Może słów parę o Lexusie.
Napęd 4x4 jest realizowany osobnym silnikiem elektrycznym na tylnej osi. Rozwiązanie jest świetne z kilku względów. Przede wszystkim tył załącza się błyskawicznie (to nie jest haldex). Po drugie to nieprawda, że on tylko czasami o sobie przypomni. Każdy mocny start np załącza 4x4.
Wystarczy pojeździć z monitorem napędu, żeby zobaczyć jak to działa. Ludzie różne rzeczy piszą, ale najczęściej to "fachowcy" od aut, których nigdy nie mieli. Ponadto Lexus na bardzo ciekawy system, który powoduje, że napęd otrzymuje dane z nawigacji fabrycznej. Tzn, jeżeli jedziemy powiedzmy w deszczu (pracują wycieraczki i są wyczulone systemy wsparcia), auto jest w stanie na podstawie przebiegu drogi dołączać napęd odpowiednio wcześniej jeżeli jest np przed nami ostry zakręt. Zrobi to odpowiednio wcześniej, aby w zakręcie być już 4x4. Nie czeka na żadne uślizgi. Można także, co prawda elektronicznie, ale spiąć napędy (tryb offroad) przyciskiem z symbolem choinki na konsoli środkowej. Sam napęd na tył w 350H ma 54 KM i 109 Nm. Wystarczająco aby zrobić różnicę w każdych warunkach. OK, nie jest to Hilux, wiadomo, ale jakbym chciał Hiluxa, to bym kupił Hiluxa. Co do Volvo to tak nie miałem uwag, co do napędu 4x4. Był haldex, ale działało to dobrze i niezauważalnie. XC 60/90 ma też wyraźnie większy prześwit jeżli ma to dla kogoś znaczenie. RX ma 21 cm (NX pewnie podobnie) XC bodajże 26 cm. Lexus jest bardziej "gumowy" w prowadzeniu (komfort). Volvo jest bardziej responsywne i bardziej czuć drogę, choć jest mniej komfortowe. Co kto lubi. I na koniec największa zaleta 4x4 w Lexusie. Ponieważ nie ma tam haldexu, napęd się nie przegrzewa i nie rozłącza. Silnik elektryczny radzi sobie bardzo dobrze i zawsze jest dostępny, nawet jak holujesz w błocie od 15 min. Patrz haldex Bardzo dobrze znosi także zanurzenia, np przy wodowaniu łodzi, co w haldexie już nie jest takie oczywiste ze względu na jego bardziej skomplikowaną budowę. Porównanie nie odnosi się stricte do samego Volvo, a raczej do haldexu, który jak wiadomo jest szeroko stosowanym rozwiązaniem w różnych markach.