Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • entries
    4
  • comments
    14
  • views
    563

About this blog

Ciekawostki z odrobiną historii o marce i modelach.

Entries in this blog

Referencje i inne oznaczenia

Referencje i inne oznaczenia

Bardzo często w zegarkach, aby wskazać konkretny model zegarka, różniący się na pierwszy rzut oka wyłącznie detalami, używa się tzw. referencji. Referencje to wszak nic innego jak powszechna i często wykorzystywana metoda selekcji. Enicar na przestrzeni lat najczęściej używał dwóch sposobów oznaczania referencji. Niestety nie do końca rozszyfrowano sposób „kodowania” informacji. Z pewnością można spotkać dwa takie same modelowo zegarki noszące tę samą referencję, różniące się np. kolorem tarczy.

RTK-WGM

RTK-WGM

FAPLA - zbrojna armia i ich Enicar'y

FAPLA - zbrojna armia i ich Enicar'y

Wśród wielu modeli zegarków marki Enicar, znaleźć można czasami modele, które mają specjalne dodatkowe oznaczenia, czy to na tarczy, na deklu, bądź na kopercie. Nie mówię tutaj o dedykacjach grawerowanych w związku z jakimś podniosłym wydarzeniem czy rocznicą, a wykonanymi na specjalne zamówienia, nazywanymi potocznie „private label”.   Jednym z takich modeli jest Enicar FAPLA. Skrót FAPLA wywodzi się od „The People's Armed Forces of Liberation of Angola (w języku portugalskim: Forças Ar

RTK-WGM

RTK-WGM

Super Quartz (Aktualizacja 21.12.2020)

Super Quartz (Aktualizacja 21.12.2020)

Jak to zawsze bywa, gdy archiwa firmy giną bezpowrotnie, pewne historie czy wydarzenia są odtwarzane na podstawie niewielkich kawałków informacji, przedmiotów, materiałów prasowych i reklamowych. Streszczając historię marki Enicar napisałem na podstawie materiałów znalezionych na innych stronach zbieranych pieczołowicie latami, że Enicar jako jedna z wielu firm zegarkowych zrzeszonych wokół Centre Electronique Horloger (w skrócie C.E.H.) z siedzibą w Neuchâtel  wykorzystała w swoich zegarkach me

RTK-WGM

RTK-WGM

Historia - wszak musi być jakiś początek.

Historia - wszak musi być jakiś początek.

Historia firmy Enicar bazuje na doświadczeniach rodziny założyciela marki Ariste Racine Seniora. Rodzina Racine była znaną rodziną rzemieślników. Przez wiele lat angażowali się w sztukę i rzemiosło. Już w 1708r. przodek rodziny Racine niejaki David Racine ±(1669 - 1726) był wymieniony jako znany rzemieślnik - zegarmistrz i słynął ze swoich dobrych produktów w tym zegarów. Jego brat Pierre ±(1665 - 1728) został dopuszczony przez Sąd Bazylejski do tytułu "inżynier - architekt". Inni członkowie rod

RTK-WGM

RTK-WGM

  • Blog Statistics

    4
    Total Blogs
    9
    Total Entries
  • Blogs

      • 0
        entries
      • 0
        comments
      • 71
        views

      No blog entries yet

    1.     Bardzo często w zegarkach, aby wskazać konkretny model zegarka, różniący się na pierwszy rzut oka wyłącznie detalami, używa się tzw. referencji. Referencje to wszak nic innego jak powszechna i często wykorzystywana metoda selekcji. Enicar na przestrzeni lat najczęściej używał dwóch sposobów oznaczania referencji. Niestety nie do końca rozszyfrowano sposób „kodowania” informacji. Z pewnością można spotkać dwa takie same modelowo zegarki noszące tę samą referencję, różniące się np. kolorem tarczy.

       

          Enicar na deklu zegarka podawał numery referencyjne danego modelu, którego składnie były następujące uwzględniając pierwsze najstarsze modele, przy czym zaznaczyć należy, że spotyka się również inny format oznaczenia referencji. Pierwotnie Enicar stosował zapis referencji, który sugeruje, że zegarek jest wyprodukowany w wersji limitowanej. Wielu niedoświadczonych kolekcjonerów, którzy zaczynają swoją przygodę z zegarkami, wskazywało, że nabyli zegarek z wersji limitowanej. Niejednokrotnie opisy takie można znaleźć na portalach sprzedażowych. Niestety Enicar tworzył krótkie serie zegarków, nawet w zaledwie kilku egzemplarzach, jednak nigdy ich nie numerował.

