Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
PRGreg

Rekonstrukcja mechanizmu wiedeńskiego

Recommended Posts

Dzień dobry,

Nie wiem czy to dobre miejsce bo większość tematów dotyczy zegarków a mój dotyczy zegara.

Trafił w moje ręce piękny zegar wiedeński ale istotnie zdekompletowany. 

Moja weryfikacja potwierdziła że tarcza, podkład i to co zostało z mechanizmu oraz ramka są od tej skrzyni. 

Sama skrzynia jest wyjątkowo delikatna i płytka co oznacza że nie wejdą tam "popularne" mechanizmy wiedeńskie z dzieloną tarczą (są wyższe o około 1cm). Chodzi głownie o dłuższą oś minutową. W tym poście załączam zdjęcia tego mechanizmu z wymiarami. Zachowało się koło napędowe i minutowe. Na osi minutowej zębnik minutowy ma 8 zębów, koło minutowe 76

 

2.thumb.jpg.9c85f7b2387064aff48caaa41cc816a6.jpg1.thumb.jpg.3ae9a71d260f9180220d67cf5c565632.jpg3.thumb.jpg.509fc2f0a1d7fa1e839ec901485efb10.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli brakuje osiek, zebnikow i kol dla osi 3 i 4 oraz kotwicy dla osi 5. Jak chcesz do tego tematu podejsc?

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załączam raz jeszcze zdjęcia mechanizmu (oryginał) ale tym razem w zestawieniu z "dawcą" Widać wyraźnie u "dawcy" oszczędności:

1.Dużo cieńsze płyty

2.Mniejsze wymiary na skutek montażu koła pośredniego "w trójkącie" a nie "w linii" jak w mechanizmie ze skrzyni

Rozstaw płyt u dawcy jest większy o około 1mm - to akurat dobrze bo można przetoczyć osie do węższego rozstawu

 

Moje wnioski i przemyślenia:

1. Kluczowe dla ewentualnej podmiany kompletnego mechanizmu są: rozstaw osi napędowej i minutowej (pod otwory w pełnej tarczy) oraz głębokość dawcy

2. Przegląd tego co jest na rynku i u znajomych daje mi podstawy sądzić że rozstaw 26mm nie jest typowy (najwięcej jest 24mm). Również układ kół w linii nie jest częsty

3. Rozstaw płyt nie jest problemem bo z szerszego na mój można przejść przetaczając osie

 

Analizując "dawcę" i oryginał mamy:

1. W obu przypadkach koło napędowe ma po 96 zębów

2. W obu przypadkach zębniki osi minutowej mają po 8 zębów

3. Ilość zębów koła minutowego: oryginał 76, dawca 72

4. Odległość oś minutowa oś pośrednia: oryginał 16,34 vs 15,78. Różnica 0,56mm

5. Odległość oś pośrednia oś koła wychwytowego: oryginał 13,78 vs 14,41. Różnica 0,63mm

6. Dawca: oś pośrednia zębnik 8 zębów, koło 72. Oś koła wychwytu zębnik 8 zębów, koło wychwytowe 30 zębów

7. Koło napędowe oryginału przy tej samej ilości zębów (96) ma większą średnicę czyli inny moduł (48,39 vs 45,16), podobnie zębnik w osi minutowej oryginału (ma większą średnice niż ten w osi minutowej dawcy)

 

 

 

 

573979338_porwnanie.thumb.jpg.a30a6495eaa5cd31442d6b3d280d1916.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mając oryginał i dawcę oraz ograniczenia głębokości oraz w sumie zbliżone odległości montażu kół u dawcy mój pomysł jest taki i czekam na opinie:

1. Koła napędowe i zębniki osi minutowej są identyczne ale zębnik osi minutowej oryginału i koło napędowe ma inny moduł niż u dawcy.,

2. Najlepiej zatem nie ruszać tego układu skoro koło napędowe i zębnik osi minutowej w oryginale to komplet.

3. Jazda zaczyna się od koła minutowego (u dawcy 72  w oryginale 76). 

4. Żeby cała przekładnia chodu działała bez zarzutu i poprawnie to musi w komplecie być przełożona od dawcy

5. Jeśli tak to wystarczy przełożyć samo koło minutowe od dawcy na zębnik osi minutowej oryginału żeby "przejść" na przełożenie dawcy. 

