Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Witam Koleżanki i Kolegów.

 

 

Myślę, ze już czas na tego typu inicjatywę, żeby w jednym miejscu zebrać trochę wiedzy , ciekawostek i opinii na temat tej wspaniałej marki. Zapraszam wszystkich do dyskusji na ten temat, dzielenia się spostrzeżeniami i Waszymi doświadczeniami związanymi z zegarkami Hamilton.

 

-------------------–-------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ja zacznę garścią podstawowych informacji na temat marki.

(Z netu)

 

Hamilton Watch Company została założona w Lancaster w 1893 roku. Powstała z firmy Adams & Perry Watch Company. W 1927 roku Hamilton kupił Illinnois Watch Company. W 1941 roku firma skonstruowała chronometr morski model 21 i precyzyjny zegar nawigacyjny model 22. W ten sposób Hamilton stał się najpoważniejszym amerykańskim producentem chronometrów.

 

Od roku 1955 do 1960 firma Zjednoczone Fabryki Zegarków Ersingen z właścicielem Helmutem Epperleinem współpracowała z Hamilton Watch Company. Hamilton wykorzystał współpracę dla siebie i zaowocowało to w 1957 roku wprowadzeniem na rynek elektrycznego zegarka ręcznego z balansem „Elektric”. W 1966 roku Hamilton kupił Büren Watch Company. W 1970 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy elektroniczny zegarek kwarcowy z cyfrowym wyświetlaczem LED – model Pulsar. W 1972 roku produkcja została wstrzymana. Markę Hamilton nabyła szwajcarska spółka holdingowa SSIH.

Edited by Artur11975

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niech będzie :) To pierwszy się wpiszę.

 

e1p57RC.jpg


Pozdrawiam 
Marcin/kornel91 
 

Adriatica, Boldr, Casio ,Citizen, Corgeut, Deep Blue, Hamilton, Nethuns, Oceanx, Phoibos, Zelos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moją przygodę z Hamiltonem rozpocząłem modelem Jazzmaster Viewmatic taki:

post-68228-0-95720000-1398586323_thumb.jpg

 

Zakupiłem go z jednego z portali ogłoszeniowych za 1/10ceny salonowej rocznik 2006. Noszony jako EDC przez poprzedniego właściciela, z bardzo widocznymi oznakami używania. Trochę pasta Tempo, potem CapeCode, nowy pasek i zegarek był jak nowy.  na ETA2824-2 - był pomimo wieku i braku konserwacji od nowości bardzo dokładny - robił -4sek/24h. To potęgowało tylko moją radość z zakupu. jednak mój nadgarstek 19cm - a zegarek 38mm....

 

Następny model:

 

KHAKI NAVY GMT

 

 

post-68228-0-58197700-1398587089.jpg

 

Kolejny zegarek z portalu ogłoszeń i kolejny pozytyw. Rocznik 2009, po jednej wymianie koronki od nowości i konserwacji w 2011roku, znów u byłego właściciela był jako EDC, ale ten w idealnym stanie dojechał do mnie. Zachwycił mnie od samego początku - jakością wykonania, lumą, oraz dokładnością -3sek/24h... to utwierdziło mnie trochę, że Hamiltony po prostu są dokładne....

 

Na razie z mojej strony to tyle, chociaż moja historia z Hamiltonem się nie skończyła nasz "romans" bardzo emocjonalny trwa nadal, chętnie poczytam jakie doświadczenia Wy mieliście z tą marką. Za jakiś czas opiszę kolejne trzy modele, z których dwa mają stałe miejsce w mojej kolekcji.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niech będzie :) To pierwszy się wpiszę.

 

e1p57RC.jpg

 

Kornel - a kilka słów dla potomności o Twoim ulubieńcu? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

X-Wind zawsze mi sie podobal, szczególnie czarny z zlotym, niestety rozmiary sa za duze na moja wątłą lapke.

J. Viewmatic przegral konkurs o moj nadgarstek z DS-1 :) za to mam nadzieje jutro pochwalic sie pierwszym Hamim w mojej kolekcji :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamilton X-wind zakupiony w 06.2013 roku z Hiszpanii. Zegarek mi się marzył jak zobaczyłem go na forum. Myślałem, że nie będzie mnie stać na taki zegarek ale się udało :) Ma pierwsze miejsce w mojej kolekcji zegarkowej i po obejrzeniu już znacznej ilości zegarków nie traci tego miejsca. Pięknie wykończona koperta, bardzo fajna tarcza, wielkość dla mnie odpowiednia 44,5 mm bez koronek 54 mm L2L. Mój egzemplarz robi +4s/24h a minusem jest tylko to, że Hamilton nie robi wewnętrznej powłoki AR na szkle. Moja wersja to już H20 czyli VJ z 60 h rezerwą chodu u mnie to jakieś 58h no i piękne płyty mechanizmu.

