Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
Guest Mateusz Dąbrowski

Mikrometry w błoniakach

Recommended Posts

Guest Mateusz Dąbrowski

Zapałałem miłością do naszych ojczystych błoniaczków (dwa już na ręku - Błonie oraz Zodiak, na kolejne poluję) i zapragnąłem znaleźć model idealny - Zodiaka z polskim mechanizmem i mikrometrowym deklem (99% polskości w zegarku).

 

[Dekiel o którym piszę, a także polski mechanizm do zobaczenia na stronie poświęconej minionej wystawie błoniaków w OdCzasu DoCzasu: http://zegarki.info.pl/wystawa_blonie_pr/ ]

Po lekturze od deski do deski błoniowej biblii Mellera oraz kilku stron tematów na tym forum już wiem, że na polski mechanizm w tym modelu nie ma co liczyć w warunkach fabrycznych (montowany był ponoć tylko pod koniec produkcji w zegarkach Alfa), zaczęła mnie jednak w wyniku tego zastanawiać kwestia polskich mostków oraz właśnie mikrometrowych dekli do kopert rodzaju II.

 

Czy jest jakiekolwiek źródło informujące w jakich modelach montowane były fabrycznie dekle mikrometrowe w kopertach typu II? Oraz w których fabrycznie mogły trafiać się polskie mostki? Te ostatnie teoretycznie do wszystkich produkowanych w tym samym okresie i późniejszym niż Alfy (a zatem zegarki na kopercie typu I odpadają), gdyż był to ponoć nadmiar części, który pozostał po prikazie anulowania produkcji własnych mechanizmów.

Na podstawie analizy zdjęć(mogą tu być pomyłki z racji przekładania części w ramach naprawy i składania) i tabeli Mellera (mówiącej jakie modele były ubierane w typ II koperty, ale bez szczegółów co do dekla i mostka) doszedłem do wniosku, że:
- Alfa - stalowy wciskany, polski mechanizm z mostkiem "16 kamieni"

- Arras - mosiężny zakręcany

- Atlas - ? znalazłem tylko modele w kopertach typu III, mimo że według tabeli istniały również w II

- Blonex - ? nie widziałem w kopercie typu II, w pełni kiryłowskie serce

- Błonie - stalowa wciskana, być może stalowa zakręcana mikrometrowa (choć na zdjęciu sprawiał wrażenie składaka), w pełni kiryłowskie serce

- Dukat - stalowa zakręcana mikrometrowa (co ciekawe, widziałem również zdjęcie z deklem od koperty IV/V), polski mostek "16 rubis"

- Jantar - mosiężne zakręcane, serce kiryłowskie

- Kurant - ?

- Lech - ? (widziałem tylko zdjęcie z deklem gwintowanym mikrometrowym z koperty III)

- Polan - stalowy wciskany przy kopercie w typie II

- Wars - ?, widziałem tylko zdjęcia z kopertą typu III

- Zodiak - chyba tylko stalowe wciskane niestety, serce kiryłowskie, choć ja mam z polskim mostkiem "16 rubis"

 

Podsumowując - ktoś wie, które modele jeszcze mogły fabrycznie chodzić z deklami zakręcanymi z logiem fabryki mikrometrowym? Byłaby to wartościowa informacja dla osób chęnych jak ja upolaczyć swojego błoniaka tak bardzo jak to możliwe, jednocześnie nie tworząc nieistniejcego w historii sklejaka. Podobnie z mostkami polskimi (zarówno "16 kamienie" jak i "16 rubis", choć pierwszy oczywiście najładniejszy), które są jedynym sposobem poza alfami, by uojczyźnić trochę mechanizm w naszych polakach :)

 

Edited by MateuszDabrowski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciężka sprawa... Jeśli Władek nie będzie wiedział, to nie wiem, kto inny....

 

A tak w ogóle, to myślę, że nie musiało wcale być ścisłego przyporządkowania dekli koperty II do poszczególnych modeli. Okresy produkcji poszczególnych tarcz i dekli nie musiały się ściśle pokrywać. Mogło być tak, że wykorzystywano koperty z tymi deklami, jaki akurat były w magazynie, byle rozmiar pasował.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mateusz Dąbrowski

Ciężka sprawa... Jeśli Władek nie będzie wiedział, to nie wiem, kto inny....

 

A tak w ogóle, to myślę, że nie musiało wcale być ścisłego przyporządkowania dekli koperty II do poszczególnych modeli. Okresy produkcji poszczególnych tarcz i dekli nie musiały się ściśle pokrywać. Mogło być tak, że wykorzystywano koperty z tymi deklami, jaki akurat były w magazynie, byle rozmiar pasował.

 

Jeżeli tak rzeczywiście było to dobra wiadomość, gdyż oznaczałoby to, że można zaszaleć w składaniu co bardziej polskiego modelu z części. Niemniej zdjęcia zachowanych egzemplarzy wskazują na pewną prawidłowość (niektóre modele mają tylko z sygnowanym deklem, inne w ogóle z takim się nie pojawiły na zdjęciach) więc gdyby udało się zdobyć jakąś wiarygodną informację to byłaby to świetna wiadomość :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.