Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Burns

Orient vs Seiko MOCOWANIE WAHNIKA

Recommended Posts

dwa popularne mechanizmy ze średniej półki z podobnego przedziału cenowego

Orient vs Seiko

jak w temacie - proszę o wyjaśnienie kwestii konstrukcyjnych:

- czy jeden ma przewagę nad drugim (a może jest to to samo z innym sposobem mocowania)

- który jest trwalszy i bardziej odporny na wstrząs

- który jest łatwiejszy w serwisowaniu (chyba, że to bez znaczenia)

THX

post-32788-0-50456000-1349878427_thumb.jpg

post-32788-0-00995700-1349878442_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzieki za odzew,

ale ten link nic nie wyjasnia

pisza tam tacy sami laicy jak jabiggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też kiedyś szukałem w necie porównania werków Orient 40N50 i Seiko 6R15 ale (poza nic nie wnoszącym tematem z WUS) nie znalazłem niczego konkretnego :(

Wiem tylko, że oba mają stopsekundę i dokręcanie ale werk Seiko ma większą rezerwę chodu bo aż 50 godzin, Orient tylko 40.


Pozdrawiam, Wojtek

Dążenie do bezpieczeństwa poprzez ograniczenie wolności powoduje utratę wolności bez uzyskania bezpieczeństwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to w Seiko wydaje mi się bardziej wyszukane niż to przykręcane na śrubę w Orient

Sposób dokręcania śruby widać nawet na filmie prezentującym fabrykę Orient

zakłam jednak, że pod śrubą w Orient może być identyczne łożysko jak w Seiko

potrzymam temat jeszcze w dziale Azja, jak nic konstruktywnego nie pojawi się, poproszę o przeniesienie do Zegarmistrzowskiego...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Są dwie możliwości zamontowania łożyska kulkowego. Albo centralna część łożyska jest przykręcona do mostka, a wahnik do zewnętrznej części (ETA, VJ, Vostok, ST-25 i ten seiko właśnie), albo łożysko jest zamontowane zewnętrzną częścią w mostku, a wahnik przykręcony do jego częśći wewnętrznej (Orient, Miyota, ST-16/Claro 888). Mankament Seiko (jak i wszystkich tych pozostałych mechanizmów z pierwszej grupy, które mają wahnik przykręcony tylko jedną śrubką) polega na tym, ze wahnik może - i teoretycznie i w praktyce - sam siebie odkręcić podczas pracy. poza tym - wsio ryba, jak to mówią :)

 

Lepiej późno niż wcale, nie?


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój post akurat nic nie wniesie, ale rozwiązanie w Seiko znacznie ładniejsze, a jeszcze fajniej to wygląda w 2892. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój post akurat nic nie wniesie, ale rozwiązanie w Seiko znacznie ładniejsze, a jeszcze fajniej to wygląda w 2892. :D

 

ETA 2892A2 to cudeńko. Piekny mechanizm, wzorniczo i technologicznie dopracowany niemal do perfekcji.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mankament Seiko (jak i wszystkich tych pozostałych mechanizmów z pierwszej grupy, które mają wahnik przykręcony tylko jedną śrubką) polega na tym, ze wahnik może - i teoretycznie i w praktyce - sam siebie odkręcić

 

a nie zagalopowałeś się przypadkiem ? czy to właśnie w Orient nie jest przypadkiem przykręcony jedną śrubką ? tak to przynajmniej wygląda na zdjęciu nr 2 (chyba, że śruba o której piszesz w Seiko na schemacie znajduje się gdzieś indziej i nie widać jej gołym okiem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, ale w tym przypadku otworek w wahniku jest prostokątny i wahnik nie może poruszyć się względem łożyska. Natomiast jeśli całe łożysko jest przykręcone na jedną śrubkę, to nie jest ono dodatkowo zablokowane - tylko tą śrubką. Jesli za duża, w stosunku do oporu śruby, moc zostanie poprzez opór kuleczek w łożysku przekazana na wewnętrzną część łożyska (czy może po prostu od wibracji - nie wiem) - element najzwyczajniej w świecie się sam odkręci. Dlatego w 2892 czy Sea-Gullu ST-25 łożysko jest montowane tzrema małymi śrubkami, zeby to uniemożliwić.

