Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
fidelio

Quo Vadis Zelos? Zelos Sworsfish - recenzja

Recommended Posts

Jakiś czas temu moje zegarkowe ADHD znowu skierowało mnie w kierunku divera z microbrandu. Moje doświadczenia w tym zakresie kończą się na Zelosie (miałem Mako 500 V1 oraz Helmsmana 2 w brązie), stąd w zasadzie od razu bardzo zainteresował mnie model Swordfish, ponieważ szukałem czegoś mniej "barokowego" niż Mako 500, gdy chodzi o to, co się dzieje na tarczy :) IMO Zelos z marketingowego punktu widzenia zrobił bardzo dobry krok, ponieważ model Swordfish dostępny jest w dwóch wersjach, które wedle mojej najlepszej wiedzy różnią się tylko werkiem. Mamy więc wersję na Eta 2892-2 w wersji elabore oraz wersję na mechanizmie od Seiko, wyraźnie tańszą. Wizualna różnica jest taka, że wersja na werku od Seiko jest bez daty.


Bohater recenzji to wersja z werkiem "swiss made", którą kupiłem w ramach europejskiej dystrybucji i która była u mnie na drugi dzień po wysłaniu jej z Holandii.


1.

Zegarek, jak to zwykle u Zelosa, pojawił się w pięknej oraz drewnianej (i pachnącej) skrzynce. Zapakowany w skórzane etui podróżne, z metalową kartą oraz dodatkowym skórzanym paskiem w stylu vintage, bardzo dobrej jakości. Zegarek jest na bransolecie, ale o niej nie będę się rozpisywał, ponieważ nie jestem ani fanatykiem, ani znawcą bransolet. IMO jest ona całkiem niezłej jakości (jak na tą półkę cenową) i na pewno nie ma się co wstydzić, gdy zestawimy ją z tym, na czym oferowane są modele od Seiko (mam tu na myśli Sumo oraz "kolorowe" Monstery). Zegarek w wersji kolorystycznej "BLACK SAND", o dość kompaktowych wymiarach, czyli: średnica 42 mm, L2L 48 mm oraz wysokość 13 mm. IMO bardzo proporcjonalnie i nie ma się wrażenia obcowania z "klockiem". Szerokość między uszami to 22 mm. Koperta oczywiście stalowa, dekielek pełny, z bardzo dobrze wykonanym grawerem. Na dekielku informacja o wodoszczelności - 300 m, limitacji (mój to 010/060), szkle szafirowym oraz rodzaju stali (316L), jaki użyty do wykonania koperty. Szkło w tym modelu jest płaskie i wyposażono je w wewnętrzny antyrefleks.
 

2.

Koperta, w szczególności gdy weźmie się pod uwagę przedział cenowy, wykonana jest bardzo dobrze, ale to już powoli staje się wręcz cechą rozpoznawalną tego microbrandu. Przeważają powierzchnie satynowane, choć jednak z płaszczyzn uszu polerowana jest na wysoki połysk, co tworzy bardzo ciekawy efekt. Co ciekawe, na bocznej powierzchni koperty da się zauważyć szlif pionowy, z którym do tej pory miałem do czynienia w JR. W przypadku Zelosa nie jest to może jeszcze ten poziom wykonania co w przypadku np. Terrascope czy Aquascope od JR, ale biorąc kwotę, jaką trzeba zapłacić za Zelosa, trudno tu do czegoś się przyczepić. Zakręcona oraz logowana koronka, która ukryta jest w osłonie (tym razem logo na koronce nie jest wypełnione lumą, ale IMO to dobrze). Bezel jednokierunkowy, na 120 klików, który pracuje z wyczuwalnym oporem, ale i bez luzów, czyli tak, jak lubię. Jeśli chodzi o centrowanie bezela, to nie ma żadnych problemów, wszystko jest idealnie i pod tym względem niektóre modele Seiko mogłyby brać przykład z Zelosa ;) Wkładka bezela to satynowana ceramika. Na wkładce oczywiście podziałka nurkowa, a także indeksy. Wszystko to wypełnione lumą i bardzo ładnie świecące, jak to u Zelosa. Bardzo ciekawie wygląda w tym zegarku luneta, która oddziela szkło od bezela, ponieważ jest ona wieloboczna, co tworzy całkiem ciekawy efekt wizualny.

3.

Dlaczego wybrałem ten model? Ano z powodu tarczy, która od razu mi się spodobała. Raz, że jest ona nie tak "barokowa" jak w przypadku posiadanego przeze mnie wcześniej Mako 500 V1, a dwa, jest to "kanapka". Ja zawsze chciałem mieć "kanapkę". Na tą wyśnioną mnie nie stać, więc ...tym razem Zelos ;) Pod godziną 12tą mamy nakładane logo Zelosa (w kolorze złotym). Niżej, ponad godziną 6tą napisy AUTOMATIC (naniesiony białą farbą) oraz 300m/1000ft (naniesiony czerwoną farbą). Nad samą godziną 6tą datownik (okienko datownika czarne, cyfry/liczby białe), czyli całość dość skromna i z zachowaną symetrią. Indeksy godzinowe w kolorze żółtym, "chapter ring" w kolorze białym, z podziałką minutową w kolorze żółtym. Sama tarcza w kolorze czarnym, piaskowana. Dość grube wskazówki godzinowa oraz minutowa (w kolorze złotym) oraz wskazówka sekundnika w kolorze żółtym, ostro zakończona, z przeciwwagą. Czego bym tu sobie życzył? Może trochę cieńszych wskazówek godzinowej oraz minutowej, które byłyby ostrzej zakończone, dzięki temu odczyt czasu byłby łatwiejszy. Oczywiście wskazówki, a także indeksy oraz chapter ring wypełnione luminową, dzięki czemu Zelos świeci intensywnie, bardzo długo (moje doświadczenia pokazują, że tylko delikatnie ustępuje Seiko jeśli chodzi o długotrwałość świecenia) oraz ...dwukolorowo ;)

 

4.

