Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Guest

Pogadajmy o samochodach :-)

Recommended Posts

Guest Angelo

ale jaki sens jest ograniczac obroty silnika benzynowego?... skoro wlasnie to jest jego atutem...

to tak jak uciac noge sprinterowi  ;)

Edited by Angelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Który parametr odpowiada za przyspieszenie to zbyt ogólnikowe pytanie. Na prosty rozum - moment obrotowy kręci wałem, im mamy więcej momentu tym mamy więcej "siły" ale to moc definiuje nam w jaki sposób ten moment jest oddawany. Tak jak pisał irekm, moc jest obliczana na podstawie momentu, hamownia nie mierzy mocy tylko wylicza ją. Do tego, żeby stwierdzić, który silnik jest mocniejszy jest potrzebna charakterystyka a dokładniej pole pod wykresem momentu. 

 

 

co do pytania o diesla i Pb - jeżeli mamy ten sam zakres obrotów, te same parametry silnika i pomijamy warunki zewnętrzne, opory itd to mamy to samo tylko na 2 rózne paliwa

Edited by trollu

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie nie, jest jeszcze jedna wartość, jest to trochę" tricky" pytanie, ale te samochody nie jeździły by tak samo. Różnica byłaby zmierzalna


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benzynowe silniki służą do napędu aut osobowych, ropne silniki służą do orania pola.  ;)  ;)  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Złota sentencja. A benzyna jest do zapalniczek, tak uważam:-) Powiedzcie mi proszę, skoro to moment dawałby przyspieszenie - dlaczego taki diesel przyspiesza najlepiej kręcony wokół 4000 rpm a nie wokół 2000, gdzie jest maksymalny moment??


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

a czego ma więcej przy 4k niż przy 2k i co napisałem o mocy? poza tym samo określenie "przyspiesza lepiej" jest z czapy, co znaczy lepiej? jak to zmierzyłeś? wartości, jednostki? narysuj 2 krzyżujące się kreski, zaznacz groty na końcach do góry i w prawo. Powiedz czym się różni rysunek przedstawiający 2 skrzyżowane strzałki od układu współrzędnych. 

irekm, określiłeś kilka parametrów jak obroty, moment i rodzaj paliwa, mówienie że jest jeszcze jeden parametr jest jak powiedzenie "znajdź drzewo w lesie" nie mówiąc nawet, czy mówimy o drzewie liściastym czy iglastym :P  co jest tym czynnikiem? opory wewnętrzne, współczynnik napełniania cylindra, max prędkość w kanale dolotowym czy wznios zaworu? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trollu, chodzi mi o "szybkość " z jaką silnik jest w stanie zwiększać swoją prędkość obrotowa.


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stoperem, akcelerometrem,obojętnie. To jest oczywistość więc dlaczego przyspiesza lepiej mimo niższego wówczas momentu?

Edited by gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo mniejsza wartość momentu obrotowego występuje częściej w jednostce czasu. Patrz wzór


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudło. W tym wzorze który podałeś a który jest kluczowy do zrozumienia - nie ma jednostki czasu. Jest tylko moc po lewej stronie a po drugiej - moment, obroty i współczynnik korekcyjny .


Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

to zależy głównie od wagi układu korbowo-tłokowego oraz od skoku tłoka, można wymieniać dalej ale to najważniejsze czynniki, nie widzę związku z tym, na jakie paliwo jest dany silnik. Wiadomo, raczej nie buduje się wysokoobrotowych diesli ale trzeba by się przyjrzeć np konstrukcją z LMP. tak czy inaczej. Ogólnie racja ale założyłeś (tak się domyślam) że PB szybciej się wkręca na obroty, równie dobrze można było założyć że diesel ma zapchany wydech

 

pudło to jest ale logiczne - jak silnik może generować przyspieszenie przy stałych obrotach? czepiam się ale tak jest ;)  napisz że silnik w krótszym czasie wkręca się z 4k na 6k niż z 2k na 4k, ok prawda. Co do jednostki czasu to też logiczne, przy wyższych obrotach w tym samym czasie dostarczamy więcej mieszanki czyli energii co przekłada się na efekty w postaci przyspieszenia, tak na prosty rozum ;)

Edited by trollu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zostawmy takie rzeczy jak skok tłoka, wagę korb itp. I powtórzę jeszcze raz- w tym wzorze nie ma czasu. Po prostu auto przyspiesza lepiej gdy w trakcie przyspieszenia silnik osiąga większą średnia moc. A nie moment.

Edited by gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trollu, ogólnie waga układu korbowo-tlokowego normalnego silnika diesla jest zdecydowanie większą niż benzynowegi, chyba że coś się ostatnio zmieniło w tej dziedzinie.

