Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

matiabba

Budzik Slava 11 jewels

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Drogich forumowiczów!

Od dzisiaj posiadam zegar mosiężny z mechanizmem budzikiem Slava 11 jewels.

Jak można wyregulować chód zegara, który spieszy się prawie 2 godziny.

Mimo próby regulacji balansu z tyłu nie dało to efektów.

Myślałem o próbie regulacji włosa balansu, ale nie mam w tym doświadczenia i boję się, że moge wiecej zrobić szkody niż pożytku.

Czy mógłby mi ktoś powiedzieć jak można tak spieszący się mechanizm zegara wymienić lub naprawić?

Pozdrawiam :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się, że on spieszy 2 godziny na dobę (bo tego nie sprecyzowałeś :) ). Wygląda na to, że w widełki, które regulują czynną długość włosa przypadkowo dostały się dwa zwoje naraz zamiast jednego skrajnego zwoju (tak tak - jest to możliwe - spotkałem się kiedyś z tym w praktyce). Inną możliwością jest zabrudzenie mechanizmu (zwłaszcza palet i koła wychwytu). Albo też uszkodzenie palet (np. ich obluzowanie w kotwicy). Ciężko jest sprecyzować usterkę nie mając przed sobą mechanizmu albo jego zdjęć ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się, że on spieszy 2 godziny na dobę (bo tego nie sprecyzowałeś :) ). Wygląda na to, że w widełki, które regulują czynną długość włosa przypadkowo dostały się dwa zwoje naraz zamiast jednego skrajnego zwoju (tak tak - jest to możliwe - spotkałem się kiedyś z tym w praktyce). Inną możliwością jest zabrudzenie mechanizmu (zwłaszcza palet i koła wychwytu). Albo też uszkodzenie palet (np. ich obluzowanie w kotwicy). Ciężko jest sprecyzować usterkę nie mając przed sobą mechanizmu albo jego zdjęć ;)

 

Niestety nie mam mozliwosci wstawienia zdjec mechanizmu, ale strasznie się spieszy 2 godziny na dobę. A gdybym chciał spróbowac regulacje chodu na samym włosie? Próbując przesunąć "tą wjachę do regulacji" nie daje to żadnego efektu, a im wiecej bym grzebal tym wiecej popsuje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A zdjąłeś tylną obudowę mechanizmu? Bo wtedy będziesz mógł zobaczyć czy rzeczywiście dwa zwoje włosa weszły w widełki. W takim wypadku nie trzeba mieć specjalnych zdolności aby to naprawić - wystarczy delikatnie (!) wysunąć zwoje z widełek - przy odrobinie szczęścia wyjdzie tylko wewnętrzny zwój (czyli ten, który powinien wyjść), a zewnętrzny "wskoczy" na swoje miejsce. Jeśli wyjdą oba zwoje, to równie delikatnie trzeba wcelować zewnętrznym zwojem w widełki. Oczywiście podany przeze mnie przykład "wpadnięcia" dwóch zwojów w regulator jest jedynie moją hipotezą - po prostu najbardziej mi pasuje do opisanych przez Ciebie objawów. Równie dobrze mogą to być inne usterki opisane przeze mnie w pierwszym poście, może to być też sklejenie dwóch sąsiednich zwojów. Proponowane przez Ciebie przesuwanie dźwigni regulacji nic nie da - po prostu taka odchyłka dobowa jest poza zakresem regulacyjnym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I ma lekkie skrzywienie w porownaniu do innych balansow w budzikach slava

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

poki co lekko podsunąłem go w gorę tak jak przy innych sprawnych slavach. NIestety nie moge zrobic zdjecia ale przy mocowaniu balansu (przy otworkach do śrub , w tej samej blaszcze jest taka mała złota śrubka...i obok niej patrząć na włos zauwazyłem skrzywienie, o lekkim ksztalcie literki "u" ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no no nie przejmuj się tak rodzą się w nas talenty :)laugh.giflaugh.giflaugh.gif

też popsułem w swojej karierze nie jeden zegarek taki urok samouctwa

prwdopodobnie uszkodziłeś któryś z czopów balansu i nie pozostaje nic innego jak tylko poszukać sprawnego balansu i podmiankęblink.gif