 

 
DKPi6zM.jpg
D9Xh6UN.jpg
T39L7g4.jpg
Z0nJXwj.jpg
UePyxPE.jpg
gZ2SsX7.jpg

Pozdrawiam 
Marcin/kornel91 
 

Adriatica, Boldr, Casio ,Citizen, Corgeut, Deep Blue, Hamilton, Nethuns, Oceanx, Phoibos, Zelos

Share this post


Link to post
Share on other sites

X-Wind zawsze mi sie podobal, szczególnie czarny z zlotym, niestety rozmiary sa za duze na moja wątłą lapke.

J. Viewmatic przegral konkurs o moj nadgarstek z DS-1 :) za to mam nadzieje jutro pochwalic sie pierwszym Hamim w mojej kolekcji :)

Paweł :)  jeśli Twoje wymagania wobec zegarków są podobne do moich to będziesz zadowolony :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamilton 21 Marine Chronometer jest właściwie kopią Ulysse Nardin. Czy ktoś z kolegów posiada Hamiltona 21? Chciałbym go z owym Ulysse Nardin porównać. :)

Edited by kiniol

Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamilton X-wind zakupiony w 06.2013 roku z Hiszpanii. Zegarek mi się marzył jak zobaczyłem go na forum. Myślałem, że nie będzie mnie stać na taki zegarek ale się udało :) Ma pierwsze miejsce w mojej kolekcji zegarkowej i po obejrzeniu już znacznej ilości zegarków nie traci tego miejsca. Pięknie wykończona koperta, bardzo fajna tarcza, wielkość dla mnie odpowiednia 44,5 mm bez koronek 54 mm L2L. Mój egzemplarz robi +4s/24h a minusem jest tylko to, że Hamilton nie robi wewnętrznej powłoki AR na szkle. Moja wersja to już H20 czyli VJ z 60 h rezerwą chodu u mnie to jakieś 58h no i piękne płyty mechanizmu.

 

Kornel. Dzięki za świetną prezentację :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamilton 21 Marine Chronometer jest właściwie kopią Ulysse Nardin. Czy ktoś z kolegów posiada Hamiltona 21? Chciałbym go z owym Ulysse Nardin porównać. :)

post-68228-0-92872900-1398589447.jpgpost-68228-0-30017100-1398589472.jpg

 

Podobieństwo uderzające, ale kopią bym nie nazwał...

Edited by Artur11975

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby to delikatnie ująć... Nie interesuje mnie ubranko, interesuje mnie wnętrze. :D   Hamilton budując swój model 21, wykonał tylko kilka delikatnych zmian w Ulysse Nardin.

Zmieniony jest mostek bębna sprężynowego, inaczej skonstruowane jest górne łożysko balansu. Zmieniono też mocowanie sprężynki wychwytu (detent spring). Interesuje mne czy zmieniono również rolkę kamienia impulsowego oraz spustowego. Czy zmieniono również wymiary owych kamieni? Jeśli wiesz o czym piszę... ;)


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby to delikatnie ująć... Nie interesuje mnie ubranko, interesuje mnie wnętrze. :D   Hamilton budując swój model 21, wykonał tylko kilka delikatnych zmian w Ulysse Nardin.

Zmieniony jest mostek bębna sprężynowego, inaczej skonstruowane jest górne łożysko balansu. Zmieniono też mocowanie sprężynki wychwytu (detent spring). Interesuje mne czy zmieniono również rolkę kamienia impulsowego oraz spustowego. Czy zmieniono również wymiary owych kamieni? Jeśli wiesz o czym piszę... ;)

To ja jeśli chodzi o taką fachową wiedzę jestem cienki, ale pracuję nad tym :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amerykanie potrzebowali własny chronometr morski. Mogli skonstruować swój, mogli też nawiązać współpracę z wytwórcą posiadającym już taki w ofercie produkcyjnej.

Własna konstrukcja zajęła by wiele czasu, a w czasie wojny  takowego brak. Mogli skorzystać z pomocy Brytyjczyków (np.Thomas Mercer), jednak weszli w układ z Ulysse Nardin.

Niemcy mieli kilka świetnych konstrukcji np. Lange&Soehne, Tiede czy Wempe. Po wojnie Rosjanie skopiowali toczka w toczkę Lange&Soehne.

Ja mam Ulysse, lecz potrzebuję do niego kilku części. Teoretycznie pasują od H21, ale chcę sprawdzić jak bardzo teoretycznie. Mogę zamówić je tu http://www.hamiltonparts.com/hamilton.htm ale muszę się upewnić :)


Porządek na serwisie o niczym nie świadczy. Często najlepsze usługi świadczone są przez geniuszy w totalnym bałaganie…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amerykanie potrzebowali własny chronometr morski. Mogli skonstruować swój, mogli też nawiązać współpracę z wytwórcą posiadającym już taki w ofercie produkcyjnej.

