Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
BrabusofPoland

Kupno zegarka poza UE -opłaty celno podatkowe

Recommended Posts

Mozę komuś się przyda więc ze swojego doświadczenia napiszę jak to wyląda przy sprowadzaniu zegarka z poza UE.

 

Powyżej 22 Euro zawse płaci się za VAT (23%). Powyżej 150 Euro płaci się też cło. Cła są różne w zależnosci od tego czy zegatrek ma bransoletę, czy pasek, czy jest wskazówkowy czy elektroniczny. Oscyluje to jednak koło 7%.

 

Podstawą opłat jest wartość zegarka na fakturze+ wartość za transport (nawet jak jej nie ma na fakturze! doliczają statystyczne koszty za transport) + ewentualne ubezpieczenie wskazane na fakturze. żeby było mniej ciekawie to Vat liczą dopiero od kwoty zegarka powiększonej o kwotę cła!, czyli Wartość Zegarka + wartość za cło to dopiero podstawa Vatu :)

Takzę kupująć coś poza granicami UE, warto założyć że czekają nas dość duże opłaty, jeśli zegarek jest sporo wart.

 

Do tych kosztów dochodzi też upoważnienie dla Agencji celnej (przeważnie 50-70 PLN).

WArto dodać, że opłąty takie pobierane sa przy transporcie kurierskim.

 

Ponioć wysyłając takie rzeczy poczta z USA, jakoś udaje się tego uniknąć, ale paczki ida 3 tygodnie, płynąć statkiem...

 

 

Mam nadzieję ze komuś się przyda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muszę odpowiedzieć na post powyżej, gdyż akurat tą tematykę związaną z importem znam raczej dobrze.

 

1. Importując coś z poza UE kurierem lotniczym, do przesyłki zawsze, musi być dołączona faktura na wartość większą od 0. Nie ma czegoś takiego jak wysyłka bez faktury, itd. Wiele osób myśli że jak nadawca wpisze na fakturze zapisek "GITF", czy jakieś "no commercial value", "used", to będą zwolnieni z opłat celno podatkowych. otóż nie! Liczy się tylko i wyłącznie wartość podana na liście przewozowym i fakturze. Jeśli nie przekracza 22 EURO, to będzie automatycznie zwolniona z odprawy na tzw. Sadzie Zbiorczym, czyli nie będzie naliczane, cło, vat etc. Co więcej nikt, z Agencji nie skontaktuje się z nami, po prostu paczka przyleci, zostanie zwolniona z cła i dostarczona do Nas. Jeśli jednak wartość przekracza 22 Euro, to zawsze będzie robiona odprawa celna z naliczeniem Vatu + prowizja za upoważnienie. Jeśli wartość przekroczy 150 Euro to dojdzie nam do zapłaty cło. Wszystko jest opisane na stronie Ministerstwa Finansów i w ustawie o VAT, i Wspólnotowym Kodeksie Celnym. Nie będę ich tutaj kopiował. Podsumowując nie ma żadnego widzimisię celnika!

Ważne by dodać, iż celnicy mają prawo zrewidować jakąś pulę przesyłek, i jeśli okaże się że ktoś przekombinował i dogadał się w wysyłającym , by zadeklarował za zegarek np 20 USD, a będzie to nowy ROLEX, albo w paczce będzie prawdziwa faktura na 500 USD, to celnik zatrzyma tą paczkę do odprawy. Nie dość że trzeba będzie to wszystko clić, to trzeba się będzie tłumaczyć czemu taka sytuacja zaszła. Czasem zegarek może iść nawet do zniszczenia.

 

 

 

2. Tak jak pisałem cła są różne na zegarki. Po dokładnym sprawdzeniu widzę, że większość ma na szczęście 0, tu mój błąd. Jednak oplata wynosi często 7, 4 PLN a nie tylko 3 PLN.

 

3. Czasem wysyłający wpiszę na fakturze koszt za "Insurance" Jeśli tak zrobi ta kwota brana jest pod uwagę przy wyliczaniu należności.

 

 

Podam przykład tej odprawy i importu jednego zegarka z USA oczywiście kurierem lotniczym.

Faktura była taka na wartość 549.95 USD. Na fakturze nie było żadnych kosztów za transport, ani żadnego ubezpieczenia na fakturze.

fca76f6c5823055emed.jpg

 

 

Teraz odprawa celna. Żeby odprawić zegarek, każda Agencja Celna zażąda upoważnienia dla siebie, gdyż jest ono niezbędne, by towar dopuścić do obrotu na osobę prywatną. Żadna Agencja Celna nie odprawi paczki bez upoważnienia (chodzi o to, że jak zegarek jest markowy). Upoważnienia jak pisałem kosztują od 40 do 70 PLN. Są jednorazowe + 17 PLN za opłatę skarbową.

