Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Gość ATCmike

Pilot watch fanclub :)

Rekomendowane odpowiedzi

41 minut temu, Dirty Harry napisał(-a):

(...) wpadłem na pomysł, że spróbuję przybliżyć każdą wymienioną w moim wcześniejszym spisie limitację - może takie krótkie opisy poszczególnych serii kogoś zainteresują?

Zdecydowanie dobry pomysł! Dziękuję za jego realizację, z radością przeczytałem powyższe, z chęcią przeczytam o kolejnych zegarkach.


Małżeństwo i zegarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Dirty Harry napisał(-a):

Kontynuując temat limitowanych 55-milimetrowych B-Uhrów Laco produkowanych po II wojnie światowej, który zacząłem 11 lipca br. na stronie 159 tego wątku prezentacją mojego zegarka: wpadłem na pomysł, że spróbuję przybliżyć każdą wymienioną w moim wcześniejszym spisie limitację - może takie krótkie opisy poszczególnych serii kogoś zainteresują?

 

Jak wspomniałem we wcześniejszym wpisie, pierwsza powojenna seria limitowanych B-Uhrów Laco 55 mm pojawiła się z okazji 75-lecia firmy, a więc w roku 2000. Zbudowano wtedy 75 sztuk zegarków, w których zamontowano oryginalne mechanizmy Durowe cal. D5, znajdujące się w magazynach Laco od czasów III Rzeszy. Były to werki lekko zdekompletowane (być może dlatego nie trafiły do zegarków produkowanych dla Luftwaffe?), w których brakujące części uzupełniono elementami współcześnie dorobionymi.

 

W pierwszej powojennej serii 75 sztuk 55-milimetrowych B-Uhrów Laco na pewno były zegarki z tarczą B, jak ten o numerze seryjnym 70/75, pokazany na poniższych obrazkach. Na razie nie udało mi się odnaleźć informacji, czy z tarczą A też były - w firmie Laco dziś tego nie wiedzą. Zegarki wyposażone w zamknięty, skórzany pasek lotniczy z nitami, były pakowane w małe, kartonowe pudełko, na którym umieszczono logo firmy Laco.

 

Nie wiem, z jakiego materiału wykonano kopertę, ale najprawdopodobniej jest lakierowana na szaro, zgodnie z wojennym oryginałem. Na pewno wygląda zupełnie inaczej, jak w późniejszych limitacjach 55-milimetrowych zegarków, w których koperty były stalowe, matowo szkiełkowane. W drugowojennych egzemplarzach koperta była antymagnetyczna, z niklowanego mosiądzu, lakierowana. Tabelka z wygrawerowanymi danymi została umieszczona wewnątrz dekla, na jego grzbiecie nabito tylko numer seryjny - jak w oryginała z czasów wojny.

 

Tarcza jest tu we wcześniejszej wersji B, z gładkim okręgiem godzinowym, tzn. jeszcze bez świecących punktów, które wprowadzono od 1945 roku. Wskazówki z obwódkami szarymi czy czarnymi zamiast niebieskich - minutowa jest od modelu A ("lanca"). B-Uhry typu B ze wskazówkami minutowymi od typu A nazywane są często "przejściowymi". Tymczasem ciekawostka: w Laco właśnie się dowiedziałem, że w czasach III Rzeszy nigdy takich zegarków nie produkowali! Twierdzą, że każdy fabrycznie nowy Beobachtungsuhr typu B wychodził od nich z obiema wskazówkami B („miecze”). Jak napisał mi pan Marcel Smolarczyk z firmy Laco, zegarki z tarczą B i wskazówką minutową A nie były produkowane seryjnie, lecz powstawały na przestrzeni lat, podczas remontów, kiedy to właściwe wskazówki nie były dostępne i wstawiano takie, jakie akurat znajdowano w magazynach. Nie wiedziałem o tym wcześniej i wierzyłem w te "modele przejściowe".

