Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

j.a.k.

Bardzo ciekawe rozwiązanie zapadki

Rekomendowane odpowiedzi

Trafiłem na bardzo ciekawe rozwiązanie zapadki  w zegarku automatycznym. Konstruktor zastosował dwa koła ze specyficznym kształtem zębów które gładko zazębiają się w jednym kierunku, a w przeciwnym zakleszczają się. Dzięki temu nie ma efektu cofania się koła zapadowego. (Wędkarze znają taką pracę z kołowrotków) Przy klasycznej zapadce w momencie przeskoku zęba koło zwrotne automatu przejmuje na siebie siłę sprężyny. Rozwiązanie  z mojego zegarka pozwoli "oszczędzić" koło zwrotne które jest delikatnym elementem.

Blaszka trzymająca mniejsze koło przykręcona jest na stałe. Aby "spuścić" sprężynę należy poluzować śrubę i przesunąć koło o kilka stopni.

Podobny kształt zębów spotykałem dotychczas tylko w budowie mechanizmu naciągu automatycznego.

post-36033-0-60070200-1403521741_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat obumiera powoli więc czas go dobić i wysłać do kosza, ale przed pogrzebem chciałbym dorzucić foto wspomnianego rozwiązania w automatycznym naciągu. Udało mi się uchwycić profil zęba.

 

 

Z4

Z3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stary post to BlancPain Cal.5L60, a nowy to automat z Omegi cal.8500

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale coś słabo dekorowany ten Blancpain :) Czy to jest wspólczesny werk bo niestety sam kaliber niewiele mnie laikowi mówi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jest najgorzej z tymi zdobieniami :)

Bp

To współczesny kaliber Day/night

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wilcze zęby to pomysł dość już stary. I mamy pewien wkład w upowszechnianie go ;)

 

post-6402-0-51792800-1405453533_thumb.jpg


Pozdrawiam

Piotr

 

Tolerancja musi być nietolerancyjna wobec nietolerancji. Němec z Královce

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym, że ten profil w naciągu Blancpain to nie są wilcze zęby.

Wilcze zęby zostały zaprojektowane po to aby zazębienie było mocniejsze - nie do wyłamania.

Zęby naciągu w OMEGA i BLANCPAIN są przekładnią jednokierunkową.


AM
Tak wiele zegarów, a tak mało czasu.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znałem akurat taką definicję:

"A type of gear tooth profile in which the edges of the teeth are straight but not symmetric, i.e. jagged and tilted to one side. Typically used on wheels or gears where unidirectional rotation is required, and this is accomplished together with the use of a ratchet." Ming Thein’s Horological Dictionary

 

http://www.jewels-gems-clocks-watches.com/gemdict_en/index.php?le=W&la=E&entry=112801

 

Ale jak poszukać, to w 90% (?) opisów jest tak, jak napisałes :) (George Daniels, Watchmaking).

post-6402-0-01669700-1405944892_thumb.jpg


Pozdrawiam

Piotr

 

Tolerancja musi być nietolerancyjna wobec nietolerancji. Němec z Královce

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wilcze zęby to pomysł dość już stary. I mamy pewien wkład w upowszechnianie go ;)

 

attachicon.gifmpatekpwm01.jpg

Mam pytanie a propos tego werku. Jak wygląda "spuszczanie sprężyny" w tym kalibrze PP?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wilcze zęby można spuszczać bez problemowo tak jak przy zwykłym zazębieniu.

Przy przekładni jednokierunkowej najbezpieczniej jest luzować sprężynę poprzez powolne i umiejętne zwalnianie przekładni chodu.


AM
Tak wiele zegarów, a tak mało czasu.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki sposób jest oczywisty dla każdej przekładni napędzanej sprężyną. Doszukiwałem się w kalibrze PP u kolegi Taran'a jakiegokolwiek mechanizmu pozwalającego na luzowanie sprężyny poprzez koło naciągowe lub zapadkowe. Wg mnie do  krawędzi mostka bębna (pod napisem Geneva Switzerland) przekręcona jest zapadka w formie płaskiej sprężyny. 

 

W BP nie ma żadnej zapadki, sprężynki ani podobnego klikającego ustrojstwa. Dlatego chciałem pokazać to cudo jako ciekawostkę. Możliwość luzowania sprężyny rozwiązali to poprzez rozsprzęglenie kół za pomocą ruchomej płytki na której pracuje mniejsze stalowe kółko.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.