Własna konstrukcja zajęła by wiele czasu, a w czasie wojny takowego brak. Mogli skorzystać z pomocy Brytyjczyków (np.Thomas Mercer), jednak weszli w układ z Ulysse Nardin.

Niemcy mieli kilka świetnych konstrukcji np. Lange&Soehne, Tiede czy Wempe. Po wojnie Rosjanie skopiowali toczka w toczkę Lange&Soehne.

Ja mam Ulysse, lecz potrzebuję do niego kilku części. Teoretycznie pasują od H21, ale chcę sprawdzić jak bardzo teoretycznie. Mogę zamówić je tu http://www.hamiltonparts.com/hamilton.htm ale muszę się upewnić :)

Kolejna piękna porcja wiedzy na temat marki Hamilton!!! :) :)

Szacun Kiniol

Edited by Artur11975

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś był x-wind który poszedł w świat.

 

ym2c.jpg

 

 

Obecnie posiadam tylko TE.

Całkiem ciekawy model :) .

 

 

ceh5.jpg

 

ovlmd.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brawo za rozpoczecie tego (Hamilton) watku, brakowalo tu czegos takiego.

Ja co prawda nie z tych ktorzy posiadaja wiedze na temat mechanizmow zegarkow, ale z tych ktorym zegarki sie podobaja, a szcegolnie jesli chodzi o niektore czasomierze marki Hamilton. 

Ponizej jeden z moich Hamiltonow; co prawda nie egzeplarz '21' i nie 'marynistyczny', ale Hamilton, no i chronometr:

 

Hamilton_Chronometer.jpg
 
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja dołączam ze swoim Hamiltonem :)

 

ui49.jpg

 

3j6d.jpg

 

3u0t.jpg

 

Edit: Ten Hamilton to nie jest seria Harison Ford, jak zamieszczony parę postów wcześniej.

 

Podstawowe parametry:

Mechanizm - Eta 2801 z ręcznym naciągiem

WR - 100m

Średnica - 42mm

 

Jako EDC moim zdaniem idealny ;)

Edited by bert69

Pozdrawiam, Wojtek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brawo za rozpoczecie tego (Hamilton) watku, brakowalo tu czegos takiego.

Ja co prawda nie z tych ktorzy posiadaja wiedze na temat mechanizmow zegarkow, ale z tych ktorym zegarki sie podobaja, a szcegolnie jesli chodzi o niektore czasomierze marki Hamilton. 

Dzięki za posta, namawiam, żeby dołączyć swoje spostrzeżenia co do jakości, designu, dokładności i przede wszystkim emocji, ktore budzą zegarki Hamilton.

tez uważam, ze tematyka Hamiego była potrzebna na Forum. :)

Pozdrawiam

Artur

Share this post


Link to post
Share on other sites

O Hamiltonie Viewmatic`u było już tu wspomniane. Zegarek sprawujący się bardzo dobrze jako EDC. Wewnątrz solidny wół roboczy czyli ETA 2824-2, bardzo wygodna, a zarazem dość ciekawa koperta w połączeniu z bransoleta czyni ten zegarek mogącym się podobać.

Chyba o wiele większe kontrowersje wzbudza zazwyczaj nasz stosunek do Open Heart`tów, a ten model właśnie do tej grupy jest zaliczany.  Znane mi są opinie przeciwników samej idei pokazywania mechanizmu od strony tarczy, tym bardziej, że jak niektórzy twierdzą, przy Ecie nie za bardzo jest co pokazywać, ale w tym zegarku podoba mi się bardzo kształt "odkrycia" (dla mnie jako luźne skojarzenie do wierzby z pomnika Chopina w Łazienkach), a możliwość mimowolnego spoglądania na poruszający się balans daje miłe chwile uspokojenia, które można sobie zafundować, obojętnie kiedy sobie bym zażyczył.

Pomijam fakt, że jakość wykonania zegarka jest bardzo dobra, dokładność chodu godna pozazdroszczenia, a stosunek ceny do jakości w pełni mnie satysfakcjonujący. 

A tak wygląda mój Hamilton Viewmatic Open Heart.

post-57210-0-12577500-1398603341_thumb.jpg

post-57210-0-81851600-1398603347_thumb.jpg

post-57210-0-31020200-1398603359_thumb.jpg

post-57210-0-74081300-1398603366_thumb.jpg


"You may delay but time will not" Benjamin Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

O Hamiltonie Viewmatic`u było już tu wspomniane. Zegarek sprawujący się bardzo dobrze jako EDC. Wewnątrz solidny wół roboczy czyli ETA 2824-2, bardzo wygodna, a zarazem dość ciekawa koperta w połączeniu z bransoleta czyni ten zegarek mogącym się podobać.

