Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Guest ATCmike

Pilot watch fanclub :)

Recommended Posts

Spoko, choć nadal MOJEMU wyobrażeniu pilota/fliegera ten zegarek nie odpowiada. 


"Do not squander time for that is the stuff life is made of" - B. Franklin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z okresu II Wojny Światowej najbardziej jest znane wzornictwo zegarków pilotów nazistowskich, brytyjskich oraz japońskich, choć najbardziej piwszechne są te pierwsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 18.08.2020 o 18:29, sanik napisał:

Z okresu II Wojny Światowej najbardziej jest znane wzornictwo zegarków pilotów nazistowskich, brytyjskich oraz japońskich, choć najbardziej piwszechne są te pierwsze.

A znasz może jakieś zegarki PILOTY np. francuskie?

 

Edited by pk_kamil

Czas zmienia perspektywę

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, pk_kamil napisał:

A znasz może jakieś zegarki PILOTY np. francuskie?

 

Jeśli chodzi o obecne, to Yema takie robi.

Z okresu II wojny to nie znam, ale biorąc pod uwagę, że Francja skapitulowała w połowie 1940 r., to wojacy najpewniej zegarki brytyjskie nosili na dalszym etapie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, sanik napisał:

Jeśli chodzi o obecne, to Yema takie robi.

Z okresu II wojny to nie znam, ale biorąc pod uwagę, że Francja skapitulowała w połowie 1940 r., to wojacy najpewniej zegarki brytyjskie nosili na dalszym etapie.

Całkiem możliwe,  zatem PILOTY amerykańskie poproszę:) USA walczyli do końca;)


Czas zmienia perspektywę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki :)

Świetne uzupełnienie wiedzy o zegarkach, nie tylko niemieckich lotnikach.


Czas zmienia perspektywę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radziecki wkład w zegarki dla pilotów.

IMG_20200822_142001~2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 21.08.2020 o 19:00, pk_kamil napisał:

A znasz może jakieś zegarki PILOTY np. francuskie?

 

A poczytaj o Type 20 i 21. Jeden z zegarków który mi notorycznie ucieka, za wysokie ceny osiąga na licytacjach. Prawdziwy Francuz, pilot z krwi i kości, mało tego, robiony przez francuskich zegarmistrzów. 

Ten Smiths bardzo udany. Nie dość, że firma zacna, ze sporym bagażem historii dla brytyjskiego lotnictwa, to jeszcze jeden z nielicznych 6B zrobiony jak trzeba. Bez zbędnych upiększeń, durnych datowników i innych malowań wskazówek na badziewne kolory. Ładny pasek pigskin i będzie lalunia. Jak nie lubię współczesnych imitacji militarnych zegarków tak ten trafił w mój gust. Wskazówki w oryginalnym kształcie i kolorze, długie uszy, koronka bez napinki na cebulkę czy inny diamencik, prosta i wygodna.

Edited by renqien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś miałem brytyjskiego pilota z 1942. Ten Smiths bardzo oddaje klimat tej Omegi

1c902c9e5d62ad5cada6da1fb22eb300.plist

d5fb3ecbab7441a1da5d858fadb0d337.plist


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ech, nic nie mów... jak będę duży to też sobie taki kupię. Albo Longinesa, ale to już jak będę stary i dostanę od państwa zasłużoną emeryturę :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.08.2020 o 18:29, sanik napisał:

Z okresu II Wojny Światowej najbardziej jest znane wzornictwo zegarków pilotów nazistowskich, brytyjskich oraz japońskich, choć najbardziej piwszechne są te pierwsze.

Niemieckich, jeśli chodzi o ścisłość.... 

A lotnik i pilot to nie to samo, większość prezentowanych tu zegarków to klony B-Uhrów, które z pilotami nie mają nic wspólnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Iko napisał:

Niemieckich, jeśli chodzi o ścisłość.... 

A lotnik i pilot to nie to samo, większość prezentowanych tu zegarków to klony B-Uhrów, które z pilotami nie mają nic wspólnego.

