Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Andrzej Wachowicz

Tokarka , Drehbank , Lathe , Tour LEINEN REFORM

Rekomendowane odpowiedzi

c.d.

 

Czekajac na kolege @Tempus Fugit chce przedstawic kolegom jak rozwiazalem problem niedopasowania sanek tokarki Leinen Reform do suportu krzyzowego od tokarki Boley ww. posty #5,6,11,12. Otoz po prostu udalo mi sie kupic oryginalny suport krzyzowy od takarki Leinen Reform.

A teraz MinMax popatrzcie

5141cropcrop.thumb.jpg.29109a94e98d828b65f12553540b4586.jpg

 

1915crop.thumb.jpg.6ce9d2e72bc628e2d03221a31894357b.jpg

 

 

 

5128crop.thumb.jpg.b698fc52b144b0f0b4215c0919047d87.jpg

 

1230crop.thumb.jpg.ce8c63d639f6206a6197570f0780864b.jpg

 

3225crop.thumb.jpg.3b9460c317ab063c72c8108ff8751ccc.jpg4545crop.thumb.jpg.5f8dcde1fb05a8ad63730a72a718b8fe.jpg

 

Wnioski:

1. Suport krzyzowy od tokarki Boley ww mozna przystosowac do tokarki Leinen Reform. Roznice pomiedzy 35 mm a 33 mm tak jak omawialismy w postach #5,6,11,12 mozna usunac poprzez zastosowanie listewek 1 mm po obu stronach suportu.

W druga strone tzn. suportu Leinen Reform nie mozna przystosowac do tokarki Boley ww.

2. Co wazne obie prowadnice ( T )  do imaka na noze sa takie same, a wiec nie ma problemu z wymiennoscia imakow.

3. Wysokosc osi wrzeciona nad lozem ( 50 mm ) i nad stolikiem do imaka do nozy ( 10 mm ) jest taka sama czyli mamy tutaj wymiennosc.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

Edytowane przez Andrzej Wachowicz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

 

No i gwoli uzupelnienia postu powyzej: SANKI !

Element laczacy suport krzyzowy z lozem.

popatrzcie

 

IMG_20241214_101907wpcrop.thumb.jpg.ffded71d733dbb7a190242f11b4975d4.jpg

 

IMG_20241214_102024wpcrop.thumb.jpg.f0833c617f9274c3791dc60148e41061.jpg

 

IMG_20241212_195245.thumb.jpg.fcf83507bdf87da36856c2472000a75d.jpgIMG_20241212_195350.thumb.jpg.6527215e30a04b1ce9c64455e1e84c4d.jpg

 

c.d.n.

 

 

pozdrawiam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

 

Chce wrocic do postu #97,98 strona 4, w ktorym opisywalem jak zrobilem pret sciagajacy do tulejek IV konfiguracji.

A dlatego chce wrocic bo denerwowalem sie ciagle, ze nie zrobilem na mosieznej glowicy sciagacza moletu, ale poniewaz nie wiedzialem jak zrobic taki molet postanowilem zrobic go poprzez frezowanie. Polaczylem frezarke Proxxon MF70 z tokarka Leinen Reform.

Konstrukcja ta wyglada jak ponizej na zdjeciach. Efekt mojej pracy takze jest widoczny.

 

IMG_20250105_113955.thumb.jpg.928b9c3401963adf10393d0c7827f8dc.jpgIMG_20250105_114011.thumb.jpg.11b248aba6fb1dbce79b6bc7b172dcb6.jpg

 

IMG_20250105_125235.thumb.jpg.ae61208016deda0e9b2716eb97d07703.jpgIMG_20250105_130441.thumb.jpg.f1a5350b9066ebd041da564348a0cc9c.jpg

 

IMG_20250105_130540.thumb.jpg.3e2a629e23a734952fbdcff242b39beb.jpgIMG_20250105_130554.thumb.jpg.6d0200e21b4a1d32f45a31cd0dd2e082.jpg

 

Zastanawialem sie czy zakolkowac otwor w glowce i czy potem tej powierzchni nie przetoczyc na lekko polokragla, ale zdecydowalem, ze zostawie jak jest.