Chyba o wiele większe kontrowersje wzbudza zazwyczaj nasz stosunek do Open Heart`tów, a ten model właśnie do tej grupy jest zaliczany.  Znane mi są opinie przeciwników samej idei pokazywania mechanizmu od strony tarczy, tym bardziej, że jak niektórzy twierdzą, przy Ecie nie za bardzo jest co pokazywać, ale w tym zegarku podoba mi się bardzo kształt "odkrycia" (dla mnie jako luźne skojarzenie do wierzby z pomnika Chopina w Łazienkach), a możliwość mimowolnego spoglądania na poruszający się balans daje miłe chwile uspokojenia, które można sobie zafundować, obojętnie kiedy sobie bym zażyczył.

Pomijam fakt, że jakość wykonania zegarka jest bardzo dobra, dokładność chodu godna pozazdroszczenia, a stosunek ceny do jakości w pełni mnie satysfakcjonujący. 

Tez od zawsze mi sie kojarzy z pomnikiem Chopina :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja dołączam ze swoim Hamiltonem :)

 

http://imageshack.com/a/img855/1508/ui49

 

 

Edit: Ten Hamilton to nie jest seria Harison Ford, jak zamieszczony parę postów wcześniej.

 

Podstawowe parametry:

Mechanizm - Eta 2801 z ręcznym naciągiem

WR - 100m

Średnica - 42mm

 

Jako EDC moim zdaniem idealny ;)

Piękny zegar... I miał swoje role na szklanym ekranie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękny zegar... I miał swoje role na szklanym ekranie

 

Mógłbyś coś więcej zapodać na ten temat <_<

Edited by bert69

Pozdrawiam, Wojtek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam i ja. Zakup w 2005 r po konsultacjach z forumowiczami.

604719e2bcd2b073med.jpg

 

b812a5606f45b996med.jpg

Edited by hub01

Share this post


Link to post
Share on other sites

hub01 piękny zegarek na bardzo fajnym pasku :) 


Pozdrawiam 
Marcin/kornel91 
 

Adriatica, Boldr, Casio ,Citizen, Corgeut, Deep Blue, Hamilton, Nethuns, Oceanx, Phoibos, Zelos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By korngoldo
      Witam wszystkich,
       
      chciałbym dowiedzieć się coś o tym zegarku:
       

       
      Mam wątpliwość co do firmy Kurfurst, o której jest mało online. Znalazłem właściwie identyczne chronografy marek Buren, Vantage i Oriosa. Wszystkie zasilane mechanizmem Valjoux 7733.
       
      BUREN:


      VANTAGE:

       
      ORIOSA:

       
      Istnieje też bardzo podobny, choć już nie identyczny model Hamiltona Ref. 7723 (Valjoux 7730).
       

       
      Doszukałem się silnych powiązań Hamiltona z Buren i Vantage, mianowicie pod tymi logotypami Hamilton przez pewien czas produkował zegarki na amerykański rynek (m.in. można poczytać o tym tu: https://pl.qaz.wiki/wiki/Hamilton_Watch_Company). Faktycznie, jak widać powyżej, Buren i Vantage mają na tarczy mile, w przeciwieństwie do kilometrów w wypadku Oriosa i Kurfurst. Co więcej, Hamilton flitrował też z Oriosa, które podobno było też wcześniej związane z Buren - nawet wypuścił taki oto model:
       

       
      Nie znalazłem jednak żadnych związków Hamiltona (ani też żadnej z pozostałych marek) z Kurfurst. Mimo oczywistych podobieństw tych wszystkich tarcz. 
      Chciałbym więc dowiedzieć się czegoś więcej o całej tej linii chronografów i jak wpisuje się w nią mój Kurfurst. Zauważyłem, że logotyp jest krzywy - to też daje do myślenia, czy napewno to jest w ogóle marka zegarków, czy może tylko jakaś firma dystrybucyjna? 

      Z góry dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie,
      Pozdrawiam
    • By tatzerker
      Witam
       
      Zamienię zegarek Hamilton Khaki King Automatic na Khaki FieldMechanical koniecznie w kolorze czarnym.
      zegarek posiadam od około 6 miesięcy, posiadam oryginalne pudełka, papiery i dowód zakupu. Zegarek posiada normalne ślady użytkowania, nosze go na pasku, oryginalna bransoleta jest w stanie idealnym, nigdy nie noszona.
      Zegarek jest na bardzo dobrym chodzie, noszony na zmianę z SARB017.
    • By fidelio
      Kilka dni z Hamiltonem Khaki Aviation Pilot Pioneer Mechanical (ref.: H76419531) za mną, więc czas na krótkie podsumowanie, a w zasadzie na recenzję tego zegarka. Recenzowany zegarek to współczesna wersja modelu W10, a więc zegarka dostarczanego przez Hamiltona na potrzeby wojska (ściślej na potrzeby RAF-u), w latach 1973-1976.
       

