Są trzy główne typy skrzyń automatycznych + czwarty który udaje automat. 1. skrzynie bezstopniowe - typu CVT -> stosuje je: toyota, nissan, subaru, czy audi (multitronic). Musisz się przejechać i ocenić czy Ci odpowiada taka skrzynia. Ze względów eksploatacyjnych należy uważać na multitronic, często się psują (co jest wypadkową przebiegów oferowanych aut oraz braku serwisu skrzyni). 2. tradycyjne skrzynie automatyczne - stosuje je: audi, bmw, mercedes. Często posiadają możliwość ręcznej zmiany biegów, o taką skrzynie należy dbać poprzez regularną zmianę oleju. W zależności od konstrukcji potrafią hamować silnikiem, żeglować. Moim zdaniem najlepszy wybór. 3. Skrzynie dwusprzęgłowe - typu DSG - stosuje je: vw, skoda, seat, audi(?), porsche. Skrzynia, w której zmiana biegów odbywa się ekstremalnie szybko. Niestety bywają one awaryjne, szczególnie w okolicach 200kkm przebiegu. Swego czasu toyota i fiat stosowały skrzynie manualne z automatycznym sprzęgłem. Wyglądało to jak automat (biegi D, R, N, P), ale technicznie nim nie było. Rozwiązanie dosyć pancerne, wymaga okresowej regulacji linek (toyota). Ja bym się automata nie bał. Wybierając auto proponuję w kryteriach wyboru umieścić zapis, aby auto posiadało możliwie najnowszą konstrukcyjnie skrzynie. imho najlepsze skrzynie robi ZF oraz mercedes.