Kazdy rowek jest wyfrezowany co 12°  ( 360°/30=12° ). Wynika to z faktu, ze uzylem podzielnicy wrzeciennika tokarki. Patrz ponizej

 

1319993914_Podzielnicawrzeciennikacrop.thumb.jpg.19484d34506d5e6dd704c6d5c050fc83.jpg

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

No i mam problem - za malo wiem.

Moze koledzy mi pomoga ! Zaczalem rozbierac suport krzyzowy, a to dlatego, ze kata pomiedzy sankami dolnymi i gornymi nie moglem dostatecznie zablokowac. Sie ruszalo!

Jakos mi szlo,

Popatrzcie

IMG_20250119_174117.thumb.jpg.56361af335ecee46c82c5990e7bcf00f.jpg

 

ale w pewnym ostatnim momencie najwazniejszym stanelo

 

IMG_20250119_173801.thumb.jpg.056138e5c36b6c56a1cac29f2f5f0013.jpgIMG_20250119_173814.thumb.jpg.4c2eceb3e64d9529ad36169e44ef5ca3.jpg

 

 

Jak te czesci powyzej rozlaczyc?

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Andrzeju tak na szybko naszkicowałem jak według mnie należy rozebrać te części, albo jeden trzpień tak trzyma albo ten grubszy należy wykręcić lub wybić? Ale może się mylę, 

na forum Andrzejowi.png

Edytowane przez graver

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

@graver, dziekuje za sugestie, ale boje sie, ze uszkodze suport jak cos zrobie nie tak.

Popatrzcie jeszcze raz na ponizsze zdjecia

 

IMG_20250120_182805.thumb.jpg.d23e53dee8d522f4f8216eb0981d5316.jpgIMG_20250120_183344wpcrop.thumb.jpg.6f9e39947683a6ef182797df84706e89.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wynika z nich, ze trzeba ten cienki dlugi trzpien wyjac ( wysunac ) wzdluz jego osi. Problem jest taki, ze przesuwa sie on okolo 3 mm a potem haczy o gwint sasiada - tego duzego obok, ktory jest chyba wkrecony, ale dlaczego nie ma miejsca na klucz do jego odkrecenia? Probowalem go odkrecic bardzo delikatnie, ale boje sie, ze gwint zepsuje albo cos ulamie, zegne jednym slowem nie chce tego uszkodzic.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Mi udało się te elementy rozebrać, trzeba wyjąć ten wałek z otworem, choć u mnie nie było problemu z blokującym go innym elementem. 

W mojej tokarce tuleje w których pracują śruby pociągowe (czy jak to nazwać) są mosiężne i chyba są na wcisk. 

Możesz spróbować wyjąć tą większą tuleję która blokuje ten trzpień, albo przyszlifować w odpowiednim miejscu ten łeb z otworem, tak żeby ten element minął się koło gwintu. 

Jeśli się o dużo nie rozchodzi, można też przyszlifować lekko ten gwint. 

Poniżej rysunek jak to mniej-więcej wygląda.

 

Bez tytułu.jpg

Edytowane przez Szpindlakfan

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

 

Panowie! Sukces! Udalo sie!

Uzylem kombinerek tej srodkowej lukowatej czesci z zebami i poprzez twarda gume mocno sciskajac dalem rade odkrecic.

Popatrzcie

IMG_20250121_211708.thumb.jpg.8eb8e70895d8cf9dcc60063ae63873d2.jpg

 

IMG_20250121_211759.thumb.jpg.56e48115f442eb16cc5a6f76f64cdfaf.jpg

IMG_20250121_211809.thumb.jpg.78910bafef8afc47cf832ce3cc33cf9d.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ten grzybek z otworem w trzpieniu przekrecilem o 180° , przekrecilem trzpien blokujacy i jest dobrze.

 

@Szpindlakfan

Twoje propozycje mialy sens, nie pomyslalem o nich nawet. dziekuje.