       

      Oto przykłady z podziałem na dwie najczęściej występujące grupy, przy czym jedna z nich różniła się wyłącznie dodaniem cyfry „2” do wcześniejszego modelu oznaczeń:


          1) XXX/XXX w sąsiedztwie dodatkowych liter i cyfr,

          Przykłady:
          100/61 aSN
          100/18 MB
          100/172 aCS
          100-45 As

       

          Z materiałów reklamowych możemy bezsprzecznie wskazać co oznaczają poszczególne litery.

          A – w zegarku użyto mechanizmu z naciągiem automatycznym,
          a – koperta wykonana w całości ze stali,
          B – koperta typu „Seapearl”, typu BAYONET, wodoodporność 5 ATM,
          C – mechanizm z komplikacją kalendarza,
          CH – mechanizm z komplikacją chronografu,
          E – mechanizm elektro-mechaniczny zazwyczaj Landeron 4750,
          M – koperta mosiądz, chrom, platerowana złotem 20 mikronów,
          G – koperta z litego złota, zazwyczaj próby 750, 18-karatów,
          S – mechanizm z centralną sekundą,
          T – obrotowy bezel,
          100 – zazwyczaj określa mechanizm AR1010 i automatyczny AR1034 lub AR1035,
          76 – nr referencyjny koperty typu „żółw” (ang. turtle lug),
          71 – nr referencyjny koperty wykonanej z duraluminium.


          2) XXX–XX-XX – pierwszy człon oznaczał użyty mechanizm, następne prawdopodobnie oznaczały rodzaj koperty.

          Przykłady:
          167-25-01        zegarek z mechanizmem AR167
          692/07/01        zegarek z mechanizmem AR692
          800-08-01        zegarek z mechanizmem AR801
          800.0008.001    zegarek z mechanizmem AR801
          320-01-01        zegarek z mechanizmem AR320
          300-01-01        zegarek z mechanizmem AR350
          144-49-02        zegarek z mechanizmem AR1145

       

      20904951_1981824735380536_7653222819110584320_n.thumb.jpg.dfb4b0a6e4a1e76e77d9a4ee9e0b8fc8.jpg

      160-54-02

       Przykład oznaczenia takiej samej referencji przy zegarkach różniących się detalami.

       

       

         W powyższych przypadkach pierwszy człon (trzy pierwsze cyfry) oznaczały użyty mechanizm w zegarku. Jednak w kolekcji posiadam egzemplarze, które pokazują również inne przypadki:

       

         Przykłady:
          147-03-02        zegarek z mechanizmem AR167
          173-01-01        zegarek z mechanizmem AS2073
          119-01-02        zegarek z mechanizmem AS2072
          134.01.01        zegarek z mechanizmem Lemania 1340

       

      Czy są to wyjątki potwierdzające regułę, niestety nie wiadomo.

          
          3) 2XXX–XX–XX – trzeci sposób oznaczania referencji z cyfrą 2 na początku. Bardzo podobna do drugiej, będąca najprawdopodobniej rozwinięciem.

          Przykład:
          2167-51-29        zegarek z mechanizmem ETA2789-1

       

          Oznaczenie stosowano w ostatnich latach produkcji, kiedy to w celu optymalizacji kosztów produkcji, w latach wielkiego kryzysu kwarcowego, wykorzystywano mechanizmy firmy ETA SA Manufacture Horlogère Suisse (ETA SA Swiss Watch Manufacturer) zamiast mechanizmów z własnej produkcji. Do numeru referencji z przodu wkrada się cyfra „2”. Oznaczało to, że w środku wykorzystano mechanizm wyprodukowany przez ETA czyli z ostatniego okresu produkcji przed bankructwem firmy.
          Enicar chociaż produkował własne mechanizmy, redukując koszty produkcji do najniższego poziomu, w latach 70 i 80-tych, gdy tzw. „kryzys kwarcowy” powodował upadłość wielu producentów zegarków, postanowił dokonywać zakupów mechanizmów innych marek zwłaszcza FHF, ETA czy AS. Zegarki zaczynające się nr referencyjnym od „2” nie posiadały napisu „STAR JEWELS” na tarczy zegarka. W zasadzie "Star Jewels" zaakcentowano na tarczy zegarków, aby pokazać pewny przełomem technicznym, aby lepiej zareklamować produkt. Ponadto nazwę towarową powiązano z udziałem sportowców w Igrzyskach Olimpijskich, których firma Enicar sponsorowała.

