Witam!
Wątek EPSA był już poruszany na forum przez RTK-WGM 21.12.2021, może jednak dodatkowe informacje będą przydatne.
Technologia EPSA Compresor i Supercompresor jest to metoda uszczelniania koperty opracowana przez producenta kopert zegarków Ervina Powietrza. Polega ona na tym, że im większe ciśnienie wody (większą głębokość) powoduje większe dociśnięcie do uszczelki o-ring. EPSA produkowała obudowy do 1975r. Później inne firmy produkowały na ich podobieństwo. Rozwiązania EPSA Compresor i Supercompresor stosowało stosowało bardzo dużo marek m.in. ENICAR, LONGINES, ZENITH, IWC. Modele Enicar wykorzystują w technologi EPSA mocowanie bagnetowe (podobne jak w obiektywach aparatów fotograficznych). Niejednokrotnie zauważyliście strasznie porysowane dekle zegarków Enicar z oznaczeniem Brevet ..... Tam nie ma gwintu tylko banet - odkręcamy o 1/8 obrotu w lewo.
Nr. Patentów.
Brevet 317537, Brevet 337462 - dekle gwintowane (tych nie stosowano w modelach Enicar)
- Brevet 98243 - Compresor EPSA-STOP ( Enicar od marca 1955)
- Brevet 314962 - Super Compresor , opatentowany w sierpniu 1956 (Enicar od października 1957)
-Brevet 313813- Compresor Case - zatrzaskowy (stosowany w Enicar rzadko)
Posiadam Enicar z Compresor Case - zatrzaskowy SUPER-A 1000/82PS z mechanizmem AR1290. Na deklu jest data 6-57 Jest to pierwowzór późniejszych Supertest znanych z cech chronometru tylko ze względów oszczędnościowych nie był zgłoszony do urzędu patentowego. Enicar testował je +,- 5s przez 5 dni i wydawał certyfikat. Oczywiście mój zegarek wymaga serwisu.