Co do werku, to zdecydowałem się na wersję na Ecie 2892-2. O samym werku nie będę się jakoś nadmiernie rozpisywał, bo to konstrukcja powszechnie znana oraz ceniona. Po odkręceniu koronka pięknie pracuje, a i gdy chodzi o odchyłki (nie jestem fanatykiem w tej dziedzinie), na pierwszy rzut oka nie zauważam nic niepokojącego, co oznacza, że jest dobrze ;)
 

5.

W podsumowaniu wypada mi w pierwszej kolejności napisać, że tytuł tej recenzji jest nieco przewrotny, bo Zelos IMO podąża właściwą drogą, kierując się ku jasnej stronie mocy :D To mój trzeci zegarek od tego producenta i nie mam wątpliwości, że gdy chodzi o relację jakość/cena, jest to świetna opcja. Za ok. 2200 zł (zakup w ramach europejskiej dystrubucji) dostajemy bardzo dobrze wykonaną kopertę, szkło szafirowe, ceramiczną wkładkę bezela i Etę 2892-2 (w wersji elabore) co w tym przedziale cenowym raczej nie jest spotykane. IMO to bardzo dobra alternatywa dla innych diverów z tego przedziału cenowego, co w szczególności odnoszę do modeli Seiko, na czele z Zółwiem czy też SUMO, które biorąc pod uwagę moje własne doświadczenia z tymi zegarkami, oferują jednak mniej niż recenzowany Zelos Swordfish (choć oczywiście dostrzegam piękny projekt koperty Sumo i jakość jej wykonania) :) Jeśli więc ktoś szuka nietuzinkowego divera, nadającego się także do noszenia na mniejszych nadgarstkach, dobrze wykonanego, oferującego bardzo dobrą relację jakość/cena, to Zelos Swordfish jest IMO bardzo dobrym wyborem, tym bardziej, że występuje on także w wersji na werku Seiko, a wówczas jest zdecydowanie tańszy. Żeby jeszcze tylko klamerka przy pasku skórzanym była logowana ;)

Zdjęcia oczywiście moje, więc jak zwykle są, jakie są ;) Niemniej jednak, zapraszam Koleżeństwo do lektury ;)

post-34987-0-70348700-1545829595_thumb.jpg

post-34987-0-72350300-1545830016_thumb.jpg

post-34987-0-92867200-1545830030_thumb.jpg

post-34987-0-11066100-1545830041_thumb.jpg

post-34987-0-54353400-1545830053_thumb.jpg

post-34987-0-90009800-1545830064_thumb.jpg

post-34987-0-27799500-1545830075_thumb.jpg

post-34987-0-21834500-1545830085_thumb.jpg

post-34987-0-10338800-1545836330_thumb.jpg

Edited by fidelio

"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Spatz

Dzięki Rafał. Fajnie, że komuś się chce.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko Konrad :-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetna recenzja a i zegarek interesujący w tym przedziale cenowym.

Dzięki, bez wątpienia "dużo zegarka w zegarku" ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładnie napisane aż chce się kupić :P To kiedy twój ląduje na bazarku? ;)

Dzięki, na razie się nim cieszę, a co dalej, to tego nie wiem ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zdjęciach sprawia wrażenie większego niż wynika to z podanych wymiarów.

Bo taki ze mnie mistrz fotogeafii ;-)

Edited by fidelio

"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie i ciekawie napisane Rafał :) Tylko 60 ich wyprodukują?  :o 

Dzięki Piotr! Co do limitacji, to jest to trochę zagadka, bo na ich stronie nic nie mogę znaleźć ;-) Ale zarówno na zegarku, jak i na karcie, stoi napisane 010/060 :-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę mnie to zastanawia, co za biznes robić 60 sztuk i za taką cenę ? Ciekawe, czyli masz już unikat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę mnie to zastanawia, co za biznes robić 60 sztuk i za taką cenę ? Ciekawe, czyli masz już unikat :)

Nie wiem, choć akurat ta kwestia najmniej mnie w tym przypadku interesuje ;-) na

Faktem jest jednak, że spora część kolekcji jest już wyprzedana, więc może jednak coś w tej limitacji jest ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, na ich stronie nic o limitacjach nie napisali, może dostałeś limitkę, bo dowiedzieli się że kochasz zegarki :P:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, na ich stronie nic o limitacjach nie napisali, może dostałeś limitkę, bo dowiedzieli się że kochasz zegarki :P:D

Tia...

Chociaz faktycznie, niektórzy sprzedawcy podają, że te zegarki są limitowane (przynajmniej gdy chodzi o wersję na 2892-2).


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajna recenzja :)

Podziękował Kolego :-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawa recenzja Rafale.

Fajnie są te mikrobrandy, trochę pokazują ile w cenie zegarka jest zegarka, a ile pijaru :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawa recenzja Rafale.

Fajnie są te mikrobrandy, trochę pokazują ile w cenie zegarka jest zegarka, a ile pijaru :)

Dzieki Marcin :-) Ja początkowo do microbrandów podchodziłem "jak pies do jeża", ale Zelos (a wceśniej MV) wyleczyły mnie z takiego podejścia :-) W tym wszystkim żałuję trochę tylko jednego, a więc pewnego Airmana, którego musiałem sprzedać, żeby ten Zelos się u mnie pojawił ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki Marcin :-) Ja początkowo do microbrandów podchodziłem "jak pies do jeża", ale Zelos (a wceśniej MV) wyleczyły mnie z takiego podejścia :-) W tym wszystkim żałuję trochę tylko jednego, a więc pewnego Airmana, którego musiałem sprzedać, żeby ten Zelos się u mnie pojawił ;-)

Odkupisz sobie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odkupisz sobie ;)

Jak znam życie, to pewnie prędzej czy później taki powrót nastąpi ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze Rafał trafiłeś z nim, nie wie czy w tej chwili kupiłbyś za tą cenę + limitka :)  

Edited by PiotrX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze Rafał trafiłeś z nim, nie wie czy w tej chwili kupiłbyś za tą cenę + limitka :)

 

Fakt, poza tym, to był mój trzeci Zelos z tego samego źródła, o czym od razu wspomniałem rozpoczynając negocjacje dotyczące ceny za ten zegarek ;-)


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakt, poza tym, to był mój trzeci Zelos z tego samego źródła, o czym od razu wspomniałem rozpoczynając negocjacje dotyczące ceny za ten zegarek ;-)

I to wszystko wyjaśnia, cena, limitacja dla stałego klienta :) Przy następnym zakupie będzie jeszcze lepiej  :P  :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak znam życie, to pewnie prędzej czy później taki powrót nastąpi ;-)

W bransie endlink jest pełny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By rads
      Zebrane poniżej informacje pochodzą z kilku opublikowanych przeze mnie postów w wątku Klub Miłośników Zegarków Longines (do którego serdecznie zapraszamy!). Dotyczą charakterystyki i porównania 3 popularnie stosowanych przez Longines mechanizmów: L633 (ETA 2824-2), L619 (ETA 2892A2) oraz L888 (ETA A31.Lxx).
       
