Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
  • entries
    2
  • comments
    5
  • views
    172

About this blog

Ciekawostki z odrobiną historii o marce i modelach.

Entries in this blog

Super Quartz

Super Quartz

Jak to zawsze bywa, gdy archiwa firmy giną bezpowrotnie, pewne historie czy wydarzenia są odtwarzane na podstawie niewielkich kawałków informacji, przedmiotów, materiałów prasowych i reklamowych. Streszczając historię marki Enicar napisałem na podstawie materiałów znalezionych na innych stronach zbieranych pieczołowicie latami, że Enicar jako jedna z wielu firm zegarkowych zrzeszonych wokół Centre Electronique Horloger (w skrócie C.E.H.) z siedzibą w Neuchâtel  wykorzystała w swoich zegarkach me

RTK-WGM

RTK-WGM

Historia - wszak musi być jakiś początek.

Historia - wszak musi być jakiś początek.

Historia firmy Enicar bazuje na doświadczeniach rodziny założyciela marki Ariste Racine Seniora. Rodzina Racine była znaną rodziną rzemieślników. Przez wiele lat angażowali się w sztukę i rzemiosło. Już w 1708r. przodek rodziny Racine niejaki David Racine ±(1669 - 1726) był wymieniony jako znany rzemieślnik - zegarmistrz i słynął ze swoich dobrych produktów w tym zegarów. Jego brat Pierre ±(1665 - 1728) został dopuszczony przez Sąd Bazylejski do tytułu "inżynier - architekt". Inni członkowie rod

RTK-WGM

RTK-WGM

Sign in to follow this  
  • Blog Statistics

    3
    Total Blogs
    2
    Total Entries
  • Blogs

      • 0
        entries
      • 0
        comments
      • 16
        views

      No blog entries yet

    1. RTK-WGM
      Latest Entry

         Jak to zawsze bywa, gdy archiwa firmy giną bezpowrotnie, pewne historie czy wydarzenia są odtwarzane na podstawie niewielkich kawałków informacji, przedmiotów, materiałów prasowych i reklamowych. Streszczając historię marki Enicar napisałem na podstawie materiałów znalezionych na innych stronach zbieranych pieczołowicie latami, że Enicar jako jedna z wielu firm zegarkowych zrzeszonych wokół Centre Electronique Horloger (w skrócie C.E.H.) z siedzibą w Neuchâtel  wykorzystała w swoich zegarkach mechanizm Beta-21. Ale, ale… przy swoich poszukiwaniach zacząłem składać cegiełki w całość i … przytoczmy trochę faktów, aby sprawdzić czy teza się utrzyma...

       

         Kwarc został wynaleziony w 1928 roku przez Bell Labs. Ze względu na rozmiary wczesnych zegarów kwarcowych, zastosowanie znajdowały w laboratoriach jedynie jako referencyjne mierniki czasu. Badania i rozwój z kwarcem trwały przez dziesięciolecia do wczesnych lat 60-tych XX wieku. Mechanizmy kwarcowe w latach 60-tych zostały zminiaturyzowane na tyle, że można je było stosować np. w chronometrach morskich. To właśnie w tym czasie najbardziej znane szwajcarskie marki zegarków, łącznie około 20 firm (w tym Omega, Piaget i Patek Philippe) stworzyło Centre Electronique Horloger (C.E.H.) w 1962 roku w miejscowości Neuchâtel. Celem C.E.H. miały być badania i rozwój technologi wytworzenia i produkcji mechanizmu kwarcowego wystarczająco wydajnego, niezawodnego i dokładnego dla następnej generacji zegarmistrzostwa.

       

         Po sześciu latach badań pierwszy prototyp mechanizmu z oznaczeniem Beta-1, został wyprodukowany w 1966 roku przy użyciu oscylatora kwarcowego 8192 Hz zamontowanego w wewnętrznym układzie scalonym. Wkrótce potem, w 1967 roku, Beta-2 została wyprodukowana i zdobyła pierwszą nagrodę na "Concours Chronométrique International de l'Observatoire de Neuchâtel", ustanawiając nowy rekord dokładności w okresie testowym wynoszącym zaledwie 0,0003 sekundy zmiany tempa dziennie, w przeciwieństwie do 3-10 sekund typowych dla chronometrów zegarka w ciągu dnia. Mechanizm Beta-21 powstał w 1969 roku, a 20 szwajcarskich firm zjednoczonych wokół C.E.H. zgodziło się na wyprodukowanie 6.000 sztuk takich mechanizmów. Mechanizm Beta-21 pracował z dokładnością do 5 sekund na miesiąc, osiągając znacznie lepsze wynik niż jakikolwiek zegarek z naciągiem automatycznym i ręcznym w tamtym czasie. Projekty zegarków wyposażonych w mechanizm Beta-21 były również bardzo charakterystyczne dla tamtej epoki - były generalnie grube, kanciaste, a nawet masywne (częściowo z konieczności, ponieważ pierwsza generacja mechanizmów kwarcowych była stosunkowo duża). Istotniejszą jednak wadą tych mechanizmów należy bezsprzecznie wskazać duże zapotrzebowanie na energię, dlatego ich popularność szybko się zakończyła. Niektóre spośród zrzeszonych marek zaczęło na bazie Beta-21 wytwarzać własne mechanizmy kwarcowe np. Piaget P7.

