Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
daktarin

RADZIECKIE BUDZIKI

Recommended Posts

Jesteś pewien, że to było kupione u Jubilera, czy raczej u zegarmistrza, lub w sklepie z różnościami? Z tego co mi wiadomo, to ta produkcja nigdy nie trafiała do Jubilera, To była produkcja naszego, i nie tylko naszego rzemiosła. Być może lepsze dane, sądzę, że koledzy pomogą i zweryfikują.


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesteś pewien, że to było kupione u Jubilera, czy raczej u zegarmistrza, lub w sklepie z różnościami? Z tego co mi wiadomo, to ta produkcja nigdy nie trafiała do Jubilera, To była produkcja naszego, i nie tylko naszego rzemiosła. Być może lepsze dane, sądzę, że koledzy pomogą i zweryfikują.

 

Moim zdaniem (co zazwyczaj staram się podkreślać) nie da się wykluczyć, że takie zegary były w ofercie sklepów o nazwie "JUBILER". Z dużym prawdopodobieństwem obudowa tego zegara to Nasza rodzima, rzemieślnicza, odlewnicza produkcja wytworzona jako "kopia" ( choć to pewnie przesada) jakiegoś starego zegara . Temat takich odlewów  już kiedyś był na forum. Jak się taki odlew mosiężny poddało odpowiedniej obróbce patynowania a następnie polerowana to z daleka wyglądał na staroświecki. W odlewach najczęściej jako zegar  stosowano mechanizmy lub mechanizmy z obudową firmy SLAVA. Głównie pewnie dlatego , że były one łatwo dostępne i odpowiadały wymiarowo. Były też jednak inne zegary np. lotnicze ACzS. czołgowe lub zwykłe budziki.   W zależności od potrzeb na tarcze naklejano papierową tarczę z odpowiednim nadrukiem. Bywały też tarcze mosiężne albo pozostawiano oryginalne . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chcę polemizować, ale tak jak sam zauważyłeś obudowy tych zegarów, to nasza rodzima produkcja, podobnie jak i tarcze, które czasami były papierowe, czasami inne, a nieraz nawet pozostawiano oryginalne Slav. Typów obudów było wiele, nawet trafiały się drewniane.

Moje wątpliwości co do sprzedaży tego typu wyrobów w sieci Jubilera wynikają z tego, że Jubiler był firma państwową, i miał zakaz dokonywania indywidualnych zakupów z rzemiosła, tym bardziej towarów powstałych z przeróbek budzików z zaprzyjaźnionego kraju, O zakresie sprzedaży w sieci decydowała Centrala w Warszawie i towary pojawiające się w sieci były dzielone na poszczególne województwa i dalej do sklepów.

Chyba, że masz na myśli okres po "prywatyzacji" gdzie wiele sklepów przeszło w prywatne ręce a pozostawiono dotychczasowe nazwy i szyldy i wówczas sprzedawano co tylko się dało i na czym się dało zarobić. Ja przynajmniej z okresu oficjalnego funkcjonowania sieci Jubiler nie przypominam sobie takich towarów, a po drugie kto wówczas wystawiał jakże ważna gwarancję. 

Oczywiście mogę się mylić, ale jeśli może właściciel posiada dowód zakupu, podbitą gwarancję, byłoby mi łatwiej uwierzyć. :)  ;)


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie twierdzę, że niemożliwe, ale mało prawdopodobne. Jeśli możesz dowiedz się w jakich latach był kupiony. Takie szczegóły się pamięta.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

A widzisz, Cepelia to już inna bajka. Tak mi coś nie pasował ten JUBILER. :D  ;)


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostałem od kolegi takie maleństwo, fajna miniaturka. post-57210-1551687376,1413_thumb.jpegpost-57210-1551687383,1761_thumb.jpegpost-57210-1551687391,6957_thumb.jpeg

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Było kilka wersji takiej Rakiety nielicząc ogromnej ilości różnych tarcz.

 

Oto chyba 2 najmniejsze radzieckie budziki:

post-105856-0-16346500-1551699275_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma ktoś na zbyciu dwie rakiety :)

Potrzebna mi metalowa i plastikowa .