      Będę starał się je w miarę możliwości aktualizować i uzupełniać, ale wszelkie merytoryczne komentarze będą bardzo mile widziane: poprawiajcie błędy, uzupełniajcie braki, informujcie o pojawiających się nowościach. Podziękowania dla @AK&AK za pomysł zebrania wszystkiego tutaj w jednym miejscu.
       
      Pozdrawiam i życzę ciekawej lektury 😉 
       
      -----
       
      1. L633 (ETA 2824-2) vs. L619 / L888 (ETA 2892A2*)
        * L619 = ETA 2892A2 1996 r.
           L888 = ETA A31.Lxx 2016-2017 r. (mocno zmodyfikowana ETA 2892A2 na wyłączność Longines)
       
      Na początek interesujące porównanie okiem zegarmistrza. Cytuję za https://www.watchuseek.com/threads/2824-vs-2892.325254
       
      1) 2892A2 ma o 17% więcej części niż 2824-2. Elementy 2892 są ogólnie mniejsze i bardziej delikatne.
      2) 2892A2 ma o 20% więcej śrub.
      3) W 2892A2 montaż wychwytu jest bardziej delikatny, ale też prostszy.
      4) 2892A2 ma tylko jedno koło zwrotne naciągu automatycznego.
      5) 2892A2 ma łożysko rotora o większej średnicy.
      6) Elementy odpowiedzialne za dokładność chodu użyte w obydwu mechanizmach są tej samej klasy (więc tak naprawdę wszystko zależy od dokładności regulacji).
      7) ETA 2824-2 jest łatwiejsza w naprawie.
       
      ETA 2824 ma również grubsze mostki i jest o 1mm wyższa (3,6mm vs. 4,6mm) przy takiej samej średnicy mechanizmu (25,6mm). W bazowej wersji 2824 ma 38 godzin rezerwy, zaś 2892 42 godziny. 
       
      Podstawowa wersja 2824 jest tańsza w produkcji niż podstawowa wersja 2892, ale jednocześnie trwalsza, prostsza i łatwiejsza w naprawie, przy czym obydwa mechanizmy mogą być równie dokładne, co zależy od jakości regulacji. Obydwie ETY stosuje wielu producentów, jednak generalnie ETA 2892 jest częściej stosowana przez marki uważane za bardziej prestiżowe, m.in. Omega (cal. 2500), IWC, Cartier, Tudor, TAG Heuer.
       
      Porównanie specyfikacji obydwu mechanizmów: (dzięki @cordi7 )
       

       
      Dla przypomnienia (https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA)
      Klasa Standard: regulacja w 2 pozycjach, średnia odchyłka +/−12 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−30 sek./dobę Klasa Elabore: regulacja w 3 pozycjach, średnia odchyłka +/−7 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−20 sek./dobę Klasa Top: regulacja w 5 pozycjach, średnia odchyłka +/−4 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−15 sek./dobę Klasa COSC: Top + certyfikat dokładności chodu COSC (+ niektóre źródła podają pojedyncze części jeszcze wyższej klasy = droższe niż w Top). Szczegółowe informacje nt. wersji mechanizmów ETA znajdziecie tutaj: https://zegarkiclub.pl/forum/topic/154362-eta-różnice-w-wersjach-standard-elabore-top-i-chronometre/
       
      Longines wykorzystuje mechanizm ETA 2892A2 w praktycznie niezmienionej formie (jedynie nieco bardziej ozdobiony) jako własny mechanizm L619. Występuje on w wersji Elaborated / Elaboré (dopracowany) - https://calibercorner.com/longines-caliber-l619/). 
       
      Warto przy okazji dodać, że ETA 2892A2 (centralna sekunda) posiada również "siostrzany" mechanizm z małą sekundą na godz. 6 - ETA 2895-2 / Longines L615.2 (np. model Heritage Flagship). 
       
      Więcej nt. rodziny mechanizmów 2892: https://reference.grail-watch.com/movement/eta-2892a2/
       
      Jak odróżnić L633 (ETA 2824-2) od L619 i L888 (ETA 2892A2 i A31.Lxx)?
       

       
      -----
       
      2. L619.2 (42h) vs. L888.2  .3  .4  .5 (64h*)   * 65h w zależności od źródła (użytkownicy piszą nawet o 72h realnej długości rezerwy chodu)
       
      Występuje częste nieporozumienie, że L619 i L888 to jeden i ten sam mechanizm o symbolu L619/888, lub że mechanizm L619/888 i L888 to dwa różne mechanizmy. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że począwszy od 2017* roku (patrz przypis na końcu) Longines unowocześnił mechanizm w wielu modelach zegarków, przy czym starsza wersja (L619) przez pewien czas funkcjonowała równolegle z nowszą (L888). Powstał tym samym bałagan w nazewnictwie mechanizmów w opisach na stronach dealerów, który po dziś dzień skutkuje różnymi dziwnymi sytuacjami. 
       

       

       
      Poniżej przykład opisu u jednego z popularnych krajowych dealerów, gdzie w miarę sensownie podano, że chodzi o 2 różne mechanizmy (choć przecież wystarczyło napisać "L619 lub L888", zamiast powielać mylący zapis "L619/888"). Niestety dodatkowo z błędem, bo L619 ma 42h rezerwy chodu, nie 64.
       

