Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
Master Yoda

ETA ? różnice w wersjach: Standard, Elabore, Top i Chronometre.

Recommended Posts

ETA ? ETA s.a. Fabriques d'Ebauches, największy szwajcarski producent mechanizmów zegarkowych należący do grupy Swatch, zaopatrujący ogromną większość wytwórców zegarków w gotowe mechanizmy lub tzw. ébauche ? mechanizmy niekompletne, przygotowane do zainstalowania wychwytu, sprężyny głównej i osi balansu.
Często spotykałem się ze zdziwieniem i pytaniem: dlaczego zegarek jednej marki z mechanizmem np. ETA 2824-2 jest droższy od zegarka z innej firmy, która to ma również ten sam mechanizm ETA? Na różnicę ceny wpływ ma między innymi to, iż ETA ma w podstawowej ofercie mechanizmy zróżnicowane w czterech stopniach. Tak samo oznaczony kaliber może być w wersji: Standard, Elaboré, Top i Chronometre. Dla każdego stopnia wykończenia są określone parametry a dostarczane mechanizmy muszą się mieścić w granicy 95% normy. Do każdego mechanizmu z wymienionych wersji użyto różnych komponentów oraz wykończono je w zróżnicowanym stopniu.

SPRĘŻYNA NAPĘDOWA(NACIĄGU)

To twarda i elastyczna taśma stalowa, w której gromadzi się energię potencjalną poprzez nawijanie jej na wałek. Jako materiału do wyrobów sprężyn używa się specjalnych stopów.
W wersjach Standard i Elabore zastosowano sprężynę naciągu - Nivaflex NO, a w wersjach Top i Chronometre ? NivaflexNM. Wydawać by się mogło, że różnica polega w zastosowaniu znacznie zróżnicowanych, pod względem użytych materiałów i cen, rodzajów stopów. Z poniższego wynika, iż różnica jest naprawdę bardzo niewielka.
Nivaflex o oznaczeniach: NM, NO, czyli 45/5 i 45/18, to stopy używane do sprężyn napędowych zegarków i zawierają: 45% Kobaltu + 21% Niklu + 18% Chromu + 5% Żelaza + 4% Wolframu + 4% Molibdenu + 1% Tytanu. Wyjątkiem jest Nivaflex 45/5, który zawiera dodatkowo 0,2% Berylu. Gdyby zsumować te wszystkie wartości to do 100% brakuje 1,8% tajemniczych związków, które są tajemnicą ściśle chronioną przez firmę.
Różnice zobrazują dokumenty w pdf-ie.

 

http://ebookbrowse.com/nivaflex-45-18-pdf-d312004379

http://ebookbrowse.com/nivaflex-45-5-pdf-d39509644

 

Tak więc do wersji Top i Chronometre zastosowano bogatszy stop z domieszką 0,2% metalu ziem alkaicznych -Berylu.

Następną różnicą jest zastosowanie innych systemów przeciwwstrząsowych.

SYSTEM PRZECIWWSTRZĄSOWY

W celu zmniejszenia momentu tarcia czopy lejkowe ułożyskowania balansu wykonuje się bardzo cienkie. Podczas nagłych wstrząsów mechanizmu mogą one łatwo ulec uszkodzeniu. Wstrząs skierowany wzdłużnie może spowodować pęknięcie kamienia nakrywkowego. Aby temu zapobiec, stosuje się łożyska sprężyste osi balansu. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych takich łożysk.
Najpopularniejszym systemem z ułożyskowaniem sprężystym jest Incabloc i zastosowano je w wersjach Top i Chronometre. W wersjach Standard i Elabore zastosowano tańszy system Etachocs, który jest rodzimym produktem firmy ETA. Różnica pomiędzy systemami jest widoczna gołym okiem. Zastosowano różne sprężyny przytrzymujące kamień nakrywkowy łożyska osi balansu. Poprzez zastosowanie prostego sposobu otwierania sprężyny w systemie Incabloc, serwisowanie z tym systemem jest ponoć troszkę łatwiejsze. Różnice w samej budowie są bardzo niewielkie i można by było pokusić się o stwierdzenie, iż ETA podrobiła system Incabloc, który to został wynaleziony w Szwajcarii w 1934roku. Tak więc ETA kupuje od zewnętrznej firmy system, który z powodzeniem mógłby zastąpić swoim produktem. O co tutaj chodzi? Należy tutaj dodać, iż ETA s.a. jest najpoważniejszym klientem Incabloc s.a.
A cha, ostatnio Incabloc umieszczany jest nawet w tańszych wersjach.
Przy okazji podaję link do dokumentu(pdf), w którym możecie rozpoznać różne systemy przeciwwstrząsowe:
http://www.info-uhre...n/stosskurz.pdf

Kolejną różnicą są palety wychwytu.

