Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

PWK1894

Nowy Użytkownik
  • Liczba zawartości

    4
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

0 Początkujący
  1. PWK1894

    Lwowskie zegary

    Dzieki kiniol ale gdzie moge przeczytac Twoj PW?
  2. PWK1894

    Lwowskie zegary

    Dzięki tarant za info o OUUZ. To musi być kopalnia wiadomości fachowych z tej dziedziny. Niestety nie posiadam niemieckiego...Może dałoby się tam znalźć wyjaśnienia polskich terminów używanych w owym czasie? Np reporter z Kuriera Lwowskiego pisząc o zegarze Miłaczewskiego używa terminu „kieszonkowej roboty ręcznej”. Czy istniała jakaś motoda „kieszonkowa”? Dziwnie też brzmi termin „sztyczny zegar” – z komentarzy prasowych wynika że należałoby go rozumieć jako „wysokiego poziomu sztuki zegarmistrzowskiej” – „precyzyjny” lub coś w tym rodzaju... Dzięki janekp za strony z katalogu Wystawy które były mi onegdaj bardzo pomocne w prowadzeniu moich poszukiwań. W sumie w grupie XIV wystawiało 14 zegarmistrzów. Nagrodzono czterech z nich: wsponiany J.Weiss srebrny medal Komitetu Wystawy (były jeszcze medale rządowe), Michał Mięsowicz brązowy medal Komitetu Wystawy za „sztuczny zegar w stylu odrodzenia” własnoręcznej roboty bez użycia maszyn oraz list pochwalny dla Tadeusza Miłaszewskiego i Wiktora Wasilewskiego. Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki gdzie mógłbym szukać jakichś śladów po zegarze W.Wasilewskiego. Dla ciekawych oto relacja z Kuriera Lwowskiego. druga strona Kuriera Lwowskiego z 13.10.1894
  3. PWK1894

    Lwowskie zegary

    Ponadto na PWK w 1894 Tadeusz Miłaszewski ze Lwowa wystawiał „Wielki zegar kieszonkowy roboty ręcznej”. Czy termin „kieszonkowy” należy rozumieć w popularnym znaczeniu jako „nadający się do noszenia w kieszeni” (no ale jeżeli tak to dlaczego wielki?) czy też „używający techniki kieszonek” (jezeli takowa istniała). I jeszcze – jak wyglądał w owym czasie „zegar albumowy”? Taki właśnie i do tego „z kurantami” Wilhelm Golgscheider z Radzichowa wystawił na tejże. Dzięki za objaśnienia dla neofita... Dzięki tarant. Nie bardzo wiem co to jest OUUZ. Mój dziadek nie był zawodowym zegarmistrzem lecz amatorem (emerytowanym urzędnikiem). Później jednak wykonał jeszcze dwa zegary: jeden na wieży bolechowskiego ratusza a drugi tamże na Salinach (ważelnia soli). Pozdrowienia
  4. PWK1894

    Lwowskie zegary

    Dzięki Młot Thor za dane o Józefie Weiss. Mogę dodać że za ten zegar wieżowy eksponowany na Powszechnej Wystawie Krajowej w 1894 otrzymał on dwa srebrne medale: jeden w grupie XXIV (wyroby zagarmistrzów) a drugi w grupie XXXIV (patenty). Ze swej strony po długich poszukiwaniach nareszcie udało mi się przygotować notatkę o zegarze mojego dziadka Wiktora Wasilewskiego (w zalączniku). Wynika z niej że było to rzeczywiście dzieło unikalne które wzbudziło wielkie uznanie na PWK we Lwowie w 1894 za co został mu przyznany „List Pochwalny” (w grupie XIV). Koncepcja i konstrukcja Wasilewski Wiktor (1848 – 1932) Stryj – Galicja (woj.lwowskie) 1889 – 1894 - (obecnie Ukraina) Rodzaj Szafkowy (w formie kapliczki gotyckiej), wahadłowy zegar z kurantem Mechanizm Wskazuje: minuty, godziny, kalendrz z nazwami dni tygodnia i miesięcy, dni przestępne, wschody i zachody słońca, fazy księżyca Nakręcany: raz na rok Rozmiary Wysokość: ok 330 cm; szerokość: ok 150 cm: głębokość: ok 120 cm Część górna Rzeźba uskrzydlonego Geniusza - symbolu wieczności (z sentencją pomiędzy skrzydłami) górującego nad przeszłościa i przyszłością. Tarcza księżyca przysłaniana wg faz. Część środkowa Tarcza centralna otoczona koroną z kwiatów, umieszczona jako czasza kuli: cyfry godzinowe rzymskie (pozłacane), wskazówki inkrustowane masa perłową, płaskorzeźby-alegorie życia: u góry uskrzydlony Chronos z kosą i klepsydrą, na dole rozsypany szkielet ludzki, po bokach herbarz możnych i ruiny zamku, w dali cmentarz. Rzeźby z jasnego drzewa: Apollon i inne bóstwa z mitologii greckiej. Części boczne Kapliczki gotyckie z czarnego drzewa z niszami na alegoryczne rzeźby z jasnego drzewa (po prawej Fortuna lub Tiche, po lewej Erato -muza poezji lirycznej i miłosnej). Sentencje dotyczące upływu czasu. Część dolna Kolumnada wysokości ok 1m i rzeźbione boazerie z czarnego drewna. Kurant Mechanizm: metalowy (mosiężny?) walec o średnicy ok 25cm i długości 150cm uruchamiany trzy razy dziennie (o 8-mej, 12-tej, i 7-mej wieczorem). Melodie: -„Kalina“ J.M.Komorowskiego, - „Pożegnanie Ojczyzny“ polonez M.K.Ogińskiego, - nokturn F.Chopina - nokturn J.Fielda - utwór L.v.Beethovena. Ekspozycje Powszechna Wystawa Krajowa we Lwowie 5.06 - 16.10.1894 Pawilon Przemysłowy w środkowym ramieniu (tuż obok podium z tronem cesarskim) Katalog: n°732, Grupa XIV (…-Wyroby zegarmistrzów -….) zakwalifikowany również do Grupy XXXIV (Pomysły oryginalne Polaków; patenty…) Nagroda: List pochwalny Muzeum w Bolechowie w 1970 r.( Bolechiv na Ukrainie) O.F. N°5091 Fragmenty: Geniusz?, Apollon?, tarcza centralna, boczne kapliczki z rzeźbami (bogini Muzyki, Fortuna), dolna kolumnada i część boazerii z czarnego drewna (zob.zdjęcie). Późniejsze losy Po wystawie w Bolechowie (1970) prawdopodobnie przeniesiony do innego muzeum lub do galerii prywatnej. Poszczególne jego części mogły rownież być sprzedane (rozdane) oddzielnie w Bolechowie i jego okolicach. Znając teraz te szczgóly chciałbym podjąć próbę odnalezienia jakichkolwiek jego śladów (zdjęcia, fragmenty). Czy ktokolwiek mógłby mi w tym dopomóc? Z góry dziękuję!
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.