 

W seiko jest nieco inaczej, bo tu cała wewnętrzna część łożyska jest jakby jedną wielką nakrętką - poziome wcięcie jest dla śrubokrętu.

Całe łożysko przykręca się do płyty i również - może się samo odkręcić.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli w Orient samoodkręcenie nie powinno mieć miejsca z konstrukcyjnego punktu widzenia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cały ten wątek to gdybanie nad wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą :roll:

Zamiast teoretycznych dywagacji chętnie przeczytałbym opis realnego zdarzenia, gdy to komuś odkręcił się ten rotor, czy to w Seiko (6R15) czy w OSie (np. 40N50).

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie? ;)


Pozdrawiam, Wojtek

Dążenie do bezpieczeństwa poprzez ograniczenie wolności powoduje utratę wolności bez uzyskania bezpieczeństwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owszem, mnie się odkręcił w 7S26B (a konkretnie to bratu, ale problem był mój ;) ). Naprawa to oczywiście moment - trzeba dokręcić i już, ale wymaga to otwarcia zegarka, co w przypadku np WR300 już jest problemem :) Oczywiście im lepszy mechanizm tym lepszy montaż, ale odkręcenia zdarzają się nawet w VJ za kilka tysięcy zł. W Oriencie - gdyby śrubka była bardzo słabo dokrecona, to moze od wibracji... ale jest to praktycznie niemożliwe.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już lepiej, dzięki :)

To mocowanie w 7S26/36 będzie w zasadzie identyczne z tym w 6R15, prawda?

Ten ostatni jest przecież rozwinięciem starszych konstrukcji.


Pozdrawiam, Wojtek

Dążenie do bezpieczeństwa poprzez ograniczenie wolności powoduje utratę wolności bez uzyskania bezpieczeństwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, dokładnie ten sam patent. Generalnie te mechanizmy nie sprawiają problemów - jak na tyle użytkowanych choćby przez naszych forumowiczów, ilość zgłaszanych problemów jest dość znikoma :) Oczywiście ilość niezgłaszanych na Forum - czort wie...


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cały ten wątek to gdybanie nad wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą :roll:

Zamiast teoretycznych dywagacji chętnie przeczytałbym opis realnego zdarzenia, gdy to komuś odkręcił się ten rotor, czy to w Seiko (6R15) czy w OSie (np. 40N50).

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie? ;)

 

Wojtek, marudo

mogłeś sobie darować

nawet jeżeli nic nie odpadnie (oby tak było)

to różnice konstrukcyjne widać gołym okiem - i to mnie właśnie interesowało gdy zakładałem ten temat = "co konstruktor miał na myśli"

więc jeszcze raz dzięki dla @pmwas, że mu się chciało odpisać

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, już nie będę... ;)


Pozdrawiam, Wojtek

Dążenie do bezpieczeństwa poprzez ograniczenie wolności powoduje utratę wolności bez uzyskania bezpieczeństwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny mechabnizm! Widać, ze nie z tych niższych! Dzięki wielkie za link - fajnie się oglądało )


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ile to trzeba mieć cierpliwości aby to wszystko poskladac w całość :)


Deus Dona Me Vi

Share this post


Link to post
Share on other sites

sposoby lozyskowania w obu konstrukcjach jak w tanszych odpowiednikach obu firm inna sprawa ze jesli chodzi o trwalosc starszych modeli to lozyskowanie orienta w praktyce okazywalo sie trwalsze w seiko wyrobienie lozyskowania wahnika to dosc czesta usterka a w oriencie przynajmniej ja sie niespotkalem

Share this post


Link to post
Share on other sites

sposoby lozyskowania w obu konstrukcjach jak w tanszych odpowiednikach obu firm inna sprawa ze jesli chodzi o trwalosc starszych modeli to lozyskowanie orienta w praktyce okazywalo sie trwalsze w seiko wyrobienie lozyskowania wahnika to dosc czesta usterka a w oriencie przynajmniej ja sie niespotkalem

 

To już chyba akurat bardziej kwestia materiałów, masy wahnika itp. Bo w samych załozeniach - zasadniczo ciężarek na kulkowym łożysku. To samo :) Też słyszałem, ze łożyska w Orientach są bardzo trwałe.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.