 

Teraz kwestia naliczania opłat.

Wartość celna towaru (czyli podstawa do odprawy celnej) to wartość za towar z faktury + wartość za transport (jeśli nie jest ukazany na fakturze).

Tak jak pisałem, jeśli na fakturze nie ma transportu to jest doliczany na podstawie tzw. statystycznych kosztów IATA wg transportu lotniczego. Dla USA jest to do wagi10 kg =100 USD. Dla wag cięższych jest więcej, ale rzadko jeden zegarek może ważyć więcej... więc o tym nie piszę. Warto dodać, iż istnieje coś takiego jak warunki INCOTERMS 2010, sa to międzynarodowe reguły handlowe, tyczące się transportu. Jeśli cena za nasz zegarek ma mieć w sobie wliczoną wartość transportu, to na fakturze musi znaleźć się INCOTERMS, np. taki jak : DAP POLAND, , CIF POLAND, CPT POLAND , c*p POLAND(są to incotermsy lotnicze). jeśli taki zapisek znajdzie się na fakturze, to znaczy, iż wartość faktury zawiera w sobie i wartość za towar i za transport!. Ale uwaga! jeśli ten zapisek (np DAP POLAND) znalazłby się na fakturze na wartość 45 USD, to Agencja Celna i tak doliczy statystyczny koszt za transport, uzasadniając to tym, iż towar nie może być wart mniej, aniżeli statystyczny koszt transportu takiej paczki! Podsumowując bu uznano zapiski INCOTERMS, wartość faktury musi być większa od 100 USD.

 

Teraz jeszcze wrócę do przykładu z fakturą powyżej. Faktura jak widać jest na wartość 549.95 USD. I pragnę zaznaczyć, iż należności nie są liczone od 549.95 USD, ale od wartości podwyższonej przez statystyczne koszty za transport (100 USD).

Poniżej prosta symulacja.

Razem (tylko dla met. płatn. A,D,F,G,H,J,L,M) :

 

Typ Kwota

---------------------------------------------

Cło 4

VAT 506

---------------------------------------------

510.00

 

Sumy opłat wg typów, stawek i metod płatności:

 

Typ Podstawa Stawka Kwota MP

---------------------------------------------

A00 2 196 4 M

B00 2 200 23.0 506 M

---------------------------------------------

 

Czyli kupując zegarek za 549.95 USD z USA bez wartości transportu na fakturze trzeba przygotować się na opłatę 510 PLN w Polsce + opłata za upoważnienie dla Agencji celnej, czyli coś w okolicach 570 PLN.

 

Tyle moich wyjaśnień.

Edited by Lawnowerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ogólnie zasada jest taka, że przesyłki lotnicze dzieli się na dokumentowe ( nie podlegają żadnym opłatom) i paczki. Być może ktoś wysłał Ci zegarek jako dokument i jakiś celnik to zakwestionował i potraktowali przesyłkę jako paczkę, czyli naliczyli Vat... To jedyne przychodzące mi do głowy rozwiązanie.

 

Wiem z doświadczenia (kupowałem raz dla siebie dawno temu Casio i Seiko dla znajomego z Ebaya) i raz paczka przyszła UPSem a raz DHL i za każdym razem chcieli upoważnienie, uzasadniając to tym, że paczki w stylu układy scalone, koraliki, interfejsy diagnostyczne odprawiają tak jakby na siebie, i w ten sposób klient unika prowizji za upoważnienie. W przypadku zegarka nie mogę tego zrobić, gdyż Urząd Celny potraktowałby to jakby firma kurierska sprowadzała zegarek firmowy na siebie, i wymagała by licencji na obrót marką itd.. Dlatego chcą upoważnień. Nawet w przypadku zegarka No-NAME chcieli upoważnienie, gdyż "nie mają pewności czy nie okaże się jednak firmowy..."

 

Właśnie warto zapamiętać, i ostrzec innych,że zapisek FREE na fakturze za transport nic nie daje, jeśłi nie ma zapisku wg INCOTERMS, no i nie daje też nic jeśli wartość faktury jest mniejsza niz 100 USD.

Edited by Lawnowerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cieszę się, że temat może posłużyć za jakąś formę przewodnika.

 

Odnośnie kupowania zegarka na terenie UE , to nie ponosi się oczywiście opłat za cło ani Vat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odnośnie kupowania zegarka na terenie UE , to nie ponosi się oczywiście opłat za cło ani Vat.