       

      1085246982_reklama0026-1952r.jpg.d19c0b0caa7fe0776a24ed2c5055a51e.jpg

          
         I tutaj wróćmy do mojej ulubionej marki Enicar, posiadając w swojej kolekcji wiele modeli tej marki. Przeglądając prawie codziennie czeluście internetu jak do tej pory nie napotkałem na żadnego Enicar’a z tym mechanizmem. Niemniej w latach 1960 – 1961 produkowany był mechanizm firmy Landeron o symbolu 4750/4751. Mechanizm działał w oparciu o silnik elektromechaniczny kontrolujący balans zasilany z baterii. Był to bezsprzecznie pierwszy szwajcarski mechanizm elektromechaniczny (zasilany energią z baterii).

      IMG_20181106_103036.thumb.png.3744c832bc20e559c6b928cb9e20fb86.png


         Z całą pewnością można napisać już, że Enicar wykorzystał ten mechanizm w swoich zegarkach oznaczonych „Sherpa Electric” w okresie produkcji mechanizmu Landeron 4750. Występowały one w dwóch rodzajach koper – chromowanej i pozłacanej. Modele te nie są już jak YETI, o których mówi się, ale nikt nie widział. Od czasu do czasu pojawiają się na aukcjach, lecz stosunkowo bardzo rzadko. Niewiele jest do nich części, ponadto wyzwanie stanowi dobranie do nich współczenych baterii, która będzie i tak krótko działać.

         Pasuje również do tego okresu logo jakie firma wykorzystywała przez około dekadę czyli od początku lat 50-tych do początku lat 60-tych - nazwa wpisana w znak "Saturna".

       

      IMG_20181106_103409.thumb.jpg.e01f422121f05b094338a88f5888f0bb.jpgIMG_20181106_103433.thumb.jpg.fb627ae87622ad57acbaa242aafc45c0.jpg


         Enicar nadał tym modelom numer referencyjny 100/67 i oznaczenia BEPNS.  O oznaczeniach wkrótce zrobię osobny wpis i wyjaśnię znaczenie poszczególnych liter. Zaznaczyć należy, iż wyjątkowo „wyższe” modele tej marki nabite miały numery seryjne.

       

      277944847_wat(64).thumb.jpg.ef12f31d099b32ab9d943ddcddb293ae.jpg

       

         Moje egzemplarze chromowany i pozłacany odpowiednio mają numery 365653, 366074. Mając na uwadze ich rzadkość oraz wysokie numery seryjne należy domniemywać, że jest to ogólna liczba „wyższych” modeli marki Enicar. Numery seryjne nosiły również np. wersje Graph (Aqua, Sherpa, Super) i były również 6-cio cyfrowe. Wyciągnąć więc można wniosek, że pewien przedział liczbowy odpowiada liczbie wyprodukowanych zegarków tej serii.

         Cenowo w zakupie porównać można je do ówczesnych chronografów. Patrząc powyżej koszt zakupu Enicar'a Electric wynosił ówczesnych 305 DM (Marek Zachodnich).

       

         Niestety pomimo korzystania z nowatorskich rozwiązań firma Enicar nie oparła się kryzysowi kwarcowemu i w roku 1987 ostatecznie przegrywa, kończąc swoją działalność. Czy wykorzystała mechanizm Beta-21 - nie wiadomo! Na pewno w czasie kryzysu kwarcowego miała w swojej ofercie kilka zegarków z kwarcowym sercem.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

    2. dawpi's blog

      • 0
        entries
      • 0
        comments
      • 12
        views

      No blog entries yet

  • Blog Comments


    • 9 godzin temu, Edmund Exley napisał:

      @RTK-WGM Brawo, bardzo duży plus za ten artykuł. Od dawna cenię Twoją wiedzę i przywiązanie do Enicara. Który egzemplarz jest Twoim ulubionym z kolekcji, a który - wymarzonym jej uzupełnieniem?

      Ulubiony zegarek to trudno powiedzieć, jest ich kilka. Enicar miał ciekawych zegarków z kilka co najmniej. Generalnie mam już tyle, że nie wiadomo co wskazać. Niemniej jest jeszcze dwa modele, które chciałbym mieć Sherpe potocznie zwaną Jimi Clark i prototyp, który wypłynął niedawno.


    • @RTK-WGM Brawo, bardzo duży plus za ten artykuł. Od dawna cenię Twoją wiedzę i przywiązanie do Enicara. Który egzemplarz jest Twoim ulubionym z kolekcji, a który - wymarzonym jej uzupełnieniem?

      Edited by Edmund Exley

    • Świetne opracowanie - historyczna pigułka , którą połyka się ze smakiem :) - cieszę się , że mam 2 Enicary w swojej kolekcji  - ponadczasowe wzornictwo i dobra jakość - dzięki 


    • Bardzo interesujący artykuł👍Nowością była dla mnie informacja, że Enicar mógł śmiało konkurować z chociażby Rolexem i że mechanizmy tej marki były początkowo bazą Chronoswissa. Szkoda, że manufaktura z taką historią nie przetrwała próby czasu. 

      Mam nadzieję, że w kolejnych wpisach będziesz pokazywał swoją bogatą kolekcję okraszając ją ciekawostkami o poszczególnych modelach. Bo jak nie Ty, to kto?🙂


    • Ciekawa historia dobrej manufaktury, szkoda że duch jej gdzieś uleciał :(

      Ciekawie czytało się, dziękuje :)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.