       
      L619 i L888 to dwa różne mechanizmy, choć posiadające tę samą bazę. O ile L619.2 to po prostu "stara dobra" ETA 2892A2, to mechanizm L888.2 / ETA A31.L01 jest jej mocno zmodyfikowanym następcą, posiadającym o 1/3 dłuższą rezerwę chodu (ok. 1 dobę), zredukowaną częstotliwość chodu oraz (w wersjach 888.4 i 888.5) krzemową sprężynę balansu.
       
      Pozostałe różnice obejmują głównie: 
      1. Sposób łożyskowania wahnika
      2. Rodzaj mechanizmu antywstrząsowego
      3. Brak regulatora chodu w L888
       
      L619 po lewej, L888 po prawej ( https://daydaynews.cc/en/fashion/344783.html )
       

       
      -----
       
      L619
       
      Wydajny i niezawodny mechanizm ETA 2892A2 (prawidłowe oznaczenie zapisywane jest łącznie, bez myślnika, ukośnika czy spacji) wprowadzono na rynek w 1996 roku ( https://reference.grail-watch.com/movement/eta-2892a2/ ). Powstał na bazie przełomowego mechanizmu ETA 2892, również na 21 kamieniach, pochodzącego z 1976 roku (www.watch-wiki.net). Posiada 42h rezerwy chodu i stosunkowo wysoką częstotliwość pracy balansu na poziomie 4 Hz / 28.800 A/h (wahnięć na godzinę) https://watchbase.com/longines/caliber/l888-2 
       
      Wprawdzie L619 jest o 20 lat starszy niż L888, ale za to został sprawdzony przez dekady użytkowania, podobnie jak pancerna ETA 2824-2. Jego tradycyjna konstrukcja (standardowe materiały, klasyczny regulator balansu oraz kultowy system antywstrząsowy Incabloc) sprawia, że w moim odczuciu o wiele bardziej pasuje do zegarków z linii Heritage niż nowoczesny L888.
       
      L619.2 / ETA 2892A2 z pierwszego roku produkcji w zegarku Longines Admiral, 1996 (zdjęcie dzięki uprzejmości właściciela, forumowego Kolegi @tomekk33 )
       

       
      Incabloc (czerwona strzałka na zdjęciu powyżej) w akcji:
       

       
      -----
       
      L888
       
      Pierwszy model zegarka z nowym mechanizmem L888.2: Heritage Railroad 2016* (https://watchbase.com/longines/caliber/l888-2)
       

       
      Symbol mechanizmu na tarczy to nie tylko nawiązanie do tradycji modelu (patrz pierwowzór z werkiem in-house cal. 280 po lewej), ale i sprytny sposób na godne powitanie L888 w rodzinie mechanizmów ETA/Longines.
       
      A31.L01, oznaczany przez Longines symbolem L888.2, to podstawowy mechanizm z rodziny ETA A31.Lxx, będącej z kolei częścią rodziny mechanizmów Axx.Lxx, opracowanych specjalnie dla i na wyłączny użytek Longines (i niekiedy jedynie "pożyczanych" rodzinnie przez Omegę* 😄😉 ).
       
      * jak widać na przykładzie mechanizmu L688.2, chronografu z kołem kolumnowym, stworzonego na zamówienie i wyłączność Longines (baza: ETA "Valgranges" w oparciu o Valjoux 7750), na podstawie którego Omega stworzyła swój cal. 3330, dodając wychwyt współosiowy co-axial, krzemowy balans i certyfikat chronometru METAS:
       

       
      https://www.watch-wiki.net/index.php?title=ETA_A08.L01 , https://watchbase.com/omega/caliber/3330
       
      Nie są to zatem ogólnodostępne, rebrandowane ébauches ETY, które na jakimś etapie zaczął stosować Longines, grawerując własne logo na rotorze i nazywając to "Lxxx" (jak można wyczytać na rozmaitych blogach i portalach zegarkowych). Ponieważ naczytałem się i nasłuchałem na ten temat głupot co niemiara, postanowiłem upewnić się u źródła. Poniżej odpowiedź, którą otrzymałem od Longines:
       

       
      A zatem fabryczne oznaczenie ETA dla mechanizmu L888.2 ma następującą postać:
       
      A (klasa jakości mechanizmu) 31 (symbol mechanizmu) . L (Longines) 01 (numer wersji)
       
      Wiadomo, że w przeszłości część produkcji ETA była / nadal jest? zlokalizowana w pomieszczeniach siedziby Longines w Saint-Imier, wytwarzając podzespoły przeznaczone dla tej marki. Obok tradycyjnie rozumianego in-house to - ma się rozumieć - nawet nie leżało 😉 , ale nie ulega wątpliwości, że współpraca i zakres wyłączności są o wiele ściślejsze, niż się powszechnie uważa: 
       
      "[W procesie powstawania nowego mechanizmu na wyłączność Longines] Omawiamy nasze potrzeby, a następnie ETA projektuje mechanizm w oparciu o te założenia. Mamy to szczęście, że mamy bardzo silną pozycję w Grupie [Swatch], a zarazem świetną, bliską i transparentną współpracę z ETA. Co 2 miesiące organizujemy spotkania zespołów z ETA i Longines i jestem bardzo zadowolony z efektów tej współpracy." Xavier Ligero, szef działu rozwoju Longines, 2020 
       
      (Podcast: https://fratello.buzzsprout.com/390946/5909056).
       
      Najważniejsze modyfikacje zastosowane w L888
       
      Po pierwsze w mechanizmie L888 wprowadzono dość nietypową (choć powszechną w co-axialnych Omegach) częstotliwość pracy koła balansu wynoszącą 25.200 "wahnięć" (wibracji) na godzinę (420 wahnięć na minutę, 7(!) wahnięć na sekundę) lub inaczej 3,5Hz**. Zmniejszenie częstotliwości pracy pozwoliło na wydłużenie rezerwy chodu do 64/65h.
       