6. Zatem z osi minutowej oryginału ściągamy z zębnika koło minutowe o 76 zębach i osadzamy to od dawcy o 72 zębach

7. Nie umiem ocenić (nie mam cyrkla zegarmistrzowskiego) czy przy zębnikach 8 zębowych i kołach o ilości zębów j.w. (oś minutowa---oś pośrednia---oś koła wychwytowego) u dawcy różnica odległości względem oryginału 0,56 i 0,63mm może być za duża i koła nie będą dobrze pracować.

8. Jeśli odległości są za duże to trzeba będzie jak rozumiem nawiercić otwór i wcisnąć łożysko z twardego mosiądzu (są takie chyba gotowe). Przy odrobinie szczęścia średnica zewnętrzna takiej tulei powinna zamaskować stary otwór. Zresztą nawet jeśli zostanie to nie problem

9. Trzeba będzie zatem nawiercic w linii nowe łożysko dla osi posredniej i koła wychwytowego

10. Oczywiście to samo dotyczy mostka i łożyska kotwicy wychwytu. Też trzeba będzie je odpowiednio niżej osadzić i ewentualnie powiększyć wcięcie w płycie żeby kotwica weszła. 

 

Załączam zdjęcia jak teoretycznie może to wyglądać. (na zdjęciu oś minutowa ma oryginalne koło zębate w rzeczywistości będzie to koło od "dawcy"

 

20250427_120703.jpg

20250427_121655.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekładnia wskazań w całości przejdzie od dawcy. Jedyne co trzeba będzie zrobić to skrócić ćwiertnik bo jest za wysoki ze względu na większą długość osi minutowej dawcy na której jest ciernie osadzony. Po prostu dawca ma dzieloną tarczę i potrzebuje wyżej zamontowaną wskazówkę minutową niż przy tarczy pełnej.

Pewnie trzeba tulejkę przeciąć, skrócić i zlutować. Chyba że są inne pomysły

Montaż przekładni też będzie wymagał dodatkowego otworu pod koło zmianowe. Na zdjęciu na czerwono strzałka zaznaczone przybliżone miejsce montażu koła. Na żółto mostek od dawcy

przekładnia wskazań.jpg

2 minuty temu, Andrzej Wachowicz napisał(-a):

a czy kotwice masz? Przelicz przekladnie chodu dawcy i sprobuj dopasowac to do przekladni twojego zegara.

No chyba dobrze to opisałem. Dawca to kompletny mechanizm zatem nie ma potrzeby przeliczać coś co działało zwłaszcza że z dawcą mam w komplecie wahadło zatem wiem że montując je w ramce skrzyni zmieści się spokojnie. Ponadto przekładnia chodu i wskazań W CAŁOŚCI idzie do mechanizmu oryginalnego od dawcy. Zatem układ wahadło------>przekładnia chodu-------->przekładnia wskazań jest i pozostanie po przełożeniu kompletem. Jedynie co będzie inne to koło napędowe i zębnik koła minutowego ale ilość zębów j.w. w kołach napędowych obu mechanizmów jest IDENTYCZNA. 

Podsumowując w zasadzie dawca (po przetoczeniu osi i nowych łożyskach ze względu na odległości) ląduje w oryginalnym mechanizmie począwszy od koła zębatego osi minutowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widze, ze kotwica jest. Pomysl dobry. Ustaw wszystkie oski w linii i podaj ilosci zebow zebnikow i kol i przelicz przekladnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pytania do kolegów i koleżanek z praktyką czy ja dobrze myślę?

Edited by PRGreg

Share this post


Link to post
Share on other sites

To co piszesz ma sens i jest do wykonania. To powinno dzialac.

Nie denerwuj sie . Piszemy w tym samym czasie stad te drobne nieporozumienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie tak. Spróbuję usunąć ten nierozważny wpis. Przepraszam.