 

Mechanizm tej pierwszej powojennej limitacji to stary, wybrakowany Durowe cal. D5, uzupełniony częściami ze współczesnej produkcji. Również na każdym werku nabito numer seryjny limitacji, zgodny z numerem zegarka w którym mechanizm zainstalowano, zapisany jako xx/75.

 

Durowe cal. D5 miał 22 kamienie, ręczny naciąg ze stopsekundą, słuszną średnicę 49,4 mm, a wyprodukowano go w liczbie ok. 6500 sztuk. Firma Durowe (Deutsche Uhren Roh Werke, Niemiecka Fabryka Mechanizmów Zegarkowych) była ściśle powiązana z marką Laco (Lacher & Co.), założoną w Pforzheim roku 1925 roku przez Friedę Lacher i Ludwiga Hummela. Osiem lat później, 23 października 1933 roku tenże Ludwig Hummel założył własną fabrykę mechanizmów - Durowe - mieszczącą się oczywiście w Pforzheim. Stawiając wytwórnię mechanizmów, Hummel chciał uniezależnić się od szwajcarskich dostawców, co mu się udało: z czasem Durowe stało się producentem mechanizmów sprzedawanych także innym fabrykom zegarkowym, a nie tylko dostawcą werków dla Laco.

 

A tu zdjęcia zegarka nr 70/75 z 2000 roku, pochodzącego z limitowanej serii na 75-lecie firmy Laco:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

14.jpg

15.jpg

Dzięki! Jestem za, chętnie przeczytam więcej. Ale grubasek ten opisany


quartz bandit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, kornel91 napisał(-a):

l59ppGe.jpeg

W takim pilocoe to można nurkować ;)


quartz bandit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, Funky_Koval napisał(-a):

W takim pilocoe to można nurkować ;)

 

Mimo wszystko to pilot a wr mimo tego patentu z zamykaniem koronki tylko 100 m :)


Pozdrawiam 
Marcin/kornel91 
 

Adriatica, Ball, Casio, Certina, Christopher Ward, Citizen, Crafter Blue, Deep Blue, Glycine, Hamilton, Longines, Oris, Sinn, Zelos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 7.09.2025 o 14:07, AK&AK napisał(-a):

Zdecydowanie dobry pomysł! Dziękuję za jego realizację, z radością przeczytałem powyższe, z chęcią przeczytam o kolejnych zegarkach.

 

W dniu 7.09.2025 o 15:19, Funky_Koval napisał(-a):

Dzięki! Jestem za, chętnie przeczytam więcej. Ale grubasek ten opisany

 

Dziękuję bardzo 👍


Omega Planet Ocean XL Gen1 2500D | Omega Railmaster XXL | Tag Heuer Carrera Drive Timer | Ticino Big Pilot | Tissot Chemin des Tourelles Gen2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 7.09.2025 o 13:22, Dirty Harry napisał(-a):

Kontynuując temat limitowanych 55-milimetrowych B-Uhrów Laco produkowanych po II wojnie światowej, który zacząłem 11 lipca br. na stronie 159 tego wątku prezentacją mojego zegarka: wpadłem na pomysł, że spróbuję przybliżyć każdą wymienioną w moim wcześniejszym spisie limitację - może takie krótkie opisy poszczególnych serii kogoś zainteresują?

 

Jak wspomniałem we wcześniejszym wpisie, pierwsza powojenna seria limitowanych B-Uhrów Laco 55 mm pojawiła się z okazji 75-lecia firmy, a więc w roku 2000. Zbudowano wtedy 75 sztuk zegarków, w których zamontowano oryginalne mechanizmy Durowe cal. D5, znajdujące się w magazynach Laco od czasów III Rzeszy. Były to werki lekko zdekompletowane (być może dlatego nie trafiły do zegarków produkowanych dla Luftwaffe?), w których brakujące części uzupełniono elementami współcześnie dorobionymi.