       

      30809913gx.jpg.4576e6e75da2b08c253501d28ba1df50.jpg


          Patrząc już na nr referencyjny można było pobieżnie zidentyfikować użyty model mechanizmu. Inną drogą do identyfikacji mechanizmu, już znacznie pewniejszą to otworzenie koperty zegarka i sprawdzenie oznaczenia na płycie mechanizmu pod kołem balansu. Otworzenie wielu modeli zegarków Enicar wymaga posiadania specjalnych kluczy. Znacznie rzadziej, zwłaszcza w zegarkach z pierwszych lat produkcji oznaczenie mechanizmu znaleźć można pod tarczą.


      Dodatkowe oznaczenia.

       

          Na deklach zegarków szwajcarskich znaleźć możemy oznaczenie w postaci „krzyża szwajcarskiego” z opisem BREVET12 i numerem, który wskazuje na wykorzystany patent.

       

          Przykłady:
          1) Brevet + 314962 => EPSA Super Compressor Case wykorzystywany przez firmę Enicar od grudnia 1957r.,
          2) Brevet + 313813 => EPSA Compressor Case,
          3) Brevet + 98243 => EPSA Stop Case wykorzystywany do marca 1956r.

       

      1954_09.15-153213-EPSA-STOP.thumb.png.34b67f503f7b202dca194c7da4c25985.png

      Informacja zgłoszenia patentu w Szwajcarskim Urzędzie Patentowym

       

          EPSA – to wersja koperty wodoodpornej opatentowana przez firmę Ervin Piquerez SA (w skrócie: EPSA) z siedzibą w Bassecourt, Szwajcaria. E. Piquerez posiadał około 200 patentów, które zgłosił między 1939 a 1979 rokiem. Jedne z najbardziej znanych to:
          1) koronka MONOFLEX,
          2) COMPRESSOR,
          3) SUPER COMPRESSOR.


          Fabryka EPSA u szczytu swojej produkcji wykonywała 10.000 kopert dziennie. 80 procent produkcji stanowiły koperty wodoodporne, w roku 1970 firma EPSA wyprodukowała ich 1.350.000 sztuk. Największym klientem była właśnie marka ENICAR, choć klientami były również OMEGA, HEUER, BAUME & MERCIER, BULOVA, IWC i LONGINES.
          Istotą tych kopert było dociskanie dekla i uszczelki pod wpływem zewnętrznego ciśnienia. Im bardziej zanurzamy się (nurkujemy) tym większe jest ciśnienie wywierane na przedmioty. Charakterystycznym elementem  koperty Super Compressor były zazwyczaj dwie koronki na godzinie 2 i 4, jedna do nakręcania i ustawiania zegarka (na godzinie 4), druga do sterowania wewnętrznym bezelem (na godzinie 2). Obie koronki poza logo firmy nosiły czasami oznaczenia w postaci kratki. Dodatkowo dekiel na wewnętrznej stronie nabite miał logo w postaci hełmu nurkowego z napisem EPSA.

       

      EPSA.png.3474215218b9e055b77af575faa569e6.png

       

      Dodatkowym oznaczeniem określającym klasę wodoodporności zegarka, niekoniecznie z kopertami typu EPSA jest grafika umieszczona na deklach. Znak Saturna wraz z rekinem oznaczało klasę wodoszczelności zegarka do codziennego używania. Znak ostrygi umieszczonej na spodniej części zegarka oznaczał zegarek do zastosowań profesjonalnych i możliwość schodzenia z zegarkiem pod wodę na znaczną głębokość. Zegarek z samym elementem Saturna oznaczał zegarek nieodporny na kontakt z wodą.

       

      SKMBT_C35317010416070.thumb.jpg.962c8a03dc5cb1db868a7a58be1cf05b.jpg

       

          Radioaktywność w zegarkach – niemożliwe a jednak.