      **  Częstotliwość pracy mechanizmu zegarka przedstawiana jest tradycyjnie w postaci liczby skrajnych wychyleń koła balansu (tzw. wibracji, umownie "półcykli", "półoscylacji" lub "uderzeń/beats") w ciągu 1 godziny (vph, A/h) lub też w Hercach (Hz), jednostce miary częstotliwości, wyrażającej ilość cykli na sekundę. W przypadku mechanizmu zegarka 1 cyklem oscylacyjnym (w skrócie "oscylacją") są 2 skrajne wychylenia koła balansu (wibracje): począwszy od punktu neutralnego (punkt spoczynku koła balansu), po jednym skrajnym wychyleniu w każdą stronę i powrót do punktu neutralnego. A zatem dla przykładu koło balansu w mechanizmie o częstotliwości pracy 3,5 Hz (czytaj: trzy i pół cykli w ciągu 1 sekundy) wykonuje 7 "półcykli", a więc 7 skrajnych wychyleń w ciągu 1 sekundy: 4 w jedną stronę i 3 w drugą.
       
      Praca koła balansu ukazana w zwolnionym tempie. Skrajne wychylenie koła ma miejsce każdorazowo gdy "zatrzymuje się" ono, dochodząc do końca obrotu w daną stronę. 
       

       
      PRZYKŁADOWE CZĘSTOTLIWOŚCI PRACY MECHANIZMÓW:
       
      28.800 A/h / 60 = 480 A/min / 60 = 8 A/sek / 2 = 4 Hz (np. ETA A08.L01 / L688 - Longines Avigation BigEye)
      25.200 A/h / 60 = 420 A/min / 60 = 7 A/sek / 2 = 3,5 Hz (np. ETA A31.L01 / L888.2 Longines HydroConquest Automatic)
      21.600 A/h / 60 = 360 A/min / 60 = 6 A/sek / 2 = 3 Hz (np. ETA 6498/2 "UNITAS" / L507 - Longines Heritage Military 1938)
      18.000 A/h / 60 = 300 A/min / 60 = 5 A/sek / 2 = 2,5 Hz (np. Longines L878 - Longines Equestrian Pocket Watch Horses Trio 1911)
       
      *** Z historycznego punktu widzenia zależność zdawała się być prosta: im wyższa częstotliwość pracy, tym teoretycznie większa dokładność pomiaru czasu, kosztem rezerwy chodu. Z tego względu za super precyzyjne uchodziły powszechnie mechanizmy typu "hi-beat" o częstotliwości 10 Hz / 36.000 A/h. Przy obecnej technologii oraz nowoczesnych rozwiązaniach pod względem magazynowania i dystrybuowania energii, nie ma to już jednak takiego znaczenia (patrz Powermatic 80 z certyfikatem COSC i częstotliwością 3 Hz 😉 )
       
      Po drugie na kamieniach osi balansu zastosowano dość wyjątkowy i nowatorski system antywstrząsowy Nivachoc "double T" ("podwójne T") firmy Nivarox (będącej własnością Swatch Group), opracowany wspólnie z Omegą. Ten sam system strzeże osi balansu m.in. w mechanizmie Omega cal. 8500 master co-axial, stosowanym w Seamasterze i jest określany przez Omegę jako "postęp" w stosunku do poprzednych rozwiązań (https://timelessluxwatches.com/reviews/omega-seamaster-300-review/). Zastosowanie tego systemu ma dodatkowo za zadanie zmniejszyć niestabilność chodu, powodowaną obniżeniem częstotliwości pracy koła balansu z 28.800 do 25.200 wahnięć*** (https://daydaynews.cc/en/fashion/344783.html).
       
      System antywstrząsowy Nivachoc "double T" w cal. 8500 oraz L888.2:
       

       
      Trzecią istotną modyfikacją jest eliminacja klasycznego regulatora balansu, co oznacza, że dokładność chodu mechanizmu jest ustawiana na stałe w fabryce (najprawdopodobniej z wykorzystaniem pomiaru laserowego, jak ma to miejsce w przypadku wspomnianego mechanizmu Powermatic 80).
       
      Warianty L888
       
      L888 jest bez wątpienia nowym ulubieńcem Longines (longinesowym Powermatikiem 😉 ), co potwierdza w wywiadzie wspomniany wyżej Xavier Ligero : "Kaliber L888 jest w tej chwili najczęściej używanym przez nas mechanizmem i jesteśmy z niego bardzo zadowoleni, zarówno jeśli chodzi o rezerwę, jak i precyzję chodu." Co za tym idzie, występuje on już w kilku wersjach:
       
      L888.2 - (2016, oznaczenie ETA: A31.L01) - mechanizm w wersji podstawowej - zastosowany po raz pierwszy w Longines Railroad i nadal powszechnie stosowany
       
      L888.3 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L02) - lekkie modyfikacje związane głównie z oszczędnością energii (ergonomią pracy rotora oraz płynnością przeskakiwania daty)
       
      L888.4 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L11) - krzemowa sprężyna balansu**** + certyfikat COSC - zastosowany po raz pierwszy w Longines Record
       
      L888.5 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L11) - krzemowa sprężyna balansu**** (bez cert. COSC) - np. Longines Heritage Silver Arrow
       
      **** Szybkie wyjaśnienie dla nieobeznanych z tematem krzemu 😉 :
       

       
      ... czyli w skrócie:
      (ang.) silicon, (łac.) silicium = (pol.) krzem, pierwiastek z grupy półmetali (symbol Si), jako materiał twardy i kruchy, wykazuje odporność na działanie pól magnetycznych i zmian temperatury. Przykładowe zastosowanie: sprężyny balansu zegarka (która dzięki jego zastosowaniu zapewnia dokładniejszy chód i nie wymaga smarowania). (ang.) silicone = (pol.) silikon, syntetyczny polimer. Przykładowe zastosowanie: uszczelnianie muszli klozetowych, kabin prysznicowych, dachów i rynien, ale także np. w kosmetyce i medycynie.   
      Na dzień publikacji tego posta, Longines oferuje zegarki z krzemowym włosem balansu z 5-letnią fabryczną gwarancją producenta w odróżnieniu od standardowej 2-letniej gwarancji.
       