Unas nie wiele mówi się ma temat diesli w samochodach osobowych :-).

 

W tych dieslach co ja miałem to max obroty były w granicach 2600/min

 

 


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zostawmy takie rzeczy jak skok tłoka, wagę korb itp. I powtórzę jeszcze raz- w tym wzorze nie ma czasu. Po prostu auto przyspiesza lepiej gdy w trakcie przyspieszenia silnik osiąga większą średnia moc. A nie moment.

Gustaw, a co to jest obr/min

 

Sent from my Z30 using Tapatalk


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trollu, ogólnie waga układu korbowo-tlokowego normalnego silnika diesla jest zdecydowanie większą niż benzynowegi, chyba że coś się ostatnio zmieniło w tej dziedzinie. Unas nie wiele mówi się ma temat diesli w samochodach osobowych :-). W tych dieslach co ja miałem to max obroty były w granicach 2600/min

 Legendarny 5,7 Chevroleta, stosowany np. w G20, w porównaniu z silnikiem 5,2 Chryslera (318 cali), mam taki w Dodge Ram, kręci się jak stara za przeproszeniem krowa. Nikt nie wie dlaczego ten GM-owski jest tak ospały w porównaniu z Chryslerem, który wkręca się na obroty jak głupi... 

Edited by kiniol

Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gustaw, a co to jest obr/min

 

Sent from my Z30 using Tapatalk

Jasne, oczywiście - Twoja racja. I być może można to tak ująć jak to napisałeś- mniej lub więcej momentu w jednostce czasu. Ale raczej inaczej- więcej lub mniej momentu i obrotów w jednostce czasu. Edited by gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to się już zgadzamy, ogólnie u nas jest takie powiedzenie ze " ludzie płacą za KM a uwielbiają/chcą Nm"

W sumie nie da się tych dwóch wielkości oddzielić od siebie i patrzeć tylko przez pryzmat jednej.

 

Bo zaloz do jakiekolwiek samochodu silnik 250cc z motocykla jeżdżącego o w GP ( myślę że będzie to wartość około 70-80KM) i spróbuj się tym rozpędzić

Edited by irekm

Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

motyla noga, raz chcecie pomijać wszelkie opory itd a za chwilę hasła "wrzuć silnik od 250ccm GP do auta". Wrzuć V2 od Suzuki SV650 do malucha i zobaczymy co szybciej osiągnie setkę, malczan z seryjnym silnikiem czy ten z motorem od SV, który jakby nie było, jest budowany do napedzania lekkiego 2-śladu. Pojemność ta sama, ilość garów też, 4T. 

mniejsza z tym jak silniki diesla się zmieniły na przestrzeni lat ale max obroty na poziomie 2600 znajdziesz w 40 letnim ursusie, silniku z ciężarowej scani a nie w osobówce o której byłą tutaj mowa i były nawet wymieniane 4k w dieslu. z jednej strony wiadomo, większy moment to i większe przekroje wału i korb w dieslu ale nawet benzyniaki się odciąża, toczy się koła zamachowe itd.

wkręcanie się na obroty to jest kolejny temat rzeka. Istnieje (a przynajmniej spotkałem się) takie określenie jak silnik pod i nad kwadratowy(?) a dokładniej chodzi o stosunek średnicy tłoka do jego skoku. Słyszał ktoś o długo i krótkoskokowcach? Wpływ ilości zaworów na charakterystykę silnika? Na to jak silnik jest napełniany mieszanką w danym przedziale obrotów? jaki wpływ ma kształt, średnica i długość kanału dolotowego? To samo z wydechem. 

Jak podnieść moc - moment i KM w silniku z turbo? - Zwiększyć doładowanie i dolać więcej paliwa. W silniku N/A? - Zwiększyć pojemność, stopień sprężania lub/i obroty. Tak czy inaczej zależność jest prosta - z małym wyjątkiem na sprężanie - w jednostce czasu dostarczyć do silnika większą ilość paliwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trollu chyba się trochę pogubiles bo rozmawialiśmy już o kilku osobnych rzeczach, wygląda że tego nie zauważyłeś


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

czasami zdarza mi sie odpowiadać na posty ze środka dyskusji, nie raz irytuje mnie że klikając na temat otwiera mi się on na ostatnim przeczytanym poście itd a później wychodzą cyrki :P  ale to moje niedopatrzenie.

nie mniej co do wagi układu to odpisywałem na Twój wpis 4 posty wyżej nad moim. co do 250ccm to nawet bezpośrednio nad moim.