 

Do mądrzejszych ode mnie pytanie o te różnice odległości między osiami. Czy 0,5-0,6mm przesunięcia ( w znaczeniu większego rozstawu niż w mechanizmie dawcy) to dużo przy takich parametrach kół czy nie jest to problem. Luzy będą większe na kołach ale po prostu nie wiem czy przy takich przekładniach i mechanizmach zegarowych jest to ok czy jednak trzeba utrzymać oryginalny rozstaw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakie sa srednice pivotow (czopow ) ? Wstaw w oryginalne plyty oski dawcy i pokrec zobaczysz jak sie kreci . A bedzie sie zle krecilo.Ja bym zachowal odleglosci dawcy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muszę najpierw przetoczyć osie bo nie wejdą w oryginalny mechanizm. Dawca jest trochę szerszy "w świetle" między płytami i to dlatego

Share this post


Link to post
Share on other sites

kol. @Andrzej Wachowicz wydaje mi się że wrzucanie tu czegokolwiek mija się z celem. Niby kącik zegarmistrzowski ale nikt tego nie czyta. Szkoda. Dobre czasy tego forum minęły bezpowrotnie i cały czas się w tym utwierdzam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego,

no coz, ja tez nad tym boleje, ale czy my mamy na to wplyw?

Wydaje mi sie, ze trzeba robic swoje i tyle.

 

pozsrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 27.04.2025 o 21:54, PRGreg napisał(-a):

Czy 0,5-0,6mm przesunięcia ( w znaczeniu większego rozstawu niż w mechanizmie dawcy) to dużo przy takich parametrach kół czy nie jest to problem.

Jeżeli nie masz to pożycz "zazębiarke" i sprawdź.. moim zdaniem punkt przyporu (punkt toczny) zęba ma znaczenie.. zęby się będą wycierać, lub w inny sposób uszkadzac.. Dlatego przy naprawach stosuje się wężydła, bo luzy 0,5, 06mm są zbyt duże do poprawnej pracy.. (czop ma 0,5, mm i przesynięty o ??? kwalifikuje się d zastosowania nowego łożyska.. Ale co tam.. się posmaruje i będzie git.. :) 

 

 

 

 

Piszesz, że chcesz zrobić/odtworzyć oryginał , lub się do niego zbliżyć... hmm ......ale i tak budujesz fraknena... moim zdaniem.. Bo to po przeróbkkach nigdy nie będzie oryginałem...

 

Przepraszam, że wpir##em się Wam w temat.. i miłe dyskusje..

Edited by mkl1

Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PRGreg

Tak sie zastanawiam nad Twoim projektem i mam takie pytania.

1. Jaki jest Twoj plan dzialania odnosnie tego zegara?

2. Czy bedziesz wykonywal sam potrzebne prace czy oddasz komus innemu do roboty ?

3. Czy ten zegar bedzie dla Ciebie czy na sprzedaz?

Mnie interesuje ten projekt od strony technicznej.

 

pozdrawiam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 27.04.2025 o 21:54, PRGreg napisał(-a):

 

Do mądrzejszych ode mnie pytanie

Jak w związku z tym mam cokolwiek pisać?

Wolę sobie poczytać i może coś zapamiętam, poduczę od kogoś..

 

Ale skoro uważasz, że :

W dniu 29.04.2025 o 12:08, PRGreg napisał(-a):

wydaje mi się że wrzucanie tu czegokolwiek mija się z celem. Niby kącik zegarmistrzowski ale nikt tego nie czyta. Szkoda. Dobre czasy tego forum minęły bezpowrotnie

To również od Ciebie zależy, czy forum będzie żyło czy nie.

 

W dniu 29.04.2025 o 20:43, Andrzej Wachowicz napisał(-a):

Wydaje mi sie, ze trzeba robic swoje i tyle

Tak to chyba powonno wyglądać, Panie Andrzeju .

W pełni popieram ;)

 

Podoba mi się również odpowiedź kol mkl1 - ma to sens, bo jak pamięc mnie nke myli prawidłowa tolerancja luzu oscyluje w okolicach 20% średnicy czopa.