       
      https://www.longines.com/pl/gwarancja-miedzynarodowa
       
      -----
       
      * Nie znalazłem dokładnej daty wprowadzenia L888 przez Longinesa, jednak pierwsze informacje o jego zastosowaniu pochodzą z końca 2016 roku i dotyczą modelu Heritage Railroad (patrz: https://zegarkiipasja.pl/artykul/682-longines-heritage-railroad, https://shop.sgwatchmall.com/product/longines-l2-803-4-23-0-heritage). Zdecydowana większość newsów, świadczących o masowym wprowadzaniu na rynek nowego mechanizmu pochodzi z pierwszej połowy 2017 roku, gdy otrzymały go m.in. popularne HydroConquesty:
       

       

       
      -----
       
      3. Zmiana pokoleniowa

      Śledząc materiały prasowe i źródła poświęcone mechanizmom (np. watchbase.com) można dojść do wniosku, że w okolicach 2013/2014 roku Longines rozpoczął stopniowy proces "upgrade'u" mechanizmów w wielu liniach modelowych swoich zegarków automatycznych, szerzej wprowadzając ETĘ 2892A2 / L619. Czyniono to równolegle (np. linia HydroConquest), lub też całkowicie zastępując mniej prestiżową ETĘ 2824-2 / L633.5 (m.in. Legend Diver). Wprawdzie ETA 2892A2 była wykorzystywana przez Longines jako L619.2 od momentu wprowadzenia jej na rynek w 1996 r. (patrz zdęcie i opis Longines Admiral powyżej), to jednak do połowy drugiej dekady XXI w. w wielu modelach powszechnie stosowano tańszy, lecz sprawdzony mechanizm L633.
       
      Począwszy od 2017 roku Longines zaczął wprowadzać masowo nowy mechanizm L888 i zastępować nim obydwa starsze L619.2 oraz L633.5. Opisy na stronach sklepów internetowych, które nadal zawierają informację, że mechanizmy występują zamiennie (szczególnie L619 i L888), mają już raczej charakter "historyczny". Potwierdza to przeprowadzony przeze mnie rekonesans na stronach popularnych dealerów, gdzie egzemplarze zegarków z L619 czy L633 albo należą do rzadkości, albo lub zostały już wyprzedane (nie dotyczy to wszystkich modeli i referencji, jak np. Heritage Conquest, niezmiennie oferowanego z mechanizmem L633.5 / ETA 2824-2). Należy mieć jednak świadomość, że przez dość długi czas zegarki ze starszymi i nowszymi mechanizmami funkcjonowały równolegle i nadal mogą trafiać się niespodzianki. Jak zatem sprawdzić przed zakupem który mechanizm zastosowano w danym egzemplarzu zegarka?
       
      Informacji o użytym mechanizmie nie ma ani na tarczy, ani na deklu (z pewnymi wyjątkami, np. Heritage Railroad). Co więcej, Longines lubi stosować pełne dekle, bez możliwości podejrzenia mechanizmu. Bez zdejmowania dekla, informację o mechanizmie można znaleźć jedynie na przywieszce oraz na naklejce do karty gwarancyjnej:
       

       

       
      Upgrade mechanizmów Longines na przykładzie linii HydroConquest:
       
      Od lewej do prawej (watchbase.com, longines.com):
      1. Hydroconquest 41mm, cal. L633.5 ? - ? (wycofany)
      2. Hydroconquest 41mm, cal. L619.2 2013/2014  - 2015? (wycofany)
      3. Hydroconquest 41mm, cal. L633.5 od początku produkcji 2007 r. / L888.2 od 2017 r.
      4. Hydroconquest 41mm, cal. L888.2 od początku produkcji 2018 r. / L888.3** / L888.5**     **tylko wybrane referencje od 2019 r.

      -----
       
      KATALOG WSPÓŁCZESNYCH MECHANIZMÓW STOSOWANYCH PRZEZ LONGINES: 
       
      https://www.longines.com/uploads/customerservice/userguide/technical/pdf/EN_MechanicalMovements.pdf
       
      WSPÓŁCZESNE MECHANIZMY KWARCOWE STOSOWANE PRZEZ LONGINES: 
       
      https://www.longines.com/uploads/customerservice/userguide/technical/pdf/EN_QuartzMovements.pdf
       
      -----
       
      Na zakończenie ciekawostka przyrodnicza: Otóż nie jest prawdą, że Longines wykorzystuje współcześnie wyłącznie mechanizmy od zewnętrznych dostawców bądź na nich bazujące (ETA). W aktualnym (na dzień publikacji posta) katalogu mechanizmów, znajdziecie na samym końcu niejaki L878, którego bazą jest historyczny in-house Longines 37.9 ABC:
       

       
      Jak można się łatwo domyślić, nie jest to jednak powszechnie montowany mechanizm i szansa posiadania go w swoim zegarku przez "szarego miłośnika marki" jest, delikatnie rzecz ujmując, iluzoryczna: 😉
       
      Longines Equestrian Pocket Watch Horses Trio 1911 (L7.035.8.13.1) , Premiera: Baselworld 2015, limitacja: 20 szt.
       

       
    • By Łukasz_M
      Dzień dobry. Idzie wiosna, włącza się zegarkowe ADHD.
      Czego szukam:
      Automat Szafir 38mm,  l2l max 48mm Srebrna lub biała tarcza, Nie diver Na tarczy tylko data lub data+dzień tygodnia Indeksy arabskie lub brak Pasek Zegarek na codzień do biura do koszuli, marynarki, sweterka itp. Orient Star odpada bo mam już z czarną tarczą. Budżet 2500 zł, nowy lub używka w bardzo dobrym stanie.  Generalnie szukam zastępcy certiny DS4 small second, która jest odrobinę za duża....
       
       
       
    • By evilym
      Cześć,
      zauważyłem, że na forum pojawia się pytanie dotyczące divera lub zegarka w stylu diver do … (tu wstaw kwotę).
      Po analizie oraz czasochłonnych internetowych badaniach, wybrałem ponad 150 zegarków (!!!) które spełniają następujące kryteria:
       
      - zegarek mechaniczny
      - szafirowe szkło
      - zakręcana koronka
      - zegarki z woododpornością mniejszą niż 200m mają informację o WR
      - obrotowy nurkowy bezel
      - cena od 1000 PLN do 10.000 PLN
       
      UWAGA:
      ·         Podane ceny są mocno orientacyjne (często sugerowane przez producenta).
      ·         Ceny zegarków których nie ma w polskiej dystrybucji mogą nie obejmować opłat dodatkowych (podatków / cła / transportu)
      ·         Większość zegarków występuje w różnych wariantach kolorystycznych / rozmiarach i w opcjach z paskiem / bransoletą.
      ·         Jeżeli pominąłem jakiegoś oczywistego kandydata, lub któryś z mojej listy nie powinien się tu znaleźć z jakiś względów -  to zapraszam do poprawki mojej listy.
      ·         Od podanych wytycznych, mogą być drobne odskocznie (głównie mniejsza niż 200m wodoodporność)
       
      Mam nadzieję, że moja analiza się komuś przyda!
       