Oświecisz nas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

B-Uhr to służbowe zegarki nawigatorów pobierane na lot i zdawane po nim.

Piloci nie używali B-Uhrów, tylko przeważnie chronografów (jeśli mówimy o Niemczech na przykład).

W odróżnieniu od B-Uhrów RLM nie wydało żadnej dyrektywy o standaryzacji zegarków dla pilotów.

Niemniej popularne stały się chronografy, które wskazywały czas, upływ czasu lotu dzięki obrotowemu pierścieniowi ze znacznikiem oraz czas manewru dzięki funkcji flyback.  Dzisiaj to po prostu chronografy flyback, a Niemcy nazywali tę funkcję Tempostopp. Zegarki te nie nosiły żadnych oznaczeń wojskowych.

 

W innych armiach używali innych zegarków, wklejanych tu wcześniej.

 

Tutima.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

A co tu oświecać? Ja odpowiem zamiast Iko jeśli pozwolisz. Chodzi o to, że lotnik lata, pilot "prowadzi" samolot. Nawigator jest lotnikiem, ale nie jest w danym momencie pilotem, chyba że jest pilotem-nawigatorem ;)  Jest trochę racji w tym, że B-Uhr nie do końca jest pilotem, a właśnie nawigatorem, chociaż tak naprawdę pierwsze zegarki lotnicze nosili właśnie piloci. B-Uhr zostały stworzone dla nawigatorów samolotów bombowych i określony ich wygląd i cechy bodaj w 1935 roku wyznaczyła konkretna specyfikacja. Nie pytaj mnie jaka, z pamięci nie napiszę, bo nie pamiętam. Trzeba by sprawdzić. Piloci chociażby myśliwców na ogół nosili mniejsze zegarki. W niemieckiej armii nie było takich typowych zegarków dla pilotów, jak chociażby w armii brytyjskiej czy amerykańskiej, gdzie stosowano Weemsy wszelakiej maści, Longinesy, LeCoultry czy Movado.

A tak na deser, bo mało kto wie, że zegarki B-Uhr, w przeciwieństwie do zegarków pilotów, nie były do właściciela przypisane na stałe. Nawigator taki zegarek dostawał ustawiony przed misją i po misji, jeśli wrócił, zdawał go... nie wiem komu ;)

 

EDIT: Iko, dubel ;)

Edited by renqien

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

No właśnie napisałem, że typowe to były flybacki, przeważnie produkowane przez Tutimę w Glashuette lub Hanharta w Szwarcwaldzie.  Razem wyprodukowano ich około 15 tysięcy.  Wyglądały podobnie, jak wstawiona wyżej Tutima, co ciekawe w przypadku 2 przycisków były one rozmieszczone niesymetrycznie.  Hanhart nawet barwił ten dolny przycisk flybacka na czerwono.

 

A specyfikacja B-Uhr wydana przez RLM (Reichs-Luftfahrtministerium - Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy) to oczywiście Fl. 23883.

 

A jakie w ogóle zegary/zegarki używane były w Niemczech przez Luftwaffe, to już widać na poniższym zdjęciu. Jakość słaba, ale widać.  Po lewej zegary pokładowe, a po prawej wyjaśnienie tego, o co chodzi.

Systematyzując: 

- nawigatorzy używali B-Uhrów

- piloci (raczej piloci samolotów myśliwskich) używali chronografów flyback - na dole po lewej

- personel latający (=inni lotnicy) używali zwykłych zegarków wojskowych - na dole po prawej.

 

image.thumb.png.161a82d6f35f13eae164f3c44c10fad5.png

 

Zegarek personelu latającego w powiększeniu - Aeschbach z Pforzheim:

image.png.8de17572ce47005da6b99d7c6b6f3f06.png

Edited by Iko

Share this post


Link to post
Share on other sites

No panowie, i teraz wszystko jasne odnośnie niemieckich zegarków w Luftwaffe.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, Slimturtle napisał:

Kiedyś miałem brytyjskiego pilota z 1942. Ten Smiths bardzo oddaje klimat tej Omegi






Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

Świetna jest ta Omega wiesz może jaki to konkretnie model numer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.