Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
daktarin

RADZIECKIE BUDZIKI

Recommended Posts

Dlatego sądząc z futerału, pokrywy, mocowania ramki podejrzewam, że pokazany budzik nie jest z 1988, wtedy konstrukcja podróżnej wersji raczej była już uproszczona.

Edited by jankazas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić.

Nie mam na to twardych dowodów, podobnie jak i ty ale postaram się jak najlepiej uzasadnić. Nie kupiłem tego budzika tylko dostałem go od osoby z rodziny, która to osobiście kupiła ten budzik w sklepie Jubilera w 1988 roku w Poznaniu jako prezent gwiazdkowy. Osoba ta nie miała innego budzika, Slavy, więc zamiana paszportu i karty gwarancyjnej nie wchodzi w grę. Nie mam podstaw jej nie wierzyć, bo nie miała żadnego interesu by zamieniać paszporty lub odmładzać budzik. Po drugie sadzę, że jednak jest to budzik z tego okresu, nie jak twierdzisz starszy, ponieważ właśnie wtedy wprowadzano elementy plastikowe, a ten budzik ma już bęben przekładni budzenia właśnie taki. sądzę, że jest to budzik z okresu przejściowego i być może później powstawały już budziki w obudowie plastikowej.

Bardzo chętnie poznam inne fakty lub argument na to, że ten budzik jest starszy. 

 

IMG_20201215_180413.jpg

Edited by zasadas

"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, zasadas napisał:

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić.

Nie mam na to twardych dowodów, podobnie jak i ty ale postaram się jak najlepiej uzasadnić. Nie kupiłem tego budzika tylko dostałem go od osoby z rodziny, która to osobiście kupiła ten budzik w sklepie Jubilera w 1988 roku w Poznaniu jako prezent gwiazdkowy. Osoba ta nie miała innego budzika, Slavy, więc zamiana paszportu i karty gwarancyjnej nie wchodzi w grę. Nie mam podstaw jej nie wierzyć, bo nie miała żadnego interesu by zamieniać paszporty lub odmładzać budzik. Po drugie sadzę, że jednak jest to budzik z tego okresu, nie jak twierdzisz starszy, ponieważ właśnie wtedy wprowadzano elementy plastikowe, a ten budzik ma już bęben przekładni budzenia właśnie taki. sądzę, że jest to budzik z okresu przejściowego i być może później powstawały już budziki w obudowie plastikowej.

Bardzo chętnie poznam inne fakty lub argument na to, że ten budzik jest starszy. 

 

 

Tam na mostku jest 387?

Share this post


Link to post
Share on other sites

5671 i jak zwykle znak fabryki. 

3871.jpg

Edited by zasadas

"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 15.12.2020 o 18:34, zasadas napisał:

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić.Nie mam na to twardych dowodów, podobnie jak i ty ale postaram się jak najlepiej uzasadnić. Nie kupiłem tego budzika tylko dostałem go od osoby z rodziny, która to osobiście kupiła ten budzik w sklepie Jubilera w 1988 roku w Poznaniu jako prezent gwiazdkowy. Osoba ta nie miała innego budzika, Slavy, więc zamiana paszportu i karty gwarancyjnej nie wchodzi w grę. Nie mam podstaw jej nie wierzyć, bo nie miała żadnego interesu by zamieniać paszporty lub odmładzać budzik.

 

 

 

Do spraw technicznych nie potrafię się odnieść ale kilka razy miałem już sytuacje, która potwierdza, że pamięć ludzka jest ułomna, tym bardziej na przestrzeni kilkudziesięciu lat - oczywiście być może są osoby które mają dokładną pamięć ale to raczej rzadkość.

 

Kilka razy kupowałem rodzinne zegarki, które przeleżały w bardzo dobrym stanie - ale czasami coś się w nich nie zgadzało dana osoba nie pamiętała, inna z tej rodziny pamiętała, że zegarek np.  raz był u zegarmistrza....

 

Ja sam kupiłem budzik w latach 80 i pamiętam jak on wyglądał ale nie mam pewności co  do tarczy, której jest kilka wersji, i które minimalnie się różnią między .

 

Pamiętam zegarek, który kupiłem w latach 70 ale zupełnie nie pamiętam tych zegarków, których nie wybrałem.