       
      Festina F20478/2
      Cena: 900zł
      * WR 100M

       
      Rotary Super 7
      Cena: 1000zł

       
      Dan Henry 1970 40
      Cena: 1200zł

       
      MAS Irukandji
      Cena: 1200zł

       
      HELM Vanuatu
      Cena: 1200zł

       
      Sea-gull Ocean Start
      Cena: 1300zł

       
      Phoibos PY007B
      Cena: 1300zł

       
      EMG Nemo Diver
      Cena: 1400zł

       
      Rotate North Atlantic
      Cena: 1400zł

       
      Ventus Mori Diver
      Cena: 1400zł

       
      Pancor P03
      Cena: 1400zł

       
      Bernhardt Binnacle Submersion
      Cena: 1500zł

       
      Iridium Torpedo
      Cena: 1600zł

       
       
      Orient Triton
      Cena: 1600zł

       
      RLG Odyssea Mark III Oceanfarer
      Cena: 1600zł

       
      Aquatico Oyster
      Cena: 1600zł

       
      Obris Morgan SeaStar 70s
      Cena: 1700zł

       
      Marc & Sons 1000m Diver
      Cena: 1700zł

       
      Borealis Olisipo
      Cena: 1700zł

       
      Dificiano Marlin
      Cena: 1700zł

       
      Islander Diver
      Cena: 1700zł

       
      Nethuns Aqua 300
      Cena: 1700zł

       
      Nezumi Baleine
      Cena: 1800zł

       
      Orient Mako USA II
      Cena: 1800zł

       
       