Powyżej tych wartosci, to już luz jest zbyt duży i wymaga poprawki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 29.04.2025 o 12:08, PRGreg napisał(-a):

kol. @Andrzej Wachowicz wydaje mi się że wrzucanie tu czegokolwiek mija się z celem. Niby kącik zegarmistrzowski ale nikt tego nie czyta. Szkoda. Dobre czasy tego forum minęły bezpowrotnie i cały czas się w tym utwierdzam. 

 

Drogi Kolego,

 

nie zrażaj się niepowodzeniami oraz tym że nikt tego kącika nie czyta ( w końcu kilku Kolegów podzieliło się z Tobą swoimi radami)

Kiedyś ten dział jak i wiele innych cieszył się dużymi zainteresowaniami. Pisało w nim wiele osób które sobą coś reprezentowały.
Część z nich skutecznie zniechęciło do pisania działanie poprzedniego zarządu i moderacji, część po prostu nie ma ochoty dyskutować z piszącymi

tu nowymi specjalistami od mechaniki i zegarmistrzostwa przez duże "M" i "Z"  :D :D , a część też ze starych mistrzów po prostu poumierała :( .
Mam jednak nadzieję że dzięki takim jak Ty (ale pamiętaj o pokorze :) ) jak też dzięki działaniom nowego zarządu to forum się odbuduje.

 

Tylko w myśl zasady "łatwo się burzy bardzo trudno odbudowuje" potrzeba na to czasu !!!

Miłego weekendu 

Roman

Edited by Kieszonkowe

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Kieszonkowe napisał(-a):

 

Drogi Kolego,

 

nie zrażaj się niepowodzeniami oraz tym że nikt tego kącika nie czyta ( w końcu kilku Kolegów podzieliło się z Tobą swoimi radami)

Kiedyś ten dział jak i wiele innych cieszył się dużymi zainteresowaniami. Pisało w nim wiele osób które sobą coś reprezentowały.
Część z nich skutecznie zniechęciło do pisania działanie poprzedniego zarządu i moderacji, część po prostu nie ma ochoty dyskutować z piszącymi

tu nowymi specjalistami od mechaniki i zegarmistrzostwa przez duże "M" i "Z"  :D :D , a część też ze starych mistrzów po prostu poumierała :( .
Mam jednak nadzieję że dzięki takim jak Ty (ale pamiętaj o pokorze :) ) jak też dzięki działaniom nowego zarządu to forum się odbuduje.

 

Tylko w myśl zasady "łatwo się burzy bardzo trudno odbudowuje" potrzeba na to czasu !!!

Miłego weekendu 

Roman

 

Ile jeszcze razy powtórzy to Szanowny Kolega? A może pochwali się tym, jak to zakładał kolejne konta i pisząc z nich podpuszczał i robił w durnia chcących odpowiedzieć użytkowników?


Tolerancja musi być nietolerancyjna wobec nietolerancji. Němec z Královce

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.04.2025 o 23:20, mkl1 napisał(-a):

Jeżeli nie masz to pożycz "zazębiarke" i sprawdź.. moim zdaniem punkt przyporu (punkt toczny) zęba ma znaczenie.. zęby się będą wycierać, lub w inny sposób uszkadzac.. Dlatego przy naprawach stosuje się wężydła, bo luzy 0,5, 06mm są zbyt duże do poprawnej pracy.. (czop ma 0,5, mm i przesynięty o ??? kwalifikuje się d zastosowania nowego łożyska.. Ale co tam.. się posmaruje i będzie git.. :) 

 

 

 

 

Piszesz, że chcesz zrobić/odtworzyć oryginał , lub się do niego zbliżyć... hmm ......ale i tak budujesz fraknena... moim zdaniem.. Bo to po przeróbkkach nigdy nie będzie oryginałem...

 

Przepraszam, że wpir##em się Wam w temat.. i miłe dyskusje..