PALETY WYCHWYTU

Są to części kotwicy współpracujące bezpośrednio z zębami koła wychwytowego. W wychwycie szwajcarskim palety są wykonane głównie z syntetycznego rubinu i zamocowane w wycięciach ramion kotwicy.
W wersjach Top i Chronometre zastosowano cięte rubiny, ze sztucznego kryształu, który jest utworzony w procesie elektro-chemicznym. Są całkowicie przezroczyste i o lepszej konsystencji niż ich tańsze odpowiedniki zastosowane w wersjach Standard i Elabore. Te wykonane są ze specjalnego proszku, który w wysokiej temperaturze prasowany jest do odpowiedniego kształtu.

Wreszcie dochodzimy do

REGULATORA BALANSOWEGO ? BALANS

Jest to element regulatora wykonujący ruch obrotowy zwrotny wokół osi przechodzącej przez jego środek ciężkości, pod działaniem momentu sprężyny zwrotnej. Balans jest tak ukształtowany, aby miał możliwie małą masę, a duży moment bezwładności. W tym celu jak największa część masy balansu jest skupiona na jego obwodzie. Sprężyna zwrotna ma zwykle kształt spirali i nazywana jest włosem, ale o tym za chwilę.
ETA produkuje dwa rodzaje balansu: Glucydurowy i Niklowy, które oprócz stopów różnią się kształtem.
W wersjach Top i Chronometre zastosowano balans Glucydur(to jest nazwa handlowa) ze stopu brązu, berylu, miedzi i żelaza. Zachowuje właściwości niskiego współczynnika rozszerzalności cieplnej, twardość (400 Brinella)
niemagnetyczność i odporność na odkształcenie się. Glucydur jest odporny na korozję i jest raczej obojętny chemicznie.
W wersjach Standard i Elabore zastosowano balans niklowy, który jest tanim stopem, o gorszych właściwościach i o niższej twardości(200 Brinella).

SPRĘZYNA WŁOSOWA BALANSU

Włos jest elementem regulatora balansowego będący sprężynką zwrotną balansu.
W wersjach Standard i Elabore zastosowano sprężynę Nivarox1. Jest to stop żelaza z niklem(60% niklu i 20% chromu, resztę stanowi żelazo z dodatkami berylu, manganu, tytanu) włosy niwaroksowe są niemagnetyczne, bardzo odporne na korozję i zachowują stałą sprężystość w różnych temperaturach.
W wersji Top i Chronometre zastosowano włos z termo kompensującego się stopu Anachron(Nivarox2). Skład stopu z którego wykonana jest sprężyna włosowa balansu Nivarox2 jest wielką tajemnicą i nie udało mi się tego ustalić.

REGULACJA MECHANIZMóW ORAZ ODCHYŁKI PRACY

dla każdej z wersji są również różne:

Standard
- Regulowany w 2 pozycjach: CH i 6H
- Średnia dzienna odchyłka: + / - 12 sekund
- Maksymalny błąd wynikający ze zmiany położenia/pozycji: 30 sekund
- Błąd izochronizmu. Zegarek z pełnym naciągiem sprężyny, odchyłka liczona od 0 do godz. 24: + / - 20 sekund

Elaboré
- Regulowany w 3 pozycjach: CH, 6H, 9H
- Średnia dzienna odchyłka: + / - 7 sekund
- Maksymalny błąd wynikający ze zmiany położenia/pozycji: 20 sekund
- Błąd izochronizmu. Zegarek z pełnym naciągiem sprężyny, odchyłka liczona od 0 do godz. 24: + / - 15 sekund

Top
- Regulowany w 5 pozycjach: CH, FH, 6H, 9H, 3H
- Średnia dzienna odchyłka: + / - 4 sekundy
- Maksymalny błąd wynikający ze zmiany położenia/pozycji: 15 sekund
- Błąd izochronizmu. Zegarek z pełnym naciągiem sprężyny, odchyłka liczona od 0 do godz. 24: + / - 10 sekund