 

pozdrawiam

 

c.d.n.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nawet lepiej, że udało się to bezinwazyjnie rozebrać. W mojej tokareczce ta tuleja jest wprasowana, więc cięzko byłoby to wyjąć bez uszkodzeń, tu widocznie celowo zrobili ten element wykręcany. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie. Konstrukcja tokarki Leinen Reform jest przemyslana. Zobaczymy na ile ja skompletuje.

A Ty jaka masz?

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Szpindlakfan

Pierwszy raz o takiej tokarce slysze i widze.

Masz ja dobrze skompletowana czy nie bardzo?

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

c.d.

Gwoli uzupelnienia opisu suportow Reform.

Ponizej na zdjeciach:  suport niesygnowany wczesniejszy do tokarki Leinen Reform oraz suport sygnowany Boley Leinen Reform pozniejszy do tokarki Boley Leinen Reform.

Generalnie wszystkie wazne wymiary sa takie same bo sa to suporty kompatybilne. Roznice sa tylko przy korbkach. Przy wczesniejszym suporcie mamy tulejki nakretki gwintowane blokowane srubka bez lba. Przy suporcie pozniejszym tulejki sa przeciete i na wcisk. Oszczednosc na robociznie ? Nie wiem.

 

IMG_20250202_175120wpcrop.thumb.jpg.d9250b0e6fc851ca83e6e1f824cf0b69.jpg

 

IMG_20250202_175139wpcrop.thumb.jpg.0f2d9b182d02667cb4b070f7db63e365.jpg

 

IMG_20250202_184536_1wpbpcrop.thumb.jpg.ee2fcaf2f47f29ae813df58901c7562f.jpg

 

IMG_20250203_183456.thumb.jpg.3ba3e595cac3cc4dcfe1749bbce36e51.jpg

 

 

 

 

c.d.n.

 

pozdrawiam.

 

Edytowane przez Andrzej Wachowicz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

 

Mam suport krzyzowy, ale sam suport nie wystarczy. Potrzebny jest imak czyli uchwyt do nozy.

niem: stichelhaus, stichelhalter

ang:    graver holder

fr:       porte-burins

 

I Imak

Zadowolony, ze mam fajny imak zaczalem krecic srubkami, aby zobaczyc jak to dziala i .....masz babo placek, ukrecilem leb jednej srubie i co ? Klopot.

Popatrzcie

IMG_20250118_165813.thumb.jpg.c0152c555d7fbb85f3dceb56bc9575b0.jpgIMG_20250119_155946.thumb.jpg.6639b83c8d62cc7fca172647b7a45b40.jpg

 

IMG_20250119_170854.thumb.jpg.3f66298c3744d318b0303dfd0d8f06c3.jpgIMG_20250119_170914.thumb.jpg.ca8b855aa3a617aba9888df160e0ca02.jpg

 

Jak widac wybrnalem z klopotu. Nowe srubki bez lba spelniaja dobrze swoja funkcje.

 

IMG_20250208_130016.thumb.jpg.fbf213165a51c101fa69c09fd5849c4c.jpg

 

Jak widac jest to imak tylko do nozy okraglych o srednicy 3,0 mm.

1. Sruba duza z nakretka sluzy do blokowania imaka w stoliku suportu w pozadanej pozycji - mozna imakiem obrocic oczywiscie przed zablokowaniem.

2. Dwie nowe male srubki bez lba sluza do zablokowania okraglego noza - noz mozna obrocic i przesunac przed zablokowaniam.

3. Jedna sruba posrodku z lbem kwadratowym sluzy do regulacji wysokosci noza, aby mozna bylo krawedz skrawajaca noza ustawic w srodku osi wrzeciona.

Imak jest gotowy do pracy. Potrzebne sa tylko odpowiednio zaostrzone noze, ale o tym potem.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

c.d.

 

A teraz nastepny imak

 

II Imak

Jest to imak przystosowany do nozy okraglych o srednicy 4,0 mm. W porownaniu do imaka I , gdzie wszystkie ustawienia noza robi sie osobno, tutaj niestety robi sie wszystkie naraz a potem sruba z nakretka moletowana wszystko sie blokuje.