Temat luzów mam już rozeznany i wiem że konieczne będą nowe łożyska w miejscach wskazanych przez cyrkiel/zazębiarkę. Zazębiarkę nawet mogłem kupić (Bergeon 6300) ale cena zaporowa więc zrobię ja sobie sam lub pożyczę od znajomych. W tym przypadku skrótów nie będzie bo zegar robię dla siebie.

 

Co do odtworzenia to nie widzę alternatywy. Każda renowacja polega na odtwarzaniu/rekonstrukcji brakujących elementów. Nie widzę różnicy pomiędzy brakującą koroną czy starczynką czy nową politurą a brakującym kołem. Dyskutować można na ile ingerencja jest możliwa. Jaka alternatywa? Nic nie robić i niech pleśnieje. Mój pomysł zakłada wykorzystanie oryginalnego mechanizmu i kół w MAKSYMALNYM możliwym stopniu a nie podmiankę mechanizmu aby było (tak najłatwiej)

W dniu 1.05.2025 o 11:16, Andrzej Wachowicz napisał(-a):

@PRGreg

Tak sie zastanawiam nad Twoim projektem i mam takie pytania.

1. Jaki jest Twoj plan dzialania odnosnie tego zegara?

2. Czy bedziesz wykonywal sam potrzebne prace czy oddasz komus innemu do roboty ?

3. Czy ten zegar bedzie dla Ciebie czy na sprzedaz?

Mnie interesuje ten projekt od strony technicznej.

 

pozdrawiam

 

1. Plan jest taki jak powyżej czyli zostawiam stare koła i mechanizm i w nowych łożyskach osadzam brakującą przekładnię chodu i wskazań

2. Częściowo będę się wspierał zaufanymi kolegami.

3. Dla mnie. Za dużo w niego włożę czasu i pracy. Takich zegarów nawet jak nie są oryginalne się nie sprzedaje. To już będzie emocjonalnie związany ze mną zegar a mam takich parę nad którymi spędziłem miesiące,

W dniu 3.05.2025 o 11:24, Kieszonkowe napisał(-a):

 

Drogi Kolego,

 

nie zrażaj się niepowodzeniami oraz tym że nikt tego kącika nie czyta ( w końcu kilku Kolegów podzieliło się z Tobą swoimi radami)

Kiedyś ten dział jak i wiele innych cieszył się dużymi zainteresowaniami. Pisało w nim wiele osób które sobą coś reprezentowały.
Część z nich skutecznie zniechęciło do pisania działanie poprzedniego zarządu i moderacji, część po prostu nie ma ochoty dyskutować z piszącymi

tu nowymi specjalistami od mechaniki i zegarmistrzostwa przez duże "M" i "Z"  :D :D , a część też ze starych mistrzów po prostu poumierała :( .
Mam jednak nadzieję że dzięki takim jak Ty (ale pamiętaj o pokorze :) ) jak też dzięki działaniom nowego zarządu to forum się odbuduje.

 

Tylko w myśl zasady "łatwo się burzy bardzo trudno odbudowuje" potrzeba na to czasu !!!

Miłego weekendu 

Roman

Jestem na forum od 15 lat z długą przerwą ze względów ideowych. Jak na razie do starych czasów droga daleka. Czasy się zmieniły. W około pełno handlarzy i cwaniaków zegarowych. Zobaczymy co będzie dalej

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, PRGreg napisał(-a):

Temat luzów mam już rozeznany i wiem że konieczne będą nowe łożyska w miejscach wskazanych przez cyrkiel/zazębiarkę. Zazębiarkę nawet mogłem kupić (Bergeon 6300) ale cena zaporowa więc zrobię ja sobie sam lub pożyczę od znajomych. W tym przypadku skrótów nie będzie bo zegar robię dla siebie.