      Scurfa Bell Diver One
      Cena: 1800zł

       
      Marnaut Seascape
      Cena: 1900zł

       
      Reverie Atlantis
      Cena: 1900zł

       
      Helgray Bomber
      Cena: 1900zł

       
      LIP Marinier
      Cena: 2000zł

       
      Mercer Voyager II
      Cena: 2000zł

       
      Raven Solitude
      Cena: 2000zł

       
      Oceaneva Deep Mariner Explorer
      Cena: 2100zł

       
      Lorier Neptun III
      Cena: 2100zł

       
      Minus 8 Diver 2020
      Cena: 2100zł

       
      Undone Aqua Carbon
      Cena: 2100zł

       
      MAEN Hudson
      Cena: 2200zł

       
      Le Forban Malouine
      Cena: 2200zł
      *WR 150m

       
      Meccaniche Veneziane Nereide
      Cena: 2200zł

       
      Vratislavia Conceptum Klingert
      Cena: 2200zł

       
      Geckota G-02
      Cena: 2200zł

       
      Pablo Profund
      Cena: 2200zł

       
      Dagaz Aurora
      Cena: 2200zł

       
      GIN Clear Diver
      Cena: 2300zł

       
      LIP Nautic Ski
      Cena: 2300zł

       
      Magrette Moana Pacific Professional Vintage
      Cena: 2300zł

       
      Melbourne Fitzroy
      Cena: 2300zł

       
      Axios Ironclad
      Cena: 2300zł

       
      McDowell Tidewater
      Cena: 2300zł

       
      Steinhart GMT Ocena One
      Cena: 2300zł

       
      Draken Tugela
      Cena: 2400zł

       
      Marloe MORAR
      Cena: 2400zł

       
      Spinnaker Tesei Titanium
      Cena: 2400zł

       
      Valhalla of Norway V3
      Cena: 2400zł

       
      FARR + SWIT Wayfinder
      Cena: 2400zł

       
      Hamtun Kraken H2
      Cena: 2400zł

       
      Venturo Skindiver
      Cena: 2500zł

       
      Direnzo 03 Eclipse
      Cena: 2500zł

       
      Deep Blue Pro Sea Diver 1000m
      Cena: 2500zł

       
      Audric Seaborn
      Cena: 2500zł

       
      Bulova Oceanographer Devil Diver
      Cena: 2500zł

       
      Orient M-Force
      Cena: 2500zł

       
      Haavan Tuvali Code Zero 6
      Cena: 2500zł

       
      BOLDR Odyssey
      Cena: 2600zł

       
      Anstead Oceanis
      Cena: 2700zł

       
      Circula AquaSport
      Cena: 2700zł

       
      Atlantic Mariner
      Cena: 2700zł

       
      Outsiders Revoluion
      Cena: 2700zł

       
      Out Of Order Swiss Automatico
      Cena: 2800zł

       
      About Vintage 1926 At Sea
      Cena: 2800zł

       
      Evant Polestar Terra Green
      Cena: 2800zł

       
      Nodus Contrail
      Cena: 2800zł

       
      Unimatic U1-FN
      Cena: 2800zł

       
      Aevig Huldra
      Cena: 2900zł

       
      Collins Sonar
      Cena: 2900zł

       
      Advisor Supa Diver
      Cena: 2900zł

       
      OCEAN7 CP-1 Ceramic
      Cena: 2900zł

       
      LIV GX
      Cena: 2900zł

       
      Helson Skindiver
      Cena: 3000zł

       
      Roamer Rockshell Mark III
      Cena: 3000zł
      *WR 100M

       
      Balticus Deep Water
      Cena: 3000zł

       
      Seiko SPB071J1
      Cena: 3000zł

       
      Seiko "King Turtle" SPRE05
      Cena: 3000zł

       
      Glycine Combat Sub 42
      Cena: 3000zł

       
      Hamilton Navy Scuba Auto
      Cena: 3000zł
      * WR 100m

       
      Gavox AviDivier
      Cena: 3000zł

       
      NTH Nacken
      Cena: 3000zł

       
      Visitor Duneshore Shallow
      Cena: 3100zł

       
      Orient Star Mechanical Sports Watch
      Cena: 3100zł

       
      Boschett Cave Dweller
      Cena: 3100zł

       
      Baltic Aquascaphe
      Cena: 3200zł

       
      Le Jour “NEW”Hamerhead
      Cena: 3200zł

       
      Haldor Abissi 1000m
      Cena: 3300zł

      Xicorr Garfish
      Cena: 3300zł

       
      Alsta Surf n Ski
      Cena: 3400zł
      * WR 100m

       
      Batavi Kosmopoliet GMT
      Cena: 3400zł

       
      Seiko SPB103J1 "Sumo"
      Cena: 3400zł

       
      Tissot Seastar 1000 Powermatic 80
      Cena: 3400zł

       
      William Wood Valiant
      Cena: 3500zł
      * WR 100m

       
      Kentex Marineman
      Cena: 3500zł

       
      Zelos Horizons GMT
      Cena: 3600zł

       
      Marathon Diver
      Cena: 3600zł

       
      Axia Odysseus
      Cena: 3600zł

       
      Astor + Banks The Sea Ranger
      Cena: 3600zł

       
      Davosa Argonautic BG
      Cena: 3600zł

       
      MK II Gen 2 Paradive
      Cena: 3700zł

       
      Certina DS Action Diver Powermatic 80
      Cena: 3700zł

       
      Zeno Watch Basel Professional Diver II
      Cena: 3800zł

       
       
      Meraud Bonaire
      Cena: 3800zł

       
      Christopher Ward C65
      Cena: 3900zł

       
      Treaser P66 Automatic
      Cena: 4000zł

       
      Movado Heritage Calendoplan S Automatic
      Cena: 4000zł
      *WR 50m

       
      Alsta Nautoscaph
      Cena: 4000zł

       
      Zelos Abyss
      Cena: 4000zł

       
      Gruppo Gamma Divemaster
      Cena: 4000zł

       
      Hager Commando
      Cena: 4000zł

       
      Celadon Yue Fei 
      Cena: 4200zł

       
      Laco Squad
      Cena: 4200zł

       
      Ianos AVYSSOS
      Cena: 4200zł

       
      Ocean Crawler Core Diver
      Cena: 4200zł

       
      E.C Andersson
      Cena: 4300zł

       
      Eza Sealander
      Cena: 4400zł

       
      Farer Hecla
      Cena: 4500zł

       
      Christopher Ward C60 Trident Pro 600
      Cena: 4500zł

       
      Doxa Sub 200 Caribbean
      Cena: 4500zł

       
      Zodiac Super Sea Wolf 53 Skin
      Cena: 4600zł

       
      ARCHIMEDE SportTaucher
      Cena: 4700zł

       
      Feynman Cove Range
      Cena: 4900zł

       
       
      Slava Sadko
      Cena: 4900zł

       
      Luminox Modern Mariner
      Cena: 5000zł

       
      Epos Sportive 3441 Diver
      Cena: 5000zł

       
      Edox Skydiver 70s / Military
      Cena: 5000zł

       
      SQUALE Matic 600
      Cena: 5000zł

       
      Yema Superman
      Cena: 5400zł

       
      Seiko SPB185J1
      Cena: 5700zł

       
      Alpina Seastrong Diver 300
      Cena: 5700zł

       
      Schaumburg AQM 4
      Cena: 5800zł

       
      Biatec Leviathan
      Cena: 5900zł

       
      Hamilton Khaki Navy Frogman
      Cena: 5900zł

       
      Longines HydroConquest (2018)
      Cena: 6100zł

       
      Shinola The Harbor Monster
      Cena: 6100zł

       
      Emilie Chouriet Challenger Deep
      Cena: 6300zł

       
      Orion Calamity
      Cena: 6300zł

       
      Stowa Prodiver
      Cena: 6500zł

       
      Tourby Lawless
      Cena: 6600zł

       
      Olleh & Wajs C-1000
      Cena: 6800zł

       
      Ginault Ocean Rover
      Cena: 6800zł

       
      Ball Fireman Necc
      Cena: 7000zł

       
      Damasko Dsub
      Cena: 7300zł

       
      Oris Aquis Date
      Cena: 7300zł

       
      Bruvik Svalbard
      Cena: 7500zł

       
       
      Mido Ocean Star Diver 600
      Cena: 7600zł

       
      Baume & Mercier Clifton Club
      Cena: 7800zł
      WR* 100m

       
      H20 Kalmar 2 Oceanictime 10 miles
      Cena: 7800zł

       
      Oris Sixty-Five (65)
      Cena: 7900zł
      * WR 100m

       
      Sinn EZM3
      Cena: 7900zł

       
      Seaholm Offshore
      Cena: 8000zł

       
      Titoni Seascoper
      Cena: 8000zł

       
       
      Milus Archimedes
      Cena: 8000zł

       
      Formex REEF
      Cena: 8100zł

       
      Norqain Adventure Sport
      Cena: 8300zł

       
      Monta Oceanking
      Cena: 8300zł

       
      Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver
      Cena: 8300zł

       
      Sinn U1 B
      Cena: 8500zł

       
      Eterna Kontiki Diver
      Cena: 8500zł

       
      DOXA Sub 300T
      Cena: 8600zł

       
      Cavenago Tricolore
      Cena: 8900zł

       
      Longines Legend Diver
      Cena: 8900zł

       
      Union Belisar Diver
      Cena: 9000zł

       
      Aquadive Bathyscape 100
      Cena: 9100zł

       
       
      Andersmann Deap Ocean
      Cena: 9200zł

       
      Rado Captain Cook
      Cena: 9500zł

       
      Anonimo Nautilo Nendaz
      Cena: 9600zł

       
      Maurice Lacroix Aikon Venturer
      Cena: 9800zł

       
      Delma Blue Shark III
      Cena: 9800zł

       
      Mühle Sea-Timer Blackmotion
      Cena: 9900zł

       
      Tag Heuer Aquaracer
      Cena: 9900zł

       
       
      Spisano i opublikowano Anno Domini 2020
      przez evilym
       
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.