KUPIĘ - TROCHĘ WOLNEGO CZASU ! 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no no nie przejmuj się tak rodzą się w nas talenty :)laugh.giflaugh.giflaugh.gif

też popsułem w swojej karierze nie jeden zegarek taki urok samouctwa

prwdopodobnie uszkodziłeś któryś z czopów balansu i nie pozostaje nic innego jak tylko poszukać sprawnego balansu i podmiankęblink.gif

A czy wiecie może za ile można kupić taki mechanizm budzika z innymi uszkodzeniami ale ze sprawnym balansem ? Sam zaobserwowałem,że czop jest uszkodzony- ale dla pewności poszedłem do zegarmistrza który stwierdził pęknięty czop. Dzięki za poradę :) PS:Gdyby był ktoś z Poznania kto miałby na odsprzedanie sprawny balans albo uszkodzony mechanizm budzika ale ze sprawnym balansem to prosiłbym o kontakt :)

A z resztą zegarmistrz sam się zaczął śmiać, że się uczę "zegarmistrzostwa" :P ale jakoś ciekawsze są zegary z duszą i historią za sobą niż plastikowe chińskie mechanizmy....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No jeśli chcesz kupić "dawcę" części, to jest duża szansa - tych budzików było mnóstwo, więc problemu większego nie powinno być. Jeśli masz w swojej okolicy jakiś targ staroci, to tam uderz najpierw; nie wiem jak to jest w innych rejonach kraju, ale u mnie takie budziki (często w 100% kompletne i nieuszkodzone) trafiają nieraz nawet i za 5 złotych ;) Inną możliwością jest Allegro, ale tu ceny potrafią być nieco wyższe - no i dochodzi koszt wysyłki, co sprawia, że zakup zaczyna być opłacalny w przypadku kilku budzików na jednej aukcji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W pobliżu mnie jest w Poznaniu "pchli targ" - byłem na nim w ostatnia niedziele ale po sprężyny do tego budzika....(balans był uszkodzony)

Gdy szukałem wśród rupieci mechanizmu, udało mi się dostrzec jeden budzik SLAVA ale nie słyszałem pracy balansu...(patrząc w tą szparkę w w której reguluje się prace balansu nie bylo widać tej dźwigni do regulacji), i jeszcze jedno pytanie- czy balans w budzikach elektro-mechanicznych SLAVA nadaje się do przełożenia do budzika mechanicznego ? Może głupie pytanie ale próbowałem znaleźć zdjęcie mechanizmu SLAVY elektro-mechanicznej (budzik) i nie mozna nic znaleźć....:(

I KOLEJNE PYTANIE

 

A gdybym już nabył już mechanizm SLAVY ze sprawnym balansem to czym można wyczyścić czopy balansu ale tak bym ich nie uszkodził ? :)

 

Liczę na odpowiedź i mam nadzieję , że nie męczę Was forumowiczów swoimi ciągłymi pytaniami :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Demontaż balansu z łożysk najlepiej zacząć od "odpięcia" włosa. I tu pojawia się pierwsza trudność, bowiem były dwa rodzaje mocowania tzw. klocka, czyli tej części, która łączy włos z mostkiem balansu (mostek to ta część na której jest umieszczona dźwignia regulacji chodu). W starszych odmianach klocek włosa był mocowany małą śrubką - przy takim rozwiązaniu sprawa jest prosta - luzujemy śrubkę i wyciągamy włos z klockiem. W nowszych odmianach klocek był wciskany w otwór mostka - i wtedy jest trudniej to zdemontować, bo można niechcący uszkodzić balans. Ale przy zachowaniu ostrożności da się to zrobić. Poobserwuj jakie rozwiązanie jest w Twoim uszkodzonym budziku - i nawet na nim potrenuj :)

Kolejną czynnością po wyjęciu klocka włosa (i samego włosa z widełek) będzie odkręcenie dwóch śrub mocujących mostek. Jeżeli te śruby zostaną odkręcone, to pozostaje tylko zdjąć mostek i wyjąć balans.

