Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
mkl1

Kieszonkowa staroć(?)

Recommended Posts

Pooglądałem, ( jeszcze nie rozebrałem do rosołu, ale jest ŹLE.

- Oś balansu  tylko 1/2

- włos leży sobie luzem ( ktoś ładną fotkę tylko strzelił)

- brak koła minutowgo ( czy jak ono się tam nazywa) - jest ćwiertnik i godzinowe..

 - koło wychwytowe OK

- stożek i bęben naciągowy OK.

 reszt zapodam  w fotkach..

ale się trochę wk#@em

 

Tak, że poczeka sobie na lepsze czasy.

 Na szczęście ładnie wygląda, bo mam kopertę ( była w szrocie razem z innymi kopertami, które kupilem na kilogramy/)

 o i oryginalną tarczę z płytą ( była n zawiasie w kopercie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koło minutowe wykonuje pełny obrót w dokładnie jedną godzinę.

Wskazówka minutowa jest osadzona ciasno. Wskazówka minutowa robi pełny obrót w czsie zawsze większym niż jedna godzina.

To się zdarza.

 

Wskazówka minutowa osadzona jest na zębniku (po naszemu to ćwiertnik) ja lubię nazwę cannon pinion, tzn zębnik z dziurką. Ta dziurka powinna ciasno pasować do wałka połączonego z kołem centralnym, minutowym. Takie najprostsze połączenie końcówki męskiej i żeńskiej.

 

To połączenie, sprzęgło jest konieczne, pozwala na napęd ćwiertnika ze wskazówką od koła centralnego i/lub od mechanizmu ustawiania wskazówek.

 

Tarcie pomiędzy wałkiem a ćwiertnikem można wyczuć ustawiając wskazówki.

1. Jeżeli ustawianie nie wymaga praktycznie żadnej siły to znaczy że ćwiertnik jest za luźno.

2. Jeżeli wymaga to pokonania małego normalnego oporu to znaczy, że ćwiertnik może być za luźno lub są dodatkowe opory na kołach zębatych przekładni chodu i kołach przekładni ustawiania stale napędzanych razem ze wskazówkami lub wskazówki ocierają o tarczę, szkło etc.

 

Jak zacieśnić ćwiertnik?

Kol. Roman (Kieszonkowe) ma na pewno narzędzia specjalnie do tego.

 Okazała się prosta sprawa.

 oś minutowa była sobie lużna, czyli raz koło ją "zabierało" raz nie, dodatkowo to samo pod ćwiertnikiem...= też był "suwliwie" osadzony..

Rowiązanie znalazłem u SIEVERTA.. "radełkowanie osi" - grzbietem pilniczka "zrolowałem" oś. od 2 godzin wydaje się, że jest dobrze...

 Dzięki :) za pełny opis - przydał się :)

Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

#63 icon_share.png

Wracam do historii  zegarka z postu 63

 Krótka jego historyjka.

zakupiny wyglądał tak:

post-110630-0-18670500-1582053576_thumb.jpg

 po wyczyszczeniu i uruchomieniu wyglądał tak:

post-110630-0-12037600-1582053617_thumb.jpg

 

Dzięki Krzysztofowi @KINIOL

otrzymałem drugi zapasowy mechanizm, z którego mogłem pozyskać  doln kamyk nakrywkowy balansu, nową tarczę.

 Ponadto postanowiłem przywrócić kopertę do stanu , jaki powinna mieć, czyli w oksydzie.

 Zaoksydowałem chemicznie. To znaczy użyłem bruniry do broni historycznej, a ma się to tak.:

 Jeżeli chcemy uzyskać ładny czekoladowy kolor, to pokrywamy preparatem kilka razy,czyścimy i td.

 po jakiś 3 dniach mamy "czekoladkę" ( bardzo trwałą zresztą.)

 Jeżeli zaś chcemy uzyskać czerń, lub granat to po ostatniej fazie brunirowania , wkładamy do 90 stopniowej kąpieli z wody utlenionej... w zależności od ługości kąpieli mamy czarny, lub  granatowy, a nawet przechodzący w niebieski...