       

          Zegarki nie tylko te wyprodukowane przez firmę Enicar w momencie „uzyskania” wodoodporności, zaczęły służyć zwłaszcza nurkom głębinowym jako ważny element ich wyposażenia. Niejednokrotnie ratując ich życie. W celu lepszej czytelności w trudnych warunkach oświetleniowych w zegarkach zaczęto wykorzystywać tzw. zjawisko radioluminescencji, czyli świecenie substancji pod wpływem promieniowania jądrowego, np. cząstek α, β, promieni γ czy protonów. Jest to jeden z rodzajów luminescencji.
          Po bardzo szkodliwym i niebezpiecznym radzie, w zegarkach od lat 60-tych zaczęto używać równie promieniotwórczego, co bardziej bezpiecznego dla zdrowia ludzkiego trytu. Radiowodoru – nietrwałego izotopu wodoru, którego jądro (tryton) składa się z jednego protonu i dwóch neutronów. Oznaczany jest symbolem 3H lub T. Bardzo często na tarczy zegarka, który zawiera tryt, można znaleźć oznaczenie w postaci litery T.
          „T” oznacza, że Tryt został użyty jako element luminescencji. Na niektórych modelach firmy Enicar można znaleźć dodatkowe oznaczenia w postaci napisów „T < 25 mc” lub „SWISS T < 25” oznacza, że emitowania radioaktywność jest na poziomie niższym niż 25 mCi (mili Kiury). Gdy oznaczenie jest w postaci „T SWISS T” oznacza to, że emitowana radioaktywność jest mniejsza niż 7,5 mCi.

       

      2.jpg.0752b595a2f34ce775dfb684208c9578.jpg

      Zdjęcie z internetu

       

          Oglądając zegarek Enicar i posiadając wiedzę umieszczoną powyżej można już wysnuć pewne informacje o samym zegarku. Jaki posiada mechanizm, dodatkowe komplikacje mechanizmu, typ czy jego przeznaczenie, dlatego jakże ważnym elementem naszego hobby jest wiedza jaką niosą dodatkowe oznaczenia i możliwość ich prawidłowego odczytania. Wszystkie powyższe informacje pomogą również w określeniu czy zegarek jest oryginalny.

    2. dawpi's blog

      • 0
        entries
      • 0
        comments
      • 66
        views

      No blog entries yet

    3. Jak już wspominałem, jedynym jak dotąd znanym dokumentem fabrycznym jest zestaw zdjęć katalogowych. Szerokiemu gronu odbiorców został on zaprezentowany w publikacji W. Mellera "Przystanek: zegarek Zegarki i przystawki balansowe

      z Błonia." Jak pisze autor: "Dokumentacja została wykonana z dużą troską ..."

       

      Dzisiaj chciałbym się odnieść do zdjęć zegarków w kopertach wz lll, których numery katalogowe zaczynają się od cyfry "12". W przedziale 1201 - 1225 brakuje czterech zdjęć, którym były przypisane numery 1211, 1212, 1213, 1214. Moim zdaniem, zagubiono te fotografie. Za takim przypuszczeniem przemawia przede wszystkim ta dbałość o szczegóły, z jaką przygotowano zegarki do sesji fotograficznej. Dostawały przecież kolejne numery. Gdyby było ich mniej, przedział numerów byłby inny, 1201 - 1221. Raczej nie pozostawiono takiej luki. Nawet tak unikatowy model jak 1201, który nie wszedł do masowej produkcji (znana jest tylko jedna sztuka) ma swoje zdjęcie katalogowe.  

       

      Analizując fotografie modeli Kurant i Wars z frezowanymi indeksami można zauważyć, że nacięcia mają dwa różne kształty i występują w obu modelach równolegle. 

       

      20201118_211718.thumb.png.cbe224dbbe1225e579051cde75754bdf.png

       

      20201118_211957.thumb.png.8f0b5cc6b182a4793c08be060bc088f4.png

       

      Jedynie Polan ma jeden wzór indeksów frezowanych. 

       

      20201113_231437.jpg.f3527e833c9715401f246c6491469212.jpg

       

      Dzięki uprzejmości właściciela, kolekcjonera zegarków z ZMP BŁONIE mogę Państwu dzisiaj zaprezentować wyjątkowy model. Polana z innym rodzajem nacięć.