 

Miałem na mysli koszty zakupu z innego kraju UE niż Polska. :)

Jakie są stawki cła i Vatu na zakupy z poza UE w np: Niemczech, UK, Holandii czy innych krajach gdzie przebywają forumowicze i czy tam też praktyka często rozmija się z teorią ;)


Noszenie zegarka na który mnie nie stać to taki sam przypał jak noszenie podróby.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba by szukać na stronach niemieckich i angielskich odpowiedników polskiego ISZTARA (klasyfikacji towarowej) http://isztar.mf.gov.pl:7080/taryfa_celna/web/main_PL. VAT też będzie inny w zależności od kraju. Niestety nie mam info jakie są opłąty w innych krajach unijnych. Tamtejsze Urzędy Celne mogły oczywiście narzucić inne cła :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
No właśnie, i co wtedy? Skąd wziąć taką fakturę z kosztami przesyłki, kiedy są one wliczone w cenę? Ostatnio dwukrotnie kupowałem zegarki z Singapuru, przyszły jako zwyczajny airmail (nieduże pudełka) i nie naliczono mi żadnych opłat. No ale co gdyby celnik postanowił się do nich dobrać - w środku nie było żadnej faktury, a na deklaracji celnej na nalepce na paczce zaniżona wartość 71$. Wydruk z paypala? Tylko że na nim też nie ma wyszczególnionych kosztów przesyłki, nawet gdyby nie była darmowa (a była free w tym przypadku). Edited by Lawnowerman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydruk transakcji z e-baya i wydruk z Paypala w zupełności wystarczą , nawet jeśli nie ma na nich wpisanej wartości za przesyłkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie, i co wtedy? Skąd wziąć taką fakturę z kosztami przesyłki, kiedy są one wliczone w cenę? Ostatnio dwukrotnie kupowałem zegarki z Singapuru, przyszły jako zwyczajny airmail (nieduże pudełka) i nie naliczono mi żadnych opłat. No ale co gdyby celnik postanowił się do nich dobrać - w środku nie było żadnej faktury, a na deklaracji celnej na nalepce na paczce zaniżona wartość 71$. Wydruk z paypala? Tylko że na nim też nie ma wyszczególnionych kosztów przesyłki, nawet gdyby nie była darmowa (a była free w tym przypadku).

 

Tutaj niestety zawsze jest problem. Agencji Celniej nie interesuje to, że nie masz faktury. Jak jej nie załatwisz, paczkę odeślą do nadawcy, z tytułu nie przedłożenia wymaganych dokumentów do odprawy celnej. Nei naliczono ci opłat, bo przyszło to jakby dokument (airmail).

Wiem, ze Agencje respektują Paypall, lecz i tak trzeba im słać upoważnienie (płatne). jeśli na Paypallu nie ma wskazanych kosztów transportu to doliczą te statystyczne.

 

Wg mnie na to rada jest taka, żeby przed zakupem czegoś w kraju pozaunijnym poprosić nadawcę, by przesłał nam fakturę w Excelu z zapiskiem DAP POLAND, CPT POLAND jeśli transport ma być wliczony w cenę towaru. Wtedy, nawet jakby faktura zagubiła się przy przesyłce, po prostu prześlecie tą w Excelu do Agencji Celnej. Co wiecej ewentualne poprawki na niej (prócz zaniżania wartości) będą bardzo proste, bo Agencje respektują faktury Excelowskie bez pieczątek...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi UC pocztowy zawsze akceptował wydruk z PayPal-a jako wartość - bez rozróżnienia czy cena z transportem czy bez. Wartość liczą od wartości opłaconej na fakturze/wydruku, jeśli masz rozdzielone wartości towaru i transportu to opłaty naliczają od obu, jeśli nie - od całości.

Jak jest z agencjami nie pocztowymi - nie wiem, nie miałem nieprzyjemności korzystać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy zakupach poza Unią Europejską warto też pamiętać o kosztach przewalutowania i marży banku.

Ważne!!! Kupujący ponosi też prawną odpowiedzialność za towar, który sprowadza. Ja np. podpisywałem "cyrograf" z DHL, że biorę na siebie prawną odpowiedzialność za towar, który importuje. Oznacza to, że jeżeli nawet nieświadomie sprowadziłbym przedmiot, który okazałby się podróbką, beknąłbym za to od pół roku do 8 lat więzienia, a w najlepszym przypadku zapłacił grzywnę idącą w grube tysiące. Z celnikami nie warto podgrywać, oni na co dzień mają wielozmysłowy kontakt z oryginałami, podróbkami i mają dużą wiedzę na temat wartości przedmiotów, które przechodzą przez ich ręce - to ich codzienność, podczas gdy np. ja podróbki zegarków, jedynie w internecie sobie pooglądam z ciekawości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tymi grubymi tysiącami to przesada. jeśli sciągniesz przypadkiem jedną podróbkę to można się dogadać z przedstawicielem marki co oczywiście skutkuje zniszczeniem towaru i grzywną, ale każdemu może się zdarzyć. Co innego jeśli celowo sprowadzasz kilkadziesiąt podróbek lub naruszasz własność marki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie dobrze zrozumiałem? Kupuję zegarek z USA za 730$ to do tego muszę doliczyć 3zł za cło, 23% VATu i co jeszcze, opłatę celną? Ile ona wynosi?