 

 Ja zrobiłem na czarno- z granatowym pobłyskiem ..- tak jak koperta wewnątrz. ( oryginalnie zaoksydowana)

 

 i teraz wygląda tak..

post-110630-0-96351900-1582053971_thumb.jpg

Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Poszukuje wskazówki do kompletu :)

post-110630-0-76222400-1583413964.jpg

 

 Mechanizm  trochę pracy kosztował , ale uruchomionypost-110630-0-72834900-1583414008_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poszukuję koła zebatego od koronki

 średnica zew. 5,2mm (max 5,4mm)

 średnica otworu pod wałek koronki 1,8mm

liczba zębów 13.

post-110630-0-49179200-1584293578_thumb.jpg

 

post-110630-0-91445800-1584293592_thumb.jpg

 

to na fotce to inne ( niestety zbyt duże)

W tym z zegaka jest wyślizgana zębatka zapadkowa i nie można nakręcić .. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest półbeczka, pokaż werk


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pytanie może lamerskie, ale jestem za cieńki...

 Czy w balansie typu cylinder oba tampony są takie same?

 Czyli czy można górny zamienić z dolnym?

 Dal mnie to ważne o tyle, że mam kilka połamanych, ale tampony są OK, a z drugiej strony w całych, uszkodzone są czopy..

 Mońa to by było spróbować "zamienić", zamiast dorabiać czopy.

 Oczywiście w tych o tych samych kalibrach...

 

 Da radę ?

 

ps. wybijaki i nabijak mam, ławeczkę, czopiarkę  i wiertarkę do czopów również.

 Nie mam tokarki... :(

Edited by mkl1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dolny ma krótkie osadzenie, górny długie...


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

.............

Nie mam tokarki... :(

 

Co labiedzisz - dostałeś propozycję - co prawda nie jest to ANDRA

ale za 750 złotych tokarka, silnik, zaciski ........i sporo osprzętu to moim zdaniem dobra cena.

Nie chcesz to pewnie kupi ktoś inny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dolny ma krótkie osadzenie, górny długie...

No to problem, bo te połamane to z regóły górne się ostały.

 Dolnnych nie ma...

Ale dobra , będę musiał coś pomyśłeć

Dzięki

Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj wstawianie cylinderka w miejsce "wyłamanego"

 Na stół trafiła mała damka, u której stwierdzono niedowład balansu.

Po oględzinach, zapadła na konsylium diagnoza.

cylinderek pęknięty i wykrzywiony.

 do roboty...

 włos zdemontować z osi,

koło balansowe zdjąc

wymienić cylinder

 złożyć

 Ustawić prawidłowo oś = cylinder względem koła wychwytowego i już

 

post-110630-0-06562200-1586785892_thumb.jpgpost-110630-0-32970700-1586785904_thumb.jpg

 

chce chodzic, ale jeszcze jedno niedomaganie.. :

zacięcie koła napędowego.

 Pewnie coś z osiowością  i napęd się "wytraca"

 Do sprawdzenia..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drususs

Drusus   Paul Drusenbaum

Kleinuhren, Gehäuse, Uhrwerke; Pforzheim, Deutschland; registriert am 30.11.1912

 

 wg mikro to dopiero 1912

  Trafiła do mnie na ratunek "damka" włśnie z takim werkiem

 Chodzi, ale przestaje.

 Diagnoza, blokada prez bęben napędowy - jak ruszę kołem minutowym, lub ruszę zębatką bębna zegarek rusza.. :

 Czyli do rozbiórki

 fotki niżej

 Co to za oznaczenia na kopercie? K&L czyżby

K & L   Kordes & Lichtenfels Schmuckwaren, Gehäuse; Pforzheim, Deutschland

post-110630-0-19430600-1587142812_thumb.jpgpost-110630-0-05780400-1587142825_thumb.jpgpost-110630-0-63110300-1587142838_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozłożyłem, wyczyściłem.

Włos poprawiłem/wyprostowałęm/ułożyłem.

 Ustawiłem cylinder względem koła wychwytowego, a także względem balansu.

Mechanizm ożył. ALE.....

chodzi prawidłowo tylko, gdy jest poziomo ( tarczą w dół), oraz do jakiś 70 stopni pochylenia.

 Gdy go np. powieszę, lub chcę położyć na deklu - zatrzymuje się.

 WOT technika..

 Co jest przyczyną?

- za wysoko jest mostek?

- oś /czopy za krótkie i po przechyleniu cylinderek  zachacza  o koło dolną częścią wychwytu?

 Czy macie jakieś pomysły co sprawdzić? i jak sprawdzić?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Się sparwa rozwiązała :) sama  :)

Luźny kamyczek w mostku koła wychwytowego .

Poprawione i gagatek żyje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.