 

Co do odtworzenia to nie widzę alternatywy. Każda renowacja polega na odtwarzaniu/rekonstrukcji brakujących elementów. Nie widzę różnicy pomiędzy brakującą koroną czy starczynką czy nową politurą a brakującym kołem. Dyskutować można na ile ingerencja jest możliwa. Jaka alternatywa? Nic nie robić i niech pleśnieje. Mój pomysł zakłada wykorzystanie oryginalnego mechanizmu i kół w MAKSYMALNYM możliwym stopniu a nie podmiankę mechanizmu aby było (tak najłatwiej)

1. Plan jest taki jak powyżej czyli zostawiam stare koła i mechanizm i w nowych łożyskach osadzam brakującą przekładnię chodu i wskazań

2. Częściowo będę się wspierał zaufanymi kolegami.

3. Dla mnie. Za dużo w niego włożę czasu i pracy. Takich zegarów nawet jak nie są oryginalne się nie sprzedaje. To już będzie emocjonalnie związany ze mną zegar a mam takich parę nad którymi spędziłem miesiące,

Jestem na forum od 15 lat z długą przerwą ze względów ideowych. Jak na razie do starych czasów droga daleka. Czasy się zmieniły. W około pełno handlarzy i cwaniaków zegarowych. Zobaczymy co będzie dalej

Zgadzam się, najłatwiej nabyć kompletny zegar oczyścić itd Sztuką jest odbudować mechanizm i mieć satysfakcję, mam kolegę który w taki sposób odbudował kilka zegarów kaflowych które by poszły na złom żeby nie samozaparcie zdolnego człowieka. Nawet jeśli dojdzie do sprzedaży to powinien napisać czy powiedzieć że zegar został odbudowany.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PRGreg

 

Swietnie. Czy mozesz mi podac srednice pivotow ( czopow ) tych osiek, ktore chcesz wykorzystac? Os 3 i 4.

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

ciekawy temat. podglądam.P

Edited by kumite
usunięta treść

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 4.05.2025 o 21:26, PRGreg napisał(-a):

......

Jestem na forum od 15 lat z długą przerwą ze względów ideowych. Jak na razie do starych czasów droga daleka. Czasy się zmieniły. W około pełno handlarzy i cwaniaków zegarowych. Zobaczymy co będzie dalej

 

Nie Ty jeden ;) - cieszyć się należy że ludzie powoli wracają na to forum. Chociaż szkoda że wielu z moderatorów którzy nie tylko zajmowali się moderacją i liczeniem ale pisali też merytoryczne posty odeszło lub im podziękowano za współprace. Przestało też pisać lub ograniczyło działalność sporo osób których posty decydowały o atrakcyjności tego forum. Miejmy nadzieję że powoli to się odbuduje !!!

 

A co do Twojego zegara warto sprawdzić przełożenia. Możesz to sam policzyć lub na pewno znajdą się tu specjaliści od liczenia którzy chętnie pomogą.
Ja ze swej strony jedyne co mogę pomóc to podesłać stare buncyny/łożyska ze starych zapasów

 

20250507_103346.thumb.jpg.823ea20b1f5bcd05704d8a516bf1da9e.jpg

 

Mogę też poratować (nie zdjęciem z internetu :) ) zazębiarką - tej niestety nie wyślę bo miałem kilka i jedna średnia

po takim wypożyczeniu  do mnie nie wróciła - ale w połowie czerwca będę prawdopodobine w Warszawie

i może na Passion for Watches w Lublinie to mogę ze sobą zabrać.

 

350602033_Zazbiarka.thumb.jpg.49810726f57398aa285d53862e11f327.jpg

 

Do tego typu roboty przydaję się też dobre narzędzia czyli Buncyniarka i miernik do czopów

Ja osobiście preferuję system KWM (niestety jest dość drogi) ale z buncynami z pierwszego

zdjęcia daje całkowicie spójny zestaw gwarantujący centryczne i dokładne spasowanie wstawianych łożysk

 

KWM3.thumb.jpg.b869fdc869ce730d3e8af1345783625d.jpg Kalibrownik2.thumb.jpg.7de858ab7b4ce9a2adac5a43b11ad52f.jpg

 

Ale to już byś musiał podjechać do Gdańska bo tego nie będę z sobą ciągnął  (nie mam ciężarówki :D)

 

Pozdrawiam 

Roman

Edited by Kieszonkowe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.