       

       
       
       
      Cieszę się, że Hamilton postanowił być wierny oryginałowi, także gdy chodzi o wielkość recenzowanego zegarka. I od razu pewne wyjaśnienie. Bardzo często w informacjach dotyczących tego konkretnego modelu podaje się, że jego wymiary to 33 x 36 mm (taką informację można znaleźć także na oficjalnej stronie Hamiltona). Zazwyczaj, kiedy podawane są dwa wymiary dotyczące wielkości koperty, to jeden z nich oznacza średnicę koperty a drugi jej wysokość, czy też inaczej, wymiar „od ucha do ucha”. No więc pierwszy rzut oka na wymiary i myśl …, że to w zasadzie zegarek damski, którym nie warto sobie w ogóle zaprzątać głowę. Spieszę wobec tego wyjaśnić, że średnica koperty tego zegarka ma 36 mm, zaś wymiar „od ucha do ucha” to 42 mm. Nadal oczywiście niewiele, ale bez wątpienia nie są to wymiary zegarka damskiego. Oczywiście można zapytać, skąd w tak licznych informacjach dotyczących tego zegarka owe 33 mm?
       
      Otóż taki wymiar faktycznie jest, bo jak przystawić suwmiarkę do zegarka i objąć nią kopertę między godzinami „6” a „12”, to …faktycznie otrzymujemy owe 33 mm. Nikt jednak w zasadzie nie informuje, co to za wymiar i stąd faktycznie może powstać mylne wrażenie dotyczące wielkości tego zegarka. Reasumując, podawany wymiar 33 x 36 mm odnosi się tylko i wyłącznie do wielkości koperty.
       
       
       
       
       
      1.
       
      Zegarek dotarł do mnie w standardowym pudełku Hamiltona, zapakowanym w biały kartonik. W zasadzie nic takiego, nad czym można by dłużej się rozwodzić. Ot czarne kartonowe pudełko, skrywające niewielką skrzyneczkę z umieszczonym w niej zegarkiem. W pudełku dodatkowa przegródka, w której umieszczono podbitą kartę oraz dość grubą książeczkę.
       
       

       
      2.
       
      Jak już ustaliliśmy sobie na wstępie, wymiary koperty tego zegarka to 33 x 36 mm, zaś wymiar od „ucha do ucha” to 42 mm. Grubość zegarka to 10 mm (razem z dość wyraźnie wystającym ponad kopertę szkłem mineralnym z podwójnym antyrefleksem), a więc niewiele. Tu zwracam uwagę na to, że w niektórych recenzjach znajdziecie informację, że grubość recenzowanego zegarka to 12 mm, co nie jest jednak prawdą. Dzięki tym wymiarom i mimo dość mocno wypukłego szkła, wystającego wyraźnie ponad kopertę, zegarek nie sprawia wrażenia ciężkiego oraz nieproporcjonalnego. Wymiar między uszami to standardowe 18 mm (wedle mojej najlepszej wiedzy w modelu W10 było to 19 mm), dzięki czemu nie będzie problemu z ewentualną wymianą oryginalnego paska na inny, gdyby komuś przyszła na to ochota.
       
      Koperta o beczkowatym kształcie (tonneau), w całości szczotkowana, z bardzo krótkimi uszami. Do jakości szczotkowania, biorąc w szczególności pod uwagę cenę, jaką trzeba za ten zegarek zapłacić, nie mam żadnych uwag. Warto zwrócić uwagę na to, że szczotkowanie na bocznych powierzchniach koperty jest pionowe. Szczotkowanie jest wyraźnie zaakcentowane, zaś brak powierzchni polerowanych na wysoki połysk uznać należy za zabieg celowy, zmierzający do podkreślenia zarówno rodowodu jak i przeznaczenia tego zegarka. W przypadku pierwowzoru, przeznaczonego dla wojska chodziło przecież o to, aby koperta nie powodowała refleksów świetlnych. Górna krawędź koperty jest delikatnie fazowana (fazowanie to zwęża się, im bliżej końca uszu), przy czym również to fazowanie jest szczotkowane.

       

       
      Dekielek pełny, mocowany do koperty na cztery śruby. Środkowa cześć dekielka również jest szczotkowana. Boki dekielka są polerowane na wysoki połysk. Na dekielku zestaw podstawowych informacji, obejmujących m. in. dane dotyczące producenta, kraj pochodzenia oraz wodoszczelność.
       

       
      Niewielka koronka została umieszczona na godzinie 3ciej. Operowanie nią, z powodu jej wymiarów nie należy do najłatwiejszych, jednak uważam, że zastosowanie w tym przypadku większej koronki zaburzyłoby ogólne proporcje zegarka. Koronka jest karbowana oraz logowana i pracuje bardzo gładko. Parametr wodoszczelności to (za producentem): 10 bar (100 m) /145 psi (328 ft), przy czym koronka nie jest zakręcana. Dla porównania, wodoszczelność innego modelu Hamiltona z linii Khaki, bardzo cenionego Khaki Field Mechanical, to 50 m.
       