 

IMG_20250209_124400crop.thumb.jpg.68c39777cd91e19768801ea7b5b66861.jpgIMG_20250209_124725wp.thumb.jpg.cc18e138d53490bdf9c11636308e595b.jpg

 

 

IMG_20250209_125530wp.thumb.jpg.0f82feec23517aed918fa7fe80d43780.jpgIMG_20250209_125644wp.thumb.jpg.d5a40907d03425c520da04920b7f599a.jpg

 

IMG_20250209_125842.thumb.jpg.d7a600ab0cdf847ce5c3044fbe4ac415.jpgIMG_20250209_133240wp.thumb.jpg.295d9ddd577e0720e15da52a6ac35128.jpg

 

Na zdjeciach powyzej widac takza, ze ten imak to skladak. Ktos kiedys podtoczyl kominek, aby mozna bylo od dolu zalozyc podkladke z polokraglymi podtoczeniami.

Rozstaw kolumienek kominka ma 8 mm a "lodka" pasuje do tego kominka. Mimosrodowy chwytak do nozy ma srednice 7,5 mm. Otwory tego chwytaka sluzace do obrotu noza wynosza 3 mm.

Regulacja na mimosrodzie wysokosci polozenia noza jest okolo 1 mm.

Ja dopasowalem tylko dwie podkladki, aby dopasowac wysokosc calosci do osi wrzeciona. Imak jest gotowy do zalozenia utemperowanego noza a potem do pracy.

 

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

Edytowane przez Andrzej Wachowicz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

c.d.

 

III Imak

Jest to prawie taki sam imak jak II Imak. Mimosrodowy chwytak na noze fi 4 mm jest taki sam. Rozstaw kolumienek kominka ma 7,5 mm.

 

IMG_20250305_123358wp.thumb.jpg.22ec2b9a14a11f28b60e21cc01bf970f.jpg

 

IMG_20250305_123122wpcrop.thumb.jpg.1ad861e84eeab6faefa7c180f8054519.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak widac brakuje podkladek oraz "lodki". Lodka jest po to, aby z mniejsza sila unieruchomic obrot okraglego noza w mimosrodzie, a poza tym, aby sruba dociskowa nie uszkodzic powierzchni gornej mimosrodu. Otwory wewnetrzne podkladek jakos dopasowalem. Problem mialem ze sruba z ktorej postanowilem zrobic "lodke".

Zaczalem ta srube toczyc, ale szlo mi to bardzo zle. To nie bylo toczenie ( skrawanie ) to bylo skrobanie czy cos w tym stylu. Mysle sobie noz za mieki, sprobuje uzyc oryginalnego freza do naciecia rowka, ale takze nie szlo mi najlepiej. Stepilem frez.

 

IMG_20250223_161358crop.thumb.jpg.000a10f192dea06fb8ef5f7759f885e1.jpgIMG_20250223_193236.thumb.jpg.2456a674b439bbf0e9a9af3429ffcc57.jpg

 

Dobrze, sprobuje teraz uzyc freza z nasypem diamentowym i ....... co ? Idzie jak po grudzie .

Mowie sobie dobrze, sruba jest za twarda trzeba ja zmiekczyc. Wyzarzylem ja w temperaturze 800° C.

 

IMG_20250301_163447.thumb.jpg.ff45d5e6e843c455801133af109a4b14.jpgIMG_20250301_164454.thumb.jpg.744a4209ba769094cf2f9ca84a460ce2.jpg

 

Jest lepiej, ale w dalszym ciagu cos jest nie tak !

 

IMG_20250301_152046.thumb.jpg.349b62dbeb7f35731ff860e00662f1f1.jpgIMG_20250302_152902.thumb.jpg.952e6b4f6970396d7ebc3a61d3672e0b.jpg

 

... i oto odpowiedz! Frez z nasypem diamentowym powinien pracowac bokiem kulki a nie jej czolem no i efekty widac.

Zdenerwowany postanowilem dokonczyc "lodke" metoda jak ponizej

 

IMG_20250303_143525.thumb.jpg.7e0ad193e1898f55ce283c4fea1f5a69.jpgIMG_20250304_125703.thumb.jpg.ee368b5f1cb8661bc47e3db45fe66249.jpg

 

a teraz po czernieniu popatrzcie jak "lodka" wyglada.