Chronometre
- Dostosowany i planowany do specyfikacji C.O.S.C., który nie różni się wiele od najwyższej klasy Top.
C.O.S.C. jest to certyfikat Szwajcarskiego Instytutu Testów Chronometrycznych. Powołany w roku 1973 Instytut, z siedzibą w La-Chaux-des-Fonds, uprawniony jest do przeprowadzania badań i wydawania certyfikatu, który upoważnia producenta do umieszczania na zegarku oznaczenia ?Chronomete?. Badanie trwa 15 dni i odbywa się w pięciu położeniach zegarka, w co najmniej trzech zakresach temperatur oraz w kilku zakresach naciągnięcia sprężyny (25%, 50%, 75% i 100%). Po wykonaniu pomiarów obliczane jest odchylenie wypadkowe. Aby zegarek uzyskał atest, dokładność chodu musi mieścić się w zakresie od -4 do +8 sekund na dobę.


Pozdrawiam, Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marku. Piękne opracowanie. Miło się czyta. Nie spodziewałem się że różnic jest aż tyle :)

 

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to oznacza, że różnice pomiędzy Standard i Elabore oraz Top i Chronometer to jedynie kwestia regulacji? Czy jeszcze coś jest?


Czas ma sens tylko wtedy, kiedy robi się z nim coś sensownego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to oznacza, że różnice pomiędzy Standard i Elabore oraz Top i Chronometer to jedynie kwestia regulacji? Czy jeszcze coś jest?

No właśnie nie :) Wyraźnie jest napisane. Rodzaj użytych materiałów w wielu elementach co daje lepsze parametry :)

 

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

To rozumiem. Ale materiały dzielą mechanizmy na dwie grupy:

1. Standard i Elabore

2. Top i Chronometre

Ja się zastanawiam czy już wewnątrz tych grup jest to kwestia jedynie regulacji czy może jeszcze np. wykończenia itp.


Czas ma sens tylko wtedy, kiedy robi się z nim coś sensownego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz łapię. W wykończeniu pewnie i regulacji :) Chociaż wiele marek i tak jeszcze to pewnie modyfikuje dodając od siebie :)

 

Jeszcze taką tabelę znalazłem. Dość znaczące różnice w regulacji a co za tym idzie pewnie też kontroli jakości i spasowania poszczególnych elementów mechanizmu.

Jeśli chodzi o wykończenie to pewnie niekoniecznie - myślę że są tacy którzy kupują "gołe" mechanizmy i wykończenie robią na własną rękę.

 

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

0e3235476df6c6f644f04ee22da20008.jpg

Edited by msokol19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super opracowanie, dzięki Marek!

Edited by Noodles

post-108913-0-27329400-1586680331.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ETA ? ETA s.a. Fabriques d'Ebauches, największy szwajcarski producent mechanizmów zegarkowych należący do grupy Swatch, zaopatrujący ogromną większość wytwórców zegarków w gotowe mechanizmy lub tzw. ébauche ? mechanizmy niekompletne, przygotowane do zainstalowania wychwytu, sprężyny głównej i osi balansu.

Często spotykałem się ze zdziwieniem i pytaniem: dlaczego zegarek jednej marki z mechanizmem np. ETA 2824-2 jest droższy od zegarka z innej firmy, która to ma również ten sam mechanizm ETA? Na różnicę ceny wpływ ma między innymi to, iż ETA ma w podstawowej ofercie mechanizmy zróżnicowane w czterech stopniach. Tak samo oznaczony kaliber może być w wersji: Standard, Elaboré, Top i Chronometre. Dla każdego stopnia wykończenia są określone parametry a dostarczane mechanizmy muszą się mieścić w granicy 95% normy. Do każdego mechanizmu z wymienionych wersji użyto różnych komponentów oraz wykończono je w zróżnicowanym stopniu.

...

testowałam omegę na inhausowym mechanizmie z certyfikatem chronometru i "podrupke" chronometru, ciekawam jak ten "dyjament" Alamo będzie się prezentował, a założę się iż jest to syntetyczny kamień ( oddajmy to do gemmologa i sprawdźmy - Zegarek założysz się ?)

Edited by DawPi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Swedro

Super opracowanie - dzięki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze poczytać :)


"Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dobre opracowanie..... jak zwykle  :)


jedyną stałą cechą rozwoju jest zmiana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dobra robota - wszystko w jednym miejscu - dzięki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo fajny opis. Czy jest na forum coś podobnego dla Sellity? Mam zegarek z tym werkiem i chętnie bym o nim poczytał.