       
      3.
       
      Bez wątpienia najbardziej charakterystycznym elementem recenzowanego zegarka jest tarcza. Wprawne oko dostrzeże przy tym pewne różnice w porównaniu z modelem W10. I tak, nie mamy charakterystycznej dla modelu W10 strzałki, która znajdowała się nad godziną 6tą. Nowy model ma w tym miejscy napis MECHANICAL, informujący o rodzaju zastosowanego naciągu (mechaniczny naciąg – ETA 2750, oznaczony przez Hamiltona Cal-649, stosowany był także w modelu W10). Próbowałem dociec, z jakich powodów tak wierna reedycja nie ma tej bardzo charakterystycznej strzałki? I znalazłem filmik, na którym CEO Hamiltona tłumaczy, że ta strzałka pozostaje pod ochroną prawną i jest znakiem zastrzeżonym, do którego prawa aktualnie przysługują Królowej Brytyjskiej. Stąd też w nowym modelu brak tej strzałki, co w mojej ocenie może być wynikiem tego, że albo Hamilton w ogóle nie zwracał się z prośbą o możliwość skorzystania z tego znaku w nowym modelu albo taka prośba spotkała się z odmową. W mojej ocenie szkoda trochę, że tak charakterystyczny element nie znalazł się na tarczy nowego modelu, choć osobiście nie traktuję tego jako wady, skoro sam zegarek spodobał mi się zanim dowiedziałem się o istnieniu modelu W10.
       
      Dalej łatwo wyłapać, że model W10, pod godziną 12tą i pod nazwą producenta, miał na tarczy literę T w okręgu. Nie znajdziemy tego elementu w recenzowanym modelu. Zastosowanie tego oznaczenia w modelu W10 wynikało po prostu z tego, że używano w nim trytu, którego nie znajdziemy w nowej wersji.
       
      Tak jak w modelu W10, tak i w recenzowanym zegarku napis HAMILTON, znajdujący się pod godziną 12tą oraz pod trójkątem wypełnionym substancją luminescencyjną, został naniesiony na tarczę kursywą.
       
      Tarcza w modelu W10 była czarna i gładka. I tu ujawnia się największa różnica, bo choć tarcza w nowym modelu nadal jest czarna, to jednak nie jest ona gładka. Próbowałem oddać to na zdjęciach, bo faktura tarczy nowego modelu naprawdę może się podobać. Tarcza jest chropowata, ziarnista, piaskowana. Bardzo podobną tarczę spotkałem wcześniej w Swordfishu od ZELOSA. Bez wątpienia taka tarcza nadaje nowemu modelowi charakteru i jest tym elementem, który jako pierwszy zwraca na siebie uwagę. Jeśli chodzi o zestaw wskazówek, to jest on analogiczny z tym, jaki znamy z modelu W10. Wskazówki są proste ( w typie sword hands) i ostro zakończone, przy czym ta godzinowa jest delikatnie poszerzana. Wskazówka godzinowa oraz minutowa zostały wypełnione substancją luminescencyjną. Odczyt godziny jest bezproblemowy. Zegarek nie zawiera komplikacji datownika i tu mamy kolejną analogię z modelem W10. Podziałka minutowa w zasadzie identyczna z tą, jaką znajdziemy w modelu W10, w typie railroad, przy czym co piąta minuta jest dodatkowo zaakcentowana (w przypadku minut 5, 10, 20, 25, 35, 40, 50 oraz 55 są to kropki wypełnione substancją luminescencyjną, zaś w przypadku minut 15, 30, 45 oraz 60 są to prostokąty, również wypełnione substancją luminescencyjną). Godziny – za wyjątkiem godziny 12tej oznaczone są białymi cyframi arabskimi. Dodatkowo, na godzinie 6 tej (po obu stronach prostokąta, który odznacza tą godzinę) napis SWISS MADE (w modelu W10 był to tylko napis SWISS – co ciekawe, w modelu W10 napis ten znajdował się poniżej podziałki minutowej, która w związku z tym była delikatnie odsunięta od zewnętrznej krawędzi tarczy). Całość prosta, pasująca do charakteru zegarka i biorąc pod uwagę półkę cenową, wykonana całkiem starannie. 
       

