś z kolegów może podpowiedzieć, cóż to za cudo?

IMG_1647.thumb.jpg.5305b6e2d1404f8cfc67f4058240313b.jpg

IMG_1645.thumb.jpg.90011c841521928392b573280baae5e4.jpg

IMG_1644.thumb.jpg.45da59f2d90993b71fcb4d2fafa475af.jpg

artur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzien dobry,

ponownie pisze w temacie "kareciaka", którego ostatnio kupiłem, z prosbą o pomoc/podpowiedź. Sprzedający ostrzegał, że zegar nie pracuje poprawnie. Myslałem, ze to tylko kwestia czyszczenia i smarowania, bo zegar brudny był straszliwie. Zatem wczoraj wziąłem się za niego - wyczyszczony i nasmarowany. Niestety nadal nie pracuje poprawnie. Mam wrażenie, że wychwyt "haczy" o koło balansowe ( o to wycięcie w ośce) jak na zdjęciu. Przetestowałem, że zegar pracuje poprawnie tylko w pozycji pochylonej o około 30 stopni od pionu w strone koła balansowego. Czy jest mozliwe, ze lożyska są już tak wypracowane, ze koło balansowe łapie luz i dlatego jest to zahaczanie? Czy jest sposób na regulację?

 

IMG_1661.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, markusa napisał(-a):

Dzien dobry,

ponownie pisze w temacie "kareciaka", którego ostatnio kupiłem, z prosbą o pomoc/podpowiedź. Sprzedający ostrzegał, że zegar nie pracuje poprawnie. Myslałem, ze to tylko kwestia czyszczenia i smarowania, bo zegar brudny był straszliwie. Zatem wczoraj wziąłem się za niego - wyczyszczony i nasmarowany. Niestety nadal nie pracuje poprawnie. Mam wrażenie, że wychwyt "haczy" o koło balansowe ( o to wycięcie w ośce) jak na zdjęciu. Przetestowałem, że zegar pracuje poprawnie tylko w pozycji pochylonej o około 30 stopni od pionu w strone koła balansowego. Czy jest mozliwe, ze lożyska są już tak wypracowane, ze koło balansowe łapie luz i dlatego jest to zahaczanie? Czy jest sposób na regulację?

 

IMG_1661.jpg

 

Ze zdjęć , to tego nie stwierdzimy . Wyraźny filmik , pewnie dałby lepszy obraz na sytuację ,

Jak czyściłeś , to jak wyglądały czopy - stożki na końcach osi , oraz panewki - stożkowe zagłębienia . Może są wytarte w jednym miejscu ?

Myślę , że tu jest problem .

przykładowe zdjęcia

IMG_6537a.JPG

IMG_6529-crop.a.JPG

IMG_6545-crop.JPG

IMG_6535-crop.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minut temu, PM1122 napisał(-a):

 

Ze zdjęć , to tego nie stwierdzimy . Wyraźny filmik , pewnie dałby lepszy obraz na sytuację ,

Jak czyściłeś , to jak wyglądały czopy - stożki na końcach osi , oraz panewki - stożkowe zagłębienia . Może są wytarte w jednym miejscu ?

Myślę , że tu jest problem .

przykładowe zdjęcia

 

 

 

 

Na czopy nie zwróciłem uwagi, za to w panewkach było coś w kolorze czerwonym (takie mam wrazęnie). Po czyszczeniu w wannie ultradzwiekowej czerwien z panewek zniknęła. I jeszcze jedno pytanie amatora - czy miejsce gdzie wychwyt pracuje z osia powinno byc suche, czy smarowane?

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, markusa napisał(-a):

Na czopy nie zwróciłem uwagi, za to w panewkach było coś w kolorze czerwonym (takie mam wrazęnie). Po czyszczeniu w wannie ultradzwiekowej czerwien z panewek zniknęła. I jeszcze jedno pytanie amatora - czy miejsce gdzie wychwyt pracuje z osia powinno byc suche, czy smarowane?

 

Więc , jak piszesz o wyglądzie panewki , to świadczy , że czopy i panewki , są w jednym punkcie wytarte. Możesz to wyjąć i zrobić dobre zdjęcie , a na ekranie komputera , w dużym powiększeniu , wszystko będzie widać.

Wychwyt i ten kołeczek , to raczej powinien być suchy. Lekkie natłuszczenie niewiele i na krótko pomoże , albo i nie pomoże  . Bo olej zamiast poślizgu , będzie hamować . Trzeba zregenerować ośki i panewki - najlepiej daj to do zegarmistrza.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, PM1122 napisał(-a):

 

Więc , jak piszesz o wyglądzie panewki , to świadczy , że czopy i panewki , są w jednym punkcie wytarte. Możesz to wyjąć i zrobić dobre zdjęcie , a na ekranie komputera , w dużym powiększeniu , wszystko będzie widać.

Wychwyt i ten kołeczek , to raczej powinien być suchy. Lekkie natłuszczenie niewiele i na krótko pomoże , albo i nie pomoże  . Bo olej zamiast poślizgu , będzie hamować . Trzeba zregenerować ośki i panewki - najlepiej daj to do zegarmistrza.

Wygląda na to, że nie potrzebne były "grube" naprawy. Ośki wyglądają ładnie, panewki też nie wykazuj śladów zużycia. Dokręciłem za to panewki w obudowie i w ten sposób zmniejszyłem luz osi. Od godziny zegar pracuje równo i nie próbuje sie zatrzymać :D. Dzięki za naprowadzenie na ślad.

20250130_163127543_iOS.heic

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, markusa napisał(-a):

Wygląda na to, że nie potrzebne były "grube" naprawy. Ośki wyglądają ładnie, panewki też nie wykazuj śladów zużycia. Dokręciłem za to panewki w obudowie i w ten sposób zmniejszyłem luz osi. Od godziny zegar pracuje równo i nie próbuje sie zatrzymać :D. Dzięki za naprowadzenie na ślad.

20250130_163127543_iOS.heic 806.01 kB · 5 pobrań

 

No i super !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.