 

Jak coś było podobnego to prośba o linka

 

Pozdrawiam Michał

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

Bardzo ciekawe i pouczające opracowanie. Tylko teoria sobie, a praktyka sobie. Kupiłem zegarek ZIXEN ZULU na bazarku w roku 2016. Wyprodukowany w 2013. Po zakupie oddałem go do przeglądu u zegarmistrza.  Stwierdził, że nie ma potrzeby realizacji jakiegokolwiek przeglądu.  Ma jako napęd zwykłą ETA 2924. na 99,9%. Odchyłka czasowa -0,5 sek/ doba. Niezmiennie od początku użytkowania.

Nie jest specjalnie oszczędzany. Takiej dokładności nie mogę osiągnąć nosząc zegarek OMEGA Seamaster z 2001, tu dokładność po regulacji to ok +2 sek/dona. Podobnie napędy Myiota 9015 i NH 35 zachowują się przyzwoicie i +- 5 sek / doba nie przekraczają. 

Osobnym tematem jest czas funkcjonowania tych mechanizmów i na takie uzupełnienie autora jeśli jest to możliwe z utęsknieniem oczekuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

Bardzo ciekawe i pouczające opracowanie. Tylko teoria sobie, a praktyka sobie. Kupiłem zegarek ZIXEN ZULU na bazarku w roku 2016. Wyprodukowany w 2013. Po zakupie oddałem go do przeglądu u zegarmistrza. Stwierdził, że nie ma potrzeby realizacji jakiegokolwiek przeglądu. Ma jako napęd zwykłą ETA 2924. na 99,9%. Odchyłka czasowa -0,5 sek/ doba. Niezmiennie od początku użytkowania.

Nie jest specjalnie oszczędzany. Takiej dokładności nie mogę osiągnąć nosząc zegarek OMEGA Seamaster z 2001, tu dokładność po regulacji to ok +2 sek/dona. Podobnie napędy Myiota 9015 i NH 35 zachowują się przyzwoicie i +- 5 sek / doba nie przekraczają.

Osobnym tematem jest czas funkcjonowania tych mechanizmów i na takie uzupełnienie autora jeśli jest to możliwe z utęsknieniem oczekuję.

Pokazałbyś jak wygląda ten Zixen Zulu, z chęcią rozejrzałbym się za podobnym zegarkiem... na Ecie 2824-2 mam tylko Auguste Reymond z kolekcji Tchibo ktory zresztą bardzo lubię, w ciagu tygodnia potrafi jednak zgubic ze 2 minuty:) do takiej precyzji jak Twoj Zixen to mu daleko:)

 

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokazałbyś jak wygląda ten Zixen Zulu, z chęcią rozejrzałbym się za podobnym zegarkiem... na Ecie 2824-2 mam tylko Auguste Reymond z kolekcji Tchibo ktory zresztą bardzo lubię, w ciagu tygodnia potrafi jednak zgubic ze 2 minuty:) do takiej precyzji jak Twoj Zixen to mu daleko:)

 

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Wystarczy z korzystać z wujka gugla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokazałbyś jak wygląda ten Zixen Zulu, z chęcią rozejrzałbym się za podobnym zegarkiem... na Ecie 2824-2 mam tylko Auguste Reymond z kolekcji Tchibo ktory zresztą bardzo lubię, w ciagu tygodnia potrafi jednak zgubic ze 2 minuty:) do takiej precyzji jak Twoj Zixen to mu daleko:)

 

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Tak jak kolega RINK napisał wszystko znajdziesz w internecie. Polecam forum Watchuseek znajdziesz tam wiele informacji na temat nieistniejącego już brandu ZIXEN i wielu innych marek, ZIXEN robił naprawdę dobrej jakości zegarki , ale ceny były za wysokie jak na mikro-brand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak kolega RINK napisał wszystko znajdziesz w internecie. Polecam forum Watchuseek znajdziesz tam wiele informacji na temat nieistniejącego już brandu ZIXEN i wielu innych marek, ZIXEN robił naprawdę dobrej jakości zegarki , ale ceny były za wysokie jak na mikro-brand.

Dziękuję Kolego,

Rzeczywiście model zulu znalazłem szybko w internecie, zaciekawiła mnie ta amerykańska marka aczkolwiek zauważyłem że ich strona jest nieaktywna, jak napisałeś firmy już nie ma, szukałem w internecie informacji o nich i zauważyłem że niektórzy blogerzy mylą tą markę z inną niemiecką...(ZINEX UHRENFABRIK),

https://www.keepthetime.com/blog/tag/zixen-watches/

Ale dziękuję za informację nie będę już tego ciągnął dalej;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.