 

Pamiętam czerwoną naręczną Slavę ojca z lat 80 ale w tej chwili nie mam możliwości sobie przypomnieć czy tarcza była czerwona czy bordowa, czy miała napis w cyrylicy - czy nie. Wydaję mi się, że była czerwona i z napisem nie w cyrylicy.... Ta Slava miała dwie albo trzy wersje pozłacanych kopert wydaje mi się że wiem która to była wersja - ale nie mam 100% pewności.

 

Chcę powiedzieć nikt celowo nie zamienia lub nie odmładza budzika - po prostu nie pamięta tego, bo nie przykładał do tego wagi.

 

Edited by art_69

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się, że pamięć może być zawodna, ale w tym konkretnym przypadku, relacje właściciela są mniej istotne niż fakt zastosowania plastykowego bębna przekładni budzenia, inny sposób mocowania ramki, model tarczy taki jaki był później stosowany w budzikach z plastikową obudową. Te element wskazują w mojej ocenie na mniej więcej zgodny z paszportem okres powstania budzika i pozwalają go nazwać przejściówką lub jak to określają publikacje zegarkowe, "transitional model".  Mam sześć podróżnych w tym dwa późniejsze w plastikowych obudowach, wiec łatwiej mi porównać i prześledzić kolejne zmiany. Nikomu też nie chcę niczego na siłę udowadniać, jeśli ktoś ma inną tezę i potrafi ja udowodnić to przyjmę ją z pokorą i uznaniem. Na pewno nie jestem ekspertem.😀😉


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny podróżny. Trudno określić rok powstania, ale na pewno starszy niż pokazany poprzednio. Fajny stan, mało używany, bęben przekładni dzwonienia jeszcze mosiężny, indeksy takie jak w pierwotnej wersji ale wskazówki już późniejsze. Na mechanizmie brak daty produkcji, tylko  5671 i znak fabryki. Postawił bym na początek lat osiemdziesiątych, ale to tylko przypuszczenia. 

Czy ktoś wie w którym roku zmieniono wskazówki na te pokazane w tym budziku? 

IMG_20201228_134203.jpg

IMG_20201228_134216.jpg

IMG_20201228_134233.jpg

IMG_20201228_134308.jpg


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, zasadas napisał:

Czy ktoś wie w którym roku zmieniono wskazówki na te pokazane w tym budziku?

 

Moim zdaniem koniec 60-tych, wtedy, gdy znikł 26B i skóra brązowa została zamieniona na czarną.

No i zielony do kolekcji:

1609174412970.thumb.jpg.e8336a5ed412a6e0848868451f399782.jpg1609174412963.thumb.jpg.9fa68dfaa341101e9b1d45c0bcd30574.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękna seria.

Mam Slava podróżny z 1972 roku (przynajmniej taki ma paszport) w brązowym futerale, wyłącznik budzenia z boku i z wskazówkami starego typu.  Co sądzisz o tym - może tak być?


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co sądzicie o tej tarczy? Odpadły kropki czy niedomalowane?

(pierwsze dwa zdjęcia, trzecie do porównania)

01.jpg

02.jpg

03.jpg


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

...a pod lupą nie widać śladów?


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budzik Sewani, z II kwartału 1992 r., uratowany przed złomowaniem. Stan w chwili nabycia i po uzupełnieniach, połączonych z naprawą. Bardzo częstym uszkodzeniem w przypadku Sewani i Jantarów jest podłużne wyrobienie łożyska młoteczka na płycie zewnętrznej. Łożysko wyrabia się w kierunku osi centralnej. Awarię usunąłem poprzez zanitowanie śrubki, np. stosowanej w Slavach. W modelach z III kwartału 1992 r.  zastosowano szkło płaskie.  W tym egzemplarzu z II kwartału było szkło wypukłe.

Poniżej jeszcze dodatkowe przykłady z II i III kwartału.

 

 

20210116_162625.jpg

20210119_132124 — kopia.jpg

20210119_135230.jpg

DSC07121.JPG

DSC03751.JPG

Edited by Marek Szajerka
korekta i uzupełnienie informacji

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako nowy użytkownik forum, również i ja pochwalę się swoją na razie jeszcze biedną kolekcją budzików. Mam nadzieję, że niebawem kolekcja się powiększy. 

IMG_20210124_203437.jpg

IMG_20210124_203456.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam serdecznie,

 

czy któryś z Kolegów wie może jak wyglądał budzik Slava Model 631194-246B z początku lat 80-tych  ?

 

Pozdrawiam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest chyba ten model.

W katalogu oznakowany jako 5671/ 631194

5671-631194.jpg

Edited by zasadas

"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.