 

IMG_20250304_144818.thumb.jpg.d9b4882875ca917b4fc8d180ebe90f4c.jpgIMG_20250304_144843.thumb.jpg.5916697c213ffb796fe012bee763a664.jpg

 

Finalnie ten imak wyglada tak

 

IMG_20250304_150301wp.thumb.jpg.43c6e60aa66b2137d468e2636adf696e.jpgIMG_20250304_145926.thumb.jpg.e9fa11911d6b807f9400a74f70d80a02.jpg

 

 

Wnioski:

Nie potrafie obrabiac stali i chyba sie tego juz nie naucze? Chyba, ze znajdzie sie jakas dobra dusza dobra w tym temacie i wytlumaczy mi jak slama suce co i jak, ale nie jestem dobrej mysli.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Andrzej Wachowicz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

 

IV Imak

Jest to moj ostatni imak. Kupilem go w stanie takim jak na zdjeciu lewym ponizej. Bede go uzywal do nozy 4x4 mm. Poniewaz rozstaw kolumienek kominka jest okolo 8 mm postanowilem zastosowac dwa dystansowniki po okolo 2 mm po obu stronach noza, aby zablokowac obrot noza pomiedzy kolumienkami. Tym razem uzylem freza ktory pracuje czolowo.

 

IMG_20250308_143928wpbp.thumb.jpg.40ff74ed32839e6356d95f77aed56b4e.jpgIMG_20250308_115749.thumb.jpg.e308ce6c74cefb3a2cba7319decb69d5.jpg

 

IMG_20250308_115814bp.thumb.jpg.a05a035bd1d96afd8594b704161f9229.jpgIMG_20250308_144041wpbp.thumb.jpg.adce0af978d7ce06c61be61542d21d36.jpg

 

Dystansowniki unieruchamiaja noz pomiedzy kolumienkami kominka. Regulacja wyokosci noza, tak aby znalazl sie w osi wrzeciona robiona jest odpowiednim polozeniem kolyski. Oryginanie kupilem imak z dwoma kolyskami. Jedna sluzyla do regulacji wysokosci noza a druga do blokowania noza sruba kominka. Nie wiem po co ?

 

IMG_20250308_143652wpbp.thumb.jpg.13ccfa11d6ecbf0f8a5f8de23803c829.jpg

 

Jak widac imak ten sluzy do nozy o maksymalnej wysokosci 4 mm.

To wszystkie moje imaki.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

c.d.

Imaki mam, teraz potrzebne sa noze. Troche wiedzy ogolnej.

 

"Stal szybkotnaca HSS ( z ang. High Speed Steel )  - to stal wysokostopowa, stosowana glownie do wytwarzania narzedzi skrawajacych ( wiertla, gwintowniki, narzynki,nawiertaki, poglebiacze, noze tokarskie ).

Wyroznia sie 3 rodzaje stali HSS:

1. HSS - stal szybkotnaca

2. HSS-E - stal szybkotnaca z dodatkiem kobaltu

3. HSS-PM - stal szybkotnaca proszkowa

Stal HSS to grupa stali, ktora posiada okreslone pierwiastki w tym okolo 30% dodatkow stopowych:

- wiekszosc zawiera molibden 1-10%

- wszystkie zawieraja okolo 4% chromu, 1-5% wanadu, do 19,5% wolframu

Kobalt jest dosc drogim dodatkiem do stali szybkotnacej, najczesciej dodawany jest w pproporcji okolo 5%.

Obecnosc kobaltu w stali HSS powoduje: - zwiekszenie twardosci z okolo 64 HRC do 66 HRC, co umozliwia zastosowanie narzedzi skrawajacych w stalach nierdzewnych

                                                                          - umozliwia zwiekszenie predkosci skrawania

Skala twardosci Rockwella  HR - zespol skal dla oznaczenia twardosci metali, tworzyw sztucznych, ceramiki i weglikow spiekanych na podstawie testu dokonanego metoda oparta na pomiarze roznicy zaglebienia wglebnika przy dwoch obciazeniach testowych.