       

       

       
      Luma w kolorze żółtym, przywodząca na myśl zegarki vintage. Niestety nie dotarłem do informacji, z których wynikałoby, jaka konkretnie substancja luminescencyjna została tu zastosowana. Możemy być pewni, że Hamilton nie zdecydował się, tak jak w przypadku modelu W10, na zastosowanie trytu. Spieszę więc donieść, że w przypadku recenzowanego modelu nie mamy do czynienia z jakością świecenia typową dla diverów od Seiko czy Citizena. Po naświetleniu zegarek oczywiście świeci, jednak nie jest to intensywne świecenie. Do tego świeci stosunkowo krótko. Muszę jednak przyznać, że w ogóle mi to nie przeszkadza, bo tą drobną niedogodność bez wątpienia niweluje wielkiej urody tarcza, z jej ziarnistą fakturą.
       

       
      4.
       
      W zegarku zastosowano werk, który Hamilton oznacza jako H-50. To w zasadzie zmodyfikowana manualna ETA 2801-2, w której obniżono częstotliwość pracy (21 600 bhp – z taką częstotliwością pracowała ETA 2750 stosowana w modelu W10), osiągając w ten sposób wydłużoną do 80 h rezerwę chodu. Wskazówka sekundowa nie „płynie” może tak, jak w zegarkach, w których stosuje się werki pracujące z wyższą częstotliwością, jednak w mojej ocenie, 80 h rezerwy chodu jest wystarczająca rekompensata. Zegarek jest łożyskowany na 17 kamieniach. Werk bez komplikacji daty, a wyciągnięcie koronki od razu blokuje pracę mechanizmu (werk z funkcją „stop sekundy”). Dość proste pomiary wykazały odchyłkę na poziomie -1 - +1s/24h, więc nie mam żadnych powodów do narzekania. Taki sam werk znajdziemy np. we wspomnianym przeze mnie wcześniej modelu Khaki Field Mechanical (mam tu oczywiście na myśli jego ostatnią odsłonę).
       
      5.
       
      Recenzowany zegarek to wersja na skórzanym pasku nato. Jest jeszcze wersja na pasku nylonowym (oznaczenie Hamiltona H76419531). Klamra (logowana) oraz sprzączki są szczotkowane. Sam pasek jest w mojej ocenie dobrej jakości. Jest raczej cienki, więc nie podnosi za bardzo koperty zegarka, a do tego jest również miękki, więc bardzo dobrze się układa. Mam wszelako pewną uwagę. Pasek jest dość długi i w związku z tym przydałoby się, aby sprzączka, która podtrzymuje pasek po jego zapięciu (mam tu na myśli tą, która znajduje się bliżej koperty zegarka) miała pewien zakres regulacji. Brak tej regulacji powoduje, że pasek po zapięciu na końcowe dziurki i po przejściu na drugą stronę trochę za bardzo odstaje. To oczywiście uwaga kogoś, kto ma nadgarstek mniejszy niż przeciętny, bo osoby z większym nadgarstkiem nie będą tego odczuwać.
       

       

       

       
      6.
       
      Recenzowany zegarek to bez wątpienia bardzo ciekawa propozycja dla kogoś, kto poszukuje zegarka w typie „pilot”, nawiązującego do modelu dostarczanego siłom wojskom lotniczym, a do tego chce pójść w kierunku zegarków wyglądających inaczej niż klasyczne fliegery z okresu II Wojny Światowej. Warto wspomnieć raz jeszcze o tym, że w tym przypadku mamy do czynienia z dość wierną reedycją historycznego modelu, przy czym ta wierność dla jednych (jak ja) będzie dużą zaletą, a dla innych niekoniecznie. Hamilton zdecydował się bowiem na odwzorowanie także wymiarów modelu W10, a to oznacza, że jak na dzisiejsze standardy, mamy do czynienia z zegarkiem relatywnie niedużym, co widać także na tych zdjęciach, na których zegarek ten jest zestawiony z innymi niewielkimi zegarkami z mojej kolekcji,  także z Moonwatchem. Ja oczywiście cieszę się, że są tacy producenci jak Hamilton czy Longines (mam tu na myśli model Conquest Heritage, który produkowany jest także w klasycznym rozmiarze – średnica koperty 35 mm, szkło hesalitowe), którzy sięgając po historyczne modele, tworząc ich współczesne wersje nie silą się na „pompowanie” wymiarów, celując przy okazji w tą grupę klientów, którzy lubią małe zegarki czy też tak jak ja, ze względów fizjologicznych, są na takie zegarki skazani. Na plus zaliczam mechanizm, który zapewnia dającą komfort 80h rezerwę chodu, pracuje z taką samą częstotliwością, z jaką pracował werk w modelu W10 i jest bardzo dobrze wyregulowany.
       