nie kończyłem "samochodówki", silników cieplnych czy tłokowych tylko wybrałem inną specjalizację ale troche mam już "spaczony" pogląd na pewne sprawy. Pojęcie "szybkości" jest bliżej "niezmierzalne" czyli dla inżyniera to bzdet. Jak rozwiązuje się pewien problem to określa się dane wejściowe, idealne, rzeczywiste itd. Szpecem nie jestem ale nawet ja widzę problem w dyskusji, gdzie pomija się wszystko a zaraz dorzuca się jakieś subiektywne "parametry silnika". 

poza tym co jest dla Ciebie osobne? łokieć i kolano to osobne części ciała ale jednak wspólne części organizmu jako całości. W silniku wszystko dzieje się kosztem/dzięki czemuś innemu. 

Edited by trollu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trollu, możesz być pewien że Maluch z silnikiem SV650 byłby wściekły i nie miałby problemów w żadnym zakresie obrotów, pod warunkiem odpowiedniego doboru przełożenia głównego. Zresztą trochę po Polsce jeździło tych aut z silnikami z różnych motocykli i one potwierdzaly genialne osiągi.

 

Ale wracając do tematu zależności przyspieszenia od momentu obrotowego czy mocy ...

Irekm przytoczyl kluczową zależność i był bliski określenia tego we właściwy sposób. Określenie " moment obrotowy w jednostce czasu" należałoby zastąpić" moment obrotowy i obroty silnika w jednostce czasu" . Inaczej: moc .

Sam moment jest wart ni mniej ni więcej tyle co obroty. Zresztą we wzorze który jest iloczynem- i moment i obroty są w tej samej, pierwszej potedze- znaczą tyle samo. Same obroty silnika nie znaczą nic - silnik który potrafi się kręcić szybko ale luzem nie napędzi niczego. Ale dokładnie to samo tyczy się silnika który ma potężny moment ale obraca się z małą prędkością - efekt będzie żaden. Zatem co w aucie daje przyspieszenie? MOC! Tyle , że nie chodzi tu o moc maksymalna ale moc która generuje silnik w zakresie obrotów użytecznych.

Edited by gustaw6666

Trzyzegarkowiec. No niestety już jednak ośmio-...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpieram sie zawodna pamiecia: moment I moc sa wazne, jeszcze wazniejszy jest rozklad momentu/mocy w funkcji obrotow. Odpowiadajac na pytanie, ktory samochod bedzie lepiej przyspieszal: ten ktorego pole powierzchni pod wykresem momentu w funkcji obrotow bedzie wieksze. Chodzi oczywiscie o moment na kolach (czyli po przejsciu przez przekladnie glowna I skrzynie biegow), a nie tylko na silniku.

 

Samochod z 1000 Nm w waskim zakresie (turbo diesel), moze gorzej przyspieszac niz taki z 500 Nm momkentu miedzy 1000 a 7000 obr/minute. Samo okreslenie momentu maksymalnego nie da odpowiedzi na to pytanie. To prawda przy zalozeniu ze nie zmienia sie biegow - kiedy dochodza zmiany powstaja straty czasu.

Teoretycznie nalezaloby zrobic wykres momentu na kolach w zaleznosci od obrotow dla kazdego biegu, z niego dobrac optymalne momenty zmiany biegow dla obu samochodow (tak aby w obu utrzymywac jak najwyzszy moment na kolach caly czas) I dopiero tak otrzymane wykresy calkowac. Ten o wiekszej powierzchni pod linia bedzie przyspieszal lepiej. Mozna ewentualnie - znajac przelozenia skrzyni glownej I aktualnego biegu zrobic wykres momentu w zaleznosci od predkosci - I nie trzeba calkowac ;)

Edited by Zoltyy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta dyskusja na temat mocy I momentu trwa tu juz dobre pare stron. Ja mam takie proste pytanie: Czy Wy jako zwykli uzytkownicy samochodow chodzicie z jakimis urzadzeniami pomiarowymi lub podlaczacie samochod pod computer I robicie pomiary dzien za dniem ze ma to taka wielka roznice? Czy po prostu kazdy chce udowonic jakie to on jest madry I madrzejszy od poprzedniego? Tak pytam z ciekawosci bo cala ta dyskusja mnie przypomina polemizowanie na temat ktore drzewo w lesie jest bardziej zielone I jakie to ma znaczenie dla przecietniego czlowieka ktory idzie to tego lasu na spacer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi o to kto jest mądrzejszy ,co jest oczywiste, bo wszyscy się cieszą że samochód jedzie I nikt się nie zastanawia dlaczego jest tak a nie inaczej.


Beware the fury of a patient man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.