Metoda ta zostala wynaleziona przez dwoch mieszkancow Connecticut - Hughona M. Rockwella ( 1890-1957 ) i Stanleya P. Rockwella ( 1886 - 1940 ) - i opatentowana w 1914 roku.

Twardosc w skali Rockwella oznacza sie HR. Stosowanych jest kilka roznych skal, z ktorych kazda przeznaczona jest dla odmiennych stopow metali.

- Skale A i C stosuje sie do stali hartowanych

- Skale B i F stosuje sie dla stali niehartowanych i metali niezelaznych

- Skale N i T stosuje sie, gdy badana probka ma niewielkie rozmiary lub jest bardzo cienka

Przy podawaniu twardosci okreslonej w skali Rockwella w symbolu uwzglednia sie metode na przyklad HRC dla metody C. Zakres skali Rockwella wynosi od 20 dla miekkich stopow do 100 dla stali hartowanej ( najtwardsza stal - martenzytyczna - ma twardosc nie wieksza niz 65-70 HRC.

Metoda Rockwella polega na pomiarze glebokosci wcisku dokonanego wzorcowym stozkiem diamentowym o kacie wierzcholkowym 120° i promieniu zaokraglenia 0,2 mm bdla skal C, A i N albo stalowej hartowanej kulki o srednicy 1,875 mm ( 1/16" ) w metodach B,F i T przy uzyciu odpowiedniego nacisku ".

Dla zainteresowanych:

https://search.app?link=https%3A%2F%2Fblog-cnc.pl%2Fstal-hss-high-speed-steel%2F&utm_campaign=aga&utm_source=agsadl1%2Cagsadl4%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4

 

 https://blog-cnc.pl/stal-hss-high-speed-steel/

 

https://search.app?link=https%3A%2F%2Fctstechnology.pl%2Fcts%2Fstale-narzedziowe-proszkowe%2Fgatunki-stali-narzedziowych%2F&utm_campaign=aga&utm_source=agsadl1%2Cagsadl4%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4

 

Ponizej przedstawiam stal, ktora mam na noze.

IMG_20250309_125133wpbpcrop.thumb.jpg.cd98d0eb0f70dbe97598b63167baeb9f.jpg

 

Od gory:

1. okragly pret o srednicy 3,0 mm - podobniez jest to HSS o tardosci 60-62 HRC.

2. okragly pret o srednicy 4,0 mm - o ktorym nie wiem nic.

3. pret kwadratowy 4x4x200 mm - podobniez jest to HSS o twardosci 60-62 HRC.

4. pret kwadratowy 4x4 mm cobalt 8 - czyli ma 8% zawartosci kobaltu. Noza tego uzywam i jestem zadowolony.

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

c.d.

 

Pomyslalem sobie, ze musze zadbac o sciagacz do tulejek zaciskowych, poniewaz mam tylko jeden i jak cos na sile wkrece to moge gwint tego sciagacza uszkodzic i...po tokarce.

A wiec kupilem narzynke: srednica      6,85 mm    skok 0,635 mm

                                                                    0,270 "                 40TPI

Zastanawia mnie dlaczego wymiary sa wymieszane calowo/metryczne? Co prawda mozna sie do tego przyzwyczaic.

A teraz dla przypomnienia wybrane gwinty z tabeli zamieszczonej na stronie 4 w poscie #78

                                                     srednica                         skok

1. Boley                                         0,268 "                  0,625 mm

2. Schaublin                                 0,268 "                  0,625 mm

3. Leinen, Boley&Leinen            0,268 "                 0,635 mm   40TPI

4. Wolf Jahn                                  0,270 "                 0,635 mm   40TPI

5. Bergeon                                    0,270 "                 0,635 mm   40TPI

6  Lorch                                         0,275 "                 0,625 mm

czyli kupilem narzynke do gwintow Bergeona i Wolf Jahna

Wszystkie tulejki zaciskowe ktore mam: Schaublina, Leinena i Boley&Leinena 'przeczyscilem' ta narzynka. Gwint na tulejkach ma okolo 8mm dlugosci i caly sie wkreca do narzynki.

