1) darujmy sobie to Panowanie, bo mnie postarza, przejdźmy na ty
2) zegarmistrz nie robi sprężyny, tylko bierze z hurtowni (lub innych źródeł) coś o odpowiednich wymiarach i wsadza na miejsce, to nie jest jakaś filozofia
3) jeśli werk ma jakieś 24mm to uprasza sprawę, bo oznacza, że mamy tu popularny rozmiar 10 1/2 linii
4) co do werku, Wojtbar może mieć rację, bo to mocno przypomina Revue 56
Prawie identyczne, no nie? Niewielki problem polega na tym, że
a) był to czas masowej produkcji i niewielkie zmiany we werkach wprowadzano cały czas, a nawet pod konkretnego klienta - konstrukcja pozostawała taka sama, a detale czy kształty części mogły się zmieniać
b) był to czas masowego zżynania jednych od drugich (podobnie jak teraz ETA 2824, Sellita SW-200 czy PT5000 prawie się nie różnią, a niektóre części są wymienne między nimi)
c) właścicielem brandów Revue, Medana i paru mniej znanych była firma Meyer&Studeli S.A., która robiła swoje werki, w tym różne wersje 10 1/2 linii (cal. 303, 271, 242, 303 i inne), zdumiewająco podobne konstrukcyjnie do Revue 56 - i nie wiem, czy robili je sami, czy podzlecali produkcję części komuś innemu, być może nawet firmie Revue
d) nie pasuje mi tutaj sposób zakołkowania włosa, w Revue 56 zwykle wygląda tak jak poniżej, ale być może to nieistotny detal (a z pewnością nieistotny, jeśli problemem jest sprężyna naciągowa)
5) jest pewna szansa, że pod tarczą znajduje się oznaczenie kalibru, ale nie był to jakiś standard
6) biorąc pod uwagę wszystkie powyższe, powinna pasować sprężyna Zf1213 lub podobna o wymiarach 1.50 x 9.5 x 0.10 x 320mm lub 1.5 x 9.0 x 0.095 x 320 mm
7) co do balansu: powinien się swobodnie obracać "po kole" i mieć minimalne luzy góra-dół, jeśli oś jest luźna i koło balansu przewraca się na boki, to zwykle oznacza uszkodzoną oś balansu (ukruszony czop lub oba czopy)
uwaga: to jest bardzo zgrubne sprawdzenie, tak naprawdę to należy zdemontować półmostek balansu i prawdzić czopy a) czy istnieją b) czy nie mają poważnych zniekształceń (wytarcia, grzybkowanie itp) no i c) należy też sprawdzić kamienie łożyskowe, bo jeśli oś balansu jest trafiona, to mogła przy okazji wyszczerbić kamień
8 ) widzę to też inny potencjalny problem: czy kupiłeś werk w takim stanie? na fotkach brakuje czterech wkrętów: dwóch wkrętów kopertowych (mniejsza o nie) oraz dwóch wkrętów do mocowania mostka z napędem, czyli ktoś coś z tym robił i pytanie, czy czegoś nie brakuje pod spodem
Wkręty są mało istotne, zegarmistrz coś dobierze, ale chodzi o to, dlaczego ich nie ma i czy ten werk przypadkiem nie był dawcą.,. czegoś.
pozdrawiam
Narfas