      Mam wszelako pewne zastrzeżenie, będące przysłowiową „łyżką dziegciu w beczce miodu”. Szkło. Jak już wspomniałem, w recenzowanym modelu zastosowano wypukłe szkło mineralne z antyrefleksem. Rozumiem, że Hamilton chciał stworzyć możliwie wierną reedycję modelu W10 i zastosował szło mocno wystające ponad kopertę zegarka. Nie rozumiem jednak do końca, dlaczego nie zastosował szkła hesalitowego, jakie znajdziemy w oryginale? Takie szło ma swoje wady (zdecydowanie większa podatność na zarysowanie), ale i zalety (większa odporność na uderzenie, możliwość samodzielnego usunięcia niewielkich zarysowań czy wreszcie pewien specyficzny klimat, typowy dla zegarków vintage, wynikający ze sposobu, w jaki światło „pracuje” z tego typu szkłami). Rozumiem, że zastosowanie wypukłego szkła szafirowego mogłoby podnieść cenę tego zegarka. Uważam jednak, że skoro Hamilton w cenie poniżej 2 000 zł jest w stanie zaoferować zegarek z linii Khaki ze szkłem szafirowym – po raz kolejny wspomnę tutaj model Khaki Field Mechanical, to rodzi się we mnie pytanie, czy w cenie zbliżonej do 3 000 zł (z takim wydatkiem trzeba się liczyć przy okazji zakupu recenzowanego modelu) nie można jednak było zaoferować zegarka z wypukłym szkłem szafirowym? A jeśli nie, to dlaczego Hamilton nie zdecydował się na przygotowanie zarówno wersji ze szkłem hesalitowym, dla purystów i wersji właśnie ze szkłem szafirowym? Na podobny krok, przy okazji modelu Conquest Heritage zdecydował się Longines (wersja tego zegarka o średnicy koperty 40 mm wyposażona została w szkło szafirowe, a wersja o średnicy 35 mm znajdziemy szkło hesalitowe). Czy zastosowane w recenzowanym modelu szkło mineralne jest złe? Obiektywnie pewnie nie, bo w końcu daje ono większą niż w przypadku szkła hesalitowego odporność na zarysowanie (tak po prawdzie, nie udało mi się zarysować do tej pory żadnego szkła mineralnego). Takie szkło nie tworzy jednak takiego klimatu, jak szło hesalitowe, kiedy to właśnie ten klimat jest tym, co mocno wyróżnia zegarki vintage czy też osadzone w tej stylistyce. Z drugiej zaś strony szkło mineralne nie zapewnia ono takiego poziomu ochrony, co szkło szafirowe. Jako osoba zainteresowana tym konkretnym modelem, pewnie chciałbym mieć możliwość wyboru wersji, a tak mamy tylko model ze szkłem mineralnym.
       
      Tyle więc w temacie Hamiltona Khaki Aviation Pilot Pioneer Mechanical (ref.: H76419531). Czy polecam ten zegarek? Czy ma on szansę zostać ze mną na dłużej? Mimo pewnych wątpliwości opisanych powyżej, odpowiedź na oba te pytanie jest twierdząca. Zdecydowanie.
       
      Zdjęcia moje (za wyjątkiem zdjęć modelu W10 - ściągnięte z netu oraz zdjęcia, na którym model W10 jest w towarzystwie nowej wersji - też z netu).
       
      Jak zwykle zapraszam do komentowania, dyskusji, uwag. Rafał 
       
       
    • By tomking
      Cześć i przy okazji wszystkiego wspaniałego w Nowym roku 2020
       
      Próbuję znaleźć dla siebie automat. Założyłem watek w Hamiltonach, ale nie chcę zaśmiecać tam treści, a widzę że nie jestem jednak w pełni przekonany do amerykańsko-szwajcarskich zegarków i błądzę szukając innych firm nie mam wiedzy nt. jakości, trwałości wykonania, serwisu itp.
       
      Moje kryteria to nowy zegarek o klasycznym wyglądzie (może być styl wojskowy, ale nie nurek ), który będzie pasował do typowego stroju codziennego jak casual. Ma mieć wodoodporność co najmniej 10 ATM, szkło szafirowe i wolał bym jednak bransoletę. Budżet 2k - 4k, ale jestem nieznacznie elastyczny w górę. Poniżej wytypowałem modele, które może jakoś naprowadzą tych z Was, którzy zechcą mi pomóc.
       
      Hamilton Khaki Field Automatic model H70515137
      Hamilton Khaki Field Automatic model H70555523Hamilton Khaki Field Day Date Automatic model H70535131Seiko Presage Automatic model SPB059J1Seiko Presage Automatic model SPB035J1Seiko Presage Automatic model SPB037J1Victorinox Airboss Automatic model 241507Victorinox Airboss Automatic model 241508Epos Passion Automatic model 3401.132.20.55.30Aviator Airacobra Automatic model V.3.21.0.139.4Orient Star Sports Automatic model RE-AU0203B00B Który z nich wybrać... firma? A może coś jeszcze innego o podobnym wyglądzie wartego rozważenia? Wszystkim bardzo dziękuję za merytoryczne porady. 
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.