Znalazlem tulejke zaciskowa sygnowana Lorch i ona nie chciala sie wkrecic w tulejke sciagajaca tokarki, ale wynikalo to nie z roznicy skoku, ale z za duzej srednicy gwintu

( 0,275 " ), a do tulejki sciagajacej powinna sie wkrecac tulejka zaciskowa  o srednicy 0,268 ".

Takze popatrzmy na zdjecia - wiory sie pojawily. Po przegwintowaniu tulejka zaciskowa wkrecala sie bez problemu.

Kupilem takze uchwyty do pilek tarczowych, frezow, ktore to uchwyty sa wspolczesne i nie sygnowane. Doszedlem do wniosku, ze maja one gwint Lorch'a, a wiec zachecony sukcesem przegwintowania tulejki zaciskowej Lorch'a przegwintowalem takze z sukcesem gwinty tych uchwytow.

popatrzcie

 

IMG_20250313_185919wpbp.thumb.jpg.347822771ea859f910da1ffd6ff4e4f7.jpgIMG_20250314_113129.thumb.jpg.dabe69403b89d01f097f56749e0e444f.jpg

 

IMG_20250314_112555wpcrop.thumb.jpg.aeba4a2c0e5eb85e4184a267f2d58557.jpg

 

IMG_20250314_113450wpcrop.thumb.jpg.6c1f0f9690461c33a2777c29494758d6.jpg

 

IMG_20250314_115221wpcrop.thumb.jpg.9c7f6f55d89d98aa11591ef97beca394.jpg

 

IMG_20250313_191048wpcrop.jpg

 

c.d.n.

 

pozdrawiam

Edytowane przez Andrzej Wachowicz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie toczenia stali. Używając do toczenia noży ze stali HSS, mam podobne doświadczenia jak Twoje, słabo to wychodzi. Nie wiem dlaczego, próbowałem wszystkiego co przyszło mi do głowy jednak wyniki mizerne. W efekcie zacząłem stosować noże z wkładką węglikową, tak stałą, lutowaną do rdzenia noża, jak i wymienną. Pozytywne efekty od razu się pojawiły. Jak widzę w innych wątkach niektórzy koledzy postępują podobnie, jak np. w wątku „ Tokarka Flexispeed”

Szczególnie polecam noże z wymiennymi wkładkami skrawającymi z węglika.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@atml

Dziekuje za wypowiedz. Czy mozesz przeslac zdjecia z opisem: jaka tokarka, jakie imaki, jakie noze - wymiary i oznaczenia. Z gory dziekuje.

Szykuje sie do ponownego podejscia do tematu nozy tokarskich na potrzeby zegarmistrzostwa. Dam znac jak bede gotowy.

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, atml napisał(-a):

W efekcie zacząłem stosować noże z wkładką węglikową, tak stałą, lutowaną do rdzenia noża, jak i wymienną. Pozytywne efekty od razu się pojawiły

Jestem bardzo ciekaw.. [pokaż moż fotke takiej wkładki węglikowej (lutowanej, przykręcanej do noza tokarskiego dla tokarki zegarmistrzowskiej.

 Ja szlifuje noże z trzonków wierteł węglikowych.. np gdy połamię wiertło o.2, lub nawt większe to zawsze trzonek ma fi 3,2mm i mozna w zasadzie przeszlifować prawie każdy typ noża...

Ja porobiłem przecinaki na ten przykład.. :)

Do toczenia stalowych wałko na osie nadal stosuje noże z HSS .. Przy moich skromnych umiejeętnościach toczenia z ręki mogę wytoczyć czop o średnicy 0,4mm ( potem już tylko polerka :(


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@mkl1

Do toczenia stalowych walkow na osie - jakiej stali uzywasz? Napisales tylko, ze toczysz je uzywajac nozy z HSS.

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pręty hartowane  a ile HRC to nie wiem

Wiesz ja dyletant jestem :)

 


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@mkl1

Prety hartowane czy do hartowania ? Jak sa konfekcjonowane? Czy masz jakas etykietke z nazwa handlowa ? Gdzie kupowane?

 

z gory dziekuje za odpowiedz

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.