ile by nie było to i tak jest za mało...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakieś groszowe sprawy za obsługę celną, łącznie za wszystko zapłacisz około 25% kosztów zakupu. Rewizja paczki kosztuje bodajże 20 albo 30 zł, ale to zdarza się rzadko. To oczywiście przy zwykłej poczcie - firmy kurierskie liczą sobie znacznie więcej za obsługę, co najmniej kilkadziesiąt zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli jeśli jest na wysłanym dokumencie od FedeX - Electronic Commercial Invoice - w rubryce Incoterm : CIF, tzn. że w wartości jest uwzględniona cena przesyłki, więc wypełniając wartość zegarka i wysyłki wysyłam w rubryce wartość wysyłki odpowiednio 50 $ a w wartość zegarka tą pomniejszoną sumę o wysyłkę, czy tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam...

 

Pomóżcie proszę pilnie.

 

Jak odesłać zegarek do naprawy / wymiany w Japonii ?

Zegarek, który sprowadziłem i od którego uiściłem słone opłaty w UC, po rozpakowaniu okazał się fabrycznie uszkodzony.

Sprzedający zgodził sie bez dwóch zdań wymienić na nowy.

Tutaj zaczynają sie schody.

Mogę wysłać listem lub pocztexem, ale nie wiem czy nie narobię sprzedającemu problemów.

Jak wróci zostanie oclony po raz drugi.

Skąd wtedy papiery do odprawy, których mieć nie będę.

Agencja celna przy poczcie śpiewa 130zł + wysyłka (pewnie jakaś procedura uszlachetniania). Warunek, sprzedający ma zamieścić fakturę proforma (nie wiem czy Japończyk skuma o co chodzi)

A jak agencja, źle to zrobi i przyjdzie mi ponieść podwójny koszt czyli ich prowizja z wysyłką + ponowne oclenie. Jakieś 200+300.

może lepiej, szybciej i pozornie taniej dać się oclić po raz drugi ?

Bylem pytać celników pocztowych, żadnych samodzielne pisma, zdjęcia ich nie interesują. Mimo, że i tak ma być rewizja przy wysyłce i kolejna przy powrocie czy zamiast zegarka za 2k nie wrócił wart 10k. Wszystko z formalnymi deklaracjami razem z agencją (rączka, rączkę myje :)? )

Może ktoś podpowie jakie dokumenty i jak je samodzielnie wyplenić.

Edited by Burns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uroki zakupów za granicą. Do czasu gdy jest wszystko ok ludzie się cieszą jak to oni zaoszczędzili, a gdy coś się posypie to boli. Dziwię się, że niektórzy są całkiem nieświadomi ryzyka.

Myślę, że z drugiego Vatu chyba się wywiniesz jak przedstawisz pełną dokumentację, ale za wysyłkę trochę zapłacisz i trochę będziesz się z celnym bawił.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pragnę zauważyć, że na niczym nie oszczędzałem (vat zapłacony) a jako miłośnik Seiko kupiłem zegarek przeznaczony na rynek japoński. Z przesyłki za 80zł też jestem świadom. Przeraża mnie wizja ponownych 500zł czy nawet 350 praktycznie za nic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wg. mnie przesyłka powinna być zrefundowana przez sklep ( sprzedawcę ) . Zwrot na Twoje konto Paypal .


Deus Dona Me Vi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mało merytoryki, pytam jak odwalić "procedurę uszlachetniania" samemu lub coś w ten deseń. Czyli wywóz tymczasowy.

Edited by Burns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za ten temat. Wynika z niego, że powinniśmy unikać kurierów i wysyłać zwykłą pocztą jedynie rejestrowaną.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie

 

Chcę kupić zegarek(wartość ok. 2.5k$) w USA i potem przywieść go samolotem do PL. Czy mogę natrafić na przymusowe oclenie zegarka podczas kontroli na lotnisku? Lepiej przewieźć go w bagażu podręcznym czy rejestrowanym?

Jeśli coś stanie się z takim zegarkiem, powiedzmy Tag Heuerem, na terenie PL, to czy mogę oddać go do serwisu w PL pokazując amerykański dowód zakupu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wg prawa powinieneś sam zgłosić, że coś takiego kupiłeś i zapłacić podatek. Tyle :)

 

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.