 

W pierwszej powojennej serii 75 sztuk 55-milimetrowych B-Uhrów Laco na pewno były zegarki z tarczą B, jak ten o numerze seryjnym 70/75, pokazany na poniższych obrazkach. Na razie nie udało mi się odnaleźć informacji, czy z tarczą A też były - w firmie Laco dziś tego nie wiedzą. Zegarki wyposażone w zamknięty, skórzany pasek lotniczy z nitami, były pakowane w małe, kartonowe pudełko, na którym umieszczono logo firmy Laco.

 

Nie wiem, z jakiego materiału wykonano kopertę, ale najprawdopodobniej jest lakierowana na szaro, zgodnie z wojennym oryginałem. Na pewno wygląda zupełnie inaczej, jak w późniejszych limitacjach 55-milimetrowych zegarków, w których koperty były stalowe, matowo szkiełkowane. W drugowojennych egzemplarzach koperta była antymagnetyczna, z niklowanego mosiądzu, lakierowana. Tabelka z wygrawerowanymi danymi została umieszczona wewnątrz dekla, na jego grzbiecie nabito tylko numer seryjny - jak w oryginała z czasów wojny.

 

Tarcza jest tu we wcześniejszej wersji B, z gładkim okręgiem godzinowym, tzn. jeszcze bez świecących punktów, które wprowadzono od 1945 roku. Wskazówki z obwódkami szarymi czy czarnymi zamiast niebieskich - minutowa jest od modelu A ("lanca"). B-Uhry typu B ze wskazówkami minutowymi od typu A nazywane są często "przejściowymi". Tymczasem ciekawostka: w Laco właśnie się dowiedziałem, że w czasach III Rzeszy nigdy takich zegarków nie produkowali! Twierdzą, że każdy fabrycznie nowy Beobachtungsuhr typu B wychodził od nich z obiema wskazówkami B („miecze”). Jak napisał mi pan Marcel Smolarczyk z firmy Laco, zegarki z tarczą B i wskazówką minutową A nie były produkowane seryjnie, lecz powstawały na przestrzeni lat, podczas remontów, kiedy to właściwe wskazówki nie były dostępne i wstawiano takie, jakie akurat znajdowano w magazynach. Nie wiedziałem o tym wcześniej i wierzyłem w te "modele przejściowe".

 

Mechanizm tej pierwszej powojennej limitacji to stary, wybrakowany Durowe cal. D5, uzupełniony częściami ze współczesnej produkcji. Również na każdym werku nabito numer seryjny limitacji, zgodny z numerem zegarka w którym mechanizm zainstalowano, zapisany jako xx/75.

 

Durowe cal. D5 miał 22 kamienie, ręczny naciąg ze stopsekundą, słuszną średnicę 49,4 mm, a wyprodukowano go w liczbie ok. 6500 sztuk. Firma Durowe (Deutsche Uhren Roh Werke, Niemiecka Fabryka Mechanizmów Zegarkowych) była ściśle powiązana z marką Laco (Lacher & Co.), założoną w Pforzheim roku 1925 roku przez Friedę Lacher i Ludwiga Hummela. Osiem lat później, 23 października 1933 roku tenże Ludwig Hummel założył własną fabrykę mechanizmów - Durowe - mieszczącą się oczywiście w Pforzheim. Stawiając wytwórnię mechanizmów, Hummel chciał uniezależnić się od szwajcarskich dostawców, co mu się udało: z czasem Durowe stało się producentem mechanizmów sprzedawanych także innym fabrykom zegarkowym, a nie tylko dostawcą werków dla Laco.

 

A tu zdjęcia zegarka nr 70/75 z 2000 roku, pochodzącego z limitowanej serii na 75-lecie firmy Laco:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

14.jpg

15.jpg

Dobry tekst. 

 


W dniu 22.12.2014 o 11:43, Cezar. napisał:

... mądrzy zrozumieją, a reszcie nie wytłumaczysz...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, Dorian06 napisał(-a):

Dobry tekst. 

 Dziękuję bardzo :) 


Omega Planet Ocean XL Gen1 2500D | Omega Railmaster XXL | Tag Heuer Carrera Drive Timer | Ticino Big Pilot | Tissot Chemin des Tourelles Gen2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.