Balans w omawianych budzikach jest stosunkowo dużych rozmiarów, więc nie ma większych problemów z jego czyszczeniem. Możesz go wrzucić na krótko do benzyny ekstrakcyjnej, a po wyjęciu usunąć resztki zabrudzeń czymś cienkim (np wykałaczką). Największy wpływ na dokładność chodu ma czystość czopów i tzw. palca przerzutowego. Ten palec łatwo poznać, bo ma on rubinowy kolor (jest to jeden z 11 kamieni mechanizmu). I właśnie ten palec jest mocowany do balansu za pomocą specjalnej żywicy, której benzyna może zaszkodzić, toteż celowo napisałem, że balans można zanurzać w benzynie tylko krótki okres czasu. Jedynie części wykonane w 100% z metalu można bez ograniczeń zanurzać w benzynie.

Benzyna ma tę zaletę, że szybko odparowuje nie pozostawiając w zasadzie żadnych śladów. Nawet włos może być całkowicie zanurzony - po wyjęciu go benzyna odparuje.

Powodzenia w naprawach :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Demontaż balansu z łożysk najlepiej zacząć od "odpięcia" włosa. I tu pojawia się pierwsza trudność, bowiem były dwa rodzaje mocowania tzw. klocka, czyli tej części, która łączy włos z mostkiem balansu (mostek to ta część na której jest umieszczona dźwignia regulacji chodu). W starszych odmianach klocek włosa był mocowany małą śrubką - przy takim rozwiązaniu sprawa jest prosta - luzujemy śrubkę i wyciągamy włos z klockiem. W nowszych odmianach klocek był wciskany w otwór mostka - i wtedy jest trudniej to zdemontować, bo można niechcący uszkodzić balans. Ale przy zachowaniu ostrożności da się to zrobić. Poobserwuj jakie rozwiązanie jest w Twoim uszkodzonym budziku - i nawet na nim potrenuj :)

Kolejną czynnością po wyjęciu klocka włosa (i samego włosa z widełek) będzie odkręcenie dwóch śrub mocujących mostek. Jeżeli te śruby zostaną odkręcone, to pozostaje tylko zdjąć mostek i wyjąć balans.

Balans w omawianych budzikach jest stosunkowo dużych rozmiarów, więc nie ma większych problemów z jego czyszczeniem. Możesz go wrzucić na krótko do benzyny ekstrakcyjnej, a po wyjęciu usunąć resztki zabrudzeń czymś cienkim (np wykałaczką). Największy wpływ na dokładność chodu ma czystość czopów i tzw. palca przerzutowego. Ten palec łatwo poznać, bo ma on rubinowy kolor (jest to jeden z 11 kamieni mechanizmu). I właśnie ten palec jest mocowany do balansu za pomocą specjalnej żywicy, której benzyna może zaszkodzić, toteż celowo napisałem, że balans można zanurzać w benzynie tylko krótki okres czasu. Jedynie części wykonane w 100% z metalu można bez ograniczeń zanurzać w benzynie.

Benzyna ma tę zaletę, że szybko odparowuje nie pozostawiając w zasadzie żadnych śladów. Nawet włos może być całkowicie zanurzony - po wyjęciu go benzyna odparuje.

Powodzenia w naprawach :)

 

 

Dzięki za pomoc i postaram się w najbliższych dniach coś pokombinować :) jak uda mi się go naprawić to poinformuje i efektach :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.