Witam!Mosiężna za 25 zł  + 5 zł / wysyłka/ .Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pięknie, gratuluję.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uzupełnienie zestawów:

 

 

Moim zdaniem (co zazwyczaj staram się zaznaczać) to ten ostatni MIR -srebrny wygląda trochę nienaturalnie. Tak jakby ktoś do starszego modelu założył nowszą czarną tarczę MIR-a. Kolor wypełnienia wskazówek jest za bardzo  inny niż ten na indeksach godzinowych  a mosiężne , niklowane nogi  nie pasują do małego gołębia i białego nadruku tarczy. Co do pierwszego zdjęcia natomiast to "Wieża telewizyjna" jest super i to pod względem stanu wizualnego i rzadkości spotykania . Niemniej jednak czy dwie pozostałe tarcze mają właściwe ramki , czy w obu wypadkach stosowano ramę " ozdobną" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem (co zazwyczaj staram się zaznaczać) to ten ostatni MIR -srebrny wygląda trochę nienaturalnie. Tak jakby ktoś do starszego modelu założył nowszą czarną tarczę MIR-a. Kolor wypełnienia wskazówek jest za bardzo  inny niż ten na indeksach godzinowych  a mosiężne , niklowane nogi  nie pasują do małego gołębia i białego nadruku tarczy. Co do pierwszego zdjęcia natomiast to "Wieża telewizyjna" jest super i to pod względem stanu wizualnego i rzadkości spotykania . Niemniej jednak czy dwie pozostałe tarcze mają właściwe ramki , czy w obu wypadkach stosowano ramę " ozdobną" ?

Faktycznie metalowe nogi i mineralna szyba bardzo go postarza, muszę sprawdzić na mechanizmie rok i kwartał produkcji.

 

Ramka w obu tarczach zdobiona i powtarza rysunek ramki, żadko spotykany w 28B.

 

P.S. "wieża Ostankino" jest narysowna nie na tarczy, lecz na szkle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie metalowe nogi i mineralna szyba bardzo go postarza, muszę sprawdzić na mechanizmie rok i kwartał produkcji.

 

Ramka w obu tarczach zdobiona i powtarza rysunek ramki, żadko spotykany w 28B.

 

P.S. "wieża Ostankino" jest narysowna nie na tarczy, lecz na szkle :)

 

Co do budzika MIR . Sprawdzenie daty na mechanizmie  wydaje się bezcelowe z uwagi na to, że mechanizm i tarcza mogą być z jednego okresu ( chociaż nie muszą ). Różnica, która mnie zastanawia to kolor wypełnienia ażuru wskazówek oraz mosiężne, niklowane nóżki. Mineralne szkło i konstrukcja obudowy jest do przyjęcia . Do tego  budzika,  moim zdaniem,  powinna być tarcza taka jak ta którą pokazuję niżej .  Natomiast do tej twojej tarczy pasowałaby wskazówka z jasno zielonym wypełnieniem a nóżki półplastikowe. 

 

Co do prostokątnych budzików SLAVA  to ja byłem przekonany , że ramka ozdobna była do tarcz z rzymskimi cyframi a ramka płaska do tych tarcz "nowoczesnych" z częściowym ocyfrowaniem arabskim. W obiegu spotyka się powszechnie inne konfiguracje ale biorąc pod uwagę, że aby wymienić ramki w dwóch budzikach wystarczy odkręcić i zakręcić cztery śrubki można domniemywać, że są to MIXY. 

post-42128-0-85556300-1552918023_thumb.jpg

post-42128-0-79599600-1552919646_thumb.jpg

post-42128-0-61279700-1552919659_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pięknie, ja też mam trzy, tylko że wszystkie trzy jednakowe.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Moim zdaniem (co zazwyczaj staram się zaznaczać) to ten środkowy budzik  wygląda trochę dwuznacznie. Z jednej strony ma wskazówki i nogę z nowszego modelu,  ale tarcza ma nadruk 35B  co może sugerować, że jest ze starszej wersji . Pytanie: czy były budziki z nadrukiem 35B w starszej i nowszej wersji i czy da się taką tezę potwierdzić jakąś dokumentacją ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem (co zazwyczaj staram się zaznaczać) to ten środkowy budzik  wygląda trochę dwuznacznie. Z jednej strony ma wskazówki i nogę z nowszego modelu,  ale tarcza ma nadruk 35B  co może sugerować, że jest ze starszej wersji . Pytanie: czy były budziki z nadrukiem 35B w starszej i nowszej wersji i czy da się taką tezę potwierdzić jakąś dokumentacją ?

Ten środkowy faktycznie zazwyczaj możno spotkać w starszej wersji (strzałki ir noga jak u tego z prawej), ale przynajmniej mój nie jest taki jedyny :)

 

https://www.etsy.com/listing/677510636/vintage-alarm-clock-alarm-clock-slava

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.