      Model nie ujęty w dostępnych zdjęciach katalogowych. Polana, który najprawdopodobniej był przedstawiony na jednej z brakujących fotografii. 

       

      20201113_232924.jpg.59c48fcc0ad76cace909c665c422c06e.jpg

       

      20201113_233115.jpg.706ed9f330c3e6c64aaec8b812f4621e.jpg

       

      Jak dotąd, znany jest tylko jeden egzemplarz.

      Można go porównać z numerem 1201 i przypisać jeden z brakujących numerów, na przykład 1211.

       

      Poddając dalszej analizie omawiane zdjęcia można zauważyć, że zdecydowana większość modeli (tych z 17-to kamiennym mechanizmem) o polsko brzmiących nazwach ma swoje odpowiedniki z tzw. nazwą exportową, czyli Blonex.

      Myślę, że ze względu na specyficzną grafikę tarczy model 1210 można w tej chwili wykluczyć z tych założeń. 

      20201118_230248.thumb.png.c6742d1211f33726a967df468c0b440d.png

       

      Idąc tym tropem możemy zauważyć, że brakuje nam w tej układance trzech modeli Blonex. Mogłyby one wypełnić tę lukę zdjęciową. 

       

      I tutaj mam prośbę, apel do wszystkich kolekcjonerów zegarków z ZMP BŁONIE. Przyjrzyjcie się z uwagą swoim Blonexom w kopertach wz lll.

      Może się okazać, że posiadacie w swoich zbiorach brakujące modele.

      Dobrze by było spróbować uzupełnić te braki, z Waszą pomocą. 

  • Blog Comments


    • W 1965 roku byłem nastolatkiem.

      Co do istoty: naówczas wybór zegarków był bardzo skromny, właściwie raczej tylko Błonie (nie Blonex) i Wostok za 600 - 650 zł. Ruhla za 250 zł była raczej spod lady i chyba zasłużenie miała opinię zegarka nietrwałego. Może był i Atlanic, ale ze względu na cenę raczej w ogóle nie patrzyło się na niego: byłby to masochizm.

      Zegarek Błonie miał fabrycznie zadawalającą dokładność, ale jego piętą achillesową było szkiełko pleksiglasowe (tak się wtedy mówiło na szkło akrylowe): pęknięte szkiełko - o co było nietrudno przy pracy fizycznej, jaka była naówczas powszechnością - praktycznie nie dawało się wymienić, ze względu na brak części zamiennych. I Błonie i zegarki radzieckie miały opinię nieszczelnych, i chyba zasadnie. Także serwis - regularna konserwacja zegarka - był praktycznie niedostępny, gdyż ani nie było takiej praktyki, ani nie było dostatecznej liczby wykwalifikowanych zegarmistrzów.

      W takich warunkach, po kilku latach eksploatacji, zegarek Błonie raczej był wyrzucany do śmieci, niż oddawany na części zamienne. 


    • nowa pozycja w kolekcji:

      Błonie Syrena, w jakim nakładzie... czas pokaże,

      napis i indeksy z metalu

      czcionka znajoma, wygląda jak emblemat Syreny FSO, biorąc pod uwagę lata produkcji

      siren 2.JPG


    • kontynuując ideę patrzę widzę i wiem...

      zapraszam do oglądania

       


    • ostatnio na tym forum lepiej się nie wypowiadać o "błoniakach",

      lepiej oglądać... patrzmy zatem

      Zegarek Błonie Super Syrenka

      tarcza w systemie 12 godzin i 48 minut, 48 kropek po obwodzie, prawidłowo usytuowane są tylko te co 5 minut

      wiem tyle ile widzę

       

      Błonie Super Syrenka.JPG

      Edited by Kosmo

    • W dniu 14.12.2020 o 09:47, Zeno napisał:

      Ja nie napisałem nic o odmalowywaniu!

       

      Napis "T swiss made T" na cyferblacie oznacza zegarek z trytem. Czarny nie ma nigdzie trytu, albo był remontowany (wymieniane wskazówki), albo co innego...

      Ok, nie załapałem. Zegarek nie był odnawiany, wskazówki trochę inne niż zazwyczaj i możliwe, że są dobierane. Na forum jest podobny pokazany z innymi wskazówkami, typowo Enicarowymi.

       

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.